بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۹
کد خبر : ۶۲۴۵۲
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعدازظهر امروز مدیران عامل کارگزاری و تأمین سرمایه نوین در  جمع خبرنگاران حوزه بازار سرمایه حاضر شدند و در رابطه با موارد مختلفی از جمله واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و نقش شرکت‌های تأمین سرمایه در اقتصاد نکاتی را اعلام کردند.

بر این اساس در حالی تاکنون 30 تا 35 درصد سهام هلدینگ خلیج فارس بابت بدهی به بانک‌ها و حدود 40 درصد هم به سهام عدالت تخصیص داده شده که مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین معتقد است 100 در صد سهام این شرکت مشمول اصل 44 به شرکت ملی پتروشیمی ایران تعلق دارد.

*هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس فروردین 91 عرضه اولیه می شود 

مقصود پورابولی بعد از بیان تاریخچه‌ای از فعالیت کارگزاری و برنامه‌های این شرکت در سال جاری و سال آینده از انتشار دو صکوک در سال آینده و مشارکت در افزایش سرمایه چندین شرکت بورسی خبر داد و گفت: در حالی پرونده پذیرش هلدینگ خلیج فارس در جلسه گذشته هیئت پذیرش مطرح شد که به دلیل تعیین برخی شروط توسط این هیئت و لزوم ارائه اطلاعات،‌ مقرر شد در اولین جلسه سال آینده هیئت پذیرش درخواست پذیرش در بورس این شرکت مشمول اصل 44 مطرح شود.

وی ادامه داد: بنابراین اواخر فروردین سال آینده سهام این شرکت بعد از پذیرش در بورس اوراق بهادار برای عموم عرضه اولیه خواهد شد. سرمایه این شرکت 2500 میلیارد تومان بوده و این شرکت 15 تا 17 هزار میلیارد تومان فروش سالانه داشته و شامل 14 شرکت فرعی و یک شرکت وابسته است.

*دلایل پایین بودن سود هلدینگ

این مقام مسئول با بیان اینکه سود تلفیقی هلدینگ خلیج فارس در سال جاری بین 1.2 تا1.5 هزار میلیارد تومان بوده به دلایل پایین بودن سود اشاره کرد و گفت: به دلیل تازه به بهره‌برداری رسیدن 4 شرکت و زیان‌ده بودن آنها از جمله پتروشیمی‌های اروندان، تندگویان و خوزستان، قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی و همچنین قیمت‌گذاری خوراک مانند نفتا که به ضرر مجموعه‌هایی چون هلدینگ خلیج فارس است، سودآوری این شرکت پایین است.

*پیش بنی سود هر سهم ۹۰ و ۹۱

پورابولی در پاسخ به این سؤال فارس که پیش‌بینی سود هر سهم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برای سال جاری و سال آینده چه میزان است و چند درصد از سهام این شرکت با توجه به واگذاری حدود 75 درصد سهام به بانک‌ها و سهام عدالت، در بورس عرضه خواهد شد؟ توضیح داد: پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت برای سال جاری بین 45 تا 55 تومان بوده که در بودجه اعلامی سال آینده ابهاماتی وجود دارد که ناشی از پایه دلار هزار و  150 تومانی است .بنابراین به نظر شخصی من پیش‌بینی سود هر سهم سال آینده آن 70 تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: طبق مصوبه هیئت واگذاری 100 درصد از سهام این شرکت به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعلق دارد و از این منظر درصدی برای رد دیون یا سهام عدالت واگذار نشده است بنابراین از دیدگاه ما 100 در صد از سهام این شرکت قابل واگذاری خواهد بود.

*انتقال سهام 14 شرکت با نرخ اسمی هر سهم

وی وجود شرکت بازرگانی پتروشیمی با مالکیت 45 درصد توسط هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را از نقاط قوت آن دانست و گفت: انتقال سهام هر 14 شرکت پتروشیمی به قیمت اسمی بوده و شرکتی مانند بازرگانی پتروشیمی به ارزش 1.1 میلیارد تومان به این هلدینگ واگذار شده است.

به گفته وی شرکت سیمان آبیک نیز که هم اکنون دارای سرمایه 180 میلیارد تومانی بوده و با افزایش سرمایه‌ای به 250 میلیارد تومان خواهد رسید نیز اوایل سال آینده عرضه خواهد شد.

*افزایش نقش شرکت های تامین سرمایه

بر اساس این گزارش در ادامه این جلسه حسین میری مدیرعامل تأمین سرمایه نوین نیز بعد از ارائه توضیحاتی خاطر نشان کرد: در حالی سال گذشته کل تأمین سرمایه انجام شده توسط شرکت‌های تأمین سرمایه حدود 1.5 هزار میلیارد تومان بوده که در سال جاری این رقم به 20 تا 30 هزار میلیارد تومان بالغ شده که ناشی از فعالیت شرکت‌های تأمین سرمایه و نقش بازار در این مورد است.

وی ادامه داد: با این همه تغییرات نرخ سود بانکی، ماجرای انتخابات، افزایش نقدینگی به حدود 400 هزار میلیارد تومان و همچنین بحث نرخ ارز و طلا باعث کند شدن روند تأمین مالی از بازار سرمایه شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر برای اصلاح دستور‌العمل فعالیت شرکت‌های تأمین سرمایه و حضور آنها در تعهد پذیره‌نویسی مذاکراتی انجام شده تا ساختارهای لازم برای تعهد پذیره‌نویسی فراهم شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در شرایطی با نرخ رشد اقتصادی باید سالانه 300 هزار میلیارد تومان تأمین سرمایه شده و 50 درصد از آن از طریق بورس باشد که از لحاظ تأمین سرمایه نسبت به دنیا خیلی عقب هستیم به طوری که در دنیا به دلیل نرخ مناسب و هماهنگ بودن نیاز مالی و اوراق منتشر شده، 60 درصد از تأمین سرمایه در بازار سرمایه انجام می‌شود اما در ایران بخش اعظمی از تأمین سرمایه‌ها از روش سنتی بانک انجام می‌شود.

وی در خاتمه با اشاره به اثر نامطلوب باز بودن بسته سیاستی بانک‌ها برای نرخ سود سپرده‌ها گفت:در پی این اتفاق ،سازمان بورس هم اقدام به افزایش نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 20 درصد آن هم به صورت تضمین ‌شده کرد که امکان توزیع سود تا 21 درصد هم وجود دارد. از طرف دیگر نرخ اوراق هم که  17 تا 18 درصد بود با هماهنگی سازمان بورس به 20 درصد رسیده تا قادر به رقابت با بازار پول شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر