بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
نقدی بر پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی

از حضور گسترده شرکتها تا ثبت رکورد بازدیدها و بی مهری به رسانه ها

اتفاق مبارک دیگر حضور مسئولان و مدیران مرتبط با موضوع نمایشگاه (مدیران مالی، سهام، روابط عمومی و فنی) در غرفه ها بود بطوریکه بر خلاف سالهای گذشته سهامداران و علاقمندان می توانستند در فضای بهتری مباحث خود را با مدیران شرکتهای مورد نظرشان مطرح کنند زیرا در سالهای گذشته عموماً در غرفه ها مقام پاسخگویی حضور نداشت و بیشتر غرفه ها فقط یک فضای تبلیغی بود نه فضای کاربردی.
کد خبر : ۵۴۲۲۲
پنجمین نمایشگاه بازار سرمایه در تاریخ 24 لغایت 27 شهریور ماه سال جاری برگزار شد این در حالی است که قبلاً نمایشگاه در اسفند ماه هر سال برگزار می شد که با اعتراض بازدیدکنندگان مواجه بود از جمله دلایل اعتراض برودت هوا و کوتاه بودن طول روز و مشغله زیاد مدیران مالی بدلیل بستن حسابهای مالی و انجام مقدمات استقبال از عید نوروز بود و به همین دلالیل سازمان بورس اقدام به تغییر تاریخ نمایشگاه کرد و امسال برای اولین بار نمایشگاه را در شهریور ماه بر پا کرد هر چند که ظاهراً آخرین آن هم در این تاریخ هست چون از سال 91 نمایشگاه در اردیبهشت ماه برگزار می شود دلایل این تغییرات هم مشخص است چون اگر امسال نمایشگاه در اسفند ماه برگزار میشد دیگر امکان و جذابیت برای برگزاری نمایشگاه در اردیبهشت سال 1391 وجود نداشت لذا نمایشگاه امسال در آخرین ماه تابستان برگزار شد.

سال دیگر نمایشگاه اردیبهشت ماه برگزار می شود

مسئولان بورس عقیده دارند که برگزاری نمایشگاه بورس در بهار هر سال با توجه به رونق سنتی بورس به دلیل برگزاری مجامع باعث رونق آن می شود اما گروهی دیگر بر این باورند که بدلیل درگیری شرکت ها برای برگزاری مجامع خود و ارایه اظهارنامه مالیاتی و بستن حسابها شاید اردیبهشت هم زمان خوبی نباشد و بهترین زمان برگزاری نمایشگاه همان فصل پاییز است فارغ از این موضوع که قطعاً مسئولان بورس با مشورتهای لازم تصمیم نهایی را خواهند گرفت به نقد پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی می پردازیم.

نقاط قوت:

حضور گسترده شرکتها و موسسات : این نمایشگاه به طرز محسوسی با استقبال گسترده تر نسبت به سالیان قبل از سوی شرکتها و سازمانهای مختلف برگزار شد بطوریکه علاقه به حضور در نمایشگاه بین گروه های مختلف بانک، بیمه، بورس کاملاً هویدا بود و مثل سالهای قبل که برخی از غرفه ها خالی از سکنه بود و هیچ میزبانی برای بازدید کنندگان نداشت امسال به هیچ وجه با چنین پدیده ای روبرو نبودیم.

وجود سالن های متعدد و حضور پر رنگ شرکتها در این سالن ها نیز گواهی دیگر بر این ادعاست.

حضور مسئولان و مدیران مرتبط در غرفه ها: اتفاق مبارک دیگر حضور مسئولان و مدیران مرتبط با موضوع نمایشگاه (مدیران مالی، سهام، روابط عمومی و فنی) در غرفه ها بود بطوریکه بر خلاف سالهای گذشته سهامداران و علاقمندان می توانستند در فضای بهتری مباحث خود را با مدیران شرکتهای مورد نظرشان مطرح کنند زیرا در سالهای گذشته عموماً در غرفه ها مقام پاسخگویی حضور نداشت و بیشتر غرفه ها فقط یک فضای تبلیغی بود نه فضای کاربردی.

رضایت غرفه داران از بازدیدها : اکثر غرفه دارانی که طی این چند روز با ما همکلام شدند از استقبال بازدیدکنندگان رضایت کامل داشتند و حتی خواهان افزایش زمان نمایشگاه برای جذب بیشتر آنها بودند و در برخی موارد اظهار داشتند که بدلیل استقبال زیاد نتوانسته اند کاملاً به مراجعین پاسخ دهند در نهایت تمام غرفه داران از حضور در نمایشگاه رضایت داشتند.

نقاط ضعف:

اینترنت و خط تلفن: عدم وجود اینترنت سالم (بدون قطع و وصل) یکی از مشکلات این نمایشگاه بود زیرا غرفه داران حاضر در نمایشگاه برای معرفی خدمات خود نیاز به استفاده از این ابزار داشتند و در بسیاری موارد از آن محروم بودند از سوی دیگر عدم تخصیص خط تلفن به غرفه داران برای نصب دستگاههای (POS) و فروش آنلاین خدمات و محصولات به مشتریان از دیگر موارد بود زیرا آنها انتظار داشتند زمانی که با صرف هزینه های زیاد در نمایشگاه حضور یافته اند شرایطی مهیا شود که بتوانند فروش خوبی هم داشته باشند.

فضای عمومی نمایشگاه: فضای پیرامونی غرفه ها بدلیل ساخت و ساز در محوطه نمایشگاه بسیار زشت بود و حتی غرفه های در اختیار گرفته شده برای برگزاری نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته بسیار قدیمی تر بود و برخی سالنها بیشتر شبیه دالان بود و به دلیل کوچک بودن سالن ها باعث شده بود که غرفه ها بسیار پراکنده باشند در صورتیکه سالهای گذشته این مشکل کمتر بود از سوی دیگر پارکینگ جنوبی مجموعه بسیار کوچک بود و مراجعین برای پارک خودروهای خود مشکلات زیادی داشتند و باید مسافتی طولانی را بین مکان پارک خودرو تا غرفه ها طی می کردند.

اختصاص بدترین جایگاه ممکن به رسانه ها و نمایشگاه کاریکاتور: با وجود آنکه رسانه ها نقش بسزایی در جذب مخاطبان برای نمایشگاه بازار سرمایه داشتند و طی دوره برگزاری هر کدام به نوبه خود در پوشش اخبار این رویداد نقش داشتند با کم لطفی مواجه شدند و زشت ترین جایگاه ممکن در اختیار آنها قرار داده شده بود با این اوصاف (بسیاری از مراجعین به غرفه بورس نیوز از جایگاه و نوع این غرفه گلایه کردند)


اعتراض بورس نیوز : اعتراض به جایگاه رسانه ها در نمایشگاه را به گوش مسئولان رساندیم و آنها در پاسخ گفتند: چون برخی رسانه ها در نمایشگاه علیرغم درخواست حضور فعال ندارند و ما نمی توانیم بین رسانه ها تفاوت قایل شویم مجبور شدیم این جایگاه را به آنها اختصاص دهیم اما در پاسخ این سخن ضمن ابراز گلایه شدید نسبت به این گونه رسانه ها باید گفت: سازمان بورس خیلی راحت می تواند رسانه هایی که طی 4 دوره فعالیت این نمایشگاه فعال بوده اند را از سایرین متمایز کند و جایگاه بهتری به آنها اختصاص دهد و به رسانه های متخلف نیز در دوره بعد غرفه ای اختصاص ندهد تا شأن همگان حفظ شود البته در نهایت اعلام کردند که در صورت صرف هزینه و اعلام غرفه سازی توسط یک رسانه می توان آن رسانه را در غرفه بهتری برای سال آتی جا نمایی کرد اما در پاسخ به این سوال باید گفت مگر چند رسانه فعال در این حوزه داریم و اگر سازمان بورس چند غرفه آماده (طراحی شده) در اختیار آنها قرار دهد اتفاق خاصی رخ می دهد حمایت از رسانه ها در نمایشگاه که باعث رونق این رویداد هستند مشکلی ایجاد می کند؟


عدم وجود اتاق خبر و سالن خبر: نبود یک اتاق خبر پیشرفته دارای دستگاه فاکس، کامپیوتر، اسکنر، تلفن و ... برای ارسال سریع اخبار و سالن خبر برای برگزاری نشستهای خبری نیز از موارد اشکال این نمایشگاه بود.


نمایشگاه بازار سرمایه بین المللی می شود

با وجود نقاط ضعف و قوت در پنجمین نمایشگاه بازار سرمایه مطلع شدیم که قرار است از سال آینده این نمایشگاه بین المللی برگزار شود و حتی اسم آن نیز در یک فراخوان عمومی تغییر یابد تا نامی خاص برای آن انتخاب شود لذا پیشنهادات ذیل برای برگزاری با شکوه تر نمایشگاه بازار سرمایه ارایه می شود.

1) عقد قرارداد دایم با نمایشگاه بین المللی برای برگزاری نمایشگاه در هر سال طی یک زمان مشخص (پیشنهاد آذر ماه هر سال همزمان با تصویب قانون جدید بازار سرمایه مثلاً 16 الی 19 آذر ماه) این امر باعث می شود تمام سازمان ها، شرکتها از قبل خود را برای این رویداد و در این تاریخ مشخص آماده کنند و تغییر تاریخ سبب تداخل برنامه مثل اجاره سالن ها به سایر نمایشگاهها و ... نمی شود.

2) برگزاری نمایشگاه در سالن های بزرگ به جهت جلوگیری از پراکندگی شرکتها و تخصیص غرفه های مرتبط در یک مکان (فولادی ها، پتروشیمی ها و ...) در سال جاری و سالهای قبل این نکته رعایت نشده بود و شرکتهای مختلف از یک صنعت در مکانهای مختلفی از نمایشگاه بودند طبق عرف مثلاً راسته شرکتهای فولادی یا راسته کارگزاران

3) جریمه غرفه هایی که اعلام حضور در نمایشگاه می کنند ولی حضور نمی یابند و اخذ وثیقه از آنها جهت جلوگیری از بی اهمیت شدن حضور در نمایشگاه

4) تشکیل اتاق خبر مدرن با امکانات و تجهیزات کامل حتی گوشی های دارای مترجم

5) ایجاد سالن خبر با ظرفیت مناسب برای استفاده تمام شرکت ها جهت برگزاری کنفرانس مطبوعاتی طبق برنامه زمان بندی شده از قبل مثلاً بانک پاسارگاد ساعت 14-13 روز دوشنبه مورخ ...

6) تکریم رسانه ها با اختصاص غرفه های مناسب و زیبا که بتوانند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند مثلا دور غرفه اصلی سازمان بورس که حتی طراحی آنها هماهنگ با غرفه سازمان به عنوان حلقه اصلی نمایشگاه انجام شود.

7) معرفی بهترین های بازار سرمایه طی یکسال گذشته با ارایه شاخصهای مربوطه مثل جشنواره فیلم فجر (بهترین مدیرعامل، مدیر مالی، کارگزاری، رسانه ها، شرکتهای تحلیلگر و مشاوره و...)

اشتراک گذاری :
ارسال نظر