بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۳
کد خبر : ۷۶۷۰۰

حمید صافدل در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که آیا دانشجویان خارج از کشور، مسافران و مردم عادی هم می‌توانند از این مرکزارز خریداری کنند گفت: از آنجا که فعالیت مبادلات کالایی براساس ثبت سفارش در این مرکز صورت می‌گیرد لذا در مرکز مبادلات ارز صرفاً به موضوعات کالایی پرداخته می‌شود و سایر ارباب‌رجوع برای تأمین ارز خود براساس سازوکار بانکمرکزی باید عمل کنند.

وی افزود: کماکان اولویت یک و دو ارز مرجع 1226 تومانی دریافت می‌کنند و سایر اولویت‌ها می‌توانند از این مرکز ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند اما در ابتدای کار از اولویت سه شروع می‌شود.

وی افزود: امروزو تا دقایقی دیگر با حضور جمعی از نمایندگان تشکل‌ها، نمایندگان مجامع صنفی و تجاری، هیئت‌رئیسه‌های اتاق ایران و تهران به صورت موردی ثبت سفارش با طی مراحل اداری و با مراجعه به نماینده بانک مرکزی که در این مرکز وجود دارد و همچنین ارجاع به بانک عامل فرایند اداری این کار انجام می‌شود و براساس سازوکاری که بانک مرکزی تعیین کرده است این مرکز از فردا به صورت اجرایی کار خود را آغاز می‌کند.

رئیس کل سازمان توسعه و تجارت گفت: کشف قیمت روزانه ارز براساس سازوکار بانک مرکزی است و مرکز مبادله ارزی به منزله یک پنجره واحد که اعضای آن وزارت صنعت، معدن وتجارت، بانک مرکزی، بانک‌های عامل و سایر دستگاه‌های مدیریت کالا هستند است که درحداقل زمان متقاضیان می‌توانند تقاضای خود را اعلام و ارز مورد نیاز را دریافت کنند.

وی افزود: وارد‌کنندگانی که ارز مرجع 1226 تومانی دریافت می‌کنند لیست آنها به سازمان حمایت ارسال می‌شود تا در نرخ‌گذاری و شبکه های توزیع آنها نظارت لازم صورت گیرد.

وی افزود: در مورد سایر گروه ها کشف قیمت رقابتی صورت می‌گیرد و دارندگان ارز در واقع بخش ریالی 14.5 درصد سهم شرکت ملی نفت، بخش ریالی صندوق توسعه ملی و همچنین بخشی از فروش محصولات پتروشیمی در بانک مرکزی می‌باشد.

صافدل گفت: فرایند ملاقات دارندگان و واردکنندگان ارز از این پس در اتاق‌های بازرگانی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مبادلات ارزی در این مرکز به صورت فیزیکی است گفت: بله، مبادلات ارزی فیزیکی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر