بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
کد خبر : ۵۴۲۲۸

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، حمید زرگرپور در جریان آخرین روز نمایشگاه بورس، بانک ،بیمه و خصوصی سازی در جمع خبرنگاران و سهامداران حاضر در غرفه مپنا حاضر شد تا به سئوالات مطروحه پاسخ دهد.

*میزان مطالبات و چگونگی دریافت

وی درباره میزان مطالبات این شرکت و چگونگی دریافت طلب ها از دولت گفت: درحالی مطالبات مپنا از دولت هزار و 300میلیارد تومان است که از اواسط سال گذشته تلاش شد رقم مطالبات افزایش نیابد. دراین میان برای وصول مطالبات برنامه‌ای جدی مدنظر بوده که کمترین آن طبق قانون بودجه 90 ، گرفتن اموال به جای طلب‌ها است. برهمین اساس مذاکرات برای گرفتن یک نیروگاه با وزارت نیرو انجام شده که در بهمن ماه به نتیجه خواهد رسید. همچنین مذاکره برای اخذ نیروگاه دیگری هم در حال انجام است .
این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از اوراق مشارکت وزارت نیرو راه حل دیگری برای وصول مطالبات است، ادامه داد: از طریق عواید اوراق مشارکت یا خود این اوراق بخشی از طلب ها دریافت خواهد شد.در این زمینه تا 30 درصد پیشرفت هم داشته‌ایم.
زرگرپور تغییر ترکیب پرتفوی مپنا و افزایش 10 درصدی حوزه نفت و گاز را یکی از برنامه‌های جدید شرکت اعلام کرد و گفت: با توجه به عدم امکان ساخت نیروگاه های جدید توسط وزارت نیرو و همچنین تبدیل شدن اکثر کارفرماهای ما به بخش خصوصی که متعهد از دولت هستند، اوضاع و فعالیت های مپنا در این حوزه بهبود خواهد یافت.

*دلیل بالا بودن هزینه های تامین مالی

وی در مورد دلیل بالابودن هزینه های تامین مالی مپنا هم توضیح داد: در حالی دولت برای نرخ پیش بینی تسهیلات توافقی با ما نمی کند که به نظرم نرخ های تعیین شده پایین و مناسب است،اما به علت توافقی عمل کردن بانک ها، نرخ سود ها به 19 و 21 درصد افزایش می یابد. در این میان از طریق وزارت نیرو و دولت در حال پیگیری این موضوع هستیم.
 
*آثار تحریم ها

قائم مقام مپنا در پاسخ به این سئوال که تحریم‌ها چه آثاری برای این شرکت به همراه داشته است، توضیح داد: وضعیت به مانند سال های گذشته بوده و مانع از تولیدات ما نشده است که علت اصلی آن ناشی از عدم خرید تجهیزات اصلی و اقدام به خرید قطعات نیم ساخته از کشورهای مختلف است، اما به هرحال تحریم منجر به افزایش هزینه ها شده، چرا که عمده تحریم ها مربوط به نقل و انتقال پول است که از طریق روش‌هایی این مشکل را برطرف می کنیم،همچنین با همکاری بانک مرکزی در ارائه ارز به شرکت توانستیم هزینه‌های تحریم‌ها را به حداقل برسانیم.

*برنامه واگذاری 3 نیروگاه

زرگرپور در مورد واگذاری 4 نیروگاه هم با بیان اینکه سیاست هیئت مدیره و شرکت فروش نیروگاه های آماده واگذاری است، توضیح داد: در حالی نیروگاه اصفهان در مرحله بهره برداری بوده و امکان واگذاری ندارد که در آبان ماه سال جاری برای نیروگاه توس اوراق صکوک منتشر خواهد شد و نیروگاه عسلویه هم در مهرماه از طریق فرابورس واگذار خواهد شد.در نیروگاه دیگر هم مپنا مالک 40 درصد بوده و به مالک 60 درصدی آن یعنی سنا پیشنهاد خرید سهم 40 درصدی مپنا و یا فروش 60 درصدی داده شده است.این درحالی است که دو نیروگاه فارس و پره‌سر هم که به روش BOT هستند ، قابلیت واگذاری ندارند.

*آثار قرارداد 5 میلیارد دلاری

وی در برابر این سئوال که چرا به رغم انعقاد قرارداد 5 میلیارد دلاری مپنا ، سود هر سهم این شرکت افزایش نیافته اظهار داشت: چون این قرارداد در صورت حساب و هزینه سال جاری تاثیری نداشت، اما برای سال 91 قطعا" اثر گذار خواهد بود. در این میان به دلیل اشباع تولید برق در کشور و حذف انحصار آن ، سیاست صادرات برق را به طور جدی پیگیری می کنیم. 
به گفته وی برای تولیدبرق به گاز نیاز بود که بعد از پیگیری های به عمل آمده از وزارت نفت ، مقرر شده گاز مورد نیاز برای تولید برق توسط شرکت مپنا از میدان گازی فیروز تامین شود. با این رویکرد کسب و کار جدیدی هم در این شرکت تعریف خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر