بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵
پیش بینی یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت فلزات رنگین:

قیمت فلزات رنگین در نیمه دوم سال پله های صعود را طی خواهد کرد ؟

اگر "فسرب" بتواند در تولید سرب نیز به ترکیبی از تولید کارمزدی و نیز فروش غیر کارمزدی و در بازار آزاد روی آورد ، می توانند سود خود را از این محل ها چندین برابر کند. البته راه اندازی خطوط سرب جدید نیز می تواند این شرکت را در وضعیتی مطلوب قرار کرد.
کد خبر : ۵۰۶۲۹
در سال جاری قیمت های جهانی به ویژه قیمت های فلزات رنگین روندی صعودی در پیش گرفته و پیش بینی آینده روند حرکتی آنها از شرایط مناسب این گروه حکایت دارد.

به نظر می رسد تنها عامل نگران کننده درباره فلزات حجم بالای موجودی کالای در انبارهای LME و واسپاری کالاها به انبارهاست. ذخایر روی در انبار های LME در بیشترین سطح خود از سال 1990 به بعد قرار دارند و همچنان در حال افزایش می باشند. واسپاری روی به انبارهای شانگهای به بیش از 400 هزار تن رسیده است بطوریکه موجودی های در دسترس این انبارها مصرف 47 روزه جهان را تامین می کند. گزارشات گروه مطالعات بین المللی سرب و روی نیز از مازاد 176000 تنی روی در بازارها در چهار ماهه اول سال 2011 حکایت دارد. ذخایر سرب نیز در بالاترین سطح خود در 15 سال اخیر قرار دارد و در حال افزایش است. ذخایر انبارهای شانگهای نیز به بیش از 42000 تن افزایش یافته است. گزارشات گروه مطالعات بین المللی سرب و روی نیز از مازاد 74000 تنی سرب در بازارها در چهار ماهه اول سال 2011 حکایت دارد.

نکته قابل توجه دیگر در تحلیل و پیش بینی قیمت فلزات رنگین خصوصا سرب وروی تغیر بازیگردان عمده این بازارها از اروپا به چین و هند است. به نظر میرسد رفتار خریداران جدید بسیار متفاوت تر از رفتار خریداران قبلی است و این پیش بینی حرکت قیمت ها در بازار را مشکل و متفاوت تر از قبل نموده است.

محسن حیدری، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطالب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد : پیش بینی اکثر موسسات مالی و اقتصادی بر این است که قیمت های روی در محدوده 2650 تا 2850دلار است. البته اینکه این پیش بینی ها تا چه حد تحقق یابد، به نرخ رشد اقتصادی جهانی وابسته است. با فرض اینکه وضعیت اقتصادی جهانی با ثبات باشد و هیچگونه نگرانی از بابت بحران های اقتصادی وجود نداشته باشد ، نوید روندی رو به رشد را برای این فلزات می توان ارایه داد.

وی حرکت رشد قیمتی فلزات رنگی را در نیمه دوم سال عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بیشتر معدن ها در نیم کره شمالی واقع هستند، در نیمه اول سال وضعیت بهره برداری و استخراج از معادن مناسب است و قیمت ها در نیمه دوم سال با تغییر شرایط آب و هوایی با افزایش همراه می شود.

به صورت سنتی نیز تا شهریور ماه توقع نوسان قیمتی برای ای فلزات وجود ندارد و قیمت های فلز روی در محدوده 2200 تا 2400 دلار در نوسان خواهد بود و تغییرات قیمت از مهرماه به بعد در بازارهای جهانی اتفاق می افتد.

البته این روند حرکتی در خصوص سایر فلزات رنگی همچون سرب نیز صادق است و تغییرات ملموس و قابل ملاحظه در نیمه دوم سال روی می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط فعلی شرکت ملی سرب و روی ایران و چگونگی وضعیت درآمدی آن در صورت خروج از فروش کارمزدی گفت: در هر صورت تولید کارمزدی در شرایط فعلی منافع خوبی برای شرکت ایجاد می نماید و مضافاٌ اینکه با توجه به وجود زیر ساخت های بسیار خوب شرکت برای تولید روی، تولید این محصول در درآمدهای این شرکت اثرگذار است و از سال گذشته خطوط تولید مربوط به آن راه اندازی شده که براساس توانایی های موجود، تولید این محصول به پوشش و یا افزایش EPS سال مالی جاری کمک قابل توجهی خواهد نمود.

افزون بر این اگر "فسرب" بتواند در تولید سرب نیز به ترکیبی از تولید کارمزدی و نیز فروش غیر کارمزدی و در بازار آزاد روی آورد ، می توانند سود خود را از این محل ها چندین برابر کند. البته راه اندازی خطوط سرب جدید نیز می تواند این شرکت را در وضعیتی مطلوب قرار کرد.

حیدری در خصوص فروش زمین سلطانیه "فسرب" نیز خاطرنشان کرد: در ارتباط با این زمین مسایل زیادی درباره فروش و یا تغییر کاربردی و جابجایی کارخانه به محلی جدید مطرح است. در صورتی که مسئولین شرکت بتوانند برای تغییر کاربری این زمین با شهرداری به توافق برسند، شرایط مناسبی برای این شرکت فراهم می شود. ضمن اینکه باید به این نکته نیز توجه داشت که جابجایی کارخانه هزینه های خاص خود را دارد.

وی درآمدهای حاصل از محل فروش این زمین را برای احداث کارخانه جدید و خرید تکنولوژی و تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز عنوان کرد و افزود: به منظور اینکه شرکت بتوانند به تکنولوژی و ماشین آلات جدید دست یابد، می تواند از درآمد ناشی از فروش زمین کارخانه برای تأمین منابع مالی لازم استفاده کند. در نتیجه بخشی از سود حاصل از فروش زمین مذکور قابل توزیع بین سهامداران نخواهد بود .

وی در پایان سخنان خود بر ذکر این نکته تأکید کرد که در حال حاضر اقدامی در خصوص فروش این زمین صورت نگرفته و اینکه آیا این زمین فروخته می شود و یا تغییر کاربری پیدا می کند، نمی توان پیش بینی خاصی ارائه نمود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر