بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۸
کد خبر : ۶۳۵۳۴
گسترش آنلاین :
بازار سرمایه هفته گذشته به‌کل منفی بود به‌طوریکه در سه روز کاری خود شاخص با افت ۲۷۵  واحدی مواجه شد و از رقم ۲۶ هزار و ۵۷۶ واحد در روز دوشنبه به  ۲۶ هزار و ۳۰۰ واحد در روز چهارشنبه رسید.
 
در این میان برخی از شرکت‌ها و صنایع روز‌های مثبتی را سپری کردند و توانستند بازد‌هی خوبی را در این بازار منفی نصیب سهامدارانشان کنند.
از جمله این صنایع شرکت‌های پتروشیمی هستند که به واسطه رشد بهای نفت که دو ماهی است آغاز شده و در هفته‌های اخیر شدت پیدا کرده، با رشد قیمت سهامشان روبه‌رو شده‌اند.
 
نفت پتروشیمی‌را بالا کشید
به گزارش خبرنگار «گسترش صنعت» در ابتدای ماه فوریه یعنی دو ماه قبل  قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در حدود ۱۱۰ دلار بود در حالیکه این میزان ۱۲۱ دلار و ۹۴ سنت است. به تبع این افزایش قیمت‌ها، بهای نفت خام ایران نیز افزایش پیدا کرد و قیمت نوع سنگین آن به حدود ۱۱۶ دلار رسید.
همین امر کافی بود تا سهام شرکت‌های پتروشیمی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد و تبدیل به پرتقاضا‌ترین‌های بورس شود.
به گفته کارشناسان با توجه به شرایطی که در بازار نفت وجود دارد، این شرکت‌ها این هفته‌نیز به روند روبه رشد خود ادامه خواهند داد.
در همین زمینه فر‌هاد طالب‌زاده، کارشناس بازار با مثبت خواندن معاملات در بازار سرمایه در روز‌های آینده به خبرنگار «گسترش صنعت» گفت: بازار اوراق بهادار در هفته جاری نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته شرایط بهتری خواهد داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که صنایع برتر این هفته کدام‌ها خواهد بود؟ اظهار کرد: شرکت‌های گروه پتروشیمی با توجه به اخبار مثبتی که آنها را احاطه کرده، همچنان در زمره سهام جذاب قرار دارند و روند هفته قبل را ادامه خواهند داد. همچنین معاملات گروه فلزات نیز مثبت ارزیابی می‌شود.
طالب‌زاده با بیان اینکه باید در نظر داشت که بازار این هفته در آستانه مذاکرات ۵+۱ با ایران قرار دارد، تصریح کرد: اما به نظر می‌رسد که بازار نسبت به این مذاکرات خوشبین است و می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار این هفته نسبت به  هفته پیش با رویکرد مثبت همراه خواهد بود.
وی به شاخص در هفته آینده اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود شاخص در هفته جاری از کانال ۲۷هزار عبور خواهد کرد.
 
صعود آرام
نوید خاندوزی از  دیگر کارشناسان بازار سهام در پیش‌بینی بازار هفته جاری  اظهار کرد: اخبار مثبت و منفی حول بازار هفته آتی وجود دارد که مهمترین آن‌ها گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌هاست و به طور خاص شرکت‌های پتروشیمی که با افزایش نرخ‌های جهانی اوره و متانول، گزارش‌های مثبت همراه با تعدیل را برای این شرکت‌ها به همراه داشته است.
وی افزود: بیان آزاد‌سازی نرخ دلار توسط وزیر اقتصاد از دیگر خبرهای مثبت موثر بر بازار سرمایه است که شرکت‌های وابسته را منتفع ساخته و در گزارش‌های مالی آنها نمود خواهد کرد.  این کارشناس به اخبار منفی موثر بر بازار اشاره کرد و افزود:  مذاکرات ۵+۱ که در پایان هفته  جاری قرار است برگزار شود و ابهاماتی که در این خصوص هست و این نکته که هنوز مشخص نشده این مذاکرات در کجا برگزار خواهد شد، بازار را به انتظار سوق خواهد داد.
خاندوزی افزود: نکته مهم دیگر بازار  بحث استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که متغیرهای موثر بر بازار تلقی می‌شود چون سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین حقوقی‌های بازار سهام است و تغییر و تحول در آن می‌تواند بازار سهام را متاثر سازد.
این کارشناس در پیش‌بینی بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به عوامل مذکور، روند بازار در روزهای ابتدای هفته صعودی اما آرام پیش‌بینی شده و با نزدیک شدن به برگزاری مذاکرات از حرکت آن کاسته شده و به نظر می‌رسد که بازار در روزهای پایانی هفته آتی، صبر خواهد کرد و در انتظار نتیجه مذاکرات خواهد ماند.
وی با  معرفی صنعت پیشرو هفته تاکید کرد:  با توجه به نرخ آزاد دلار همچنین افزایش‌های جهانی اوره و متانول می‌توان پتروشیمی‌ها را صنعت پیشرو هفته آینده معرفی کرد.
 
هفته‌ای منفی
در هفته گذشته معاملات بازار سهام روندی منفی را سپری کرد و بورس شاهد سه روز کاری منفی و افت شاخص‌ها بود.
شاخص کل بورس با ورود به نیمه دوم فروردین ماه سال ۹۱، طی هفته جاری با افت ۲۷۵ واحدی مواجه شد و از رقم ۲۶ هزار و ۵۷۶ واحد در اولین روز معاملاتی این هفته، به رقم ۲۶ هزار و ۳۰۰ واحد در پایان ساعت معاملات روز گذشته سقوط کرد و بازدهی منفی بیش از یک درصدی را در پی داشت. در این سه روز کاری، صنعت انتشار و چاپ با تحقق بیش از ۹ درصد بازدهی مثبت پر بازده‌ترین صنعت بورسی شد و در جایگاه نخست پر بازده‌ترین صنایع ایستاد. این در حالی است که صنعت پیمانکاری صنعتی بازدهی منفی نزدیک به هفت درصدی را برای سهامدارانش محقق کرد و کم‌بازده‌ترین صنعت بازار سهام طی این مدت لقب گرفت.
براساس این گزارش، سهام شرکت آلومینیوم ایران با تحقق بازدهی مثبت بیش از ۲۱درصدی در میان تمام شرکت‌های فعال بازار، مدال برتر رقابت بر سر کسب بیشترین بازدهی مثبت را بر گردن آویخت و رتبه اول را از آن خود کرد.
پس از آن نیز دو سهم «وگستر» و «خفناور» به ترتیب با تحقق بازدهی مثبت نزدیک به ۱۵ و ۱۴ درصدی، رتبه دوم و سوم این رقابت‌ها را به دست آوردند.
اما در مقابل سهام شرکت کاشی سینا سرمایه سهامدارانش را بیش از ۱۰درصد کاهش داد و در میان ۲۸۰ شرکت فعال بورس، بدترین عملکرد را طی معاملات این هفته از خود به نمایش گذاشت.
پس از آن نیز حضور نماد قندی‌ها در جایگاه کم بازده‌ترین سهم‌ها کاملا مشهود است، به‌طوریکه در این بازده زمانی سهام شرکت‌های قند پیرانشهر و قند شیرین خراسان پس از سهام شرکت کاشی سینا در پایین‌ترین خانه‌های جدول رتبه‌بندی شرکت‌ها از لحاظ کسب بیشترین بازدهی مثبت قرار گرفتند. در معاملات هفته گذشته سهام شرکت سرمایه‌گذاری شاهد نقد شونده‌ترین سهم بازار شد و در مقابل سهام شرکت صنعتی مینو از این نظر در پایین‌ترین جایگاه قرار گرفت و از آخر اول شد.
در این  سه روز بیش از ۱۲هزار سهامدار با دادوستد ۵۴۶ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۲۶۱ سهم در بازار، حجم معاملاتی بالغ بر هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال را رقم زدند. اما در این دوره سرمایه سهامداران به طور متوسط ۰/۲۵ درصد کاهش یافت و در نهایت بازار هفته جاری معاملات خود را در روندی منفی به پایان برد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر