بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۲
مدیر سایت تحلیلی بتا سهم تشریح کرد:

سه دلیل مهم برای زورآزمایی بورس

رسیدن قیمت سهام به مرزی که افت بیش از آن چندان متصور و امکان پذیر نبود، باعث شد تا روند معاملات با اثرپذیری از چند عامل مهم روانه مسیر صعودی شده و افزایش قیمت ها و شاخص های بورسی را سبب شود.
کد خبر : ۷۵۶۶۱
رسیدن قیمت سهام به مرزی که افت بیش از آن چندان متصور و امکان پذیر نبود، باعث شد تا روند معاملات با اثرپذیری از چند عامل مهم روانه مسیر صعودی شده و افزایش قیمت ها و شاخص های بورسی را سبب شود.

نوید خاندوزی، یک کارشناس بازار سرمایه در تشریح وضعیت بازار و دلایل اثرگذار بر آن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: گزارش های عملکرد شرکت ها برای دوره شش ماهه نخست سال مالی جاری بزودی به بازار ارایه خواهد شد و گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که شرکت ها در این دوره، عملکردی مناسب داشته و احتمالاً با تعدیل مثبت عایدی سهام خود همراه خواهند بود.

اما نباید از نظر دور داشت که رشد یکپارچه و متوالی قیمت سهام صنایع مختلف امکان پذیر نبوده و باید در میانه راه قیمت ها مدتی با ثبات همراه شده و بازار به استراحت بپردازد. از این رو پیش بینی اکثر کارشناسان بازار سرمایه بر استراحت مقطعی بورس طی پایه ریزی شده بود که این روند به سه دلیل بسیار کوتاه مدت بود و تنها در روز یکشنبه اخیر حاصل شد.

این کارشناس بازار سرمایه در بیان این سه دلیل تصریح کرد: اولین عامل صعود دلار به قیمت 2600 تومان طی روز گذشته بود که گویی این موضوع خود به خود شرکت های صادر کننده و فروشندگان محصولات برمبنای قیمت های جهانی را با تعدیل مثبت روزانه سودآوری همراه می سازد.

مدیر سایت بتا سهم بالا رفتن ارزش جایگزینی بسیاری از شرکت های بورسی را نیز عنوان کرد و اذعان داشت: با رشد بهای دلار ارزش جایگزینی شرکت ها نیز به شدت افزایش یافته که آثار ناشی از آن در کوتاه مدت می تواند به روند بورس کمک کرده و چشم انداز مثبتی پیش روی آن قرار دهد.

وی افزایش تحرک حقوقی ها در نمادهای بزرگ و مؤثر بر شاخص کل را دومین عاملی شکل گیری روند روز اخیر برشمرد و خاطر نشان کرد: در چند روز گذشته فعالیت بزرگان بازار برای خرید سهام ارزنده و اثرگذار بر روند معاملات فزونی یافته و با تزریق حجم جدیدی از نقدینگی جدید به بازار، فاز استراحتی بورس خیلی کوتاه پیگیری شد.

و اما سومین پارامتر اخبار مثبت منتشر شده در بازار بود که بلافاصله رونق را به بورس بازگرداند. خبر فروش بلوک 17 درصدی پتروشیمی پردیس از پرتفوی "پترول"، افزایش قیمت ورق فولادی و نرخ مس و سنگ آهن رد بازار از جمله این اخبار مثبت بود که اثر مثبت بر بازار اعمال کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تلاقی دو نکته مهم را در هفته آتی متذکر شد و تأکید کرد: با توجه به اینکه هفته آینده موعد تسویه اعتبار کارگزاران با مشتریان آنها است، به نظر می رسد این امر در کنار شناسایی سود از سوی برخی سهامداران و نیز شرکت های سرمایه گذاری دست به دست هم خواهند داد تا میزان عرضه ها در بورس افزایش یابد.

هرچند پیش بینی می شود با انتشار گزارش عملکرد شش ماهه شرکت ها و پایین بودن نسبت قیمت به عایدی سهام در کل بازار، استقبال سرمایه گذاران برای خرید سهام رشد کند. از این رو می توان گفت هفته آتی بهترین فرصت برای اصلاح پرتفوی سرمایه گذارانی است که قصد ماندن در بازار را دارند.

وی دلیل عدم اقبال بازار به سهام گروه سیمانی را با توجه به ارزش جایگزینی شرکت های این گروه و نیز این موضوع که سیمان به عنوان کالای جانشین فولاد در زمان رشد نرخ محصولات فولادی می تواند با افزایش تقاضا همراه شده از این جنبه از افزایش نرخ دلار منتفع شود، اینگونه بیان کرد: صنعت سیمان به چند دلیل رونق معاملات صنایع فولادی و پتروشیمی را دارا نیست.

اول اینکه حقوقی های این گروه تحرک زیادی از خود نشان نداده و سعی نمی کنند با خرید و فروش سهام گروه سیمانی در بازار از شرکت های موجود در پرتفوی خود حمایت به عمل آورند.

دوم اینکه به لحاظ بنیادین بازار سهام اطمینان لازم را نسبت به چشم انداز مثبت برای آینده آنها نداشته و رکود ساخت و ساز در کشور و مشکلات آنها در بحث صادرات محصولات و فرآورده ها در سلب این اعتماد نقش داشته است.

خاندوزی افزود: مشکلات شرکت های سیمانی برای تأمین هزینه های سوخت مصرفی نیز موجب شده، سرمایه گذاران آینده چندان روشنی را برای این صنعت در مقابل سایر صنایع تصور نکنند. به این ترتیب هر چند ارزش جایگزینی آنها بالاتر از ارزش بازاریشان است، اما این موضوع تنها یک بعد قضیه بوده و ابهامات و شرایط بنیادین این گروه مانع از جلب توجه بازار به سهام سیمانی شده است.

اما در مقابل سهام پنج گروه پالایشی و پتروشیمی، فولادی، سنگ آهنی و قندی و نیز سایر فلزات در الویت توجه بازار قرار دارند و با حاکمیت جو مثبت بر قیمت سهام آنها، سایر گروه ها نیز از این فضا تبعیت کرده و روند صعودی در پیش می گیرند.

مدیر سایت بتا سهم روزهای آتی را با توجه به نوسان های نرخ ارز مثبت ارزیابی کرد، اما تأکید داشت: با طولانی شدن این نوسان ها نظم اقتصادی برهم خورده و اقتصاد همانند آدمی خواهد بود که دمای بدنش بالا رفته و دچار تب می شود.

از سوی دیگر این التهاب قیمت ها در میان مدت و بلند مدت موجب رشد نرخ تورم شده و بهتر است این تغییرات کنترل شود.

وی در پیش بینی روند بورس نیز گفت: به نظر می رسد بازار سهام تا اواسط آبان ماه و قبل از برگزاری انتخابات آمریکا روند نسبتاً صعودی را اتخاذ کند. اما بروز عوامل سیاسی جدید می تواند این پیش بینی ها را بر هم زده و بازار را با مشکلاتی مواجه سازد.

خاندوزی رشد بهای دلار و سکه طلا را ناشی از افزایش فعالیت سوداگرانه و سفته بازانه برخی از سرمایه گذاران دانست که با ریسک های سیاسی موجود آرامش بازار را بر هم زده و تا برطرف شدن این ریسک ها نیز روی آرامش به خود نمی بیند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: اما دلیل اینکه قیمت سکه طلا همسو و هم اندازه با دلار رشد نکرده، ناشی از فعالیت کمتر افراد نوسان گیر و سفته باز در این بازار در مقایسه با بازار ارز است. علاوه بر اینکه ارز به عنوان یک کالای پرتقاضاتر و پرکاربردتر از سکه طلا محسوب شده و حداقل برای تأمین ارز مسافرتی با تقاضای دائمی مردم عادی مواجه است اما سکه این چنین نبوده و به لحاظ اینکه ساختاری متفاوت با ساختار ارز دارد، لذا در نوسان قیمت ها نیز با سرعت کمتری در مقایسه با ارز حرکت می کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر