بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۵
کد خبر : ۵۶۸۳۰

جناب آقاي خدامراد احمدي

مدير عامل محترم شرکت ايميدرو

باسلام و احترام

باتوجه به بسته بودن نمادهاي معاملاتي شرکت‌هاي صنعتي و معدني چادرملو،سنگ آهن‌گل‌گهر، سرمايه‌گذاري توسعه‌معادن وفلزات ومديريت سرمايه‌گذاري اميد و مباحث مطروحه در روزنامه‌هاي اقتصادي، اين شرکت به‌عنوان يک شرکت سرمايه‌گذاري ضمن تشکر از کليه زحمات آن شرکت مادر تخصصي در زمينه معادن، انتظار داريم
به خاطر حفظ و تداوم بازار سرمايه در اتخاذ تصميم براي تغييرات احتمالي قيمت‌هاي سنگ آهن موارد زير مورد توجه قرار گيرد تا آن مقام محترم بتواند در چارچوب حل مشکلات آن بنگاه‌ها در قوام بخشي از بازار سرمايه و حرکت منطقي آن اثرگذاري بيشتري داشته باشد.

1- همانطور که مستحضريد عمده سهامداران بخش حقوقي و حقيقي در طول سال گذشته سهام شرکت‌هاي صنعتي و معدني چادرملو و سنگ آهن گل‌گهر را در ارزش‌هاي تا سقف حدود 40 تا 50 هزار ميلياردريال خريداري نموده‌اند که اين ارزش عمدتاً ناشي از سرقفلي اين معادن و سودآوري آتي آنها بوده‌است
که به‌مراتب از ارزش جايگزيني اين شرکت‌ها بالاتر است و همچنين لازم به ذکر است در برنامه‌پنجم توسعه کشور و ابلاغيه مقام معظم رهبري در سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي، سياست کلان دولت
در حمايت از بازار سرمايه قرار گرفته و افزايش غيرعادي هزينه‌هاي اين شرکت‌ها موجب ايجاد ريسک غيرقابل اندازه‌گيري خواهد شد و در نتيجه سهامداران اين صنعت سرخورده و دارايي‌هاي تحت نظارت و سياستگذاري آن مديريت محترم با کاهش ارزش جدي مواجه خواهند گرديد.

2- اخذ هرگونه عوارض و حقوق دولتي بايد در چارچوب قانون معادن و آيين نامه اجرايي آن (مصوب مورخ 21/11/1377 وزراي عضو کميسيون زيربنايي و صنعت و محيط زيست هيأت دولت) در يک روند منطقي که قابليت جذب آن در قيمت تمام شده بنگاه‌ها امکان پذير باشد، انجام گيرد لذا هرگونه تغييرات بالاتر از نرخ تورم صنعت و معدن يا افزايش نامتناسب با قيمت‌هاي جهاني و بورس کالا نسبت به سال قبل، خارج از تحمل اين بنگاه‌ها مي باشد و سياست‌هاي پايداري را خدشه دار مي‌نمايد.

3- در راستاي واگذاري سهام شرکت‌هاي مشمول اصل 44 قانون اساسي شامل بانک‌ها، صنايع نفت و پتروشيمي، صنايع نيروگاهي و ... هزينه‌هاي آتي صندوق‌هاي بازنشستگي مربوطه تا زمان واگذاري در ذخاير اين بنگاه‌ها لحاظ شده‌است و بار مالي به دوره‌هاي بعدي انتقال نيافته است و مصداق اين‌گونه هزينه‌هاي نامشخص به عنوان ريسکي که قابليت اندازه‌گيري ندارد لحاظ مي‌شود و لذا سرمايه‌گذاران موجود در اين شرکت‌ها براي ادامه سرمايه‌گذاري در پرتفوي خود با ابهام جدي مواجه خواهند شد. لازم به تذکر است در زمان واگذاري شرکت‌هاي فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، سنگ آهن گل گهر و صنعتي و معدني چادرملو ميزان ريسک ناشي از کسري‌هاي صندوق بازنشستگي فولاد به بازار انتقال نيافته است.

4- تفکري به نام کمک بلاعوض در بنگاه‌هاي سهامي‌عام پذيرفته شده در بورس امري ناپسند بوده و تصويب آن توسط سرمايه‌گذاران عمده ماهيت آنرا تغيير نمي‌دهد و قبول خواهند فرمود که بازنشستگان صنعت فولاد تامين حقوق خود را از اين طريق در شأن اجتماعي و در راستاي زحماتي که در طي سال‌هاي گذشته براي رساندن اين صنعت به موفقيت‌هاي کنوني کشيده‌اند، ندانسته و نمي دانند.

5- اخذ هرگونه‌ وجه از شرکت‌هاي سنگ آهني چادرملو، گل‌گهر و غيره تحت عناوين عوارض،کمک بلاعوض، حقوق دولتي و غيره بصورت غيرمتعارف باعث افزايش قيمت تمام شده اين بنگاه‌ها خواهد شد و از آنجا که فروش محصولات اين شرکت‌ها براساس مکانيزم عرضه و تقاضا انجام نمي‌شود لاجرم اين امر باعث کاهش ارزش سهام اين شرکت‌ها و به دنبال آن کاهش ارزش سهام سهامداران اين شرکت‌ها از جمله شرکت سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات و شرکت مديريت سرمايه‌گذاري اميد خواهد شد و ازآنجا که صندوق بازنشستگي فولاد سهامدار عمده شرکت سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات و صندوق بازنشستگي بانک‌ها سهامدار عمده شرکت مديريت سرمايه‌گذاري اميد مي‌باشد به‌همراه ساير سهامداران اين شرکت‌ها منجمله شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري و مردم عادي با زيان بسيار سنگيني مواجه خواهند شد. به معناي ديگر بازنشستگان زحمتکش صنعت فولاد از يک دست مبلغي که پرداخت‌کنندگان آن هيچگونه رضايتي ندارند، دريافت نموده و ازدست ديگر ثروت مولدشان که همان سهام شرکت‌هاي صنعتي و معدني چادرملو و سنگ آهن گل گهر مي‌باشد را با کاهش هنگفت ارزش مواجه مي‌نمايند.

6- مستحضر مي‌باشند شرکت‌هاي معدني تاکنون در نحوه قيمت‌گذاري فروش محصولات خود از مکانيزم عرضه و تقاضا استفاده ننموده‌اند و قيمت محصولات براساس نظر آن سازمان محترم مشخص مي‌شود که اين امر براساس قانون پنج ساله چهارم وپنجم توسعه کشور ممنوع بوده و هيچ سازماني حق دخالت در قيمت‌گذاري را نداشته واين امر مصداق انتقال حقوق از سهامداران شرکت‌هاي سنگ آهني به شرکت‌هاي ديگر مي‌باشد. مضافاً بدليل تصدي انحصاري آن سازمان محترم در تعيين قيمت سنگ‌آهن، هرگونه تغييرات قيمتي نيازمند اخذ مجوز شوراي محترم رقابت مي باشد.

لذا تقاضا دارم دستور فرمائيد به گونه‌اي تصميم‌گيري و ابلاغ گردد که موجب ايجاد شرايط بحراني جهت
اين دارايي‌هاي بورسي که بطور مستقيم و غيرمستقيم حدود 15 تا 17 درصد ارزش بازار سرمايه را به خود اختصاص مي‌دهند، نگردد و کماکان ضابطه‌مندي دولت دهم در راستاي قيمت‌گذاري کالاهاي تحت نظارت ايشان در اذهان عمومي با نگاهي پايدار و منضبط نقش ببندد.


قبلاً از توجه و عنايت حضرتعالي به موضوع تشکر و قدرداني نموده و اميدواريم که با مشورت شرکت‌هاي
سرمايه‌گذاري پذيرفته شده در بورس و راهنمايي مديران شرکت‌هاي صنعتي و معدني چادرملو وسنگ‌آهن‌ گل‌گهر (قبل از آنکه جوابگوي حضرتعالي باشند، مي‌بايست حفظ حقوق سرمايه‌گذاران اين شرکت‌ها را در راستاي اهداف و موضوعات اساسنامه و ضوابط و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار به درستي انجام دهند) امر سرمايه‌گذاري
در بخش معادن که حضرتعالي متولي و سياستگذار مي‌باشيد، توسعه و رونق يابد.

عليرضا عسکري ماراني

رونوشت :

· جناب آقاي دکتر صالح آبادي رياست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار- جهت استحضار و در صورت لزوم ابلاغ نظرات مديريتي و قانوني جهت شرکت‌هاي صنعتي و معدني چادرملو و سنگ آهن گل‌گهر به‌منظور رعايت موازين حقوقي و اساسنامه‌اي شرکت درپرداخت‌هاي احتمالي حقوق دولتي، بهره مالکانه و ياکمک‌هاي بلاعوض احتمالي و همچنين توجه بخشيدن مناسب مديران سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات و مديريت سرمايه‌گذاري اميد که داراي مسئوليت تضامني با شرکت‌هاي فوق الذکر براساس ماده 110 قانون تجارت مي باشند.

· جناب آقاي دکتر حسيني- عضو محترم هيات مديره و معاون محترم نظارت بر بورسها و ناشران- جهت استحضار و در صورت لزوم ابلاغ نظرات مديريتي و قانوني جهت شرکت‌هاي صنعتي و معدني چادرملو و سنگ آهن گل گهر به‌منظور رعايت موازين حقوقي و اساسنامه‌اي شرکت درپرداخت‌هاي احتمالي حقوق دولتي، بهره مالکانه و ياکمک‌هاي بلاعوض احتمالي و همچنين توجه بخشيدن مناسب مديران سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات و مديريت سرمايه‌گذاري اميد که داراي مسئوليت تضامني با شرکت‌هاي فوق‌الذکر براساس ماده 110 قانون تجارت مي‌باشند.

· جناب آقاي دکتر پژويان- رياست محترم شورا و مرکز ملي رقابت - با احترام، تقاضا دارد موضوع را باتوجه
به بند "6" مورد بررسي و مداقعه قرار دهند.

· جناب آقاي دکتر آخوندي- عضو محترم شورا و مرکز ملي رقابت- با احترام، تقاضا دارد موضوع را باتوجه
به بند "6" مورد بررسي و مداقعه قرار دهند.

· جناب آقاي دکتر شاپورمحمدي- دبيرمحترم کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران- جهت استحضار و توجه بخشيدن شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات و مديريت سرمايه‌گذاري اميد در راستاي ابلاغ و دستورات لازم به مديران تحت پوشش خود در شرکت‌هاي سنگ آهن گل گهر و صنعتي ومعدني چادرملو به‌منظور رعايت حقوق ساير سهامداران و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري ثبت شده در آن نهاد.

· جناب آقاي دکتر غضنفري- وزير محترم صنعت، معدن و تجارت- جهت استحضار و تقاضاي رسيدگي عاجل به‌منظور حفظ و پايداري بازار سرمايه.

· جناب آقاي محمد جلال‌مآب - مديرعامل محترم شرکت سنگ آهن گل‌گهر(سهامي‌عام)- جهت استحضار و رعايت کليه حقوق سهامداران باعنايت به آنکه حدود اختيارات و وظايف مديران صرفاً در چارچوب قانون و اساسنامه مصوب شرکت مي‌باشد و پرهيز از زياده خواهي هاي سازمان‌هاي ذيربط در اخذ وجوهات و کمک‌هاي بلاعوض.

· جناب آقاي نوريان- مديرعامل محترم شرکت صنعتي و معدني چادرملو- جهت استحضار و رعايت کليه حقوق سهامداران باعنايت به‌آنکه حدود اختيارات و وظايف مديران صرفاً در چارچوب قانون و اساسنامه مصوب شرکت مي‌باشد و پرهيز از زياده خواهي‌هاي سازمان‌هاي ذيربط در اخذ وجوهات و کمک‌هاي بلاعوض.

· جناب آقاي ياري- مدير عامل محترم شرکت مديريت سرمايه‌گذاري اميد(سهامي‌عام)- جهت استحضار و ابلاغ ضوابط و مقررات قانوني به مديران تحت نظر خود در شرکت‌هاي صنعتي ومعدني چادرملو و سنگ آهن گل‌گهر به‌منظور صرفاً تعهد و پرداخت هزينه‌هاي قانوني در چارچوب قانون معادن و آئين‌نامه اجرايي آن و عدم پرداخت هرگونه کمک بلاعوض.

· جناب‌آقاي‌عبدالحميدهاشمي‌ثمره- مديرعامل‌محترم‌شرکت‌سرمايه‌گذاري‌توسعه‌معادن‌وفلزات(سهامي‌عام)-
جهت استحضار و ابلاغ ضوابط و مقررات قانوني به مديران تحت نظر خود در شرکت‌هاي صنعتي ومعدني چادرملو و سنگ آهن گل‌گهر به‌منظور صرفاً تعهد و پرداخت هزينه‌هاي قانوني در چارچوب قانون معادن و آئين‌نامه اجرايي آن و عدم پرداخت هرگونه کمک بلاعوض.

· جناب آقاي دکترحسيني وزير محترم امور اقتصادي و دارايي و رياست محترم شوراي بورس- جهت استحضار

· جناب آقاي دکتر فرزين- معاونت محترم وزارت امور اقتصادي و دارايي- جهت استحضار.

· جناب آقاي محمدباقر امامي مديرعامل محترم صندوق بازنشستگي وظيفه، از کارافتادگي و پس انداز کارکنان بانکها- جهت استحضار.

· جناب آقاي فولادگر- نماينده محترم مجلس شوراي اسلامي و رياست محترم کميسيون اصل 44 قانون اساسي جهت استحضار و مساعدت درخصوص جلوگيري از اخذ هرگونه هزينه‌هاي غيرقانوني از شرکت‌هاي واگذارشده
اصل 44 قانون اساسي.

· جناب آقاي فتحي پور- نماينده محترم مجلس شوراي اسلامي و رياست محترم کميسيون اقتصادي -
جهت استحضار و مساعدت درخصوص جلوگيري از اخذ هرگونه هزينه‌هاي غيرقانوني از شرکت‌هاي واگذارشده
اصل 44 قانون اساسي و حمايت از بازار سرمايه و جلوگيري از سقوط شاخص بورس.

· جناب آقاي هاشمي- نماينده محترم مجلس شوراي اسلامي و رياست محترم کميسيون صنايع و معادن -
جهت استحضار و مساعدت درخصوص جلوگيري از اخذ هرگونه هزينه‌هاي غيرقانوني از شرکت‌هاي واگذارشده
اصل 44 قانون اساسي.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر