بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۶
کد خبر : ۷۴۸۵۷

دبیرکل سازمان ملل متحد که به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به تهران آمده بود، امروز پیش از ترک کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد.

بان‌کی‌مون به تشریح برنامه‌های سفر خود به تهران پرداخت و گفت: در این دیداربارهبر ایران، رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی و چند تن دیگر از مقامات ایران دیدار داشتم و همچنین در دیداربادانشجویان یکی از دانشگاه‌های تهران،باآنها گفت‌وگو کردم.

بان‌کی‌مون گفت: درباره پرونده هسته‌یی ایران نیز مذاکراتی داشتیم و خواستار اقداماتی از سوی ایران شدم که نشان دهد به دنبال فعالیت‌های صلح‌آمیز در پرونده هسته‌یی خود هستند. درباره مساله حقوق بشر نیز نگرانی‌های خود را به دولت ایران انتقال دادم و خواستار توجه به این مساله در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور شدم. همچنین از ایران خواستم کهبانماینده ویژه سازمان حقوق بشر در ایران همکاری بیشتری کند.

وی افزود: در این سفر همچنینبانمایندگان دولت سوریه دیدار و در آنجا اعلام کردم که ماباهرگونه خشونت در سوریه مخالفیم و هر دو طرف نباید از سلاح‌های سنگین علیه یکدیگر استفاده کنند.

بامحمودعباس توافق‌هایی برای بررسی آغاز دوباره مذاکرات داشتیم

بان‌کی‌مون به دیدار خودبارییس تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره کرد و گفت: همچنین دیداریبامحمودعباس داشتم و در آنجا وضعیت اسفناک صلح را بررسی کردیم و توافق‌هایی برای بررسی آغاز دوباره مذاکرات داشتیم و در این زمینه از ایران نیز می‌خواهم که به روند صلح کمک کند.

ایران نشان دهد به دنبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی است

دبیرکل سازمان ملل در ادامه خاطرنشان کرد: درباره پرونده هسته‌یی ایران نیز مذاکراتی داشتیم و خواستار اقداماتی از سوی ایران شدم که نشان دهد به دنبال فعالیت‌های صلح‌آمیز در پرونده هسته‌یی خود هستند.

وی به تشریح بخش‌های دیگری از مذاکرات خود در ایران پرداخت و تصریح کرد: درباره مساله حقوق بشر نیز نگرانی‌های خود را به دولت ایران انتقال دادم و خواستار توجه به این مساله در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور شدم. همچنین از ایران خواستم کهبانماینده ویژه سازمان حقوق بشر در ایران همکاری بیشتری کند.

نباید برای مشروعیت سایر اعضای «نم» تهدید یا تحریم صورت گیرد

بان‌کی‌مون ادامه داد: در خلال مذاکرات، این مساله را نیز اعلام کردم که به هیچ‌وجه نباید برای مشروعیت سایر اعضا تهدید یا تحریم صورت گیرد و اینکه نباید روند تحریم‌ها به گونه‌ایباشد که منجر به افزایش تنش شود. بهباور من زمان آن رسیده است که هر دولتی مسئولیت اقدامات خود را به عهده بگیرد و در جهت صلح حرکت کند.

دبیرکل سازمان مللبااشاره به میزبانی ایران برای اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: این موقعیت برای ایران فرصتی است که نقش معتدل و صلح‌طلبانه خود در جهان را بیشتر ایفا کند و نشان دهد که صاحب تمدن است و کشوری است که خواهان منطقه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی و گفت‌وگوی تمدن‌ها است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین به مساله آوارگان افغانی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیزباتوجه به اینکه ایران میزبان تعداد زیادی از آوارگان افغانی است، مذاکره و گفت‌وگوهای مهمی داشتیم.

خرسندم که پیام‌های لازم را به ایران منتقل کردم

وی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: ما انتظار داریم ایران از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بتواند به برنامه‌های جهانی و منطقه‌ای و صلح و امنیت جهانی کمک کند. به همین دلیل به تهران آمده‌ام و در حالی این کشور را ترک می‌کنم کهباچالش‌ها آشنا شدم و همچنین خرسندم که پیام‌ها را انتقال دادم، چراکه این پیام‌هاباید صرفا در یک مقطع حساس انتقال داده شود.

از اینکه مردم فلسطین و اسرائیل در کنار همباصلح و امنیت زندگی کنند حمایت می‌کنیم

بان‌کی‌مون در ادامه، موضع سازمان ملل در قبال مساله فلسطین را «واضح» توصیف کرد و گفت: تصویر دو دولت زمینه‌ای است برای تداوم صلح و ما از این طرح دو ملت که مردم فلسطین و اسرائیل بتوانند در کنار همباصلح و امنیت زندگی کنند حمایت می‌کنیم. من به دفعات بر این موضع تاکید کردم و امروز هم دوباره در دیداربامحمودعباس آن را به وی یادآوری کردم.

اجلاس نم موجب ارتقاء جایگاه سیاسی ایران می‌شود

ویباقدردانی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: قبل از هر چیز از دولت و مردم جمهوری اسلامی تشکر می‌کنم که من را به این اجلاس دعوت کردند. این اجلاس فرصت مهمی برای ایران بود که نه تنها موجب ارتقاء جایگاه سیاسی ایران در جامعه بین‌المللی می‌شود بلکه به معنای نشان دادن پیشگامی و رهبری ایران است تا بتواند یک نقش معتدل و سازنده را در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کند.

دبیرکل سازمان ملل،بازدید خود از ایران و شرکت در اجلاس عدم تعهد را مفید و سازنده توصیف کرد و گفت: من در حاشیه این اجلاس بحث‌ها و گفت‌وگوهای بسیار سازنده و مفیدی رابامسئولان ایرانی و همچنین تعداد زیادی از رهبران دنیا داشتم.

از همه از جمله ایران می‌خواهمبااخضر ابراهیمی همکاری کنند

بان‌کی‌مون همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره انتصاب اخضر ابراهیمی به عنوان نماینده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه گفت: بسیار مهم است که تمام اعضای جوامع بین‌المللی از ایشان حمایت وباایشان همکاری کنند. من از مقامات و رهبری ایران هم درخواست کردم از ایشان حمایت کنند و به نظرم از مسئولان ایرانی چنین حمایت قوی را دریافت کردم.

وی اضافه کرد: ما برنامه شش ماده‌ای کوفی عنان و بیانیه مشترک گروه‌های امل را داریم که در 31 ژوئن در ژنو تصویب شد. من پیش از اینکه به اینجا بیایم چندین جلسه مهم راهبردیباایشان داشتم و تمامی پیشنهادات، بیانیه‌ها و توصیه‌ها به عنوان ابزار مهمی قابل استفاده هستند. هدف دیپلماتیک هم این است که شاهد ایجاد صلح و پایان دادن به خشونت در سوریهباشیم.

نظامی‌سازی موقعیت در سوریهباعث می‌شود مردم تحت فشار قرار گیرند

بان‌کی‌مون تصریح کرد: در این مقطع آنچه در سوریه حائز اهمیت است این است که طرفین از خشونت‌ها دست بردارند و درگیری‌ها را متوقف کنند و تمامبازیگرانی که می‌توانند نقش تجهیز و تسلیح را داشتهباشند، چه به طرف دولت و چه گروه اپوزیسیون و مخالف،باید از این کار دست بردارند چراکه هرگونه نظامی‌سازی موقعیت در سوریه فقط این واقعه غم‌انگیز را طولانی خواهد کرد و این موجب می‌شود مردم سوریه تحت فشار قرار گیرند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان گفت: این بسیار مهم است که مردم و دولت سوریه این احساس مسئولیت را حس کنند و تضمینیباشد که آنها متوجه شوند همه شهروندان دارای زندگی امن و سالمی هستند. در مذاکرات منبامقامات و مسئولان ایرانی هم معلوم بود که این مباحث دنبال می‌شود و تضمین شده است که حرکت به سوی صلح و امنیت در سوریه پیش رود.

منبع:خبرگزاری ایسنا


اشتراک گذاری :
ارسال نظر