بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر : ۶۷۳۶۲

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، تورگ نماینده دادستان و ناظر شناسایی اموال گروه آریا درباره شرکت‌های صوری و کاغذی تأسیس شده توسط گروه آریا اظهار داشت: طبق گزارش کارشناسان رسمی دادگستری حدود 60 شرکت صوری و فقط برای ارائه فاکتورهای غیرواقعی تأسیس شده و در خدمت گروه آریا بودند.

وی ادامه داد:‌ در این زمینه از نهادهای مختلف از جمله اداره ثبت شرکت‌ها استعلام کردیم که در نهایت مشخص شد آدرس همه این شرکت‌ها دروغی است و افرادی که اسمشان به عنوان مدیران یا سهامداران شرکت‌ها در پرونده شرکت‌ها ثبت شده خودشان از این ماجرا خبر نداشتند.

تورگ درباره ادعای وکیل مدافع مه‌آفرید مبنی بر اینکه خبر واگذاری 17 هزار هکتار اراضی به گروه آریا دروغ است، گفت: در این خصوص از معاون وزیر استعلام کردیم که اعلام کردند حدود 17 هزار هکتار زمین به گروه آریا واگذار شده است. بخشی از آن قبل از واگذاری شرکت تراورس بابت استفاده از درختان جنگل برای تولید تراورس بوده است.

وی افزود: در شرایط فعلیطبق استعلام از شرکت‌های گروه آریا 29 میلیون و 713 هزار و 841 متر مربع از طرف سازمان‌های مختلف به این مجموعه زمین واگذار شده است که تنها در یک مورد یک میلیون و 300 هزار مترمربع برای اجرای طرح گردشگری در گیلان از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی دریافت کرد.

تورگ با اشاره به پروژه آب معدنی گهر لرستان گفت: گروه آریا در این خصوص مجوزی مبنی بر برداشت 250 لیتر آب در ثانیه از منابع زیرزمینی برای شرکت گهر درود لرستان دریافت کرد که بسیار نگران‌کننده بود و می‌توانست در لرستان فاجعه به بار بیاورد.

نماینده دادستان با بیان اینکه تمام اموال گروه آریا شناسایی و ساماندهی شده است، گفت: گوشت‌هایی که از استرالیا وارد شده بود به میزان 500 تن بود که به مبلغ 5 میلیارد تومان فروخته شد.

تورگ درباره سوابق تحصیلی مه‌آفرید امیر خسروی گفت: او بعد از ورود به دانشگاه با معدل دیپلم 10 بعد از گذراندن 6 ترم در رشته تحصیلی عمران تنها موفق به گذراندن 17 واحد درسی شد و با معدل 6 از دانشگاه اخراج شد.

وی ادامه داد: او در ابتدای زندگی مشترک در یک زیرزمین واقع در شهرستان کرج ساکن بود که به گفته همسرش برای خرید احشام به شهرستان‌های مختلف می‌رفته و تا سال 80 در کنار این شغل مشغول چوب‌داری هم بوده است تا اینکه با استفاده از رانت اطلاعاتی آب معدنی داماش را در گیلان تأسیس کرد.

نماینده دادستان ادامه داد: از سال 85 وقتی متهم همراه برادرانش گروه آریا را با 50 میلیون تومان تشکیل داد، اقدام به تأسیس شرکت‌ها و مؤسسات مالی می‌کند که در این زمینه 57 شرکت به ثبت رسیده و 4 شرکت بزرگ دولتی را نیز تصاحب می‌کند. همچنین 60 شرکت کاغذی وجود دارد که برای فرار مالیاتی تأسیس شده بودند.

تورگ افزود: مه‌آفرید به لحاظ ارتباط سازمان‌یافته باب سوء‌استفاده را باز کرده و با جلب اعتماد و فریب افراد راه فساد را پیشه کرده بود و برای نیل به اهداف خود مسئولان استانی و کشوری را تحت عنوان امور خیریه مانند ساخت مسجد و مدرسه فریب داده است.

تورگ خاطرنشان کرد‌: پس از چند سال بخاطر عدم توانایی در مدیریت شرکت داماش بدهی زیادی بوجود آورده تا جایی که تعداد چک‌های برگشتی وی در قبال بانک‌های کشور بالغ بر 80 فقره بوده است که بانک‌ها اعطای دسته‌ چک و تسهیلات به وی را ممنوع کرده بودند. به همین دلیل اقدام برقراری ارتباط با کارمندان بانک مرکزی و پرداخت رشوه برای رفع سوء‌اثر چک برآمد که در نهایت از سوی وزارت اطلاعات پرونده‌ای برای وی تشکیل و در مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی محکوم شد.

تورگ با بیان اینکه وکیل مه‌آفرید مدعی است عدم پرداخت مصوبه بانک صادرات باعث انحراف شده درحالی که متهم پیش از آن هم سوء سابقه داشته است، گفت: این محکومیت هم موجب درس عبرت مه‌آفرید نشد تا جایی که عمده اقدامات خلاف وی طی سال‌های 88 تا 90 به اوج رسید.

نماینده دادستان با بیان اینکه مه‌آفرید برای گروه آریا 500 واحد مسکونی و باغ در بهترین نقاط تهران و کشور خریداری کرده بود، گفت: زندگی در سطح طاغوتی، اختصاص 4 خودروی لوکس، استخدام پیشخدمت خارجی، خرید جواهرات میلیاردی، خرید چند باب منزل مسکونی در بهترین منطقه پایتخت، خرید بالگرد در کشورهای آسیای شرقی از جمله مواردی است که پس از تحول عظیم در زندگی مه‌آفرید رخ داده است.

وی ادامه داد: طبق اسناد موجود درباره فهرست اعتبارات گشایش یافته فقط بین سال‌های 88 تا 90 مبلغ 53 هزار میلیارد ریال به نفع شرکت‌های گروه آریا گشایش اعتبار شده درحالی که بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای گرفتن یک وام 5 میلیون تومانی با مشکلات عدیده روبرو هستند.

وی ادامه داد:‌در زمان شرکت‌های دولتی 14 هزار کارگر تحویل مه‌آفرید شد که او حق تعدیل نداشت اما فقط در یک نمونه و در گروه صنعتی فولاد 800 نفر را اخراج کرد. در 45 شرکت باقیمانده حدود 3 هزار نفر مشغول به کار هستند در حالی که در برخی شرکت‌ها کارگرانی فاقد تخصص و با حداقل حقوق با تراکم بالا مشغول کار هستند.

تورگ با بیان اینکه پیش از 19 هزار میلیارد اعتبار ارزی با هدف حمایت از صنعت گشایش یافته است، گفت: مه‌آفرید ضمن تشکیل شرکت‌های مختلف تلاش کرد تا منابع بانک‌ها را در اختیار بگیرد تا جایی که مدیران فعلی گروه آریا که پس از دستگیری مدیران قبلی روی کار آمدند درباره روش‌ها و سیستم‌های مدیریت مه‌آفرید دچار سردرگمی شده‌اند.

ناظر شناسایی و ساماندهی اموال گروه آریا گفت: هرچند شرکت‌های گروه آریا دارای شخصیت مستقل حقوقی هستند، اما تمام عملیات خرید و فروش شرکت‌ها در اختیار دو خواهر بوده است و در بسیاری از موارد به خاطر محرمانه تلقی کردن عملیات امور در دفاتر دوم گروه صورت می‌گرفت و طراحی چنین ساختاری باعث شده بود که منابع مالی در حساب‌های شخصی افراد آمده و از پرداخت مالیات فرار کنند.

تورگ افزود: اگر تدابیر مسئولان قوه قضائیه نبود، شرکت گروه صنعتی فولاد با 6 هزار کارگر باید تاوان خودکامگی گروه آریا را می‌داد.

نماینده دادستان ادامه داد: باغ‌ها و ویلاهایی در بهترین مناطق پایتخت با پیشرفته‌ترین تجهیزات تفریحی در اختیار گروه آریا بود که به مدیران ارشد این گروه تعلق می‌گرفت و به عنوان نمونه 18 مورد آپارتمان در رشت در اختیار پرسنل گمرک قرار گرفته بود.

تورگ با اشاره به خرید 3 تیم فوتبال در استان‌های گیلان، خوزستان و لرستان، اظهار داشت: دست گذاشتن گروه آریا و شخص مه‌آفرید که هیچ علاقه‌ای به فوتبال ندارد، بر روی استان‌هایی که فرهنگ خاص قومی قبیله‌ای دارند، نشاندهنده این است که این فرد به دنبال جذب هواداران برای رسیدن به اهدف سیاسی و اجتماعی بوده است.

وی گفت: طبق آخرین بررسی‌ها میزان بدهی گروه آریا به بانک‌ها با احتساب سود، جریمه و دیرکرد حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان است که عمده آن به صورت غیرقانونی از بانک خارج شده و از محل همین وجوه بود که درصدد برآمد بانک آریا را افتتاح کند.

تورگ با بیان اینکه مه‌آفرید با اهدافی که داشته علاوه بر دست‌اندازی به بیت‌المال در مسائل زیربنایی کشور وارد شده است، تا به چپاول از بیت‌المال وانحصارگری در امور ادامه دهد، گفت: این اقدامات مانند مجوز برداشت 250 لیتر آب در ثانیه از منابع زیرزمینی و موضوع واگذاری زمین در سایه فساد 3 هزار میلیاردی مغفول مانده است.

نماینده دادستان اظهار داشت: این گروه در حوزه‌های مختلف مانند چوب، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک، دامداری، حمل و نقل، پخش و توزیع، بیمه، IT، ورزش و موارد دیگر مانند سرطان در حال گسترش بود. همچنین اقداماتی مانند خرید تراورس، خرید کشتی، آژانس هواپیمایی، خرید اسکله در روسیه، ترخیص کالا، خرید اموال کالا، برای دور از دست ماندن از نمایندگان دولت، تهیه نقشه از روستاهای کشور، تهیه نقشه مویرگی کشور، در شرکت جهت ترسیم ایرانیان، برنامه‌ریزی برای اختیار کردن انحصاری حوزه‌‌های اساسی مانند فولاد، گوشت، مرغ و روغن از کارهایی است که گروه آریا انجام داده و به مراتب به دنبال اهداف بالاتر و پلیدتر از فساد مالی بود که ابعاد امنیتی آن باید لحاظ شود.

وی با اشاره به فرار گروهی از متهمان این پرونده مانند خاوری و برادر مه‌آفرید گفت: این کار حکایت از اقدامات عامدانه و عالمانه این افراد داشته و نوع فعالیت این گروه مصداق فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه برخورد با مفاسد اقتصادی است.

وی با بیان اینکه این فساد محصول رانت و غفلت نظارت بر فعالیت این مجموعه‌‌ها بوده است گفت:‌ اگر خواست خداوند بر کشف این فساد نبود در قبال این فساد و انحصارطلبی آن بلایبزرگی در انتظار مردم بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر