بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
مدیر سایت بتا سهم در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

دلایل رشد سهام قندی ها

بتای گروه قند و شکر با کل بازار سهام منفی است، بطوریکه در زمان صعود بازار سهام این گروه وارد روندی کم رونق می شود و برعکس در زمان شکل گیری روند نزولی در بورس، سهام گروه قندی به مدار صعودی وارد می شوند و صف های خرید و معامله در دامنه نوسان مثبت قیمت ها را شاهد هستند.
کد خبر : ۷۲۵۵۹
سهام گروه قندی چند روزی است با منفی شدن روند کلی بازار سهام به صدر جدول صنایع رو به رشد صعود کرده و شرکت های این گروه همگی هم جهت با یکدیگر شاهد افزایش قیمت سهام خود هستند. اما برای بررسی اینکه چه اتفاق جدیدی در این گروه رخ داده که این روند را تشکیل داده است، با مدیر سایت بتا سهم به گفتگو پرداختیم.

نوید خاندوزی در رابطه با روند صعودی قیمت سهام صنعت قند و شکری به خبرنگار بورس نیوز گفت: بتای گروه قند و شکر با کل بازار سهام منفی است، بطوریکه در زمان صعود بازار سهام این گروه وارد روندی کم رونق می شود و برعکس در زمان شکل گیری روند نزولی در بورس، سهام گروه قندی به مدار صعودی وارد می شوند و صف های خرید و معامله در دامنه نوسان مثبت قیمت ها را شاهد هستند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایطی مشابه وضعیت فعلی بورس که روند نزولی بر بازار سهام چیره شده، توجه بیشتر سرمایه گذاران و نوسان گیران به گروه هایی جلب می شود که سرمایه اندکی دارند. با توجه به سرمایه اندک و پایین بودن حجم مبنای صنعت قند و شکر، این گروه چند روزی است در کانون توجه سرمایه گذاران قرار دارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به اصلاح زیاد قیمت سهام این گروه طی چند ماه اخیر پس از یک دوره رشد پر سرعت اشاره کرد و یادآور شد: طی چند ماه گذشته سهام قندی ها به طور متوسط بین 50 تا 60 درصد اصلاح قیمتی را شاهد بودند و با توجه به اینکه به لحاظ بنیادین نیز وضعیت آنها چندان نامطلوب به نظر نمی رسد، این روند مثبت بر آنها حاکم شده است. افزون بر اینکه شکر کالایی استراتژیک محسوب می شود و با اعمال تحریم ها این گروه وضع بهتری را شاهد هستند.

مدیر سایت بتا سهم تأکید کرد: سرمایه گذاران باید دقت داشته باشند که به نسبت قیمت به عایدی هر سهم شرکت های این گروه توجه کنند و در صورتی که به خرید سهام قندی تمایل دارند، سهام شرکتی را انتخاب کنند که نسبت P/E مناسبی داشته باشد.

این میان شرکت هایی که خرید چغندر داشته و شکر تولید می کنند نیز در مقایسه با دیگر هم گروهی های خود وضع بهتری دارند.

خاندوزی خاطر نشان کرد: باید به این نکته نیز توجه کرد که شرکت های قندی که تسویه شکر داشته و خود تولید ندارند برای خرید توصیه نمی شوند.

اما سهام چنین شرکت هایی با تبعیت از کل گروه و جو مثبت حاکم بر صنعت، رشد قیمت را شاهد هستند، در حالیکه به خودی خود چندان برای رشد مناسب به نظر نمی رسند.

وی در خاتمه سخنان خود اذعان داشت: در حال حاضر بازار با سابقه ای که از نیمه دوم سال گذشته از این گروه در خاطر دارد، با حاکمیت فضای سیاسی نامساعد و نیز بحث تحریم های بین المللی در حال حاضر شرایطی مشابه را نظاره گر است و به دنبال کم رونقی در معاملات بورس، تزریق نقدینگی اندک موجب رشد قیمت سهام این گروه طی چند روز گذشته شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر