بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۱
کد خبر : ۶۸۲۹۷

سرمایه گذاران برای تصمیم گیری در بازار سهام باید چند فاکتور اساسی را مورد توجه قرار بدهند زیرا این فاکتورها پتانسیل رشد را در بازار ما نشان می دهد.

کیارش مهرانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در تصمیم گیری سهامداران گفت: یک فاکتور مهم در بازار سرمایهنسبتpe/g(نسبت قیمت به درآمد بازار بر رشد) است.

به گفته وی این نسبت در تمام بورس های دنیا در محدوده های 70 تا 80 و حتی بالاترقرار دارد که بالا بودن این رقم نشان دهنده، پایین بودن سودآوری در بازارها است.

مهرانی با اشاره به اینکه این رقم در بورس تهران حدود 35 است،گفت: هرچه قدر این رقم پایین تر باشد نشان می دهد که آن بازار پتانسیل بیشتری برای رشد دارد. بر همین اساس رقم 35 برای بازار سرمایه ما نشان دهنده قابلیت رشد و بالا بودن سودآوری در این بازار است.

وی فاکتور دیگر را نسبتp/bدانست و گفت: این نسبت به مفهوم نسبت قیمت به ارزش روز و ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام است که این نسبت در بورس تهران رقم دو است که پایین بودن این رقم نشان می دهد بازار ما زیر ارزش واقعی است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس ادامه داد: با توجه به تورم 10 سال اخیر در کشور، این نسبت نشان می دهد بازار سهام نسبت به تورم، رشد نکرده است. ارزیابی این متغیرها نشان می دهد بازار سهام پتانسیل قابل توجهی برای رشد دارد.

مهرانی در ادامه درخصوص وضعیت صنایع بازار گفت: شرکت های خوبی در بازار سهام داریم و متوسط بازده صاحبان سهام در 2تا 3 سال اخیر حدود 30 درصد بوده است و صنایعی مثل مس، رشد خوبی در گذشته داشته است و سرمایه گذاری های خوبی نیز در این صنعت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما از معادن غنی برخوردار است، گفت: معدن های غنی مس، سنگ آهن و روی ظرفیت های خوبی برای توسعه بازار دارند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس با اشاره به اینکه صنایع بورسی حدود 14 هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده اند،گفت: این پروژه ها ظرف 5 سال آینده به بهره برداری خواهند رسید و توقع سهامداران نسبت به بازدهی را حفظ خواهند کرد.

وی در ارزیابی صنعت مس گفت: صنعت مس ایراندر خاورمیانه شرایط منحصر به فردی دارد و عملکرد سهام این صنعت ، ظرف 6 سال گذشته قابل قبول بوده است و هیچ سهامدار بلند مدتی در این صنعت زیان نکرده است.

وی افزود: با توجه به کسری عرضه در پایان سال 2012 میلادی، پیش بینی می شود قیمت جهانی مس در محدوده های فعلی حفظ شود و کاهش پیدا نکند.

این کارشناس بازار سرمایه به سهامدارن توصیه کرد: سهامدارن به سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سهام روی بیاورند.

وی این روزها را زمان خوبی برای خرید سهام دانست و گفت: سرمایه گذاران برای خرید سهام تحولات اقتصادی صنایع را رصد کنند و هیجانی تصمیم نگیرند.

مهرانی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت های سرمایه گذاری در حال حاضر در نرخ هایی کمتر از 60 درصد ارزش واقعی خود معامله می شوند، گفت: ملاک قیمت گذاری برای این شرکت ها کاملا اشتباه است و در هیچ نقطه دنیا پذیرفته شده نیست.

وی به سرمایه گذاران توصیه کرد شرکت های سرمایه گذاری در این نرخ ها برای خرید جذاب هستند و فرصت خوبی برای خرید سهام این شرکت ها است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر