بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر : ۵۱۷۸۳

فرارو- مرکز آمار ایران روز گذشته نرخ رشد اجاره بها و خرید مسکن را اعلام کرد. بر این اساس متوسط قیمت خرید مسكن در تهران در بهار سال 90 با رشد 7.5 درصد و اجاره‌بها نیز با رشد 24.1 درصد مواجه شده است. این در حالی است که برخی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن روایت دیگری از رشد قیمت مسکن دارند.

به گزارش فرارو، چند روز پیش بود که مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد که «قیمت اجاره بها تا 30 درصد افزایش یافته است». با انتشار این خبر تردید‌ها درباره نتیجه بخش بودن اقدامات تعزیراتی دولت افزایش یافت.

اقداماتی هم چون تعیین سقف برای قیمت اجاره و اجبار مالکان برای عقد قرارداد دو ساله، با وجود این که دولت از ارائه بسته خود حمایت می کند و تمام تلاش خود را برای اجرای این بسته متمرکز کرده است اما از همان ابتدا کارشناسان اقتصادی و فعالین بازار مسکن این اقدام دولت را بی تاثیر ارزیابی کردند.

تا این که روز گذشته مرکز آمار ایران در گزارشی رسمی از رشد 24.1درصدی نرخ اجاره بها و 7.5 درصدی نرخ خرید و فروش مسکن خبر داد.

براساس این گزارش متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یك متر مربع زیربنای مسكونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملكی در شهر تهران 106727 ریال بوده است كه نسبت به فصل قبل 2 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 24.1 درصد افزایش داشته است.

اما این آمار با آمار ارائه شده از سوی مصطفی قلی خسروی متفاوت است. رییس اتحادیه مشاوران املاک چهار روز پیش نرخ رشد اجاره بها را 30 درصد ارزیابی کرده بود.

همچنین برخی دیگر از مشاوران املاک نیز روایت ها متفاوتی نسبت به روایت رسمی دارند. یکی از فعالان بازار مسکن در خیابان نارمک درباره نرخ رشد خرید مسکن به «دنیای اقتصاد» گفت: «قیمت فروش واحدهای مسکونی نه تنها 7 درصد، بلکه حداقل 10 درصد رشد داشته است.»

بنگاهدار دیگری در منطقه جوادیه در رابطه با درصد اعلام شده از سوی مرکز آمار به عنوان میزان رشد نرخ اجاره و قیمت فروش تاکید کرد: «سال گذشته رهن یک واحد مسکونی 10 میلیون تومان بود که امسال با افزودن 5 میلیون تومان از سوی مالک به 15 میلیون تومان تبدیل شد و این نمونه نرخ اجاره افزایش 50 درصدی اجاره‌بها را نشان می‌دهد.»

وی درباره این مساله اعلام کرد که بر اساس فایل‌های موجود نرخ اجاره از ابتدای سال تا به امروز بین 15 تا 35 درصد رشد داشته است و 24 درصد نرخ رشدی که مرکز آمار برای اجاره بها اعلام کرده باید میانگین درصد رشد باشد نه حتی حداکثر درصد رشد. 

وی همچنین رشد 7 درصدی قیمت فروش واحدهای مسکونی طی 3 ماهه بهار را حداقل میزان رشد، دانست، زیرا وی براین باور است که قیمت فروش واحدهای مسکونی بین7 تا 15 درصد رشد کرده است.

به این ترتیب با وجود این که فعالین بازار مسکن آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران را زیر سوال می برند. اما نکته ای که درباره آن نمی توان تردید داشت این است که اقدامات تعزیراتی دولت تاکنون شکست خورده است. 

به باور كارشناسان و فعالان بازار، تعیین سقف و كف برای اجاره‌بها مثمر ثمر نبوده و در حال حاضر هیچ مالكی حاضر به عرضه ملك خود با قیمت‌های تعیین‌شده از طرف دولت نیست و تداوم روند كنونی به لجام گسیختگی هرچه بیشتر بازار اجاره‌بها و مسكن خواهد انجامید.

یکی از بنگاهداران مناطق مرکزی تهران درباره رفتار مالکان نسبت به طرح تعزیرات در بازار اجاره، گفت: «از ابتدای اجرای این طرح هنگامی‌ که به موجران قانون جدید تعیین نرخ اجاره را اعلام می‌کردیم فقط در پاسخ آنها لبخند می‌زدند و اظهار می‌کردند که بالاخره بنگاهی را پیدا خواهند کرد که برای فایل اجاره آنها مشتری پیدا کند.»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر