بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر : ۷۷۹۸۵
شرکت های مشاور سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای مالی در کشور می توانند نقش بسزایی در تامین مالی بنگاه های اقتصادی ایفا کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمد حسن نامدار و عباس حسنی دو تن از کارشناسان اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گزارشی، نقش شرکت های مشاور سرمایه‌گذاری در تامین مالی شرکت ها را مورد بررسی قرار دادند که در زیر آمده است:

یکی از مهم‌ترین وظایف مؤسسات ارایه دهنده خدمات مالی، کمک به بنگاه های اقتصادی در تامین منابع مالی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری سودآور به سرمایه گذاران است.

شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مالی که خدمات مشابهی را ارائه می‌کنند، با دارابودن تحلیلگران و متخصصان دارای صلاحیت های حرفه ای لازم، فرصت های سرمایه ‌گذاری بهینه را شناسایی و با توجه به میزان ریسک پذیری سرمایه ‌گذاران، رهنمودهای لازم را به ایشان ارائه می نمایند.

تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذرماه 1384 توسط مجلس شورای اسلامی، آغازی بر توسعة نظام مالی کشور بود و یکی از مهمترین نتایج تصویب این قانون، ایجاد بسترهای قانونی لازم برای تشکیل نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه کشور از جمله شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری بوده است.

در سال های اخیر بازار سرمایه ایران با رشد و توسعه روزافزونی همراه بوده است، این رشد و توسعه هم از بعد کمی، با افزایش اندازه بازار سرمایه و هم از بعد کیفی با طراحی و راه اندازی بازارها، ابزارها و نهادهای مالی جدید، قابل توجه است. 

با توجه به گذشت بیش از یکسال از شروع فعالیت شرکت های مشاورسرمایه­گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، در این گزارش سعی شده است با مروری بر عملکرد و وضعیت مالی شرکت های مشاور سرمایه گذاری، به نقش روزافزون این شرکت‌ها در کمک به تخصیص بهینة منابع، چشم انداز و موانع پیش­روی این شرکت ها پرداخته شود.
 ضرورت فعالیت مشاوران سرمایه‌گذاری و ضابطه‌مندکردن فعالیت آن ها

یکی از اهداف مهم سیاستگذاران بازارهای سرمایه، تلاش در جهت ارتقای کارآیی و شفافیت بازار است. یک بازار کارآ به افراد مطلع و تحلیل‌گر نیاز دارد که با تجزیه و تحلیل صحیح و به موقع اطلاعات، زمینه کارآیی اطلاعاتی و به تبع آن ایجاد مکانیزم های قیمت‌گذاری و سوق دادن قیمت ها به سوی ارزش ذاتی و منصفانه را بوجود آورند.

واضح است که همه سرمایه‌گذاران از توانایی لازم برای ارزیابی دقیق اوراق بهادار برخودار نیستند لذا مجموعه‌ای از افراد و یا نهادهای متخصص و حرفه‌ای که هم از دانش حرفه ای و هم از امکانات فنی جهت پردازش اطلاعات بهره‌مند هستند، باید خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری را با کیفیت عالی ارائه نمایند.

این نهادها به دلیل تخصصی که در حوزه سرمایه‌گذاری دارند، با ارائه مشاوره‌ها و اتخاذ تصمیمات مناسب می‌توانند نقش اساسی در کاهش تورم، افزایش تولید و بهبود کارایی اقتصاد داشته باشند و از این طریق موجبات رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را فراهم کنند.

واضح است که نتیجه فوق زمانی حاصل می‌شود که مشاوران سرمایه‌گذاری خدمات مشاوره‌ای خود را با کیفیت مناسبی ارائه دهند.

 به عبارت دیگر باید نسبت به صحیح بودن اطلاعات ارائه شده توسط مشاوران سرمایه‌گذاری اطمینان معقولی حاصل شود. بدین منظور ارائه‌ خدمات مشاوره به سرمایه‌گذاران باید از طریق یک نظام ضابطه‌مند انجام شود تا فقط افراد و یا نهادهایی که از صلاحیت و توانایی لازم برای این کار برخوردار هستند بتوانند به سرمایه‌گذاران در امر سرمایه‌گذاری مشاوره دهند.

در بازارهای سرمایه پیشرفته، ایجاد ضابطه برای فعالیت مشاوران سرمایه‌گذاری از طریق تصویب قوانین مشاور سرمایه‌گذاری محقق شده است. به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا،‌ قانون مشاوران سرمایه‌گذاری مصوب سال 1940 این الزام را بوجود می‌آورد که کلیه مشاوران سرمایه‌ گذاری نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور به ثبت برسند. در بازار سرمایه ایران بر اساس دستورالعمل تأسیس و فعالیت مشاور سرمایه‌گذاری مصوب 1389، تصدی به فعالیت مشاور سرمایه گذاری، مستلزم اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار است.

ترکیب دارایی‌ها و منابع درآمدی شرکت‌های مشاور سرمایه‌ گذاری فعال

تا پایان سال 1390 تعداد 6 شرکت موفق به اخذ مجوز تاسیس و فعالیت مشاور سرمایه گذاری از سازمان بورس و اوراق بهادار گردیده‌ اند. با توجه به نوپا بودن حوزة کسب و کار شرکت های مشاور سرمایه‌گذاری، خدمات تخصصی که این موسسات ارائه می‌کنند، در حال حاضر برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه به طور روشن شناخته شده نیست.

نوپابودن صنعت مشاورسرمایه ‌گذاری در کشور، تازه تاسیس بودن شرکت‌ های مشاور سرمایه ‌گذاری، شرایط خاص بازار سرمایه از آغاز شکل ‌گیری آنها (ازابتدای سال 1390)، عدم تبلیغ و معرفی مناسب خدمات قابل ارائه توسط آنها، اهتمام سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بازارهای طلا و ارز و افزایش حداقل نرخ سود بانکی از جمله عواملی بوده است که بازدهی این شرکت ها را در اولین سال فعالیت خود تحت تاثیر قرار داده است.

شرکت‌های تازه  تاسیس مشاور سرمایه‌گذاری جهت گسترش هرچه سریع‌تر دامنه و حوزه فعالیت خود، نیازمند بازاریابی و معرفی بیشتر خدمات تخصصی خود به فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه هستند.

از این‌رو انتظار بر این است که شرکت های مشاور سرمایه‌گذاری جدیدی که پا به این عرصه می گذارند به تدریج سهم خدمات تخصصی شان را در کسب سود و ایجاد ارزش برای سهامدارانشان ارتقا دهند.

دارایی‌های اصلی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری همانند اکثر شرکت‌های خدماتی، منابع انسانی و مهارت‌های حرفه‌ای آنان است که در ترازنامه ثبت و گزارش نمی‌شوند. 

بررسی ترکیب و کیفیت دارایی های شرکت های مشاور سرمایه‌گذاری، نشان می­دهد دارایی های این شرکت ها تا حدود قابل ملاحظه ای صرف سرمایه گذاری های مطمئن و قابل قبول از قبیل خرید ساختمان اداری مورد نیاز برای فعالیت طبق دستورالعمل و سرمایه گذاری در اوراق بهادار شده است.
چشم انداز صنعت مشاورسرمایه ‌گذاری در ایران

فعالیت شرکت های مشاور سرمایه گذاری معمولاً به فضای کسب و کار حاکم بر بازار سرمایه کشور بستگی دارد. به بیان دیگر در صورتی که فضای کسب و کار مناسبی برای این دسته از شرکت ها وجود داشته باشد، معمولاً به صورت مستقل تشکیل می شوند و اگر فضای مناسبی وجود نداشته باشد معمولاً یک نهاد مالی دیگر، در کنار فعالیت های خود اقدام به اخذ مجوز مشاوره سرمایه گذاری می نماید. در برخی از کشورها یک نهاد مالی (مانند شرکت های تامین سرمایه، کارگزار/معامله گر و...) در کنار وظایف اصلی خود نقش مشاور سرمایه گذاری را نیز بر عهده می گیرد.

در حال حاضر شرکت هایی که موفق به اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار گردیده اند، در مسیر کسب وکار خود با موانع مختلفی مواجه هستند. 

این شرکت‌ها با سپری کردن اولین سال فعالیت خود در سال 1390، به عنوان شرکت‌های نوپایی هستند که در مرحله معرفی قرار دارند. ویژگی این مرحله، بالا بودن هزینه‌های اولیه و پایین بودن درآمدها به دلیل عدم آشنایی بازار با محصولات شرکت و صنعت است. 

یکی دیگر از مواردی که تاثیر بسزایی بر دامنه فعالیت و سودآوری شرکت های مشاور سرمایه گذاری دارد، فضای کسب و کار حاکم بر بازار سرمایه کشور است. فعالیت اصلی این شرکت ها، ارائه خدمات مشاورۀ سرمایه‌گذاری می باشد و این طبیعی است که به موازات رونق و رکود بازار سرمایه، حجم فعالیت اصلی این شرکت ها نیز افزایش و کاهش یابد. شرکت های مشاورسرمایه گذاری در اولین سال فعالیت خود با کاهش رشد شاخص های بازار سرمایه نسبت به سال های قبل مواجه بوده اند.
از جمله موارد تاثیرگذار دیگر بر دامنه فعالیت و سودآوری شرکت های مشاور سرمایه گذاری، وجود رقبایی است که علاوه بر ارائه خدمات مشاورۀ سرمایه گذاری، قادر به ارائه مجموعه ای از خدمات به مشتریان می باشند. شرکت های تامین سرمایه و کارگزاری ها از جمله شرکت هایی هستند که می توانند در کنار ارائه سبدی از خدمات مختلف (از جمله تعهد پذیره نویسی، خدمات معامله گری اوراق بهادار، خدمات سبدگردان و ...) به فعالیت مشاورۀ سرمایه گذاری نیز بپردازند. امکان ارائه سبدی از خدمات برای این شرکت ها می تواند موجب ایجاد فضایی نابرابر برای رقابت در این حوزه شود.

در مجموع نوپا بودن شرکت های مشاورۀ سرمایه گذاری، عدم آشنایی بازار با محصولات شرکت و صنعت، رشد محدود شاخص های گوناگون بازار در اولین سال فعالیت این شرکت ها، وجود رقبایی با امکان ارائه مجموعه ای از خدمات و برخی موارد دیگر موجب گردیدکه این شرکت ها در سال 1390 به عملکرد بودجه شده خود مندرج در طرح های توجیهی ارایه شده به سازمان که برای آن ها هدف گذاری و برنامه ریزی کرده بودند، دستیابی پیدا نکنند.   

رونق بازار سرمایه کشور نقش بسزایی در بهبود فضای کسب وکار شرکت های مشاورسرمایه ‌گذاری ایفا می نماید. به زعم فعالان بازار سرمایه، شواهد و علایمی دال بر بازاری پر رونق در نیمه دوم سال 1391 از هم اکنون مشخص است که این امر می تواند فرصت های مناسبی را برای شرکتهای مشاور سرمایه گذاری در ارایۀ خدمات با کیفیت و قابل رقابت و دستیابی به بازده هایی مناسب را فراهم آورد. 

همچنین به منظور رشد و شکوفایی عملیات شرکت های مشاور سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران باید  تمهیداتی جهت ایجاد فضای رقابتی متوازن برای این شرکت ها در برابر شرکت هایی که قادر به ارائه مجموعه ای از خدمات به مشتریان می باشند، اتخاذ شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر