بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹
مستطيل شيشه اي تالار

این سو و آن سو

معامله گران بورس تهران اگر چه انگیزه چندانی برای خرید و فروش سهام از خود نشان نمی دهند اما جذاب شدن قیمت برخی سهم ها بویژه در صنایع معدنی و فلزی باعث شده تا عده ای سفارش فروش در قیمت های فعلی را غیر منطقی بدانند.
کد خبر : ۶۵۲۲۰

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 91.02.11 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 1 واحد افزایش به رقم 22381 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 32 واحد افزایش عدد 36837 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 6 واحد افزایش به رقم 26960 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 414 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز بانک پاسارگاد با 8 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با 6 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بورس تهران در شرایطی به روزهای آینده چشم دوخته که این روزها با معاملات کم حجم سهام در نمادهای معاملاتی مواجه است.

به گزارش بورس نیوز عمده معامله گران بازار سهام در انتظار اخبار تأثیر گذار کلان در هفته های آتی، ترجیح می دهند با نظاره گر بودن معاملات، استراتژی صبر را در پیش گیرند.

در عین حال واکنش غیر کارشناسی به نوسان بازار ارز و نبود ارزیابی دقیقی از میزان درآمد شرکت ها و صنایع صادراتی و وارداتی از تسعیر ارز، باعث حرکت های هیجانی و این سو و آن سو دویدن فعالان بازار سهام در میان نمادهای متأثر از این فرآیند شده است.

در حالیکه ریزش نرخ دلار در روزهای قبل، عرضه کنندگان سهام شرکت های صادراتی را بر خریداران مسلط کرده بود با نوسان مجدد این ارز در دیروز و امروز این رویه جای خود را به شرکت های وارداتی داد.

تا لحظه انتشار این خبر حواله دلار از دبی به نرخ 1774 تومان و نرخ هر اسکناس از این ارز در بازار آزاد به قیمت 1765 تومان فروخته می شود.

معامله گران بورس تهران اگر چه انگیزه چندانی برای خرید و فروش سهام از خود نشان نمی دهند اما جذاب شدن قیمت برخی سهم ها بویژه در صنایع معدنی و فلزی باعث شده تا عده ای سفارش فروش در قیمت های فعلی را غیر منطقی بدانند.

این میان جنب و جوش فعالان بازار سهام در نماد شرکت های کوچک و بازار دومی پررنگ تر از شرکت های حاضر در بازار اول بورس است.

در فرابورس نیز روزهای شلوغی برای پذیرش و عرضه اولیه سهام شرکت های جدید بر پا است.

پس از عرضه صبانور و توکاریل، 10 درصد از سهام سایپا کاشان تا دو هفته دیگر در فرابورس عرضه خواهد شد.

در بورس تهران نیز امروز با عرضه بلوک 14 درصدی سهام کارت اعتباری ایران کیش به قیمت 1320 تومان از سوی سرمایه گذاری ایرانیان، بانک سپه به عنوان تنها خریدار این سهم معرفی شد.

در این گروه حجم معاملات داده پردازی ایران قابل توجه است.

در نماد ایران ترانسفو نیز به لطف حمایت سرمایه گذاری ملی ایران، معاملاتی متعادل و در دامنه نوسان قیمت بر قرار بوده اما با این حال حجم معاملات حتی نزدیک به حجم مبنا نیز صورت نمی گیرد.

در گروه قندی ها تحمل یک دوره استراحت مقطعی پس از نوسان مثبت 20 درصدی بدیهی بوده اما تمرکز در کوتاه مدت و میان مدت بر این گروه پشیمانی به بار نخواهد آورد.

در بالاست نیز با وجود عملکرد خارق العاده این شرکت در سال مالی اخیر و ارایه پنج بار تعدیل مثبت بودجه برآوردی و نیز برخورداری از سود سازی فزاینده در سال جاری، بازار سهام طی روز های اخیر معاملات کم حجمی را در این نماد شاهد است.

در عین حال اخراج سه شرکت دیگر از تابلوی معاملات بورس به بازار پایه به علت پایین بودن مجموع حقوق صاحبان سهام و احتمال تداوم این روند برای شرکت های دیگر، نگرانی هایی را برای برخی سهامداران پدید آورده است.

توقف طولانی مدت نماد برخی شرکت ها و از طرفی انتقال از روی ناچاری نماد شرکت های کوچک به بازار پایه وضعیتی نامعلوم از سرانجام سرمایه های صاحبان نقدینگی برای ورود به بازار سرمایه پدید آورده است.

در عین معاملات ضعیف گروه فلزات اساسی؛ توسعه معادن روی و حق تقدم آن با اقبال رو به رو بوده اما به نظر می رسد طی فردا این نماد نیز با معاملاتی متعادل همراه شود.

پست بانک ایران نیز پس از انتشار اخباری مبنی بر جزم شدن عزم موافقان دولتی شدن این شرکت برای خروج آن از فهرست واگذاری ها با عرضه صف خرید سهام مواجه و روند معاملات آن در دامنه مثبت نوسان قیمتی متعادل شد.

همچنین لحظه شماری برای افزایش سرمایه شرکت هایی از جمله آذرآب، تجهیزاتی های بورس را در غیاب صدرا مورد اقبال معامله گران قرار داده است.

در گروه دارویی ها اما دیدار رهبر انقلاب از کاخانجات دارو پخش در روز گذشته توجه اکثریت فعالان بورس را به خود جلب کرد و معاملات پر حجم سهام در این گروه را در برداشت.

سال گذشته نیز حضور رهبر ایران در منطقه عسلویه پارس جنوبی و قبل از آن نیز دیدار از مجموعه صنعتی ایران خودرو، در کانون توجه بازار سرمایه قرار گرفته بود.

با این همه انتشار گزارش های مالی کیمیدارو در سال مالی 90 که حاکی از تعدیل منفی 32 درصدی سود پیش بینی شده در عملکرد واقعی می باشد و نیز تحقق نه چندان غیر منتظره سود پیش بینی شده دارویی اسوه حکایت از افزایش فشار عرضه ها در روز آینده دارد.

هر چند که قیمت برخی داروها از ابتدای امسال با افزایش بی سر و صدا نیز همراه بوده است.

در گروه لیزینگی ها اما انتظار برای تقسیم سود مناسب در مجمع و رشد منطقی (P/E) مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته و حال آنکه این گروه در ریسک های فزاینده ای دست و پا می زند.

در این گروه لیزینگ ایران برای تعدیل پیش بینی درآمدی متوقف گردیده است.

از مجمع مخابرات نیز خبر می رسد در کنار واکنش ها به خبر پاداش یکصد میلیون تومانی مدیر عامل این شرکت، تقسیم سود 420 ریالی در برابر پیشنهاد توزیع سود 415 ریالی میان سهامداران تصویب شده است. مخابرات در سال 90 به ازای هر سهم مبلغ 390 ریال سود محقق کرده است.

از گروه مپنا نیز خبر می رسد مدیریت این شرکت در حال برنامه ریزی برای حضور در نمایشگاه بورس طی جمعه هفته آینده برای پاسخگویی به سهامداران و خبرنگاران هستند.

در سطوح سیاسی واکنش مقامات اجرایی و قضایی به عملکرد یکدیگر و اعتراض به برخی انتصاب ها دوباره خبرساز شده است.

در بازارهای جهانی نیز با وجود افت طلا و نفت، قیمت مس و روی با افزایش همراه شده است.

د رعین حال با ابلاغ بیمه نوسانات نرخ ارز واحدهای تولیدی و صادراتی از روز جاری، از این پس زیان بیمه گذار ناشی از تفاوت نرخ ارز پایه در تاریخ سررسید بیمه نامه نسبت به نرخ تاریخ انعقاد بیمه نامه، خسارت تلقی شده و شرکت بیمه باید آنرا تا سقف مندرج پرداخت کند.

در بازار آزاد نیز اقدام بانک مرکزی برای تزریق ارز به بازار آزاد از محل کاهش ارز مسافرتی اگر چه به افت قیمت ها در هفته های اخیر انجامیده اما به نظر می رسد با جمع آوری ارز از سوی خریداران و صرافان نمی توان امید چندانی برای شکسته شدن قیمت ها در سطوح پایین تر از 1650 تومان داشت.

در مجموع معامله گران بورس تهران طی امروز شاهد بازاری کسالت آور و معاملاتی کم حجم بودند که البته با کاسته شدن روند نزولی آن، در انتظار انتشار اخبار مثبت طی روزهای آینده هستند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر