بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۲
کد خبر : ۵۴۲۸۲
به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس،پنجمین نمایشگاه بورس، بانک ، بیمه و خصوصی سازی که پنچ شنبه گذشته شروع و دیروز به پایان رسید در شرایطی به کار خود پایان داد و غرفه دارندگان و بازدیدکنندگان با دستاوردها و دیدگاه های مثبت و منفی به روند عادی فعالیت های خود در بازار سرمایه ادامه دادند که این نمایشگاه 4 روزه دارای حاوی نکات و حاشیه هایی بود.
براساس این گزارش، این نمایشگاه که از آن به عنوان بزرگترین گردهمایی فعالان بازار سرمایه کشور یاد می شد نسبت به سال گذشته از لحاظ استقبال و تعداد مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان و اضافه شدن بخش های جدید مانند کاریکاتور و برگزاری دوره های آموزشی بهتر از دوره‌های گذشتهبود به طوری که علاوه بر افزایش حدود 30 درصدی شرکت ها و نهادهای مالی، آمار اولیه تعداد بازدیدکنندگان هم البته نسبت به سال گذشته رشد کرد که عمده این بازدیدها هم در روزهای آغازین و پایانی و متمرکز در شرکت های کارگزاری ارایه دهنده خدمات آن لاین و دوره های آموزشی و غالبا" شامل سهامداران فعال بازار بود .

همچنین هرچند حدود 150 شرکت، نهاد، موسسه و رسانه در این نمایشگاه مشارکت کردند اما در برابر حضور 360 شرکت در بورس و فرابورس، ثبت حدود 140 شرکت دیگر نزد سازمان بورس، فعالیت 104 شرکت کارگزاری، در فهرست واگذاری حدود 400 شرکت، آمار حضور شرکت ها نسبت به حجم بازارسرمایه و برنامه خصوصی سازی راضی کننده نبود.

همچنین در شرایطی به گفته مسئولان بازار سرمایه حدود 4.5 میلیون سهامدار ایرانی وجود دارد که بازدید عموم مردم از این نمایشگاه هم رضایت بخش نبود و ابداع مسئولان بازار در اطلاع رسانی از طریق پیغام ناظرین بورس و فرابورس به سهامداران ، حداکثر موجب تمایل برخی از سهامداران آشنا با بازار در غرفه شرکت های کارگزاری و حضور در غرفه شرکت های مطرح بورسی شد.

علاوه براین ضمن غیبت شرکت های بزرگ بازار در این نمایشگاه، سازمان خصوصی سازی که یکی از عناوین این نمایشگاه بود حضور و غرفه ای نداشت که این موضوع درکنار غیبت پیمان نوری رئیس این سازمان، موجب اعتراض رسانه ها و بازدیدکنندگان شد،.

چراکه اگر این سازمان حاضر به حضور در این نمایشگاه نبود بهتر بود از قبل اعلام می کرد تا اسم خصوصی سازی از عنوان نمایشگاه برداشته شود،این در حالی است که رئیس و معاون سابق سازمان خصوصی سازی ( کردزنگنه و غلامی ) از این نمایشگاه بازدید کردند.

تغییر زمان نمایشگاه هم که معمولا" در نیمه دوم سال و زمستان برگزار می‌شد، باعث به وجود آمدن نقاط قوت و ضعف روشنی شد. از جمله نقاط قوت آن قرار گرفتن در تعطیلات تابستانی و امکان حضورعلاقمندان شهرستانی در نمایشگاه و فرصت بیشتر برای عموم بود اما همزمانی با نمایشگاه نان، نوشیدنی و بستنی موجب شد تا محل استقرار شرکت ها در سالن های تعیین شده رضایت بخش نباشد،بطوریکه برخی از غرفه داران و بازدیدکنندگان وضعیت ساخت غرفه ها را مطلوب دانسته اما سالن های در نظر گرفته شده و پراگندگی و طولانی بودن سالن ها و عدم استفاده از گرافیک محیطی در راهنمایی را

نامناسب ارزیابی کرده و با تشبیه سالن ها به سوله ازاختصاص سالن ها ناراضی بودند. همچنین برخی از بازدیدکنندگان که از حضور شرکت هایی مانند صدرا ، آذرآب، همراه اول ، فولاد خوزستان و پست بانک راضی بودند نسبت به محل استقرار نامناسب و کنج نشینی این دسته شرکت ها و همچنین عدم حضور مدیران عامل و ارایه توضیحات در مورد ابهامات و سئوالات گله مند بودند.

براساس این گزارش، این نمایشگاه در شرایطی با پخش آهنگ های شاد درغرفه سازمان بورس و بدونارتباط با محتوای نمایشگاه (از محسن چاووشی گرفته تا عماد طالب زاده و غیره ) ، کنج نشینی رسانه ها ، اعلام برترین های نمایشگاه بدون هیچ معیار مشخصی ، حضورشرکت هایی در سالن های تونلی و دیگر حاشیه‌ها همراه بود که یکی از حاشیه های جالب توجه در همان روز افتتاح مربوط به غیبت محسوس مدیران بانک ها و بیمه ها و معاونین وزات اقتصاد بود.

این غیبت گسترده که با حضور وزیر اقتصاد در اردبیل همراه شده بود، موجب بروز شایعاتی منبی بر تصمیم مدیران بانک ها و معاونین وزارت اقتصادبرای خودداری ازمواجه با خبرنگاران در مورد پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی شد .

حاشیه دیگر به تاخیر چند باره حضور وزیر در اخرین روز اختصاص داشت. شمس الدین حسینی که درگیر پرونده اختلاس و توضیح به نمایندگان مجلس بود، ابتدا قرار بود ساعت 9 صبح در محل نمایشگاه حاضر باشد که این حضور به ساعت 14 و سپس 15 و 30 دقیقه موکول شد که درنهایت وی ساعت 16 و در وزمان پایانی و وقت اضافه نمایشگاه قدم به سالن 10 و 11 گذاشت.

خبرنگاران هم که از صبج منتظر حضور وی بودند تا سئوالات خود را مطرح کنند با وضعیت نامناسبی روبرو شدند چرا که در برابر اصرار به پاسخ گویی وی، وزیر اقتصاد بی توجه به این اصرارها اعلام کرد که برای بازدید آمده و به هیچ سئوالی پاسخ نمی دهد.

این موضع گیری و اصرار و ازدحام خبرنگاران و دیگران موجب فشارهای جسمی به خبرنگاران شد که در برابر اعتراض خبرنگار فارس به این وضعیت ناخوشایند و دور از شان خبرنگاران ، وزیر اقتصاد بازهم بر صرف بازدید از نمایشگاه تاکیدکرد.

هرچند وی در خاتمه در حضور برخی خبرنگاران توضیحاتی مختصری در مورد پرونده اختلاس و جایگاه بازارسرمایه ارایه کرد.ازجمله حاضرین در آخرین روز نمایشگاه،کریمی رئیس جدید بیمه مرکزی بود که صبح روز گذشته مراسم تودیع و معارفه روسای قبلی و جدید بیمه مرکزی با حضور وزیر اقتصاد برگزار شده بود.

به هر حال پنجمین نمایشگاه بورس، بانک ، بیمه و خصوصی سازی در شرایطی با همه نکات مثبت و منفی به پایان رسید که مسئولان بازار سرمایه اعلام کرده اند سال آینده این نمایشگاه بین المللی خواهد شد اما اگر نقاط ضعف و کاستی های آن بر طرف نشود، ممکن است با نتایج ناخوشایندی همراه شود، چرا که اگر بورس اوراق بهادار به دلیل کوچک و با ظرفیت بودن و عدم ارتباط با دیگر بورس ها بهترین بورس در سطح جهان از لحاظ بازدهی است، به همان نسبت هم انتظار می رود از ویترین و جلوه شایسته و قابل قبولی هم در سطح داخل برخودار باشد.

گزارش: از علی رضایی زاده
اشتراک گذاری :
ارسال نظر