بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۹
همچنين احتمال بازگشائي همراه اول با توجه به شايعاتي در خصوص پيش بيني سود 500 تا 550 توماني آن مي رود که در صورت وقوع اين شايعه انتظار بازگشائي همراه اول در محدوده 4300 – 4400 تومان دور از ذهن نخواهد بود.
کد خبر : ۴۲۷۱۷
در اين هفته ( شنبه 25 دي ماه لغايت چهارشنبه 29 دي ماه 89 ) شاخص کل در مجموع با 447 واحد افزايش از 19759 به 20206 واحد رسيد و بيش ازيک ميليارد و 32 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش بيش از 3107 ميليارد ريال مورد داد و ستد قرار گرفت.

رکوردي جديد در تاريخ بورس تهران


شروع اين هفته بازار مطابق با وضعيت روزهاي پاياني هفته پيشين کليد خورد و در روز شنبه از همان دقايق آغازين بازار, فشار عرضه ها در اکثر گروهها و صنايع مشهود بود و شک و دودلي در متقاضيان خريد و فروش سهام به وضوح آشکار شده بود و در نهايت در اولين روز هفته با غلبه فروشندگان, جوي منفي بر کليت بازار حاکم گشت و نتيجه اي جز کاهش 53 واحدي شاخص کل را در بر نداشت اما اين روند پايدار نماند و در روز يکشنبه بلافاصله بعد از شروع بازار با جمع آوري سهام فروشندگان در گروه خودروئي و تجهيزات جوي کاملا" مثبت بر بازار حاکم گشت گوئي که صبر معامله گران درتحمل شرايط چند روز گذشته بازاربه سر آمده بود و به يکباره شاهد هجوم يکپارچه فعالان بازار به سوي خريد سهام بوديم و همين امر باعث تشکيل صفهاي خريد پي در پي در تعداد زيادي از نمادهاي مطرح بازار خصوصا" نمادهاي شرکتهاي خودروئي – تجهيزاتي و سرمايه گذاريها شد که پيامد آن افزايش 126 واحدي شاخص کل و در نتيجه عبور شاخص از مقاومت سفت و سخت 19800 و رسيدن به 19830 شد و اين در حالي بود که در هفته پيشين با برخورد شاخص کل به رقم 19800 و عدم توانائي عبور از آن منجر به برگشت شاخص و ايجاد روند منفي در کليت بازار شده بود.

در پايان روز دوشنبه با وجود بازاري متفاوت نسبت به روز گذشته و تنوع در توزيع درصدهاي مثبت و منفي در بين سهام مختلف , شاخص کل توانست با حفظ خود در ارقامي بالاتر از مقاومت مذکور از مرز 19900 نيز فراتر رود و بدين ترتيب اولين نشانه شکست مقاومت را به نمايش بگذارد و بدين ترتيب اميدواري براي دستيابي به شاخص 20000 واحدي در فعالان بازار پديدار گشت. اين وضعيت نيز در روز سه شنبه با افزايش 33 واحدي شاخص ادامه يافت و توانست خود را به مرزي برساند که آرزوي هر فعالي در عرصه بازار بورس بود.

و اما روز چهارشنبه اين هفته يعني 89.10.29 را بايد همچون روز دوشنبه مورخه 89.10.13 که در آن شاخص توانست از مرز 19000 واحدي که در تاريخ خودش بي نظير بود عبور نمايد را به خاطر سپرد و اين روز را در تقويم بورس تهران به يادگار ثبت کرد.

اکثريت قريب به اتفاق معامله گران در روز چهارشنبه در حالي قدم به تالارهاي بورس در سراسر کشورميگذاشتند که انتظار برگشت شاخص کل را به دليل مقاومت رواني و تکنيکالي آن در محدوده 20000 – 20060 داشتند اما از همان دقايق اوليه بر خلاف انتظار مواجه با ورود موج عظيمي از درخواست خريد سهام خصوصا" گروه خودرو شدند و با گسترش کم و بيش اين موج به سمت ديگر صنايع و گروهها, بازاري کاملا" مثبت رقم خورد و در اين روز شاخص کل با افزايش 269 واحدي به رقم 20206 واحد رسيد واين در حالي بود که تنها دو روز به شروع مجدد گفتگوهاي هسته اي ايران و گروه 1+5 باقي مانده بود!

نکته جالب توجه در معاملات اين هفته افزايش روز به روز حجم و ارزش معاملات از اولين روز تا آخرين روز کاري هفته بود.

گروه تجهيزات و پيمانکاري : صدرا به عنوان ليدر اين گروه در روز شنبه اگر چه کار خود را با درصدهاي مثبت شروع کرده بود ولي بلافاصله با فشار عرضه ها به درصدهاي منفي کشيده شد و اين وضعيت را تا پايان بازار همچنان حفظ نمود و در نهايت با کاهش بيش از 2 درصدي قيمت و با بيش از 4 ميليون معامله در قيمت 264 تومان به کار خود پايان داد و نکته قابل توجه در معاملات روز شنبه اين گروه عدم پيروي فاراک از نوسانات منفي صدرا بود بگونه اي که در اين روز فاراک بيشتر فعاليت خود را در درصدهاي مثبت سپري نمود و حتي توانست در لحظاتي تا مثبت 3 درصد نيز پيش رود و در نهايت کار خود را با افزايش قيمت به پايان برد.

فاذر نيز نتوانست استقلالي را در اين گروه از خود نشان دهد و به پيروي از سرگروه خود معاملاتش را از مثبت شروع و با هدايت به سمت ارقام منفي, در آخر 32 ريال کاهش قيمت را براي خود به ثبت رساند. مپنا و حفاري نيز در اين روز با داشتن معاملاتي سراسر منفي حال و روز بهتري از هم گروهي هاي خود نداشتند و در اين روز بيشترين ضربه به مپنا وارد آمد بطوريکه در نهايت با حدود 2.5 درصد کاهش قيمت مواجه شد.


در روز يکشنبه به جز نماد فاراک بقيه نمادهاي اين گروه معاملات خود را در درصدهاي ضعيف منفي و يا معادل با قيمت ديروز آغاز نمودند و نماد فاراک همانگونه که از رفتار ديروزش نمايان بود امروز نيز حرکت خود را در بالاتر از 2 درصد مثبت شروع کرد و بعد از گذشت دقايقي از بازار به استقبال صف خريد رفت و نشان داد که ديگر حوصله پيروي از حرکت لاک پشتي هم گروهي هاي خود را ندارد و مپنا که حرکت فاراک را پسنديده بود با قدرت تمام اقدام به جمع آوري سهام فروشندگان کرد و صف خريد ميليوني خود را راس ساعت 10 به رخ همگروهي هاي خود کشيد و در اين روز توانست شاخص کل را به ميزان 22 واحد افزايش دهد و از اين رو توانست مقام نخست را در بازار کسب نمايد.

صدرا نيز که در اين لحظه در بالاي قيمت 270 تومان آرام آرام مشغول جمع آوري سهام عرضه شده در تابلو بود به سمت تشکيل صف خريد پيش رفت و فاذر هم براي عقب نماندن از اين ماراتن صف خريدي نه چندان مستحکم براي خود دست و پا کرد و اگر چه در ادامه, صفهاي خريد نمادهاي مذکور مکررا" مورد عرضه واقع شد ولي در نهايت توانستند کار خود را با تشکيل مجدد صف خريد به پايان ببرند و بدين ترتيب با افزايش حدودي 3.5 درصدي قيمت پاياني, کاهش قيمتي روز گذشته خود را جبران نمودند. در اين روز نماد حفاري که کار خود را از درصد منفي آغاز کرده بود به مدد جو گروه خود توانست تا 3.7 درصد مثبت نيز افزايش قيمت پيدا کند ولي در آخر با تراکم سهام عرضه شده تا نزديک به 2 درصد مثبت نيز کاهش پيدا کرد. در اين روز مپنا و صدرا به ترتيب با بيش از8.8 و 8.1 ميليون سهم مقامهاي اول و دوم گروه تجهيزات را از نظر ميزان حجم معاملات به خود اختصاص دادند.

در روز دوشنبه نماد مپنا در مقايسه با همگروهي هاي خود کاملا" متفاوت ظاهر شد و تا حدودي توانست زخم حاصل از وضعيت قرمز و کاهش قيمتي ديگر نمادهاي اين گروه را التيام بخشيده و با انجام معاملاتي سراسر مثبت و با حجمي معادل دو برابرحجم مبناي خود 50 ريال افزايش قيمت را از آن خود ساخت و به بالاي 390 تومان دست يافت و اما صدرا که کار خود را بالاتر از قيمت پاياني روز قبل آغاز نموده بود به مرور فروشندگان بيشتري را در مقابل خود مشاهده نمود و عدم توانائي آن در برخورد با فروشندگان, کاهش قيمتي خود را باعث شد و تا نزديک به 3 درصد افت قيمت را در حين معاملات تجربه نمود و اين رويه کم و بيش تا پايان وقت قانوني بازار گريبانگر اين سهم بود ودر آخر با حجم معاملات 7 ميليوني و کاهش بيش از 1.5 درصدي به قيمت 2686 ريال رضايت داد. معاملات فاراک و فاذر در اين روز از حيث محدوده نوسانات کم و بيش مشابه يکديگر بودند و درآخر حدود 0.5 درصد کاهش قيمت را براي خود ثبت نمودند اما حفاري به جز در دقايق ابتدائي بازار,داد و ستدهاي سراسر منفي را به کارنامه خود منتقل کرد و با حجمي در محدوده حجم مبناي خود کاهش 2 درصدي را نسبت به قيمت روز گذشته خود تجربه نمود.

در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه رفتار بعضا" متفاوتي را از اين گروه شاهد بوديم و نماد حفاري که در روز سه شنبه معاملاتي سراسر منفي را پشت سر گذاشته بود در روز چهارشنبه تمامي داد و ستد هاي خود را در درصدهاي مثبت به انجام رساند و نماد صدرا در روز سه شنبه گر چه حرکت خود را بالاتر از قيمت روز قبلش شروع کرده بود ولي در ادامه معاملاتي سراسر منفي را به خود ديد بگونه اي که بيشتر حجم معاملاتي آن در محدوده 266 -267 تومان به انجام رسيد اما در آخرين روز بيشتر ساعات معاملاتي را در درصدهاي مثبت سپري کرد و در آخر نيز توانست به بالاي 270 تومان نفوذ نمايد قابل ذکر است که معاملات اين نماد در طول هفته بگونه اي بود که بازيگردان سهم نه تمايلي به افزايش قيمت و نه به کاهش شديد آن داشت و تنها در صدد جمع آوري سهم از بازار بود بطوريکه در طول اين هفته به ميزان 36 ميليون سهم مورد معامله قرار گرفت. نماد فاراک هم علي رغم داشتن معاملاتي متعادل در روز سه شنبه با انجام معاملاتي سراسر مثبت در آخرين روز هفته صف خريد را نيز براي خود دست و پا نمود و در اين دو روز نشان داد که تمايلي براي پيروي از حرکات فرسايشي گروه خود ندارد.

فاذر نيز رفتاري متفاوت در روزهاي پاياني هفته در روي تابلو داشت و در روز سه شنبه اگر چه کار خود را از درصد مثبت آغار نموده بود ولي در ادامه تا بيش از 3.5 درصد منفي نيز پيش رفت اما در روز بعد با شروع از درصد هاي منفي تا 3.5 درصد مثبت هم پيش رفت ولي نشان داد که هنوز آمادگي حضور در اين وضعيت را نداشته و دوباره به قيمتهائي پائين تر از روز قبل خود رسيد. نماد مپنا نيز در دو روز آخر هفته به جز در لحظاتي که به درصدهاي منفي کشيده شده بود بقيه معاملات خود را در قيمتهاي مثبت به انجام رساند و در آخرين روز هفته توانست از مرز مقاومت سرسخت خود يعني 400 تومان عبور نمايد و تا انتها خود را در بالاي اين رقم حفظ نمود.

گروه بانک وبيمه و ليزينگ : بانک پارسيان علي رغم جو منفي بازار معاملات سراسر مثبتي را در روز شنبه به خود اختصاص داد و در واقع تنها نماد بانکي بود که چنين رفتاري را در اولين روز هفته از خود به نمايش گذاشت و توانست با نزديک به 3 ميليون معامله 40 ريال افزايش قيمت را نيز براي خود بدست آورد. در اين روز نماد وسينا اگرچه معاملات خود را به پيروي از نماد اخابر از درصدهاي مثبت شروع کرده بود ولي در ادامه نتوانست چنين وضعيتي را براي خود تثبيت نمايد و با فشار عرضه ها حتي تا بيش از 3.5 درصد منفي نيز پيش رفت هر چند که در انتهاي بازار توانست از اين حدود کمي فاصله بگيرد. وکار و ونوين هم معاملات سراسر منفي را در اين روز دنبال کردند و در اين گروه بانکهاي دولتي صادرات و ملت که کار خود را با قيمتهائي کمي بالاتر از قيمتهاي روز کاري گذشته خود آغاز کرده بودند ولي در ادامه همچون بانک تجارت به درصدهاي منفي کشيده شدند و اين رويه را تا پايان بازار ادامه دادند و اما نماد استثنا اين گروه يعني وپست که از روز عرضه اوليه خود تاکنون به روند رو به رشد ادامه داده بود در اين روز نيز با رسيدن به مرز قيمت 900 تومان صف خريد خود را علي رغم عرضه بيش از 8.5 ميليوني حفظ نمود و در نهايت در اولين روز هفته به قيمت 8991 ريال دست پيدا کرد!


در اين روز جو منفي بازار بر بيمه هاي آسيا و البرز و پارسيان نيز مستولي گشت و هر چند که در بعضي از لحظات درصدهاي مثبت را روي تابلو از آن خود ساختند ولي در مجموع معاملات قابل قبولي را از خود به نمايش نگذاشتند و همگي آنها با کاهش قيمت هرچند اندک مواجه شدند و در اين ميان بيمه دي با داشتن معاملاتي سراسر منفي بيشترين کاهش قيمت را در بين بيمه ايها از خود به جا گذاشت. همانطور که انتظار مي رفت ولساپا نيز در اين روز با رسيدن به مقاومت خود از يک طرف و منفي بودن کليت بازار از طرف ديگر با فشار عرضه ها مواجه گشت و در همان ابتدا با بيش از 1.5 درصد افت قيمت مواجه شد و در ادامه تا نزديک به حداکثر قيمتهاي منفي نيز پيش رفت و در اين روز 75 ريال کاهش قيمت را در کارنامه خود به ثبت رساند. بازار در اين روز شاهد انجام معاملات متعادلي در نماد ولغدر بود و بيش از يک ميليون سهم در اين نماد مورد داد و ستد قرار گرفت ولي تغيير قيمتي آن تنها به يک ريال بسنده شد.

در دومين روز هفته اتفاق قابل توجهي در گروه بانک و بيمه رخ نداد و اين گروه تا حدودي روند روز گذشته خود را پي گرفتند و تنها نماد وپست بود که در راه عبور از 900 تومان ناموفق عمل کرد و اگر چه توانست تا نزديک 3.5 درصد مثبت هم پيش روي نمايد اما بعد از مدتها با فشارعرضه ها قيمتهاي منفي را در معاملات خود رويت نمود و در نهايت به حدود قيمت ديروز خود و به زير 900 تومان نزول يافت اگرچه قيمت پاياني آن به يمن معاملات ابتداي بازار به 9168 ريال رسيد.

نماد ولساپا نيز در اين روز علي رغم برخورد با محدوده مقاومتي 440- 445 به مدد جو مثبت بازار توانست بي توجهي خود را به اين محدوده مقاومتي نشان دهد و حتي توانست در حين معاملات تا بيش از 452 تومان نيز صعود نمايد و در آخر قيمت پاياني آن به بالاتر از 448 تومان بالغ گشت. ولغدر هم که کار خود را از درصدهاي منفي آغاز کرده بود توانست صف خريد بيش از 2 ميليوني را براي خود به ارمغان آورد و در آخر با 3.2 درصد افزايش در قيمت پاياني مواجه شد. در اين روز نمادهاي ولصنم و وليز نيز معاملات متعادلي را از خود به نمايش گذاشتند.

بيمه هاي آسيا و البرز در سه روز آخر هفته معاملات فرسايشي را از خود نمايان ساختند و فقط بيمه البرز در روز چهارشنبه تا حدودي تمايل به شروع يک روند صعودي را از خود به نمايش گذاشت و در کنار آنها بيمه دانا از وضعيت مناسبي برخوردار بود بگونه اي که در روز دوشنبه با وجود شروع کار خود از درصدهاي منفي توانست تا تشکيل صف خريد پيش رود و اگر چه اين رويه خود را نتوانست در روز سه شنبه حفظ نمايد و حتي تا بيش از 3.5 درصد منفي نيز سقوط کرد ولي در آخرين روز هفته ضمن آنکه هيچگاه درصدهاي منفي را به خود نديد بلکه تا حداکثر قيمت نيز پيش رفت و در حين معاملات به بالاي 1400 تومان نيز نفوذ نمود ولي در انتها قيمت پاياني خود را در محدوده 1380 تومان برگزيد. بيمه پارسيان نيز در روزهاي دوشنبه و سه شنبه اين هفته معاملات نسبتا" خنثي را دنبال نمود ولي در آخرين روز هفته با داشتن داد و ستدي سراسر مثبت با حدود يک درصد افزايش قيمت به 3637 ريال دست يافت.

بانکهاي دولتي صادرات , ملت و تجارت که روندي خنثي و متمايل به منفي را براي روزهاي دوشنبه و سه شنبه انتخاب نموده بودند در روز چهارشنبه در حالي که همگي آنها کار خود را از قيمتهائي پائين تر از قيمت روز قبلشان آغاز کرده بودند به يکباره تغيير مسير داده و با جمع آوري کليه سهام مورد عرضه صف خريد را براي خود تشکيل دادند و با همين رويه به کار خود پايان دادند. نماد وسينا که مدتي است روند خود را از گروه بانکي جدا نموده و بيشتر تمايل به پيروي از نماد اخابر دارد در روزهاي دوشنبه و سه شنبه همچون اخابر بيشتر در محدوده قيمتهاي منفي سير نمود اما در آخرين روز هفته از يک طرف به پيروي مجدد از اخابر و از طرف ديگر به پيروي از گروه بانکي و نيز جو مطلوب بازار معاملاتي مثبت را پشت سر گذاشت و توانست با 1.7 درصد افزايش به 3256 ريال برسد.

نماد وکار نيز که در سومين و چهارمين روز هفته معاملاتي منفي را پشت سر گذاشته بود و نرخ 400 تومان را به سمت پائين شکسته بود در روز چهارشنبه توانست تا حداکثر قيمت ممکن پيش رفته و خود را به مرز 400 تومان برساند. نماد ونوين که معاملات سراسر منفي را در روزهاي دوشنبه و سه شنبه از خود به جا گذاشته بود نيز نتوانست در روز چهارشنبه به تاسي از گروه خود معاملات مثبتي را از خود به نمايش بگذارد و تنها به رد و بدل کردن سهام خود بصورت خنثي اکتفا نمود و اما بانک پارسيان بعد از رفتاري نسبتا" منفي در روز دوشنبه حرکت شتابدار خود را در روز سه شنبه به يمن حضور شرکت سرمايه گذاري سايپا و شرکتهاي مدبر کشت توس و مدبر صنعت شروع نمود و توانست تا صف خريد نيز پيش رود هر چند که حضور شرکتهاي ياد شده در نماد وپارس به گذشته برميگردد اما شرکت سرمايه گذاري سايپا نيز در حال جمع آوري اين سهم با کدهاي فرعي خود به ميزان قابل توجهي بوده و همين امر اشتياق بيشتر بازار به اين سهم را در روز چهارشنبه رقم زد و از همان دقايق اوليه به استقبال صف خريد رفت و با عرضه بيش از 20 ميليون سهم صف خريد خود را همچنان حفظ نمود و در اين روز توانست از مرز 350 تومان نيز فراتر رفته و در 3522 ريال آرام گيرد و در اين روز توانست مقام نخست را در تاثير گذاري مثبت روي شاخص کل را در بين تمامي سهام بازار به ميزان 30 واحد از آن خود نمايد.

و اما نماد وپست دردانه گروه بانکي که در روز يکشنبه در برابر قيمت 900 تومان به مشکل برخورده بود در سومين روز هفته به دليل افزايش بيش از حد قيمت آن با فشار عرضه ها روبرو گشت و تا حداقل قيمت ممکن نيز نزول يافت و در اين روز بيشترين تاثير منفي بر شاخص را به ميزان 4 واحد از آن خود ساخت و اين عرضه ها در روز سه شنبه نيز ادامه يافت بگونه اي که در حين معاملات تا حداکثر قيمت منفي نيز پيش رفت ولي در انتهاي بازار با يک حرکت سريع برگشتي توانست قيمت تابلوي خود را از 4 درصد منفي تا يک درصد منفي ارتقا دهد و يک بار ديگر نشان داد که قصد شروع رالي ديگري را در افزايش قيمت در سر مي پروراند و براي اين منظور بعد از پايان وقت قانوني بازار صف خريدي را براي فرداي خود در جدول درخواستها به نمايش گذاشت و در آخرين روز هفته که در همان دقايق اوليه بازار مواجه با عرضه شدن صف خريد اندک خود شده بود تصميم به جمع آوري بقيه سهام مورد عرضه در محدوده همان قيمت حداکثري گرفت و تراکم در درخواست خريد را براي خود مهيا ساخت تا يکبار ديگر رالي حرکت صعودي خود را آغاز نمايد.

نمادهاي گروه ليزينگ به جز نماد ولغدر در روزهاي دوشنبه و سه شنبه معاملات کم حجم و نسبتا" خنثي را دنبال نمودند اما ولغدر توانست ضمن تشکيل صف خريد براي خود در روز دوشنبه معاملات نسبتا" مثبتي را براي روز بعد خود نيز رقم بزند اما در آخرين روز کاري هفته اين گروه مورد استقبال بازار واقع شده و صف خريد هر سه نماد مذکور شکل گرفت گوئي که طبق پيش بيني هاي قبلي, يکي از گروههاي مورد توجه بازار بعد از اجراي طرح تحول همين گروه ليزينگ خواهد بود.


گروه سرب و روي : اين گروه که در روزهاي گذشته عکس العمل مثبتي را به افزايش نرخ جهاني محصولاتشان از خود بروز نداده بودند در اولين روز هفته بصورت متحدالعمل به اين مهم واکنش نشان دادند و بعضا" صف خريد را براي خود به ارمغان آوردند و خستگي را از تن سهامداران خود بدر کردند در اين روز فاسمين که کار خود را از محدوده قيمت روز قبل شروع کرده بود با هجوم خريداران در نهايت توانست صف خريد را براي خود تشکيل دهد و با بيش از 2.7 درصد افزايش قيمت روبرو شود و نماد فرآور با يک قدم جلوتر معاملات خود را شروع و در نهايت نيز با ايجاد و حفظ صف خريد و افزايش 3.8 درصدي قيمت به کار خود خاتمه داد. نماد کروي نيز که مدتها با قيمتهاي زير 300 تومان دست و پنجه نرم ميکرد در اولين روز هفته اگر چه از درصد هاي ضعيف مثبت کار خود را شروع کرده بود ولي به مرور و با استقبال بازار صف خريد را براي خود تشکيل و با حجم معاملات بيش از 3 ميليوني بيش از 1.3 ميليون سهم از صف خريد خود را به انتظار عرضه باقي گذاشت و توانست حدودا" با افزايش حداکثري قيمت مواجه شود و به مرز 300 تومان برسد. و اما باما در اين روز که کار خود را از حدود 3 درصد مثبت شروع کرده بود تا زير 2 درصد مثبت هم کاهش يافت ولي با توجه به حجم معاملات ناچيز آن نميتوان روند خاصي را براي آن در اين روز ترسيم نمود. کبافق نيز با حجم ناچيز معاملات تنها توانست با افزايش 7 ريالي قيمت پاياني نشان از تاثير پذيري اندک خود از گروه وابسته به آن دهد. همچنين فسرب که کار خود را از محدوده حداکثر قيمت مجاز آغاز کرده بود در ادامه نتوانست اين وضعيت را حفظ نمايد و به حداکثردرصد منفي نيزسقوط نمود هر چند که در آخر توانست از جو گروه خود استفاده کرده و قيمت خود را تا حدود يک درصد منفي افزايش دهد.


در دومين روز هفته نمادهاي گروه روي نتوانستند رفتار روز گذشته خود را به همان صلابت حفظ نمايند و دچار قدري ضعف در معاملات خود شدند در اين روز فاسمين که داد و ستد خود را از نزديک به سقف دامنه نوسان يعني 8734 ريال شروع کرده بود با گذشت دقايق دچار کاهش قيمت شد و تا 8600 ريال نيز نزول نمود ولي در ادامه توانست تا 3.5 درصد مثبت نيز صعود نمايد و قيمت پاياني خود را به 8721 ريال برساند.

نماد کروي نيز حرکت خود را تنها با 2 ريال پائين تر از حداکثر قيمت مجاز شروع کرد ولي در ادامه با فشار عرضه ها تا حدود 2 درصد مثبت نزول کرد ولي در ساعت پاياني بازار با جمع آوري کليه سهام عرضه شده روي تابلو صف خريد را براي خود تشکيل داد اما اين صف در نهايت مورد عرضه واقع شد و عرضه صف خريد باعث افزايش قيمت پاياني آن به بالاتر از 310 تومان شد. نمادهاي کبافق و باما نيز همچون روز گذشته از حجم معاملات بسيار ضعيفي برخوردار بودند اما در مقابل نماد فرآور با حجم معاملاتي نزديک به 5 برابر حجم مبناي خود توانست قيمت خود را درحين فعاليت بازار به بيش از 3.5 درصد مثبت نيز برساند ولي قيمت پاياني آن با بيش از 2 درصد افزايش به 4652 ريال رسيد. در اين روز نماد فسرب دقيقا" برخلاف روز گذشته خود عمل نمود بگونه اي که شروع کار خود را از درصد منفي آغاز و در نهايت با افزايش قيمت توانست صف خريد براي خود تشکيل دهد و قيمت پاياني خود را با بيش از 2.5 درصد افزايش مواجه سازد.

اين گروه در روز دوشنبه نيز نتوانستند رفتار مناسبي را در بازار از خود نشان دهند و در اين ميان فاسمين از حدود 2 درصد مثبت تا 2 درصد منفي در يک حرکت رفت و برگشتي بسر مي برد و با حجم معاملاتي ضعيف , 0.5 درصد نيز از قيمت آن کاسته شد. نماد فرآور نيز که کار خود را از درصد مثبت شروع کرده بود تا حدود 3 درصد منفي نيز پيش رفت ولي در انتها با استقبال نسبي بازار مواجه گشت و توانست خود را به محدوده درصد هاي مثبت برساند و اما نماد فسرب که روز گذشته صف خريدي براي خود تدارک ديده بود در اين روز معاملات ضعيفتري را از خود به نمايش گذاشت و در آخر با 48 ريال افزايش قيمت به 2878 ريال رسيد. باما نيز که حجم سهام معامله شده آن حدود 2 برابر حجم مبنايش بود به جز در مواقعي که در درصدهاي مثبت قرار گرفته بود بيشتر معاملات خود را در درصدهاي منفي سپري کرد و در آخر نيز با اندکي کاهش در قيمت پاياني مواجه شد و سرانجام توسعه معادن روي به پيروي از روز گذشته خود کارش را از درصدهاي مثبت آغاز ولي در ادامه با فشار عرضه ها به قيمتهاي منفي کشيده شد و با کاهشي ناچيز به قيمت 3096 ريال رسيد.

در چهارمين روز هفته شرکت فرآوري مواد معدني ايران کارنامه مناسبي را از خود به جا گذاشت و با جذب کليه درخواستهاي فروش صف خريد را براي خود مهيا ساخت و توانست بيش از 3 درصد افزايش قيمت براي هر سهمش بدست آورد و به 4837 ريال دست پيدا نمايد. در اين روز نماد فاسمين فعاليت خود را در يک رنج مثبت و منفي با حجمي در حدود حجم مبناي خود شروع و به اتمام رساند و از اين بابت تنها توانست 12 ريال افزايش قيمت پيدا نمايد و فسرب نيز که کارش را از صفر تابلو آغاز کرده بود توانست تا 2.5 درصد مثبت نيز صعود نموده و يک درصد افزايش قيمت را براي خود به ثبت رساند و در بالاي 290 تومان قرار گيرد. نماد کروي هم که فعاليت خود را از قيمتهاي پائين تر از روز قبل آغاز کرده بود با حمايت بازار توانست به قيمتهاي بيش از 3 درصد مثبت نيز نفوذ نمايد و به بالاتر از 316 تومان برسد.

در آخرين روز کاري هفته نماد فاسمين فعاليت خود را در محدوده قيمت روز گذشته آغاز کرد و توانست از جو مثبت بازار استفاده نموده و تا بيش از 3.5 درصد مثبت صعود نموده و به قيمت 890 تومان دست يابد. نماد فسرب نيز که اولين معاملاتش را نزديک به حداکثر قيمت مجاز شروع کرده بود با جذب سهام عرضه شده صف خريد را براي خود تشکيل داد و در آخر توانست با حفظ صف خريد, خود را به بالاي 300 تومان برساند. باما نيز رفتاري همچون روز قبل از خود به نمايش گذاشت و در حالي که داد و ستد خود را از قيمتهاي منفي شروع کرده بود به سمت درصد هاي مثبت پيش رفت و درانتها توانست آخرين معاملات خود را در 2.5 درصد مثبت به انجام رساند اما از آنجا که حجم بيشتري از معاملات خود را در رنج هاي منفي سپري کرده بود قيمت پاياني آن با 120 ريال کاهش به 15194 ريال رسيد.

نماد کروي نيز در اين روز با حجمي کمتر از حجم مبناي خود معاملات نسبتا" ضعيفي را از خود به جا گذاشت و تنها با 23 ريال افزايش به کار خود خاتمه داد و اما نماد فرآور که با داشتن صف خريد پا به ميدان گذاشته بود با عرضه حجم مبناي خود توانست 4 درصد افزايش قيمت را به خود اختصاص دهد و به بالاي 500 تومان نفوذ نمايد و در آخر نيز اين نماد با اعلام ناظر بازار براي تعديل در سود هر سهم خود متوقف شد و به نظر مي رسد که توقف اين نماد باعث ايجاد جوي مثبت براي ديگر نمادهاي اين گروه به دليل احتمال توقف آنها براي تعديل مثبت در ابتداي هفته آتي به سبب افزايش نرخ جهاني سرب و روي و اختلاف نسبتا" معنا دار اين نرخ با قيمت پيش بيني شده آن در صورتهاي مالي شرکتهاي مورد نظر گردد.

گروه خودرو : اين گروه نيز به تبعيت از روند آخرين روزهاي هفته گذشته خود و با شدتي بيشتر معاملات منفي خود را در اولين روز هفته آغاز نمودند که يکي از مهمترين دلايل کاهش قيمتي اين گروه در اولين روز هفته بحث مجلس و دولت بر سر چگونگي واگذاريهاي سهام خودروئي از سوي دولت بود بطوريکه نمادهاي خزاميا و خساپا بعد ار گذشت تنها 5 دقيقه از بازار و با فشار بيش از حد عرضه ها صف فروش را در مقابل خود رويت کردند و با وجود آنکه صفهاي فروش اين دو نماد جمع آوري شد ولي هجوم فروشندگان صف فروش مجدد را براي اين دو نماد بوجود آورد و با جمع آوري مجدد صف فروش آنها در انتهاي بازار حجم معاملات سنگيني را براي خود به جا گذاشتند بطوريکه نماد خساپا با نزديک به 20 ميليون و نماد خزاميا با بيش از 8 ميليون سهم به ترتيب رتبه اول و چهارم پرمعامله ترين نمادها را از آن خود ساختند.

نماد خودرو که در هفته هاي گذشته به عنوان پيشرو اين گروه محسوب مي گشت در اين روز نيز همچون ديگر نمادهاي مطرح گروه, معاملاتي سراسر منفي را از آن خود کرد و نزديک به 3.2 ميليون سهم در اين نماد مورد داد و ستد قرار گرفت. با اين رويه اي که گروه خودرو از خود به نمايش گذاشت انتظاري بيش از انجام معاملات سراسر منفي براي خبهمن هم نبود و در حين معاملات تا مرز حداقل قيمت ممکن نيز نزول يافت و در آخر با کاهش 3.2 درصدي تا قيمت 2248 ريال نزول يافت و اما نماد خاور که حرکت خود را از درصدهاي ضعيف مثبت شروع کرده بود به پيروي از همگروهي هاي خود تا مرز حداقل قيمت ممکن نيز نزول يافت ولي در انتهاي بازار توانست با افزايش نسبي تا قيمت روز معاملاتي قبل صعود نمايد هر چند که قيمت پاياني آن تا نزديک به يک درصد کاهش از خود نشان داد. نماد خگستر بر خلاف روند نمادهاي گروه خودروئي کار خود را با صف خريد آغاز کرد و اگر چه اين صف مورد عرضه واقع شد ولي با افزايش تقاضا صف خريد مجددي براي آن شکل گرفت و تا پايان بازار پايدار ماند و با نزديک به 7.5 ميليون سهم معامله توانست افزايشي معادل حداکثر درصد قيمت مجاز براي خود ثبت نمايد.


گروه خودروئي روز بسيار موفقي را در دومين روز هفته پشت سر گذاشتند و توانستند رضايت سهامداران خود را بطور کامل جلب نمايند در اين روز نماد خبهمن تنها بعد از گذشت دقايقي از بازار صف خريد مستحکمي را براي خود دست و پا کرد و با حفظ آن تا پايان بازار ضمن آنکه حجم معاملات خود را به بيش از 8.5 ميليون رسانده بود توانست قيمت پاياني خود را به حداکثر قيمت مجاز نيز برساند. بدنبال حرکت سريع و بدون معطلي خبهمن نماد خودرو نيز اقدام به تشکيل صف خريد نمود و در پي آن نمادهاي خساپا و خزاميا هم چنين روشي را پيش گرفتند. نماد خاور که موقعيت را مناسب ديده بود از فرصت استفاده کرد و با برقراري صف خريد قصد عبور از مقاومت 100 توماني را در سر پروراند و در نهايت توانست قيمت پاياني خود را به بالاي اين رقم يعني 1024 ريال برساند و اولين قدم را براي عبور از اين مقاومت با حجم معاملاتي نه چندان مناسب و تنها بيش از 2 برابر حجم مبناي خود برداشت. بعد از تشکيل صف خريد براي نمادهاي مطرح گروه خودروئي نماد خپارس نيز نتوانست خود را از اين غافله عقب ببيند و در حالي که کار خود را از درصد منفي آغاز کرده بود با جذب کليه سهام به فروش گذاشته شده صف خريد را براي خود به ارمغان آورد تا به همگروهي هاي خود وانمود کند که چيزي از آنها کم ندارد!

در روز دوشنبه نماد خودرو طبق معمول کار خود را با داشتن صف خريد آغاز کرد و با بيش از 4 ميليون عرضه افزايش 4 درصدي قيمت را يک بار ديگر براي خود ثبت نمود و در ساعات پاياني بازار نمادهاي خساپا و خزاميا و خبهمن که تا اين لحظه معاملات سراسر مثبتي را پشت سر گذاشته بودند به استقبال صف خريد رفتند و تا پايان بازار آن را براي خود حفظ نمودند و نکته جالب توجه براي نماد خبهمن تشکيل صف خريد در محدوده مقاومتي آن يعني 240 -245 بود و بدين ترتيب اولين نشانه عبور از اين مقاومت توسط اين نماد شکل گرفت و اما در اين روز نماد خاور علي رغم حجم بيش از 3 ميليوني خود نتوانست از جو گروه خود نهايت بهره را ببرد و معاملات نه چندان رضايت بخشي را از خود به نمايش بگذارد ولي نماد خپارس گرچه نتوانست صف خريدي براي خود دست و پا نمايد اما در طول اين روز توانست خود را در درصدهاي حداکثري قيمتهاي مجازقرار دهد. نکته قابل توجه اين گروه در روز دوشنبه ارزش معاملاتي آنها بود بگونه اي که بيش از نيمي از ارزش معاملاتي بازار را در اين روز از آن خود ساختند يعني سهم 30 ميلياردي از 58 ميليارد توماني بازار را به خود اختصاص دادند و همچنين در اين روز نماد خساپا توانست با اثر گذاري 21 واحد مثبت روي شاخص کل مقام اول را در اين خصوص بدست آورد.

در چهارمين روز هفته نمادهاي خودرو و خبهمن با داشتن صف هاي خريد مستحکم پا به ميدان گذاشتند و در اين بين نماد خبهمن با وجود داشتن صف سنگين تنها به عرضه سهام به ميزان حجم مبناي خود بسنده کرد و الباقي متقاضيان خريد را به انتظار گذاشت و توانست در اين روز دومين قدم براي عبور از مقاومت مذکور را بطور قاطعانه بردارد و در کنار آن نماد خودرو نيز که از داشتن صف خريد سنگين به خود مي باليد به عرضه 1.5 برابري حجم مبناي خود اکتفا کرد و به قيمت حدودي 386 تومان دست يافت و اين نماد در اين روز توانست 19 واحد از افزايش 33 واحدي شاخص کل را به تنهائي به عهده بگيرد. خاور در اين روز بر خلاف روند روزهاي گذشته خود توانست رضايت سهامداران خود را جلب نموده و با جمع آوري کليه سهام فروشندگان صف خريد را به سهامداران خود که تاکنون با اين سهم همراه بوده اند هديه نمايد همچنين اين نماد توانست بر مقاومت سرسخت خود فائق آمده و خود را به بالاي رقم 100 تومان برساند ودر 1057 ريال آرام گيرد. خساپا و خزاميا نيز اگر چه قادر به تشکيل صف خريد براي خود نشدند ولي معاملات رضايت بخشي را براي سهامداران خود به جا گذاشتند.

گروه خودروئي در آخرين روز کاري با اقتدار تمام هفته را به پايان برد و يک بار ديگر نشان داد که علي رغم شروع طرح تحول, به اثرات منفي آن بر اين گروه بي اعتنا بوده و نه تنها همچنان مصر به افزايش قيمت تابلوي نمادهاي خود مي باشد بلکه رهبريت خود را بر بازار بورس نيز به اثبات رساند هر چند که نبايد جنگ قدرت در مديريت شرکتهاي اين گروه را در ايجاد اين اقتدار فراموش نمود!

در هر حال در اين روز نمادهاي خاور – خودرو و خبهمن صفهاي خريد خود را قبل از شروع معاملات تشکيل و خيال سهامداران خود را آسوده ساختند هر چند که نمادهاي خاور و خودرو در عرضه سهام ناخن خشکي کرده و حجم مبناي خود را پر نکردند ولي در مقابل خبهمن با عرضه بيش از 3.5 برابري حجم مبنا, حداکثر افزايش قيمت ممکن را به سهامداران خود هديه نمود. نمادهاي خزاميا و خساپا اگر چه حرکت خود را کمي بالاتر از قيمت روز گذشته خود شروع نمودند ولي در ادامه نشان دادند که هنوز وابسته به گروه خودروئي بوده لذا تشکيل صف خريد را براي خود تدارک ديدند و با عرضه هاي حجيم خود بيش از 3.8 درصد افزايش قيمت را براي خود ثبت کردند و اما نماد خپارس با وجود آنکه از وضعيت بنيادي مناسبي در گروه خود برخوردار است ولي به دليل عدم دخالت در جنگ قدرت معاملات خود را از کمي پائين تر از قيمت روز گذشته خود شروع و در حين بازار تا بيش از 3 درصد مثبت هم صعود نمود ولي در آخر تنها با افزايش 28 ريالي مواجه و قيمت 1215 ريالي را به خود اختصاص داد.

علاوه بر نمادهاي مطرح گروه که ذکر آنها در بالا رفت نمادهاي ديگر اين گروه خصوصا" خمهر و خکار در اين هفته ضمن حفظ صفهاي خريد خود بيشترين افزايش قيمت را ثبت کردند و نمادهاي سرمايه گذاري خعتبار و خگستر نيز که به نوعي در اين بازي قدرت دخالت داشتند نيز بعضا" صفهاي خريد و افزايش نسبتا" معقولي را در قيمت تابلوي خود رويت نمودند.

سرمايه گذاري سايپا نيز که مدتي است مورد توجه و استقبال بازار قرار گرفته است در اين هفته با ارسال گزارش 9 ماهه خود و انتشار آن در سايت کدال اعلام نمود که EPS خود را از 266 ريال به 861 ريال ! افزايش داده است و همين خبر کافي بود تا مجددا" صف خريد سنگيني براي آن تشکيل گردد و در مجموع در اين هفته با عرضه بيش از 91 ميليون سهم, حدود 12.5 درصد افزايش قيمت را براي خود ثبت و به قيمت 306 تومان رسيد. درخصوص اين شرکت اضافه مي نمايم که اين سرمايه گذاري ضمن آنکه بيش از 47 درصد از سهام شرکت سايپا را در اختيار دارد امسال نيز توانست بلوک مديريتي شرکت سرمايه گذاري رنا را به ميزان 38 درصد از آن خود نمايد و پس از چند ماه توانست با فروش 18 درصد آن سود مناسبي را از اين بابت بدست آورد .

همچنين طبق شنيده ها اين شرکت به منظور کسب مجوز افزايش سرمايه در حال بالا بردن ميزان شناوري سهام خود در بازار است و روندي را که تاکنون براي اين منظوربرگزيده عرضه سهام در حداکثر قيمت بوده و کمتر ديده شده که با عرضه کل صف خريد روند حرکتي آن دچار اخلال گردد ضمنا" مطابق با آمار ارائه شده در خصوص معاملات حقوقي هاي بازار شرکت سايپا اين مسئوليت مهم را به دوش گرفته است و در طي دو هفته اخير تنها با کد اصلي خودش اقدام به عرضه بيش از 120 ميليون سهم از 218 ميليون سهم معامله شده وساپا در مدت مذکور در بازار نموده ولي خللي را به صف خريد اين سهم در صورت وجود وارد نياورده بود.
همچنين احتمال تعديل مجدد سود هر سهم اين شرکت تا پايان امسال وجود داشته و اين مهم نيز مورد تائيد مدير مالي اين شرکت قرار گرفته است.

ملي صنايع مس ايران ( فملي ) : اين شرکت که علي رغم افزايش قيمت جهاني مس و رسيدن آن به حدود 9750 دلار بر هر تن و اختلاف قابل ملاحظه اين رقم با رقم پيش بيني در بودجه سال 89 که معادل 7100 دلار بر هر تن مي باشد و با وجود تبعيت نمودار افزايش قيمت سهام اين شرکت از نمودار روند قيمت جهاني مس, در يکي دو هفته گذشته که نتوانسته بود رضايت سهامداران خود را از بابت افزايش قيمت متناسب با اختلاف فوق برآورده سازد در اولين روز هفته توانست از سد مقاومت رواني 1000 تومان عبور نموده و خود را براي دستيابي به قيمتهاي 4 رقمي آماده سازد. فملي در اين روز توانست قيمت پاياني خود را با حجم معاملاتي بالغ بر 4 ميليون سهم در بالاي نرخ 1000 تومان تثبيت نموده و به رقم 1002 تومان دست يابد و در اولين روز هفته اگر چه شاخص کل در مجموع با 53 واحد کاهش روبرو گشت اما نماد فملي توانست 21 واحد اثر مثبت روي شاخص بگذارد و موفق به کسب مقام اول در اين خصوص شود.


در روز يکشنبه اگر چه حجم معاملاتي اين نماد بيش از 4.2 ميليون سهم بود ولي نتوانست از مقاومت رواني 1000 تومان فاصله مناسبي بگيرد و دراين روز تنها در محدوده همين رقم به فعاليت پرداخت. اين رويه در روز دوشنبه نيز تکرار شد و کليه معاملات آن که نزديک به 4.8 ميليون سهم بود در محدوده قيمت روز قبل انجام گرفت و همچنان با مقاومت 1000 تومان دست و پنجه نرم مي کرد و درآخر هيچ تغييري در قيمت پاياني آن نسبت به روز قبل ايجاد نشد اما در چهارمين روز کاري هفته اين سهم توان برخورد با مقاومت مذکور به دليل فشار عرضه هاي روزهاي قبل را نداشت و به پائين تر از اين رقم سقوط نمود ودر حدود 998 تومان آرام گرفت و ضمن آنکه حجم معاملات آن در اين روز به ميزان قابل توجه نزديک به 9.7 ميليون سهم افزايش يافته بود به ميزان 7 واحد بيشترين تاثير منفي را روي شاخص کل گذاشت.

نکته قابل توجه اين نماد در روز سه شنبه انتشار گزارش 9 ماهه آن بود و از آنجائيکه فعالان بازار منتظر اعلام تعديل در EPS اين شرکت بودند ولي ناباورانه مواجه با پوشش حدود 80 درصدي سود اعلامي در گزارش 9 ماهه اين شرکت شدند و در گزارش خبري از تعديل سود به چشم نمي خورد گرچه قبلا" هم پيش بيني هاي محافظه کارانه در گزارشات اين شرکت به چشم خورده بود ولي گزارش اخير قدري نااميدي را در سهامداران اين شرکت باعث گشت حال بايد به انتظار آينده نزديک بود تا ببينيم آيا اين شرکت قادر به تعديل سود در گزارشات بعدي خواهد بود يا خير؟

در روز چهارشنبه نماد فملي با وجود آنکه با درصدهاي منفي پا به عرصه رقابت در بازار بورس گذاشته بود ولي با پيشروي در درصدهاي مثبت توانست علاوه بر کاستن از نااميدي سهامدارانش در اولين قدم بر مقاومت 1000 توماني نيز تا حدودي فائق آمده و به بالاي اين رقم نفوذ نمايد و اين در حالي بود که در روزهاي قبلي هفته در برخورد با اين مهم ناتوان بود.

البته با توجه به درخواست بالاي فلز مس بتوسط کشور چين از يک طرف و رو به کاهش رفتن ذخاير اين فلزو ايجاد مشکل در بازار جهاني آن از طرف ديگر, افزايش قيمت جهاني آن به بالاي 10000 دلار بر هر تن و رسيدن به مرزهاي 11000 دلار در نيمه سال جديد ميلادي بسيار محتمل بوده و از اين رو احتمال تعديلات آتي اين سهم و بالطبع افزايش قيمتي آن را خواهيم داشت لذا سرمايه گذاري در اين سهم براي حداقل بازه زماني ميان مدت مي تواند بدون ريسک و همراه با سوددهي مناسب ارزيابي گردد.

کنتور سازي ايران ( آکنتور ) : نماد آکنتور که از اواسط آبان ماه در کانالي با کف و سقف 680 – 780 در نوسان مي باشد از اواخر هفته گذشته مجددا" با رسيدن به سقف کانال حرکت برگشتي خود را آغاز و در اولين روز اين هفته نيز روند اصلاحي خود را دنبال نمود و معاملاتي سراسر منفي توام با ايجاد صف فروش را براي خود به جا گذاشت و اولين روز هفته خود را با حدود 2.5 درصد کاهش قيمتي پشت سر گذاشت و به رقم 7458 ريال رسيد.


در دومين روز هفته اين نماد نيز نتوانست معاملات قابل قبولي را از خود به نمايش بگذارد و با معاملاتي سراسر منفي قيمت روز قبل خود را با 103 ريال کاهش به 7355 ريال رساند. اين نماد در روزهاي دوشنبه و سه شنبه نيز معاملات متغير و در مجموع منفي را براي خود ثبت نمود و گر چه نتوانست تا اين روزاز هفته روند مشخصي را براي خود انتخاب نمايد اما نشان داد که تمايلي نيز به کاهش شديد قيمتي و رسيدن به کف کانال قبلي را ندارد.

در آخرين روز کاري هفته نماد آکنتور اولين معامله خود را بر خلاف روزهاي گذشته بالاتر از قيمت روز گذشته خود آغاز نمود و با گذشت دقايقي از بازار ضمن جمع آوري سهام عرضه شده توانست صف خريد قابل قبولي را براي خود دست و پا کند تا کاهش قيمتي چند روز گذشته خود را در اين روز جبران نموده و با افزايش بيش از 3 درصدي در قيمت پاياني به رقم 7535 ريال دست يابد.

از يک طرف با توجه به وضعيت بنيادي مطلوب شرکت کنتورسازي ايران در گذشته و همچنين نياز مبرم کشور به توليد کنتورهاي هوشمند و لامپهاي کم مصرف در حال حاضر و خصوصا" بعد از اجراي طرح تحول و از طرف ديگر با عنايت به راه اندازي خط توليد لامپهاي کم مصرف و نيز افزايش توليد کنتورهاي هوشمند به نظر مي رسد که اين موارد مي توانند در افزايش ميزان EPS شرکت در سال جاري موثر واقع شوند لذا انتظار براي تعديل سود هر سهم اين شرکت و افزايش قيمت تابلوي آن , محرکي براي فعالان بازار به جهت سرمايه گذاري در سهام اين شرکت خواهد بود.


نگرشي به وضعيت هفته آتي :

مهمترين مسئله سياسي موثر بر بازار بورس تهران در حال حاضر ادامه گفتگوهاي ايران و گروه 1+5 در باره برنامه هسته اي ايران بوده که قرار است در کشور ترکيه به انجام برسد و اگر چه بازار سرمايه کشور در سالهاي گذشته نسبت به اين مذاکرات واکنش قابل توجهي نشان مي داد ولي با گذشت زمان بي توجهي خود را به ادامه مذاکرات هسته اي نشان داده و به عبارتي ميتوان گفت که بازار سرمايه در اين خصوص واکسينه شده است که مهمترين دليل آن عدم توانائي کشورهاي غربي در اثبات ادعاهاي خويش در مورد برنامه هسته اي ايران است لذا به نظر مي رسد که اينبار نيز اين مذاکرات نتيجه خاصي را در بر نداشته باشد ضمن آنکه ايران در يک ابتکار عمل جالب که همانا دعوت از متخصصين و نمايندگان کشورهاي اروپائي براي بازديد از مراکز هسته اي کشور قبل از شروع مذاکرات بود پيشاپيش با در دست گرفتن چنين برگ برنده اي پا به اين مذاکرات مي گذارد و همچنين طبق اخبار منتشره آقاي جليلي با خانم اشتون نماينده اروپا و در حضور وزير خارجه ترکيه پيش جلسه اي را قبل از شروع مذاکرات برگزار کردند که اين خود مي تواند در ايجاد نتيجه مثبت براي جمهوري اسلامي ايران مفيد واقع شود در هر صورت به نظر نمي آيد که بازار بورس تهران در هفته آتي تاثيرات منفي را نسبت به اين مذاکرات از خود بروز نمايد.

گذشته از مسائل سياسي و اقتصادي بخصوص ابعاد مختلف طرح تحول مورد ديگري را که بازار در هفته آتي با آن برخورد خواهد کرد مقاومت شاخص کل در رقم 20320 خواهد بود که 114 واحد با اين رقم فاصله دارد و انتظار مي رود در اوايل هفته پيش رو تاثيرات اين رقم مشخص گردد که در صورت ادامه رشد گروه خودروئي اميد به شکست مقاومت مذکور خواهد بود.

به نظر مي رسد در هفته پيش رو جداي از گروه خودروئي گروه بانک و ليزينگ نيز در کانون توجهات بازار قرار گيرند و در اين بين بانکهاي دولتي از اولويت خاصي برخوردار خواهند بود خصوصا" آنکه مدتي است که از معاملات خنثي برخوردار بوده و رشد قيمتي را در اين مدت تجربه نکرده اند و همچنين بعضي از نمادهاي پيمانکاري و تجهيزات از جمله مپنا و فاراک نيز بيش از ساير همگروهي هاي خود شانس جذب سرمايه هاي بازار را به خود دارند زيرا مپنا از يک طرف با عبور از مقاومت محکم 400 تومان و از طرف ديگر با ارائه گزارش مطلوب و فاراک نيز با پذيرش خود در پروژه پل خليج فارس به عنوان يکي از پيمانکاران اين پروژه راه صعود خود را هموار ساختند .

احتمال بازگشائي سهام معدني و سرمايه گذاريهاي مربوطه در هفته پيش رو و استقبال نسبي بازار از آنها را نيز خواهيم داشت که البته به نظر مي رسد اين استقبال خيلي ادامه دار نباشد و همچنين احتمال بازگشائي همراه اول با توجه به شايعاتي در خصوص پيش بيني سود 500 تا 550 توماني آن مي رود که در صورت وقوع اين شايعه انتظار بازگشائي همراه اول در محدوده 4300 – 4400 تومان دور از ذهن نخواهد بود.

همانطور که در ابتداي اين گزارش ذکر گرديد با گذشت هر روز در اين هفته شاهد افزايش حجم و ارزش معاملات بوديم که اين خود گواه بر ورود نقدينگي هاي جديد به بازار بورس مي باشد و ورود اين نقدينگي ها به معناي تقاضاي بيشتر براي خريد سهام مي باشد لذا با عنايت به مطالب مطروحه انتظار رشد شاخص را در هفته پيش رو خواهيم داشت.


اشاره اي کوتاه به اتفاقات و حواشي اين هفته بازار


• نماد کچاد که در اولين روز هفته بازگشائي شده بود به دليل اعلام مسئولين شرکت مبني بر بازنگري اطلاعات ارسال شده به بورس در حين انجام معاملات مجددا" متوقف شد و بيش از 1.3 ميليون سهم معامله شده آن از طرف ناظر بازارباطل اعلام گرديد. ضمنا" شركت چادرملو در اخرين اطلاعيه اي كه به اداره نظارت بر ناشران بورسي داده بود پيش بيني سود 439 ريالي هر سهم را به 548 ريال افزايش داده و اعلام كرده بود به دو دليل افزايش 12.86 درصدي ناشي از تغييرات بهاي هر تن فروش و افزايش 8.75 درصدي ناشي از تغييرات مقدار فروش، قادر به اعلام سودي بالاتر از پيش بيني قبلي شده است.


• بدنبال توقف نماد معاملاتي کچاد و قبل از آن کگل به منظور تعديل سود , نمادهاي ومعادن و واميد نيز به دليل غني بودن پرتفوي بورسي اين دو از نمادهاي مورد اشاره به جهت تعديل سود متوقف شدند.


• قبل از شروع هفته بعضي از منابع خبري از وقوع آتش سوزي در واحد پتروشيمي خارک گزارش کرده بودند که همين خبر باعث تشکيل صف فروش براي نماد شخارک در اولين روز کاري هفته شد و هر چند که در همين روز خبر مهار آتش سوزي در اين پتروشيمي منتشر شد ولي علاوه بر پايداري صف فروش تنها کمي بيش از 4 هزار سهم اين نماد مورد معامله قرار گرفت!


آریانا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر