بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر : ۶۹۶۲۷
شرکت کنندگان در نخستین صبحانه کاری بازار سرمایه، هشت  راهکار را برای برون رفت بازار از شرایط کنونی پیشنهاد کردند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در ابتدای این جلسه که با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران هدف از برگزاری این نشست را همفکری و همکاری مدیران و فعالان بازار سرمایه برای توسعه  بازار اعلام کرد.
 
دکتر بهروز خدارحمی اظهار امیدواری کرد در نشست های صبحانه کاری بازار سرمایه راهکارهای لازم برای رفع مشکلات کنونی و اقدامات مقتضی برای رشد بازار سرمایه اتخاذ شود.
 
تاکید بر همگرایی بازارهای پول و سرمایه
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر به سند چشم انداز افق 1404 و شعار امسال اشاره کرد و گفت: در شعار سال 91 به دو مولفه کار و سرمایه ایرانی تاکید ویژه ای شده است و دو بازار پول و سرمایه به طور مشخص معطوف امور سرمایه ای هستند.
 
دکتر غلامحسن تقی نتاج خواستار همگرایی بازارهای پول و سرمایه شد و افزود: نیاز امروز اقتصاد کشور نظرات همگرایانه است تا با نگاه عمیق تر به مسائل اقتصادی، بتوانیم شرایط را برای حمایت بیشتر  از تولید ملی و سرمایه ایرانی برداریم.
 
افزایش انتشار اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران بحث روانی را یکی از عوامل اصلی شرایط کنونی بازار اعلام کرد و گفت : بورس در پنج سال گذشته گزینه اول سرمایه گذاری بود اما هم اکنون 
نگرانی از تحریم ها، بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.
 
مصطفی امید قائمی به تعدیل مثبت عملکرد سه ماهه اکثر شرکت های بورسی اشاره کرد و افزود: هنوز فرصت های سرمایه گذاری خوبی در بازار سرمایه وجود دارد که سرمایه گذاران می توانند از این موقعیت ها استفاده کنند.
 
وی اظهار داشت : تجربه نشان داده است افرادی که در شرایط رکود وارد بازار می شوند ، می توانند بازدهی مناسبی را به دست آورند.
 
امید قائمی با بیان اینکه سرمایه گذاران در شرایط کنونی در اندیشه سرمایه گذاری در اوراق بدون ریسک هستند، افزود: نهادهای مالی بزرگ با انتشار اوراق بهادار با درآمد ثابت (اوراق مشارکت و گواهی سپرده) می توانند نقش کنترلی را در بازار ایفا کنند.
 
افزایش مدیریت ریسک در بازار سرمایه
مدیرعامل سابق بورس اوراق بهادار تهران گفت: مدیریت ریسک یکی از مقوله های مهم در بازار سرمایه است که فعالان بازار باید عوامل ریسک را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهند.
 
دکتر علی رحمانی با بیان اینکه شرایط بورس تهران نسبت به پنج سال گذشته بسیار تغییر کرده است، افزود : معتقدم بازار سرمایه از تحریم ها واکسینه شده است اما باید هماهنگی های لازم در تصمیمات اقتصادی و صنعتی کشور اتخاذ شود تا بازار تحت تاثیر قرار نگیرد.
 
وی خواستار کاهش پروسه انتشار اوراق مشارکت و صکوک در بازار سرمایه شد و اظهار داشت : مشکل نقدینگی بازار با این راهکار برطرف می شود.
 
اخذ هرگونه عوارض از کالاهای صادراتی ممنوع است
رییس هیات مدیره بورس انرژی نیز گفت: ارزش ایجاد یک پالایشگاه 110 هزار بشکه ای بیش از  1.7 میلیارد یورو است اما پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت تولید 240 هزار بشکه با 114 تومان کشف قیمت شد که این امر نشان می دهد قیمت سهام این شرکت ها در بورس بسیار پایین است.
 
مرتضی عزیزی اظهار داشت : شرایط کنونی بازار به دلیل وضعیت شرکت ها و سودآوری آنها نیست بلکه ریسک سیستماتیک باعث شده است تا قیمت سهام شرکت ها با افت روبرو شود.
 
وی با بیان اینکه بازار پتانسیل رشد دارد، افزود : تعدادی از شرکت های پتروشیمی در طول سال های اخیر رشدی دو تا سه برابری داشته اند اما هم اکنون با کاهش قیمت سهام خود روبرو هستند.

عزیزی خاطر نشان کرد : بدون شک با کاهش ریسک سیستماتیک بازار ، بار دیگر شاهد رونق بازار خواهیم بود.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارسیان درباره شایعه افزایش عوارض 50 درصدی محصولات صادراتی پتروشیمی گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه اخذ هرگونه عوارض از کالاهای صادراتی ممنوع است.
 
وی اظهار داشت: 11 قلم محصول پتروشیمی صادراتی در بازار داخل با کمبود روبروست که وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار افزایش عرضه شرکت های تولیدی در بورس است تا این مشکل برطرف شود.
 
عزیزی خاطر نشان کرد : هیچ نگرانی در خصوص  عوارض 50 درصدی محصولات صادراتی پتروشیمی وجود ندارد زیرا کمبود برخی مصحولات این گروه با افزایش عرضه ها در بورس کالا برطرف خواهد شد.
 
حمایت بازار پول از بورس
مدیرعامل کارگزاری تات خواستار حمایت بازار پول از بورس شد و گفت : در اوج بحران مالی جهان، بانک مرکزی اروپا در نشستی دو ساعته 800 میلیارد یورو به نهادهای سرمایه گذاری برای خرید سهام تخصیص داد.
 
حسین خزلی خرازی افزود : در حال حاضر نیاز به یک مصوبه است تا بانک ها اجازه داشته باشند،  5 درصد منابع خود را به شرکت های سرمایه گذاری برای خرید سهام تخصیص دهند تا بازار پول بتواند در شرایط کنونی از بازار سرمایه حمایت کند.
 
وی تصریح کرد : با هماهنگی بیشتر مدیران بازار پول و سرمایه می توان از ظرفیت ها و پتانسیل های خوب قانون بازار اوراق بهادار برای توسعه ابزارهای نوین مالی بهره برد تا شرایط برای تنوع بخشی بازار افزایش یابد.
 
نرخ شناور در اوراق بدهی
عضو هیات مدیره کارگزاری تامین سرمایه نوین گفت : بسیاری از فرصت های جذاب بازار به دلیل افزایش نرخ اوراق مشارکت و سپرده بانکی از بین رفت.
 
زینت مرادی نیا اظهار داشت : متاسفانه چند تقاضا برای انتشار اوراق بدهی سال گذشته به خاطر برخی محدودیت ها به نتیجه نرسید.
 
وی پیشنهاد کرد بازارگردان ها تعهدی برای خرید اوراق با قیمت اسمی نداشته باشند تا فرصت های جذاب در بازار فراهم شود.
 
تشکیل کارگروه برای رصد قوانین
عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار خواستار بررسی سریع در قوانین مربوط به حوزه بازار سرمایه شد و گفت : یکی از مشکلات کنونی، اتخاذ برخی قوانین است که به بازار لطمه می زند.
 
وی خواستار تشکیل کارگروهی برای رصد قوانین و مقررات شد و افزود: باید اقدامات سریع درباره برخی از قوانینی که به بازار ضربه می زند، انجام شود تا بازار اسیر تهدیدات درونی نشود.
 
تشکیل کمیته های تخصصی
مدیر اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل کمیته های کاری بین نمایندگان این سازمان و بانک مرکزی خبر داد و گفت : در این کمیته تخصصی موارد مشترک مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد تا تعاملات دو بازار افزایش یابد.
 
امیر حمزه مالمیر گفت : سازمان بورس آمادگی دارد پیشنهادها و راهکارهای عملی را در این کمیته مطرح  کند.
 
وی در خصوص طولانی بودن رسیدگی به انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه گفت : شرکت ها می توانند با همکاری شرکت های مشاوران سرمایه گذاری و تامین سرمایه، پروسه انتشار اوراق را کاهش دهند.
 
مالمیر با بیان اینکه برخی نهادهای مالی به خروج نقدینگی از بازار کمک می کنند، اظهار داشت : مشاهده می شود 100 درصد سود در فصل مجامع تقسیم می شود که این موضوع تعهدات سنگینی را متوجه شرکت ها می کند.
 
مدیر اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس افزود: اگر نگاه فعالان بازار معطوف عملکرد صورت های مالی تلفیقی شود، شرکت ها می توانند در مجامع خود سودهای کمتری را توزیع کنند تا بتوانند منابع مالی کافی را برای توسعه فعالیت های خود داشته باشند.
 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر