بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۸
کد خبر : ۴۵۷۵۶

به گزارش جهان به نقل از فارس، اولين نشست خبري رئيس‌جمهور در سال ۹۰، ظهر امروز دوشنبه ۱۵ فروردين در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست‌جمهوري و با حضور بيش از ۳۰۰ خبرنگار، تصويربردار و عكاس از رسانه‌هاي داخلي و خارجي برگزار شد كه حاشيه‌هايي نيز به همراه داشت. اين حاشيه‌ها به شرح ذيل است:

* خبرنگاران از ساعت ۱۵ براي تحويل وسايل خود جهت "چك " در نهاد رياست‌جمهوري حضور يافتند و با گذشت زمان بر تعداد خبرنگاران، عكاسان و تصويربرداران افزوده مي‌شد.

* يكي از حواشي جالب اولين نشست خبري رئيس‌جمهور در سال ۱۳۹۰ ديد و بازديدهاي نوروزي خبرنگاران با يكديگر بود.

* حضور خبرنگاران زن نسبت به نشست‌هاي خبري گذشته رئيس‌جمهور در اين كنفرانس مطبوعاتي بيشتر به چشم مي‌خورد.

* بنر پشت سر رئيس‌جمهور به پرچم جمهوري اسلامي ايران و شعار "جهاد اقتصادي " مزين شده بود.

* قبل از حضور رئيس‌جمهور در نشست خبري، محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد، ساسان والي‌زاده معاون امور فرهنگي و رسانه‌اي دفتر معاون اول رئيس‌جمهور، احسان قاضي‌زاده مديركل مطبوعات داخلي وزارت ارشاد، علي‌اكبر جوانفكر مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران و تعدادي از مسئولان رسانه‌اي كشور حضور پيدا كردند.

* با وجود اينكه طبق اعلام قبلي قرار بود نشست خبري رئيس‌جمهور ساعت ۱۷ برگزار شود، احمدي‌نژاد به همراه مجتبي ثمره‌هاشمي مشاور ارشد خود با ۱۰ دقيقه تأخير وارد سالن شد كه طبق معمول اين حضور رئيس‌جمهور با بالا گرفتن صداي شاتر دوربين عكاسان همراه بود.

* طبق روال نشست‌هاي خبري گذشته رئيس‌جمهور، اين بار نيز مراد عنادي مجري شبكه ۲ سيما، وظيفه اجراي اين نشست را به‏عهده داشت و صالحي‌مرام نيز در كنار عنادي وي را همراهي مي‌كرد كه پس از گذشت چند دقيقه، محمد شيخان رئيس مركز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات دفتر رئيس‌جمهور نيز به جمع عنادي و صالحي‌مرام پيوست تا اين ۲ را در كار نوبت‌دهي و مديريت نشست خبري رئيس‌جمهور ياري كند.

* رئيس‌جمهور در اين نشست خبري نيز همچون هميشه با سخنان كوتاهي در خصوص مسائل داخلي و خارجي اين نشست را آغاز كرده و ضمن تبريك عيد نوروز به ملت‌ها، اين عيد را عيدي جهاني و عيد پاك كردن خودخواهي‌ها و كدورت‌ها خواند.

* عقربه‌هاي ساعت حدود ۱۷:۳۰ را نشان مي‌داد كه سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با گذشت ۲۰ دقيقه از آغاز نشست خبري، وارد سالن شهيد بهشتي نهاد رياست ‌جمهوري شد.

* اين بار به‏خلاف نشست‌هاي قبلي رئيس‌جمهور كه هميشه شبكه خبر سيما آغازگر برنامه بود، روزنامه ايران را آغازگر برنامه قرار دادند و مجري برنامه در توضيح دليل اين اقدام خاطرنشان كرد كه فقط به خاطر نام "ايران " اين تغيير صورت گرفته است.

* خبرگزاري وفا (ايونا - خبرگزاري زنان ايران)، به عنوان چهارمين رسانه پرسش كننده از رئيس‌جمهور، طبق معمول سؤال خود را به موضوعي درباره زنان اختصاص داد و از نقض حقوق بشر در آمريكا در خصوص شهرزاد ميرقلي‌خان پرسيد كه احمدي‌نژاد نيز اعلام كرد اين موضوع درحال پيگيري است.

* سؤال خبرنگار چيني به زبان فارسي به دليل عدم تسلط كافي اين خبرنگار به زبان فارسي موجب خنده رئيس‌جمهور و حاضران شد كه همين موضوع باعث شد اين خبرنگار با دور زدن قانون طرح بيش از يك سؤال ممنوع، دومين سؤال خود را در ميان خنده‌هاي حضار از رئيس‌جمهور بپرسد.

* در حالي كه عقربه‌هاي ساعت ۱۸:۰۷ را نشان مي‌داد، عنادي مجري برنامه با بيان اينكه وارد نيمه دوم مي‌شويم كه بايد سرعت طرح سؤال‌ها را بالا ببريم، از خبرنگاران درخواست كرد كه سؤال خود را كوتاه پرسيده و بيش از يك سؤال هم نپرسند كه رئيس‌جمهور نيز گفت: سؤالات را تستي كنيد! و عنادي نيز در جواب اظهار داشت: شما خيلي تشريحي جواب مي‌دهيد.

* مردوخي خبرنگار پيش‎كسوت آنا كه به نطق‌هاي آتشين به‏جاي طرح سؤال معروف است، اين بار امّا به‏جز نطقي كوبنده عليه مفسدان اقتصادي، از رئيس‌جمهور پرسيد كه: "بالاخره آن اسامي مفسدان اقتصادي كه گفتيد در جيبتان است، وضعيتشان چه شد؟ "، رئيس‌جمهور در پاسخ گفت: از اينكه هربار از اين تريبون استفاده مي‌كنيد و از جانب من قول مي‌دهيد كه ليست مفسدان اقتصادي را افشا كنيد، تشكر مي‌كنم! مهدي ما (مهدي احمدي‌نژاد) كه كوچك بود وقتي به خانه مي‌رفتم، مي‌گفت: بابا من به تو قول دادم كه مرا به پارك ببري!

البته رئيس‌جمهور در ادامه پاسخ خود به مردوخي گفت كه نام ۲۵۰ نفر از متخلفان اقتصادي را به رئيس قوه قضائيه داده است.

* برخي رسانه‌ها نيز در اين نشست از فرصت استفاده كرده و پس از طرح سؤال خود، تمركز اصلي را روي درخواست از رئيس‌جمهور براي اعطاي وقت مصاحبه اختصاصي قرار دادند كه البته در اين باره خبرنگار CCTB چين موفق شد موافقت ابتدايي رئيس‌جمهور را نيز جلب كند.

* رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس كه از وي پرسيده بود: "شما براي تحقق فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر عدم طرح گلايه‌ها و انتقادات سران قوا در افكار عمومي و حل اين اختلاف‌نظرها در يك فضاي صميمانه چه اقداماتي انجام خواهيد داد؟ "، تأكيد كرد كه رهبر انقلاب گفته‌اند كه كاري نكنيد و ما هم كاري نمي‌كنيم. اما هنوز ۱۰ دقيقه از اين موضع رئيس‌جمهور نگذشته بود كه وي در پاسخ به خبرنگار پانا كه پرسيد: "آقاي لاريجاني دولت را متهم به تخلف كرده است و آيا نمي‌خواهيد به آنها جواب دهيد؟ "، بار ديگر باب گلايه از رئيس قوه مقننه را گشود و در پايان نيز در پاسخ به اين سؤال كه: "نمي‌خواهيد در اين خصوص پيگيري حقوقي انجام دهيد؟ "، تصريح كرد: حالا پيگيري حقوقي مي‌كنيم. بالاخره از كدام رئيس قوه به كدام رئيس قوه شكايت كنيم؟ آقا ما را به دردسر نيندازيد!

* اما سؤال خبرنگار ژاپني، ابراز همدردي رئيس‌جمهور با زلزله‌زدگان و آسيب‌ديدگان سونامي ژاپن را به همراه داشت كه احمدي‌نژاد ضمن ابراز همدردي ابراز اميدواري كرد مردم ژاپن به سرعت بر شرايط غلبه كرده كشور خود را بسازند.

* رئيس‌جمهور كه سعي داشت براي صرفه‌جويي در وقت و احتمالاً عمل به توصيه مجري برنامه سؤالات را مختصرتر جواب بدهد، در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جوان به گفتن كلمه بسنده كرد كه در واكنش به اين موضوع خبرنگار روزنامه جوان خواستار توضيح‌ بيشتر رئيس‌جمهور شد. احمدي‌نژاد هم گفت كه: چون "جوان " است، مفصل‌تر جواب مي‌دهد. البته خبرنگار روزنامه جوان هم واقعاً جوان بود.

* خبرنگار راديو تهران پس از قرار گرفتن در پشت تريبون گفت كه ۵ سال است از رئيس‌جمهور درخواست بازديد از اين راديو را مطرح كرده‌اند اما هنوز اين اقدام صورت نگرفته است. اما رئيس‌ جمهور در پاسخ تأكيد كرد كه در آينده اين اقدام صورت خواهد گرفت.

* ثمره هاشمي دستيار ارشد رئيس‌جمهور در اين نشست خبري از طريق گوشي به ترجمه‌هاي سخنان رئيس‌جمهور گوش مي‌داد تا احياناً در ترجمه‌هايي كه صورت مي‌گيرد، سخنان احمدي ‌نژاد دچار تغيير نشود.

* اما خبرنگار لس‌آنجلس تايمز از جمله خبرنگارهايي بود كه طعم تيزهوشي رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالات خبرنگاران را به خوبي چشيد. وي كه در سؤالي تعجب‌برانگيز از دعواي ساكنان يك مجموعه مسكوني درباره قيمت گاز پرسيده بود، با كنايه رئيس‌جمهور در خصوص نسبت خبرنگار لس‌آنجلس تايمز آمريكا با يك واحد مسكوني آن‏هم در غرب تهران، رشته سؤال را از دست داد. احمدي‌نژاد اما ادامه داد كه ما توصيه مي‌كنيم ساكنان آن مجموعه مسكوني با هم دعوا نكنند و به جاي آن مشعل‌هاي وسايل گازسوز را تنظيم كنند و . . . .

البته احمدي‌نژاد با گذشت چند دقيقه از پاسخ به خبرنگار لس‌آنجلس تايمز توضيح داد كه فقط براي عوض شدن فضا با اين خبرنگار شوخي كرده است. هرچند اين سخنان نيز خبرنگار لس‌آنجلس تايمز را از اين نكته غافل نخواهد كرد كه از اين پس در نشست‌هاي خبري با رئيس ‌جمهور ايران سؤالات سنجيده‌تري مطرح كند.

* اما خبرنگار CBS در ابتداي سؤال خود از رئيس‌جمهور گفت كه: "اميدوارم همان‏طور كه مشكل گاز لس‌آنجلس تايمز را حل كرديد، مشكل آب و برق ما را هم حل كنيد. "، اين خبرنگار ادامه داد: "قول كاپشن احمدي‌نژادي داده بوديد كه هنوز به ما نرسيده است ". رئيس‌جمهور در اين خصوص فوراً از تشريفات رياست‌جمهوري خواست كه كاپشني احمدي‌نژادي آن‏هم از نوع خوبش را به اين خبرنگار هديه بدهند.

در ادامه اين خبرنگار كه احتمالاً قصد داشت ضايع شدن خبرنگار لس‌آنجلس تايمز را تلافي كند،با اشاره به قيمت گاز گفت كه: "كاپشن را بدهيد تا بپوشيم و سردمان نشود ". امّا احمدي‌نژاد به وي يادآوري كرد كه در حال حاضر در فصل بهار به سر مي‌بريم و امروز هم هواي تهران اتفاقاً سرد نيست!

رئيس‌جمهور همچنين در مزاحي به وي متذكر شد كه اين كاپشن احمدي‌نژادي مارك ندارد كه بخواهد آن را به فروش بگذارد!

* اين نشست خبري پس از گذشت ۲ ساعت و ۳۰ دقيقه در ساعت ۱۹:۴۰ به پايان رسيد. خبرنگاران پس از پايان نشست خبري، با احاطه رئيس‌جمهور تعدادي نامه‌ را كه مردم به آنها داده بودند، به دست احمدي‌نژاد رساندند.

* البته احمدي‌نژاد در واكنش به برخي خبرنگاران كه نسبت به عدم طرح سؤالاتشان به دليل ضيق وقت گله‌مند بودند، گفت كه در نشست خبري بعدي قبل از شروع مراسم، شخصاً از خبرنگاراني كه در نشست‌هاي قبلي موفق به طرح سؤال نشده‌اند، براي طرح سؤالشان دعوت خواهم كرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر