بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۳
کد خبر : ۶۸۵۶۹

یلی صرافی‌های متخلف جدی شد و بانک مرکزی اسامی 626 صرافی مجاز، فاقد اعتبار، مجوز باطل شده و در حال تمدید مجوز را اعلام کرد.

به گزارش مهر، ساماندهی صرافی ها طی چند سال اخیر در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است، تشدید برخورد و نظارتبر عملکرد صرافی ها از سال گذشته با افزایش نرخ دلار و ایجاد نابسامانی هایی در بازار ارز جدی تر شد.

بانک مرکزیاسامی 626 صرافی را اعلام کرده است که برخی از آنها دارای مجوز و برخیدر حال تمدید مجوز هستند، در عین حال مجوز تعدادی از صرافی ها فاقد اعتبار است یا اینکه مجوز صادره آنها باطل شده است.

اخیرا تعدادی از صرافی های متخلف و صرافی های غیرمجاز که بدون مجوز بانک مرکزی فعالیت می کنند یا مجوز خود را از سایر نهادها غیر از بانک مرکزی دریافت کرده اند، به تعطیلی کشیده شده و پلمپ شدهاند.

بانک مرکزی نسبت به فعالیت صرافی ها زیر نظر بانک مرکزی هشدار داده و اعلام کرده است که باید صرافی ها برای فعالیت خود مجوز از بانک مرکزی دریافت نمایند و بر اساس قوانین و مقررات بانک مرکزی ناظر بر عملکرد صرافی ها خرید و فروش و فعالیت ارزی داشته باشند، در غیر اینصورت پلمپ می شوند.

در عین حال بانک مرکزی اعلام کرده است که بازرسان خود را به صورت نامحسوس روانه بازار کرده تا فعالیت صرافی های متخلف را بررسی و شناسایی کرده و برای پلمپ فعالیت آنها از طریق مراجع ذی صلاح مانند قوه قضائیه و نیروی انتظامی اقدام کند.

بانک مرکزی اخیرا نامه ای به فرماندهی نیروی انتظامی ارسال کردهو در آن با اعلام اسامی صرافی هایی که مجاز به خرید و فروش ارز نیستند و از بانک مرکزی مجوز دریافت نکرده اند، خواستار برخورد جدی با این افراد شده است.

دلالان ارزی

از سوی دیگر سال گذشته در پی افزایش نرخ دلار، فعالیت دلالان در بازر ارز از سوی مجلسیانغیر قانونی اعلام شد و قوه مقننه خواستار برخورد جدی و دستگیری دلالان ارزی توسط نیروی انتظامی شد، بر این اساس بود که بانک مرکزی از نیروی انتظامی درخواست همکاری کرد.

گرچه به گفته مسئولان بانک مرکزی و نیروی انتظامی با فعالیت دلالان ارزی برخورد شده است و برخی از آنها دستگیر شده اند، اما هنوز دلالان در بازار ارز جولان می دهند.اما دلالانبه راحتی ارز خرید و فروش می کنند و حتی در برخی از موارد با صرافان در نرخ دلاری که خرید و فروش می کنند، رقابت دارند.

گویا هشدارهای بانک مرکزی مبنی بر اینکه "فقط از صرافی های مجاز ارز خرید و فروش کنید" چندان مورد توجه قرار نگرفته است. این در حالی است کهبانک مرکزیریسک خرید ارز از صرافی هایبدون مجوز و بازار دلالی ارز رابر عهدهخود افراد دانسته است.

حتی در برخی از موارد ارزهای جعلیکه از طریق فعالیت دلالی ارزی و به صورت غیر قانونیوارد بازار شده است، گزارش شده و بانکمرکزی هم نسبت به اینکه تضمینی بابت جعلی بودن خرید ارز از بازار دلالی را نمی دهد، هشدار داده است.

در مقطعی از سال گذشته که نرخ دلار آزادبه بالاترین قیمت رسیده بودو بازار ارز نوسانات بسیاری را تجربه می کرد، مجلسی‌ها فعالیت دلالان ارزی را غیرقانونی اعلام کردند. در پی این تصمیم،سودجویان بازار ارز خرید و فروش خود را برای مدتی به کوچه های مجاور میدان فردوسی تهران که مرکز خرید و فروش ارز است انتقال داند و مخفیانهبه فعالیت می پرداختند.

پس از آن بانک مرکزی نرخ دلار را 1226 تومان اعلام کرد و بر اساس آن تنها صرافیهای مجاز امکان خرید و فروش ارز را داشتند. در پی آنبرخورد نیروی انتظامی با دلالان بازار ارز باهماهنگی بانک مرکزی آغاز شد ونیروی انتظامی برای برخورد با دلالان ارزی با لباس مبدل واردبازار ارز شد.

علاوه برنیروی انتظامی، سایر ارگانها و نهادهای نظارتیبا بازرسان بانک مرکزی برای نظارت بر بازار ارز همکاری کردند، اما این کار پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شد و هم اکنون دلالان ارز به راحتی در این بازار اقدام به خرید و فروش می کنند و از نیروی انتظامی و برخورد نیز خبری نیست.

ارز دو نرخی

سال گذشته در مقطعی از زمان که بازار ارز با نابسامانی های شدیدی مواجه شده بود، رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز را 1226 تومان اعلام کرد و گفت که از این پس دلار تک نرخی است،اما گشتی در بازار ارز حاکی است که این وعده محقق نشده است.

گرچه برای مدتی دلار با نرخ آزاد از روی تابلوی صرافی ها رخت بربست، اما پیش از پایان سال دوباره نرخ دلار آزاد بر روی تابلوها حک شد و دلار دوباره دو نرخی شد و صرافی ها به راحتی نرخ دلار آزاد را بر روی تابلوهای خود اعلام می کنند.

نرخ دلار آزاد
تاریخقیمت(تومان)
شنبه 20/03/911810
یکشنبه21/03/911824
دوشنبه22/03/911812
سه شنبه23/03/911796
چهارشنبه24/03/911785

این روزها نیز نرخ دلار کش و قوس های فراوانی را تجربه می کند و مدام در حال کاهش یا افزایش است، به طوریکه نرخ دلار که در روز چهارشنبه هفته گذشته 1762 تومان بود، در روز شنبه با روندی افزایشی به 1810 تومان، یک شنبه به 1824 تومان، دو شنبه به 1812 تومان و سه شنبه به 1796 تومان کاهش یافت.

ابراهیمدرویشی معاون نظارتی بانک مرکزی در گفتگو با مهر اعلام کرد:روند نرخدلاردربازار ارز نزولی است و بانک مرکزی اطمینانو این خوشبینی را دارد که دو نرخ ارز مرجع و بازار آزاد به یکدیگر بسیار نزدیک تر شوند وهم اکنون نرخ ارز در بازار آزاد بسیار کاهش یافته است.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر