بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴
بررسی یک عرضه اولیه سهام در گفتگو با جمعی از کارشناسان بازار سرمایه

چرا چراغ حقوقی ها به خانه روا نمی شود؟

اظهارات کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در زمینه عرضه سهام شرکت پالایش نفت بندر عباس گرچه از زوایای مختلفی برخوردار است اما اکنون این سوال پیش می آید که سهامدار حقوقی خریدارپنج درصد سهام "شبندر"، بجای صرف مبلغ 78 میلیارد و 660 میلیون تومان برای این معامله، چرا برای بازار گردانی و جمع آوری سهام سایر شرکت های پرپتانسیل بازار سهام و دارایی های موجود در پرتفوی بورسی خود چنین منابعی را صرف نمی کند؟
کد خبر : ۶۹۴۵۳

کشف قیمت شرکت یک میلیارد و 380 میلیون تومانی پالایش نفت بندر عباس در شرایطی صورت می گیرد که به گمان اغلب کارشناسان و فعالان بازار سرمایه این عرضه اولیه به لحاظ زمانی و حتی فنی در بدترین شرایط ممکن انجام گرفته است.

در این ارتباط حافظ عزیزی نقش در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با اشاره به وضعیت ناپایدار بازار سهام در شرایط کنونی، معتقد است: خریدارانی که در حال حاضر علاقه مند به تحصیل سهام عرضه اولیه ای همچون پالایش نفت بندر عباس هستند بطور حتم باید با دیدی بلند مدت به دورنمای این سهم امیدوار باشند.

از اینرو سهام پالایش نفت بندر عباس برای حقیقی ها جذابیتی نداشته اما برای حقوقی ها بازار در بلند مدت از امتیازهایی در پرتفوی برخوردار خواهد بود.

گیر افتادن میان دو ارزش

وی در ادامه راجع به ارزندگی سهام "شبندر" اظهار داشت: به رغم وجود سهام شرکت های ارزنده در سطح بازار سهام و پی بر ای های به مراتب جذاب، اکنون باید این سوال را پرسید که با چه نگاهی معامله گران بازار سهام به خرید این سهم در شرایط فعلی روی آورده اند.

گرچه هر سهمی برای سرمایه گذاری مختصات خاص مربوط به خودش را دارا است ولی با دید کوتاه مدت این سهم برای سهامدار حقیقی حتی با پی بر ای 7 مرتبه ای نیز از جذابیت برخوردار نخواهد بود.

اما برای حقوقی که انگیزه دستیابی به کرسی مدیریتی در این شرکت را در سر می پروراند، جمع آوری پنج درصد از سهام "شبندر" برای استفاده در آینده خالی از لطف نیست.

به گفته عزیزی نقش با همسان سازی ارزش جایگزینی پالایشگاه اصفهان با پالایشگاه بندر عباس، دست کم به ازای هر سهم مبلغ 132 تومان این ارزش برآورد می شود و حال آنکه با ارزیابی پی بر ای هفت مرتبه ای، برای این سهم نرخ 100 تومانی ارزیابی شده است.

تجربه ای که تاریخ به خود ندیده

از سویی در بخش منابع ارزی صورت های مالی "شبندر"، مبلغ 4 میلیارد و 750 میلیون دلار مصارف ارزی با دلار 1226 تومانی دیده شده و حال آنکه فروش صادراتی این شرکت با همین نرخ به مبلغ سه میلیارد و 500 میلیون دلار پیش بینی شده است.

افزون بر این ریسک های مختلفی که پیرامون این شرکت را احاطه کرده، "شبندر" را هر آن برای تحقق تعدیل منفی سود مستعد کرده است.

این فعال بازار سرمایه در نهایت با اشاره به شرایط رکودی بازار سهام گفت: عرضه سهام پالایش نفت بندر عباس در هیچ تاریخی از عرضه های اولیه سهام در بورس بدتر از شرایط کنونی نبوده است.

مناسب برای شستا و اعضای خانواده

حسین صالحی، کارگزار بازار سرمایه نیز کشف قیمت 100 تا 110 تومانی برای هر سهم پالایش نفت بندر عباس را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این شرکت برای حقوقی هایی همچون تأمین اجتماعی و شرکت های سرمایه گذاری وابسته آن که به ارزش جایگزینی این گونه دارایی ها توجه دارند مناسب است.

دلیلی برای ولخرجی حقوقی ها

مرتضی محمدآبادی، فعال بازار سرمایه نیز با مناسب بودن کشف قیمت هر سهم "شبندر" در میانگین های قیمتی امروز، تحصیل این سهم در شرایط کنونی بازار را بهانه ای برای مدیران سرمایه گذاری شرکت های حقوقی برای خرج کردن وجوه عنوان می کند و می افزاید: برای قانع کردن هیأت مدیره در زمینه اختصاص منابع مالی راکد پرتفوی، مدیران شرکت های حقوقی ترجیح می دهند بجای خرید سهام شرکت های به مراتب ارزان و پرپتانسیل، آنرا در عرضه اولیه سهام شرکت هایی از این دست صرف نمایند.

با حساب و کتاب عرضه می کنیم

این میان علی صحرایی، ناظر بازار شرکت بورس با بیان اینکه عرضه اولیه پالایش نفت بندر عباس براساس معیارهای کارشناسی انجام گرفته، به خبرنگار ما می گوید: وقتی عرضه اولیه ای در شرایط کنونی انجام گرفته بطور حتم با حساب و کتاب مشخصی همراه بوده است.

وی که دقایقی قبل از اتمام عرضه اولیه سهام "شبندر" با ما سخن می گفت بر نبود نگرانی برای خریداری پنج درصدی سهام عرضه شده این شرکت در شرایط کنونی بورس تأکید کرد و افزود: آندسته از فعالانی که به ارزندگی این سهم در قیمت های کنونی اعتقادی ندارند باید پیش از هر چیز به ارزش جایگزینی "شبندر" توجه کرده و کشف قیمت آنرا بر این اساس بسنجند.

چرا این چراغ به منزل روا نیست؟

به گزارش بورس نیوز، اظهارات کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در زمینه عرضه سهام شرکت پالایش نفت بندر عباس گرچه از زوایای مختلفی برخوردار است اما اکنون این سوال پیش می آید که سهامدار حقوقی خریدارپنج درصد سهام "شبندر"، بجای صرف مبلغ 78 میلیارد و 660 میلیون تومان برای این معامله، چرا برای بازار گردانی و جمع آوری سهام سایر شرکت های پرپتانسیل بازار سهام و دارایی های موجود در پرتفوی بورسی خود چنین منابعی را صرف نمی کند؟

سوالی که از فردا همه می پرسند

باید دانست چناچه این حجم نقدینگی امروز برای کلیت معاملات بازار سهام مورد استفاده قرار می گرفت، تا حدی به ایجاد امید و اعتماد میان سهامداران مبنی بر تداوم حمایت از بورس می انجامید اما با چنین عرضه اولیه ای، تنها سبز پوش شدن نماگرهای بورسی در روزهای آینده را می توان نظاره کرد.

در آن صورت سهامداران قطعاً از خود خواهند پرسید که با وجود مثبت بودن شاخص ها، علت افت بازدهی و از دست رفتن سرمایه های آنها چیست؟

بیایید امید را عرضه کنید!

به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه و سازمان خصوصی سازی بجای تشویق حقوقی ها برای خرید عرضه اولیه سهام شرکت های پرریسکی همچون پالایش نفت بندر عباس در وضعیتی که بازار سهام در شرایط فرسایشی قرار گرفته باید بیش از هر چیز آنها را به بازار گردانی مناسب و خرید سهام پرتفوی خود مقید کنند تا به این ترتیب اندک امید باقیمانده برای سهامداران مبنی بر وجود حمایت و اعتقاد به افق روشن بورس به باد نرود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر