بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر : ۴۱۴۰۸

‌'حسن قاليباف اصل' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به عملكرد 9 ماهه ابتداي سال جاري بازار سرمايه كشور، ‌افزود: شاخص كل بورس نيز با 46 درصد رشد هم اكنون به 18 هزار و 500 واحد رسيده و اين در حالي است كه شاخص كل در ابتداي سال جاري 12 هزار و 536 واحد بوده است.
به گفته وي، ‌ارزش معاملات در مدت مذكور با 7 درصد رشد 17 هزار و 400 ميليارد تومان بوده در حالي كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل 16 هزار و 300 ميليارد تومان بوده است.
به گزارش خبرنگار ايرنا، مديرعامل شركت بورس و اوراق بهادار، ‌حجم معاملات خرد بلوك را در 9 ماهه ابتداي سال گذشته را 4 هزار و 800 ميليارد تومان و در سال جاري با 80 درصد رشد 8 هزار و 600 ميليارد تومان ذكر كرد و افزود: در حالي كه در 9 ماهه سال گذشته 600 ميليارد تومان افزايش سرمايه انجام شده اين رقم در مدت مشابه سال جاري به 700 ميليارد تومان رسيده است.
وي تعداد كدهاي معاملاتي 9 ماهه سال گذشته را 43 هزار كد و سال جاري را با 50 درصد رشد 67 هزار كد عنوان كرد و گفت: همچنين در 9 ماهه سال جاري 4 شركت بيمه دانا، پست بانك، ‌پالايشگاه تبريز و بيمه پارسيان پذيرش و عرضه آنها انجام شده است.
قاليباف اصل؛‌ خريد زمين سعادت آباد براي ساختمان جديد بورس را از ديگر اقدامات انجام شده دانست و افزود: مجمع فوق العاده شركت براي احداث اين ساختمان حدود 19ميليارد تومان افزايش سرمايه در نظر گرفته و مابقي نيز در مجمع بعدي به تصويب مي رسد.
مديرعامل شر كت بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: اين شركت ضمن آنكه در سال جاري اقدامات مناسبي را براي جذب سرمايه گذاري خارجي انجام داده، 150 هزار نفر ساعت را در تالارهاي مناطق و تهران آموزش داده است.
وي با اشاره به راه اندازي اوراق آتي سهام در مرداد ماه سال جاري؛ ‌گفت: با راه اندازي اين اوراق بخشي از محدوديت هاي بازار سرمايه كشور رفع شد و تنوع ابزار سرمايه گذاري بهبود يافت و حجم معاملات آن هم اكنون 5/5 ميليارد تومان است.
وي از توسعه بازار اوراق آتي سهام خبر داد و افزود: درگذشته كارگزاران تنها از تالار حافظ مي توانستند اين معاملات را انجام دهند اما هم اكنون انجام معامله از تمام شعب، تالارها و دفاتر امكان پذير است.
وي در خصوص اصلاح دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات نيز اظهار داشت: اين دستورالعمل منجر به افزايش نقدشوندگي در بازار سرمايه و از ابتداي دي ماه سال جاري نيز اجرايي شده است.

** برنامه هاي آتي بورس
مديرعامل شر كت بورس و اوراق بهادار گفت: براساس برنامه ها قرار است تا پايان سال جاري سهام شركت هاي فولاد آلياژ ايران، پالايشگاههاي شيراز، شازند اراك، تهران و بيمه سينا پذيرش و درج شود.
به گفته وي،‌ سهام شركت فولاد آلياژ ايران هفته آينده در بورس عرضه و فرآيند پذيرش ساير شركتها نيز در حال انجام است.

** توسعه ابزارها
وي توسعه ابزار جديد را از ديگر برنامه هاي بورس ذكر كرد و گفت: برهمين اساس پيشنهاد توسعه اوراق آتي به سازمان بورس و اوراق بهادار ارايه شده تا براساس آن امكان انجام معامله اوراق آتي سهام بر روي سبدهاي قابل تحويل نيز فراهم شود.
به گفته وي، ‌اين اوراق بر روي شاخص 30 شركت بزرگ بازار كه نقدشونده هستند مي تواند منتشر شود و هم اكنون كميته فقهي در حال بررسي اين ابزار است.

** آبشن سهام
وي اظهار داشت: بخش زيادي از طراحي ابزار آبشن سهام نيز صورت گرفته و برهمين اساس كميته مشتركي براي اين امر تشكيل شده است.
به گفته وي، ‌اين ابزار امكان مديريت ريسك را فراهم مي كند لذا سرمايه گذاران مي توانند از آن براي مديريت ريسك بهره گيري كنند.

** معاملات اوراق مشاركت
قاليباف اصل با بيان آنكه نظام تامين مالي در دنيا تغيير كرده است، ‌گفت: ‌برهمين اساس اين امكان وجود دارد كه معاملات اوراق مشاركت پس از كسب مجوز عرضه اوليه اوراق در بورس و معاملات ثانويه آن نيز در بورس انجام شود.
وي ادامه داد: برهمين اساس قرار است بورس تفاهم نامه اي را با بانك مركزي منعقد كند.

** تدوين نظام بازاريابي در بورس در حال تدوين است
مديرعامل شركت بورس و اوراق بهادار گفت: براي تدوين نظام بازاريابي در بورس 2 اقدام صورت گرفته كه تقويت پذيرش ناشران معتمد در بازار سرمايه و ديگري برگزاري جلسات مشترك با مسوولان اتاق بازرگاني است.
وي آموزش و توسعه دانش مالي؛ پيگيري راهبردهاي نقدشوندگي در بورس و تقويت ساز و كار نظارت در بازار سرمايه را از برنامه هاي آتي بورس عنوان كرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر