بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
پیش بینی یک کارشناس بازار سرمایه از امروز و فردای بازار سهام:

رشد پلکانی و کم سرعت قیمت سهام در کوتاه مدت

طبق نمودارهای تکنیکالی طی 10 روز گذشته اصلاح شدیدی در قیمت ها رخ داده و محدوده پایین شاخص کل روی 24 هزار و 800 واحدی بسته شده، بطوریکه حضور نماگر بازار سهام در ارقام پایین تر از محدوده مذکور بعید به نظر می رسد. مگر اینکه به دلیل انتشار اخبار منفی و اثر گذار، این مرز حمایتی شکسته شود.
کد خبر : ۷۰۱۳۷

آغاز معاملات هفته جاری با رشد نسبی قیمت ها و جمع آوری صفوف فروش سهام همراه بود، بطوریکه با فعالیت بیشتر حقوقی ها و افزایش منابع مالی تزریق شده از سوی فعالین بزرگ بورس، با جو روانی منفی موجود در بازار سهام اندکی مبارزه شد تا هیجان و احساسات بیش از حد سرمایه گذاران و سهامداران حقیقی از بین برود.

نوید خاندوزی، مدیر تارنمای بتا سهم با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تأکید داشت: پس از افت 10 روزه قیمت سهام و اصلاح شدیدی که در قیمت ها رخ داد، پایه مقدماتی برای رشد مجدد قیمت ها فراهم شد. بطوریکه با از بین رفتن روند نزولی اخیر حاکم شده بر معاملات و در نتیجه کاهش فشار ناشی از حجم بالای عرضه سهم، سهامدار حقیقی دیگر به فروش سهام خود ترغیب نشده و برای عرضه تمایلی نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه دلیل دیگر این روند مثبت را ارایه گزارش های مثبت عملکردی برخی شرکت های بزرگ و اثر گذار بر روند معاملات دانست و عنوان کرد: تعدیل بودجه های برآوردی شرکت های پتروشیمی پردیس و زاگرس و نیز توقف نماد معاملاتی "کچاد" بابت تعدیل عایدی هر سهم در روز گذشته، از جمله مواردی است که می تواند موجب امیدواری سهامداران به تداوم روند سودآوری شرکت ها و نیز بهبود روند معاملات شود.

وی دلیل مهم دیگری را که طی هفته جاری باعث ایجاد روند مثبت در بورس شده، ناشی از رشد قیمت ها در بازارهای جهانی طی معاملات آخر هفته این بازارها عنوان کرد و اذعان داشت: وضعیت بازارهای جهانی طی پنجشنبه و جمعه هفته گذشته نسبت به روزهای پیش از آن بهتر بود و مساعد شدن قیمت ها در این بازارها، اثرات خود را بر معاملات این هفته بازار سرمایه کشور نیز در بر داشت.

خاندوزی روند مثبت اعمال شده در بورس طی دو روز قبل را چندان پر قدرت ندانست و خاطر نشان کرد: با وجود شکل گیری این روند دو روزه، اما همچنان در معاملات سرمایه گذاران شک و تردید قابل مشاهده است که این امر در برخی موارد به افزایش فشار فروش سهم در بازار دامن می زند.

اما می توان اینگونه عنوان کرد که برای برگشت همه جانبه قیمت ها به مدار صعودی و حاکمیت روندی مثبت و البته پر قدرت، باید ریسک های پیرامون مسایل کلان اقتصادی و سیاسی رفع شود.

بر همین اساس اگر چه احتمال ریزش بیش از حد قیمت ها به دلیل افزایش فعالیت حقوقی ها و کنترل بازار به وسیله مسئولین و نهادهای متولی بازار سرمایه وجود ندارد، اما برای صعود آن نیز سرعت بالایی انتظار نمی رود، بلکه رشد قیمت ها به صورت پلکانی و با سرعتی پایین پیش بینی می شود.

مدیر تارنمای بتاسهم با اشاره به نمودارهای حرکتی شاخص کل، گفت: بر طبق نمودارهای تکنیکالی طی 10 روز گذشته اصلاح شدیدی در قیمت ها رخ داده و محدوده پایین شاخص کل روی 24 هزار و 800 واحدی بسته شده، بطوریکه حضور نماگر بازار سهام در ارقام پایین تر از محدوده مذکور بعید به نظر می رسد. مگر اینکه به دلیل انتشار اخبار منفی و اثر گذار، این مرز حمایتی شکسته شود.

اما در مقابل برای این شاخص، در نظر گرفتن یک سقف عددی برای بازه زمانی بلند مدت کار بسیار دشواری است، ولی در کوتاه مدت تا مرز 25 هزار و 600 واحد امکان رشد برای آن انتظار می رود.

وی چالش های پیش روی بازار سرمایه را در میان مدت اینگونه برشمرد: در نیمه دوم سال جاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می شود و در کنار آن برخی کارشناسان و اقتصاد دانان در این بازه زمانی بهبود وضع بازارهای جهانی را پیش بینی می کنند.

در نهایت طی سه ماهه چهارم سال جاری نیز حاشیه ها و مباحث مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در ایران به عنوان دیگر چالش بازار سرمایه بروز می کند که این امر می تواند زمینه کاهش تحرکات حقوقی ها را در پی داشته باشد و در نتیجه به رکود بیشتر بورس منجر شود. از همین رو در بلند مدت و تا پشت سر گذاشتن این متغیرها، جنب و جوش زیادی مورد انتظار فعالان بازار سرمایه نیست.

خاندوزی صنایعی همچون پتروشیمی، فولاد و سنگ آهن را گزینه های برتر بازار طی روزهای آتی برشمرد و عنوان کرد: با توجه به روند نرخ ارز چنانچه عملکرد سه ماهه شرکت های پتروشیمی بیانگر عدم پذیرش آثار منفی سودآوری آنها از تحریم ها باشد، بازار با آسودگی خاطر تمایل خود را به سهام این گروه نشان خواهد داد. چرا که طی روزهای اخیر حمایت های مناسبی از این گروه در بورس به عمل آمده که این حمایت ها اعتماد سرمایه گذاران به این صنعت را افزایش می دهد. فولادی ها و سنگ آهنی ها نیز می توانند به عنوان دیگر صنایع مطرح در بورس، کانون توجه سرمایه گذاران قرار گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه چشم انداز اوضاع سیاسی و نیز اقتصاد داخلی به ویژه نرخ تورم، روندی نزولی را در پیش چشمان سرمایه گذاران ترسیم نمی کند، در خصوص روند قیمتی دلار ابراز داشت: با توجه به شوک های احتمالی از جنبه مسایل سیاسی، این ارز می تواند در بازار غیر رسمی تا 2400 تومان نیز رشد قیمتی را تجربه کند و چنانچه این رویه از سوی دولت و مسئولان در طولانی مدت کنترل نشود، نظارت و مدیریت آن در کوتاه مدت فایده ای در بر نخواهد داشت.

خاندوزی در خاتمه سخنان خود روند سکه طلا را نیز با توجه به بهای دلار صعودی پیش بینی کرد و گفت: کنترل ها در بازار سکه طلا در مقایسه با بازار ارز بسیار راحت تر می باشد. اما باید به این نکته نیز توجه داشت تا زمانی که اخبار مثبت سیاسی در کشور منتشر نشود، جذابیت سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه طلا همچنان به قوت خود پا برجا است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر