بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۳
کد خبر : ۷۸۰۶۲
تثبيت نسبي قيمت‌ها در بازار ارز و طلا
دنیای اقتصاد- معاون ارزی بانک مرکزی از تقویت عرضه ارز در بازار خبر داد. به گفته وی، با ورود منابع صندوق توسعه ملی و منابع ارزي ساير صادرکنندگان غيرنفتي عمق بازار مبادلات ارزی افزايش يافته و تاثير آن در تعادل بازار ارز بيشتر خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه بازار غیررسمی بدون مجوز است، گفت: «عرضه ارز ابتدا در بازار بين بانکي و در صورت ضرورت با مکانيزم‌هاي کنترلي و نظارتي قوي در شبکه صرافي‌هاي مجاز انجام خواهد شد.» خبر تزریق ارز به بازار موجب شده قیمت‌ها در سطح مشخصی تثبیت شود.


معاون ارزی بانك مركزي خبر داد:
عرضه ارز تقويت مي‌شود
معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر افزایش عرضه ارز در بازار، تقويت طرف عرضه از طريق عرضه ارز صادرکنندگان در مرکز مبادلات ارزي از يک سو و مديريت تقاضاي ارز از طريق گروه‌هاي کالايي با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرف ديگر را راهکار اساسي هموارسازي نرخ ارز «در کوتامدت» عنوان کرد. به گفته وی «در بلندمدت هم راهکار اصلي دستيابي به نظام ارز شناور مديريت شده و اجراي سياست يکسان سازي نرخ ارز، استفاده از مکانيزم تعيين قيمت بر مبناي عرضه و تقاضاي واقعي است.» مینو کیانی راد در پاسخ به سوال‌های هفته نامه «تجارت فردا» با اشاره به اینکه «بانک مرکزي با شبکه صرافي‌هاي مجاز که مجوز دارند در تعامل است» افزود: «بازار غير رسمي بدون مجوز است و نيازي به عرضه ارز توسط بانک مرکزی در بازار غير رسمي نیست.» کیانی راد خاطرنشان کرد: «عرضه ارز بايد ابتدا در بازار بين بانکي و در صورت ضرورت با مکانيزم‌هاي کنترلي و نظارتي قوي در شبکه صرافي‌هاي مجاز باشد.»
وی با بیان اینکه «قیمت‌ها در بازار ارز
بر اساس معاملات صوري است» افزود: «حجم معاملات در بازار آزاد اگر چه سهم پاييني در بازار ارز کشور دارد، اما قيمت‌ها در بازار مزبور بسيار پر نوسان است؛ بنابراين بانک مرکزي بايد بر اساس مولفه‌هاي اقتصادي نرخ ارز مبادله‌اي را استخراج کند که اين کار نيز در حال انجام است.»
زمان تعادل قیمت
معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که «با توجه به راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی، چه زمانی بازار کنونی ارز به تعادل می‌رسد» گفت: «با ورود منابع صندوق توسعه ملي و منابع ارزي ساير صادرکنندگان غيرنفتي عمق بازار مبادلات ارزی افزايش يافته و تاثير آن در تعادل بازار ارز بيشتر خواهد بود.» کیانی راد در تعریف خود از «مدیریت نوسان ارز» خاطرنشان کرد: «مديريت نوسانات نرخ ارز؛ يعني نوسانات در يك دامنه مشخص و با درجه اعتماد بالا حفظ شود. به عبارت ديگر بانك مركزي باید بتواند با توجه به سياست‌هاي پولي و نظام شناور مديريت‌شده، نرخ ارز را در يك دامنه‌ مشخص با نوسانات محدود و درجه اعتماد بالا كنترل و مديريت كند.» او مولفه‌هاي عرضه بازار ارز کشور را شامل «صادرات نفت و گاز، صادرات غيرنفتي و خدمات » عنوان کرد و افزود: «ارزي كه در حساب سبد دارايي خانوارها و صاحبان كسب و كارها است نیز می‌تواند به سیستم بازگشته و در ثبات بازار ارز موثر ‌باشد.» وی خاطرنشان کرد: «از طرف ديگر، از لحاظ تقاضا براي واردات، خدمات، درمان، مسافرت وجود داشته و موضوع تعهدات قبلي نيز مطرح است.» کیانی‌راد افزود: «بانك مركزي از طریق مرکز مبادلات ارزی، با يك قيمت‌گذاري صحيح و براساس مولفه‌هاي عرضه و تقاضا در بازار و اصلاح قيمت‌ها تلاش مي‌كند كه در آينده تعادل باثباتي را در بازار ارز ايجاد كند. اين ثبات مي‌تواند به بازارهاي ديگر مانند بازار طلا و بخش واقعي اقتصاد هم كمك كند.» او هدف بانك مركزي در این راستا را «ايجاد ثبات در بازار ارز و ايجاد جريان باثبات جهت واردات و صادرات كالا» عنوان کرد.
چگونگی کارکرد مرکز مبادلات
معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه این گفت‌و‌گو با اشاره به نقش «شبكه صرافي‌هاي مجاز و كانون صرافان » در استخراج نرخ ارز آزاد و استخراج ميانگين وزني قيمت روزانه گفت: «بانك مركزي با توجه به تعاملي كه با شبكه صرافي‌هاي مجاز و كانون صرافان دارد، نسبت به دریافت قيمت نرخ ارز به نرخ بازار آزاد اقدام می‌کند.» وی خاطرنشان کرد: «در بانک مرکزی يك سيستم قيمت‌گذاري نرخ ارز وجود دارد كه وقتي روزانه قيمت‌هاي ميانگين موزون دریافت شد، دو درصد زير نرخ بازار بدون کارمزد، براي روز بعد و قبل از شروع روز كاري به بانك‌هاي عامل اعلام می‌شود.» به گفته وی «نقل و انتقالات توسط شبکه بانکي (بانک‌هاي عامل) انجام شده و کارمزد‌هاي خاص خود را مطابق با مقررات ارزي دارد.»
کیانی راد با اشاره به «منابع ارزي مورد استفاده در مرکز مبادلات ارزي» گفت: «منابع حاصل از 5/14 درصد نفت طبق قانون بودجه امسال، 20 درصد منابع قابل تبديل به ريال از محل صندوق توسعه ملي، ارز حاصل از صادرات غير نفتي پتروشيمي‌ها و دارندگان ارز اعم از بانک‌ها، اشخاص حقيقي و حقوقي و شرکت‌هاي دولتي، منابعی است که در بازار بين بانکي خريد و فروش مي‌شود.» به گفته وی «در مرکز مبادلات ارزی دو بُردار وجود دارد؛ بُردار اول که عرضه ارز از صندوق توسعه ملي است و به ثبات در بازار ارز کمک می‌کند و بُردار دوم که عرضه معادل ریالی ارز جهت تامين منابع ريالي پروژه‌هاي اولويت‌دار در كشور از طريق بانك‌هاي عاملي است كه صندوق توسعه ملي با آنها توافقات لازم را انجام داده است.» کیانی راد اضافه کرد: «اين منابع ريالي در اختيار پروژه‌هاي اولويت‌دار در كشور قرار خواهد گرفت.» به گفته وی «نیازهای ريالي هم كه در بخش‌هاي نفت و گاز ما مي‌تواند باشد از طريق عرضه اين 5/14 درصد سهم شرکت نفت از صادرات نفت در بازار و تبديل آن به ريال براي مجموعه شركت‌هاي وزارت نفت امكان‌پذير بوده که كمك بزرگي به بخش رشد توليد در بخش نفت و گاز خواهد بود.»
چرا بازار بین بانکی؟
معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توان مرکز مبادلات ارزی را یک بازار بین بانکی نامید» گفت: «به دلیل تعاملي که میان سازمان توسعه تجارت با وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد و بعد از طی فرآیند کار ثبت سفارش در سيستم بانكي انجام مي‌شود، از طريق بانك‌هاي عامل و بانك مركزي خريد و فروش انجام مي‌شود؛ مرکز مبادلات ارزی یک بازار بين‌ بانكي محسوب می‌شود.» کیانی راد افزود: «مرکز مبادلات همان بازار بين بانکي است.
اين امر در شرايط ايجاد بازار بين بانکي که در آن کليه عرضه‌ها و تقاضاها در آن ارائه مي شود قابل اجرا است.» کیانی راد همچنین با اشاره به افزایش نقدینگی در بازار طبق محاسبات بانک مرکزی افزود: «تنوع بخشي ابزار‌هاي سياست پولي و جلوگيري از نوسانات شديد نرخ ارز جهت ايجاد تعادل در بخش‌هاي واقعي و مالي اقتصاد استراتژي ما در هماهنگي بين سياست‌هاي پولي و ارزي است و در این میان نرخ ارز، ابزار پولی محسوب می‌شود.»


ناپایداری نرخ‌ها در بازار ارز
دیروز برخی صرافان دارای مجوز میزان محدودی ارز به نرخ 2850 تومان فروختند
گروه بازار پول - روز گذشته نیز در ادامه تلاش برای کنترل قیمت‌ها در بازار و مقابله با افراد فاقد صلاحیت فعال در امور ارزی، برخی صرافان دارای مجوز با تبعیت از نرخ کانون صرافان میزان محدودی ارز به نرخ 2850 تومان فروختند.
این اقدام باعث تثبیت موقت قیمت دلار در سطح 2850 تومان برای ساعاتی در بازار شد؛ اما با تمام شدن میزان محدود این عرضه قیمت دلار باردیگر نوسانی شد. در بازار ارز مقابله با صرافانی که تنها از اتحادیه طلا و جواهر مجوز دارند شروع و روند فعالیت آنها بار دیگر مورد بررسی مقامات مسوول و بازرسان قرار گرفته است.بر اساس آخرین تصمیمات ابلاغ شده از سوی اداره نظارت بانک مرکزی صرافان باید از کانون صرافان که وابسته به بانک مرکزی است، مجوز فعالیت دریافت کنند. با شدت یافتن روند هیجانی قیمت‌ها در بازار ارز و به آشفتگی رسیدن قیمت‌ها مقامات بانک مرکزی باردیگر تجمیع صرافان تحت نظارت کانون صرافان را جدی‌تر گرفته تا از این راه دست کسانی را که نخواهند تابع مقررات بانک مرکزی باشند، از این بازار کوتاه کنند. در عین حال برخی صرافان نیز كه مهلت قانونی مدارک آنها دارای اشکال بوده در صورت نبود توجه کافی با ممنوعیت کار مواجه خواهند شد. در تازه‌ترین اطلاعیه بانک مرکزی فرصتی 15 روزه به صرافان داده شده تا امکان فعالیت آنها به طور قانونی و هدفمند در بازار ارز فراهم شود. بانک مرکزی در اطلاعیه ای به صرافان نوع دوم (شرکت‌های تضامنی ) 15 روز مهلت داد تا نسبت به ارائه تصویر کارت عضویت کانون صرافان ایران اقدام کنند. به گزارش سایت کانون صرافان مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی به تمامی مدیران عامل شرکت‌های تضامنی اعلام کرد تا ظرف مدت 15 روز تصویر کارت عضویت کانون صرافان ایران را براي بررسی به اداره نظارت بر موسسات پولی غیر‌بانکی بانک مرکزی ارائه دهند. این اطلاعیه البته در 11 مهر ابلاغ شده و از این رو تا 26 مهر ماه مهلت تعیین کرده است. در بازار، اما تزریق موقت دلار به نرخ 2850 تومان اعلامی از سوی کانون صرافان اتفاق افتاد. خبرگزاری مهر نوشت: عرضه 1000 دلار به هر نفر با ارائه شناسنامه و کارت ملی البته در مناطقی از شهر از جمله خیابان فردوسی موجب تقاضای غیر‌عادی برای خرید دلار نیز شد. شنیده شد که در مناطقی مانند صادقیه، میرداماد، گل‌ها و خیابان فردوسی دلار به نرخ 2800 تومان در اختیار صرافی‌های مورد اطمینان بانک مرکزی قرار گرفته و آنها موظف به فروش آن به نرخ هر دلار 2850 تومان بوده‌اند. تزریق این میزان محدود ارز موجب البته رانت کوچکی نیز بود. دلارهای خریداری شده به نرخ بالاتر به سایر صرافی‌ها فروخته شد. قیمت دلار در ساعت 2 بعد از ظهر البته 3170 تومان در چهارراه استانبول شنیده شد. خبرگزاری مهر ضمن گزارش مشاهدات خود از بازار ارز قیمت دلار را 3200 تومان اعلام کرد. مهر نوشت مشاهدات نشان می‌دهد که بسیاری از متقاضیان با در دست داشتن کارت ملی یا شناسنامه در برخی صرافی‌ها منتظر دریافت دلار 2850 تومانی هستند.
این گزارش می‌افزاید: مدیر یکی از صرافی‌های واقع در میدان فردوسی با اعلام اینکه از شخصی 17000 دلار 2800 تومانی خریداری کرده و آن را به 17 نفر با قیمت 2850 تومان فروخته است، درباره اخذ شناسنامه یا کارت ملی از مردم گفت: من برای فروش ارز از مردم کارت ملی درخواست نکرده‌ام، اما در بازار شایعه شده است که بانک مرکزی به برخی صرافی‌ها برای فروش ارز مجوزهایی داده است.وی ادامه داد: متقاضیان تصور می‌کنند بانک مرکزی چنین اختیاری را به برخی صرافی‌ها داده؛ بنابراین شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه دارند تا اگر جایی واقعا از آنها درخواست شد، ارائه کنند!
بنا بر این گزارش نرخ دیگری نیز در مورد دلار وجود داشت که مشاهدات و بررسی‌های خبرنگار مهر فروش دلار 3200 تومانی را نیز نشان می‌داد. با توجه به اینکه به تازگی نرخ جدیدی از سوی بانک مرکزی برای مرکز مبادلات ارزی ارائه می‌شود، می‌توان گفت با وجود دلار 1226تومانی، دلار آزاد، دلار غیرمرجع و دلار 2850 تومانی؛ عملا بازار 4 نرخی شده است. در ادامه پیگیری‌ها البته تزریق ارز از سوی بانک مرکزی به برخی صرافی‌ها از سوی کانون صرافان تکذیب شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر