بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۲
کد خبر : ۶۵۶۵۱

شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی با سرمایه 182 میلیارد تومانی در آخرین گزارش ارسالی خود،سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 92 را با کاهش 58 درصدی نسبت به سال مالی گذشته بطور خالص مبلغ 63 ریال اعلام کرده است.

گفتنی است "وپترو" در اولین پیش بینی عایدی هر سهم برای سال مالی 91 که در فروردین 90 منتشر کرده بود مبلغ 2 تومان سود بطور خالص برای هر سهم در نظر گرفته بود که تا 28 فروردین 91 با افزایش 650 درصدی به مبلغ 15 تومان افزایش داد.

پیش بینی عملکرد سال 92 این شرکت در مقایسه با سال مالی قبل در سود حاصل از سرمایه گذاری 19 درصد و در هزینه های مالی 91 درصد افزایش را نشان میدهد که علت افزایش سود حاصل از سرمایه گذاری ها را افزایش سود سهام شرکت های سرمایه پذیرو دلیل تغییر هزینه های مالی، افزایش تسهیلات دریافتی از بانک صادرات و شرکت ایهاک اعلام شده است.

همچنین حدودا مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون تومان (حدود 24 درصد از سود خالص) که عمدتا بابت سود حاصل از سپرده اوراق مشارکت بوده است در حسابها تحت عنوان درآمدها ی متفرقه گنجانده شده است.

به نظر می رسد آنچه بیش از همه عوامل باعث کاهش پیش بینی EPS این شرکت شده است سود حاصل از فروش سرمایه گذاری می باشد که در سال مالی 91، رقمی بالاتر از 88 میلیارد تومان بدلیل فروش پتروشیمی مروارید و مرجان بوده، که این رقم برای سال 92 صفر فرض شده است، البته شرکت می تواند در طول سال مالی روند پیش بینی را تغییر داده و تصمیم به فروش سرمایه گذاری ها گرفته و سودی را نیز از این محل شناسایی نماید.

آنچه بیش از همه در گزارش "وپترو" جالب توجه است شناسایی 69 میلیارد تومان حاصل از ذخیره مطالبات مشکوک الوصول شرکت های سرمایه پذیر خود در سال 91 بوده که دیگر در سال 92 تکرار نشده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر