بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۳
پرسش بورس نیوز از دو کارشناس بازار سرمایه :

چرا اخبار مثبت ، بازار را منفی کرد ؟

طی روز اخیر افزایش عرضه سهام از سوی شخصیت های حقیقی در حالی در اکثر نمادها مشهود بود که شرکت های حقوقی فعالی همچون مهر اقتصاد بنا به استراتژی خود اقدام به تحصیل سهام پرپتانسیل و بنیادین مورد نظر خود کرده بطوریکه فارغ از توجه به شایعات و نوسانات موجود در بازار ، روز گذشته را فرصت خوبی برای خرید سهم های ارزشمند در بازار می دانستند .
کد خبر : ۴۷۶۵۸
مصاحبه تلویزیونی ریاست جمهوری در یکشنبه شب گذشته به حدی برای بازار سرمایه امید بخش و قابل ستایش بود که برخی معامله گران طی روز گذشته حاکم شدن فضای مثبت ابتدای سال را بر معاملات انتظار داشتند .

بنابر گزارش بورس نیوز این انتظار اگر چه در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز با تشکیل صف خریدهای اندکی در برخی نمادهای بورسی می رفت تا به واقعیت تبدیل شود اما به تدریج با واگذار شدن این صف ها و عرضه های سنگین سهام تا دقایق پایانی معاملات دیروز باعث شد تا برخلاف روال همیشگی اخبار مثبت منجر به منفی شدن فضای معاملات بازار سهام شود .

در این بین برخی فعالان بازار علاوه بر آخرین مهلت موعد تسویه حسابهای اعتباری کارگزاران و از طرفی افت قیمت کالا های اساسی در بازارهای جهانی ، ادغام وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و تأثیر آن بر شرکت های مرتبط بورسی با این وزارتخانه ها و از طرفی تردید سرمایه گذاران برای انجام معاملات سهام را به عنوان اصلی ترین دلایل برای افت حجم معاملات و تغییر رفتار معامله گران در روز گذشته اعلام می کردند .

در این رابطه نوید خاندوزی کارشناس و مشاور سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت : اگر چه کلیت سخنان ریاست جمهور برای بازار سرمایه بسیار امیدوار کننده بود . اما به نظر می رسد برای نشان دادن اثرات مثبت این اخبار در درون بازار به لحاظ اثرات برخی متغییرهای برون زا به صرف کردن مقداری زمان نیاز است .

وی ادامه داد : هر چند تیره شدن چشم انداز بازارهای جهانی یکی از مباحث مطرح شده در زمینه کاهش انگیزه معامله گران برای خرید سهام می باشد اما تغییر و تحولات در حوزه مدیریت کلان اقتصادی کشور و ادغام برخی وزارتخانه های دولتی باعث شده تا فعالان بازار نسبت به تبعات احتمالی این تصمیم ها بر برخی شرکت های بورسی مرتبط با آنها به دیده تردید بنگرند .

در عین حال کاهش انگیزه و عدم تمایل برخی از نهادها و شرکت های شبه دولتی فعال در بازار سهام برای تداوم رشد شاخص های بورسی موضوع غیر قابل انکاری بوده که معلوم نیست منشاء این بی انگیزگی از کجا است !

مدیر سایت بتاسهم از چشم انداز بازار سهام در روزهای پایانی هفته نیز سخن گفت و افزود : چنانچه در عرصه جهانی ریزش چندانی در بازارها رخ ندهد طی امروز و فردا روند نماگر بازار سهام بر خلاف روز گذشته با شیبی ملایم تر در نوسان های منفی حرکت خواهد کرد .

وی حضور تازه واردها در بورس را به عنوان یکی از دلایل افزایش فشار عرضه سهام در زمان شیوع شایعات و ابهام ها اعلام کرد و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی صنایع ارزنده در شرایط کنونی یادآور شد : با همه اتفاقهای فعلی شرکت های سرمایه گذاری گزینه مناسبی برای خریداران بوده که شرکت هایی همچون "وغدیر" ، "وساپا" و "وصندوق" از جلوداران آنها می باشند.

همچنین در صنعت خودروسازی شرکت های زامیاد ،سایپا و گروه بهمن و از طرفی دو شرکت گل گهر و چادر ملو در صنعت معدنی های بورس به لحاظ تمرکز برخی سیاست های کلان کشوری در این صنایع می توانند در ماههای آینده منافع زیادی برای سهامداران خود داشته باشند .

این در حالی است که سعید ذوالفقاری ، مدیر پرتفوی شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان با اذعان به اینکه ادغام وزارتخانه ها از سوی دولت دلیل موجهی برای افت حجم معاملات در بازار سهام نیست ، خاطرنشان کرد : طی روز اخیر افزایش عرضه سهام از سوی شخصیت های حقیقی در حالی در اکثر نمادها مشهود بود که شرکت های حقوقی فعالی همچون مهر اقتصاد بنا به استراتژی خود اقدام به تحصیل سهام پرپتانسیل و بنیادین مورد نظر خود کرده بطوریکه فارغ از توجه به شایعات و نوسانات موجود در بازار ، روز گذشته را فرصت خوبی برای خرید سهم های ارزشمند در بازار می دانستند .

وی با بیان اینکه ریسک سیاسی در مقطع فعلی چندان نمی تواند بر بازار سهام اثرات عمده ای داشته باشد ، یادآور شد : در سال جهاد اقتصادی بهترین گزینه سرمایه گذاری در کشور بازار سهام و اوراق بهادار بوده و این در حالی است که اراده نظام و دولت مبنی بر تمرکز سرمایه های سرگردان جامعه در بازار سرمایه است .از اینرو چشم انداز بورس در سال جاری بسیار روشن و حاکی از بازدهی مناسب آن می باشد.

به گفته ذوالفقاری گاهی اوقات لزوم اصلاح قیمت در برخی سهم ها و از طرفی نیاز برخی معامله گران برای نقد کردن سهام و همچنین برخی نوسان گیری های کوتاه مدت باعث می شود تا روند معاملات با افزایش عرضه سهام و کاهش حجم مواجه بوده و این در حالی است که بعضی مواقع منفی شدن فضای معاملات بازار هیچ دلیل مشخصی نداشته است.

وی در خاتمه چشم انداز معاملات بازار سهام در روزهای آینده را با شیبی ملایم اما رو به مثبت ارزیابی کرد و درعین حال با اشاره به تمرکز شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان بر سهم های بنیادین و با نسبت قیمت بر درآمدی پایین تر نسبت به متوسط کل بازار ، پیشنهاد کرد : براساس دیدگاه میان مدت و بلند مدت صنایع فلزات اساسی ، معدنی و مخابراتی می توانند گزینه های خوبی برای سرمایه گذاران باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر