بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر : ۸۲۷۰۴

عضو جبهه پایداری می گوید برداشتی که ما از احمدی نژاد به عنوان بسیجی ولایی 100 درصدی داشتیم اشتباه بوده است.

رضا الیاسی:حجت الاسلام سیدعلی محمد بزرگواری عضو جبهه پایداری با حضور در کافه خبر مسائل سیاسی کشور همچون آرایش سیاسی مجلس نهم، برنامه ریزی طیف های سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و شرایط حضور نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرد.
این عضو جبهه پایداری در این گفت و گو از عملکرد این جبههدربرگزار نکردننشستی با حضورهمه اعضا برای ارائه برنامه های آینده انتقاد کرده و می گوید تا الان جبهه پایداری یک جلسه تشکیلاتی با حضور اعضا ترتیب نداده است و اگر هم تا الان جلسه ای بوده باشد میان شورای مرکزی که بخشی از آن وزرای دولت نهم و تعدادی از نمایندگان هستند.
وی همچنین درباره گمانه زنی ها برای نامزد مورد حمایت جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری می گوید شانس سعید جلیلی در این رابطه بیشتر از حداد عادل است.
نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی در مجلس نهم درباره احتمال حضور سید محمد خاتمی در انتخاباتمی گوید بر اساس آن چیزی که در صحبت های اصلاح طلبان وجود دارد خیلی از آنها و بدنه مردمی اصلاح طلبان موافق این موضوع هستند و این که اگر خاتمی از شورای نگهبان تایید صلاحیت بگیرد شانس بیشتری از دیگر اصلاح طلبان دارد.
مشروح گفت و گوی عضو جبهه پایداری با خبرآنلاین را در ادامه مطالعه فرمایید:
چندی پیش آقای احمدی نژاد خواهان بازدید از زندان اوین شد که این موضوع با حاشیه های فراوانی همراه بود. ارزیابی شما از این اقدام رئیس جمهورچیست؟
بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور شخص دوم مملکت است و ایشان در واقع مجری قانون اساسی است. هم اکنون این سوال نه برای ما و برای همه است که چرا آقای احمدی نژاد در این زمان قصد بازدید از زندان اوین را مطرح کرد. این سوال برای تمام آنهایی که خط و مشی احمدی نژاد را قبول دارند و هم آنهایی که خط و مشی احمدی نژاد را قبول ندارند و هم آنهایی که می گویند احمدی نژاد از مسیر اولیه خود دور شده است و هم اکنون منتقد وی شده اند وجود دارد.
خیلی از افراد همچون ما از اول با احمدی نژاد بودیم و جمعی بودیم که هزینه احمدی نژاد، سیاست ها و دولت ایشان شدیم اما هم اکنون جزء منتقدان منصفی هستیم که نمی خواهیم کارهای خوب وی را زیر سوال ببریم.
این سوال برای ما پیش می آید که در طول دوره نهم ریاست جمهوری و سه سال گذشته این خواسته برای احمدی نژاد پیش نیامد که از زندان اوین بازدید کند.حقیقتا آنهایی که در زندان هستند اگر بگوییم در نوع بشر، بنی نوع ما هستند در نوع ایرانی در واقع هم وطن های ما هستند.
هم اکنون این شائبه وجود دارد که چرا وقتی آقای جوانفکر بازداشت شده است رئیس جمهور می خواهد از زندان بازدید کند؟ این حرف برای رئیس جمهور ایران و فرد دوم هم مملکت کسر شان است؛ ایشان دنبال ایجاد اختلاف، تنش و ناآرام کردن جامعه نیست اما خود این رفتار التهاب در جامعه ایجاد می کند.

آقای احمدی نژاد برای بازدید از زندان اوین نامه نگاری کرد اما پس از آن دیگر سکوت کرد و سایر مسئولان بودند که در این باره اظهار نظر کردند.
آنچه مشاهده شد این بود که احمدی نژاد اصرار داشت از زندان اوین بازدید کند و پس از اصرارهای خود موضوع نامه نگاری آغاز شد که البته این نوع نامه نگاری ها مورد پسند نیست و سران قوا باید در نشست هایی که با یکدیگر برگزار می کنند اینگونه مشکلات را برطرف کنند.
تمام مسائل طبقه بندی شده و محرمانه روزی آشکار می شود و هیچ موضوعی همواره محرمانه نمی ماند. در ایران امروز نامه محرمانه نوشته می شود و فردا در تمام سایت ها منتشر شده است و بر همین اساس می توانستند با هم در نشست های خصوصی درباره این مشکل صحبت کنند.
در گذشته آقای احمدی نژاد موضوع های تنش زایی مانند در راس امور نبودن مجلس را در جامعه مطرح می کرد و کنار می کشید ولی بسیاری از مسئولان تا مدتها درگیر آن بودند.
مقصر اصلی در این مسائل احمدی نژاد است؛ حتی اگر پس به راه انداختن جریانی سکوت کند یا خواسته به حقی داشته باشد اما موجی منفی را به راه می اندازد که فضا را ملتهب می کند. احمدی نژاد 11 روز در خانه نشسته بود ولی در مجلس اعلام کرد احمدی نژاد و خانه نشینی؟!
البته ما هزینه احمدی نژاد نشدیم و هرجا رهبری عنایت فرمایند ما خود را فدا می کنیم و احساس کردیم دور نهم و دهم انتخابات ریاست جمهوری از احمدی نژاد حمایت کنیم و این کار را کردیم و ما هزینه ایشان نشدیم ولی در عین حال در مجلس به ما وکیل الدوله می گفتند. اما هم اکنون به عنوان منتقد احمدی نژاد هستیم چرا که ما بهخانه نشین نشدناصرار داشتیم ولی احمدی نژاد می گوید من خانه نشین نبودم و یا این که می گوید مجلس در راس امور نیست.
احمدی نژاد در ماه های پایانی ریاست جمهوری خود می گوید استانداران و وزیران در چینش نیروها حق ندارند با نمایندگان مردم مشورت داشته باشند و با این اقدام دل تمام نمایندگان را خالی می کند.
به نظر شما این اقدامات احمدی نژاد دلیل خاصی دارد؟
به عنوان یک نماینده می گویم این اقدامات هیچ دلیل خاصی ندارد جز این که حالا شاید کینه ای نسبت به مجلس دارد و می خواهد اینگونه این کینه را پیاده کند یا این که فرض کنید معاون اول رئیس جمهور گفته بود سوال کنندگان از رئیس جمهور می خواستند با احمدی نژاد دیدار کنند و احمدی نژاد به آنها وقت ملاقات نداده است. بنده یقین دارم سردمدارانی که می خواستند از رئیس جمهور سوال کنند کسانی نیستند که بخواهند با احمدی نژاد یا رحیمی دیدار کنند.
گروه بندی های سیاسی مجلس تا حدودی مشخص شده است و هم اکنون شاهد شکل گیری دو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به عنوان اکثریت و فراکسیون اصولگرایان به عنوان اقلیت هستیم، اما در این میان به نظر می رسد عده ای از نمایندگان گرایشی به این دو فراکسیون ندارند و به عنوان نمایندگان خاکستری یا مستقلمطرح شده اند.
حدود 20 نفر اصلاح طلب در مجلس وجود دارد و تعدادی هم در مجلس نماینده خاکستری وجود دارد که این افراد پیش از انتخابات مجلس اصلاح طلب بودند و با لعاب اصولگرایی از تیغ شورای نگهبان گذشتند و رای مردم را جذب کردند.
پس تعداد اصلاح طلبان مجلس بیشتر از 20 نفر است؟
بله اما برخی از این افراد خود را به صورت علنی اصلاح طلب معرفی نمی کنند.
قبل از انتخابات مجلس شاهد چند دستگی میان اصولگرایان بودیم و عده ای می گفتند این موضوع رقابت میان اصولگرایان است و در مجلس نهم شاهد این موضوع نیستیم. اما هم اکنون در مجلس نیز شاهد چنددستگی هستیم. چرا این اختلافات در مجلس نهم نیز ادامه پیدا کرد؟
البته اختلافاتی که در زمان انتخابات میان اصولگرایان بود نتیجه مثبت داد و اکثر نمایندگان مجلس اصولگرا شدند و از هر دو جریان اصولگرا در مجلس حضور یافتند و ما شاهد حضور کمترین اصلاح طلب ظاهری هستیم. حتی افراد خاکستری نیز با لعاب اصولگرایی به مجلس آمدند.
اختلافات اگر سلیقه ای باشد منشا برکاتی هم هست. هم اکنون در انتخابات ریاست جمهوری نیز اگر اختلافات سلیقه ای باشد و به دنبال مچ گیری و تخریب ها نباشند باز هم رئیس جمهور اصولگرا خواهد بود و حتی این که دو طیف اصولگرا مقابل هم قرار بگیرند.
این موضوع که در شرایطی که دو طیف اصولگرا در مقابل هم قرار بگیرند احتمال برد با اصلاح طلبان خواهد بود وجود دارد؛ اما احساسی که ما داریم و برداشتی که ما از مردم داریم اقبالی نسبت به اصلاح طلبان که بخواهند رئیس جمهور مطرح کنند وجود ندارد. البته بنده چون در لباس روحانیت هستم احساس می کنم روحانیت در این برهه راهنمایی و بصیرت دهی و روشنگری را در تبعیت از رهبری انجام می دهند اما بنا ندارند خود را هزینه کسی کنند.
جبهه پایداری داخل مجلس جریان موازی ایجاد کرد و برای ریاست حداد عادل در مجلس ادعای استقلال کردند و هم اکنون به اقلیت های مجلس تبدیل شدند.
یک طیف اصولگرا در مجلس بود و فراکسیون انقلاب اسلامی ایجاد شد و بر اساس اختلاف سلیقه هایی که سردمداران اصولگراها در جریان فتنه و انتخابات ریاست جمهوری دهم وجود داشت بروز کرد و معلوم شد عده ای در واقع در آن موقعیت درست است که مخالت احمدی نژاد بودند اما بی‌راهه رفتند و سکوت کردند و این افراد در مجلس نیز وجود داشتند و بر همین اساس فراکسیون انقلاب اسلامی ایجاد شد.
در بدنه اصولگرا طیفی قریب به 85 تا 100 نفر از نیروهایی که خطشان مشخص بود و حاضر نبودند که جاده خاکی بروند و جبهه گیری کردند و این فراکسیون را ایجاد کردند.
زمانی که جریان انحرافی در نهاد ریاست جمهوری ایجاد شد جبهه پایداری برای مشخص کردن مرز میان اصولگرایان ناب و جریان انحرافی ایجاد شد و ما می خواستیم بگوییم با جریان انحرافی همراه نیستیم. ما حامی احمدی نژاد بودیم و به وی کمک کردیم اما ما جریان انحرافی را قبول نداریم و این هم با خط و مشی که آیت الله مصباح یزدی مشخص کردند جریان جبهه پایداری ایجاد شد.
در مجلس نهم هم جبهه پایداری مستقلا با این که حاضر نشد در جلسه اصولگرایان شرکت کنند در عین حال خودشان هم نامزد مشخص کردند.
هم اکنون در فراکسیون اصولگرایان تنها جبهه پایداری حضور ندارند و ایثارگران و رهپویان نیز وجود دارند و خود آقای حداد عضو جبهه پایداری نبوده و نیست و هم اکنون رئیس فراکسیون اصولگرایان است.
چرا از آقای حداد حمایت کردید؟
بنده در انتخابات مجلس به صورت صنفی رای دادم و بنده و حدود 25 نفر از نمایندگان به آقای لاریجانی رای دادیم. دلیل این کار هم این بود که سیاسی حرکت نکردیم و حرکت ما صنفی بود چرا که هیات رئیسه مجلس سیاسی نیست و بحث صنفی است و تشخیص ما این بود که لاریجانی در مدیریت مجلس قوی است.
جبهه پایداری در حمایت از حداد سیاسی، کار کرد؟
عده ای از آقایان از حداد حمایت کردند و عده ای نیز به صورت صنفی از لاریجانی حمایت کردند.

هم اکنون در مجلس، اصولگرایان مقابل هم قرار گرفته اند و این موضوعفضا را منفی می کند؛ با توجه به این که حدود 6 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده است استمرار این موضوع چه تبعاتی به همراه دارد؟
احساس می کنم اگر مقداری جلوتر برویم و شرایط نامزدها روشن تر شود و مشخص شود که چه کسانی نامزدهای اصلی هستند شاید این مسائل کمتر شود و روی فردی که تمام شرایط قانونی را داشته باشند و در اصولگرایی نیز قدرتمند تر از قبلی ها باشد و شخصی نباشد که جاده خاکی برود و بی بصیرتی بر آن حاکم باشد و کسی نباشد که در تبعیت از رهبری کم بیاورد و آدمی باشد که از نظر سیاسی و اقتصادی بتواند واقعا به وضعیت فعلی پاسخ دهد و به آرمان های اصولگرایی نزدیک تر است به توافق برسند.
احمدی نژاد در هفت سال گذشته جاده خاکی رفت؟
به هر صورت اشکالاتی وجود داشت.
چه اشکالاتی وجود داشت؟
مهم ترین اشکال احمدی نژاد خانه نشینی وی بود و قبل از آن نیز حرف و حدیث هایی بوده و این که به مسائل اختلافی به خصوص میان مجلس و دولت دامن می زند و احساس می کنیم اگر جریان انحرافی نبود حرف و حدیث ها نیز کمتر بود. یک مسائلی وجود دارد که این احساس ایجاد می شود که احمدی نژاد در قید و بندی قرار گرفته است که نمی تواند خودش را نجات دهد.
این قید و بند همان جریان انحرافی است؟
دقیقا همینطور است. زمانی که مقام معظم رهبری مکتوب می دهند باید تبعیت از این موضوع را نشان می داد ولی احمدی نژاد این کار را نکرد و حتی وزیران قوی دولت که برای مردم و هماهنگ کردن مجلس و دولت مفید بودند را کنار کذاشت.
طیف های سیاسی مختلف برنامه های خود را برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تا حدودی شروع کرده اند؛ جبهه پایداری برای انتخابات برنامه ای دارد؟
این را باید از خود جبهه پایداری سوال کرد و بنده اطلاع ندارم. جبهه پایداری تا کنون جلسه ای را با حضور اعضا در مجلس برگزار نکرده اند و ما نیز از برنامه های آنها اطلاع نداریم. ما به عنوان حرکتی اینها را حمایت کردیم اما در برهه ای نیز خودمان تشخیص دادیم که در انتخابات هیات رئیسه صنفی عمل کنیم.
اگر در آینده به طور مثال مسائلی همچون جریان انحرافی پیش بیاید و جبهه پایداری هم در آن مسیر نامزدی را حمایت کنند خیلی از اعضا در این مسیر قرار نمی گیریم.
احتمال دارد جبهه پایداری نامزدی خارج از جبهه معرفی کند؟
بله.
تا کنوناسامی همچون حداد عادل و جلیلی به عنوان نامزد مورد حمایت جبهه پایداری مطرح شده است.
این مسائل گمانه زنی است و هنوز به جمع بندی نرسیده اند که از کدام گزینه حمایت کنند.
چه آینده ایبرای جبهه پایداری متصور هستید؟
اگر روند به همین شکل باشد که وجود دارد گروه های فعال گوی سبقت را از جبهه پایداری خواهند ربود.
نامزد مورد حمایت جبهه پایداری چقدر باید شبیه احمدی نژاد باشد؟
نامزدی که معرفی می کنند باید خیلی بهتر از احمدی نژاد باشد یعنی خیلی از ضعف هایی که در روند تصمیم گیری های سیاسی آقای احمدی نژاد شاهد بودیم باید برطرف شود. ضمن این که اگر برگردیم به دور نهم انتخابات ریاست جمهوری باز هم به احمدی نژاد رای می دهم و اگر به دوره دهم با همان وضعیت برگردیم باز هم احمدی نژاد را انتخاب می کنیم.
اما با توجه به حرکت هایی که احمدی نژاد در این دوره انجام داده است انتخاب فردی مانند وی به عنوان رئیس جمهور عقب گرد است.
فکر می کنید اگر شخصی همانند احمدی نژاد نامزد شود مردم به او رای می دهند؟
اگر حالت مردمی، بسیجی و ساده زیستی در کنار برطرف کردن ضعف های موجود احمدی نژاد باشد و وی را فردی ببینیم که در تبعیت از رهبری شک نداشته باشد و در انتخاب نیروها سعی کند قوی تر ها را روی کار بیاورد می تواند رای لازم را کسب کند. ما احساس می کردیم احمدی نژاد در دولت دهم وزیران قوی تری را انتخاب کند ولی اینگونه نشد.
آینده سیاسی آقای احمدی نژاد را چطور می بینید؟
آینده سیاسی احمدی نژاد به خودش بستگی دارد.
اصلی ترین انتقادی که شما به عنوان یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس به آقای احمدی نژاد دارید چیست؟
اصلی ترین انتقاد بنده این بود که وی مکتوب آقا را پاسخ نداد و خانه نشینی کرد. و از آنجا احساس کردیم که دیگر نمی توانیم مدافع صد در صدی برای وی باشیم.
دلیل احمدی نژاد برای این موضع گیری چه بود؟
ارزیابی بنده این است که آن برداشتی که ما از احمدی نژاد به عنوان بسیجی ولایی 100 درصدی داشتیم اشتباه بوده است چرا که بسیجی حزب اللهی و ولایت مدار باید کاملا از رهبری و ولایت وفیقه تبعیت کند.
این انحراف از مسیر چرا رخ داد؟
افردای اطراف وی آمدند که انحراف فکری داشتند و خالص نبودند و در واقع نیروهای طرفدار امام(ره) و انقلاب نبودند. ما می گفتیم احمدی نژاد گفتمان امام(ره) و انقلاب را زنده کرد و این موضوع در شعارهای اولیه و مردمی بودن وی وجودا داشت اما در مسائل ولایت مداری احساس کردیم احمدی نژاد کم آورد.
دلیل این مساله را اطرافیان احمدی نژاد می دانید؟
اطرافیان هرچه انحراف فکری یا اندوخته های خودشان قوی باشند وقتی شخصی قوی باشد نمی تواند بر وی تاثیر بگذارد و حتما ضعف هایی در وی بوده و احساس می کنم که بار ریاست جمهوری برای احمدی نژاد سنگین بود و این موضوع برای احمدی نژاد خستگی آورد و خلا هایی در مدیریت وی ایجاد شد.
فکر می کنید گزینه مورد حمایت اصولگراها برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چه ویژگی هایی «نباید» داشته باشد؟
ویژگی هایی که نباید داشته باشد این است که نباید احساس غروربکند. وقتی می بیند در نظام ولایی نفس می کشد باید بداند که بالاتر از آن فکری هم وجود دارد که باید با آن فکر هماهنگ شود و اگر بخواهد تنها با اطرافیان خود هماهنگ باشد باید بداند که این نظام جا افتاده است و اینگونه نیست که رئیس جمهور تنها تصمیم گیرنده باشد. احساس می کنم احمدی نژاد مقداری از همین جا کم آورد.
یعنی احمدی نژاد قائل به تئوری ولایت فقیه نبود؟
اگر بوده هم بودنش تبعیت محض نبوده است. احساس ما این نیست که خدای نخواسته رهبری بگویند هرچه من گفتم. رهبری مشورت می کنند و در تمام مسائل رهبری مشورت می کنند و رئیس جمهور باید تبعیت کند و نباید به جایگاه ریاست جمهوری خدشه وارد کنیم.
نامزد احتمالی اصولگرایان غیر از این مسائل چه ویژگی های منفی نباید داشته باشد؟
در واقع گفته های وی باید با عملش همخوانی داشته باشد. سفرهای استانی دولت کار خوبی بوده و ابتکار بکری بوده است اما در اجرا و عمل دیدم که همخوانی ندارد. دولت مصوباتی را مطرح می کرد و این مصوبات در رسانه های استانی و کشوری مطرح می شد اما بودجه ای برای اجرای آن وجود نداشت.
در سه دوره سفر استانی مصوبات پایه و اساسی نداشته است؟
همهمصوبات اینگونه نیست؛ اما اگر هم پایه و اساس داشته باشد به عقیده بنده چیزی خارج از بودجه جاری کشور نداشته است. خیلی از پروژه ها در نهایت با این که مصوب سفر دولت بوده و باید اجرا می شد از همان بودجه جاری سال های بعد برای آن هزینه می کردند و بودجه اضافی برای آن اختصاص نیافته است.
یعنی دولت کار فوق العاده ای در سفرهای استانی انجام نداده است؟
کار فوق العاده خیر اما کارهای اجرایی را بهتر از دولت های قبل انجام داده است. چون در دولت های قبل هم همین پروژه ها بوده اما دولت نهم و دهم با سرعت بیشتری این پروژه ها را اجرایی کرده است. البته باید دولت های قبلی را به پای میز محاکمه بکشانند که چرا نمی توانستید با بودجه های جاری این طرح ها را اجرایی کنید.
در استان کهگیلویه و بویراحمد جاده ای بوده که از دولت سازندگی تا دولت اصلاحات 25 درصد پیشرفت داشته است اما در دولت احمدی نژاد افتتاح شد.
آقای احمدی نژاد انتقادهای زیادی را به اصولگراها وارد کرد و باعث شد افرادی که در چندسال اخیر در فضای سیاسی حضور و ظهور نداشتند انتقادهای زیادی را از اصولگراها بکنند. شما فکر می کنید اصولگراها در خطاهای احمدی نژاد چقدر نقش داشتند؟
اصولگراها که به عنوان دولت اصولگرا و برخواسته از متن اصولگرایی در واقع حامی احمدی نژاد بودند ولی اصولگراها سلیقه های مختلفی بودند. لذا بخشی از این حرکت ها و نوساناتی که در رفتار احمدی نژاد بوده برخواسته از اختلاف سلیقه اصولگراها بوده است.
طیف های مختلف اصولگرایی، برداشت ها و دیدگاه های مختلفیداشتند؛ عده ای بودند که از ابتدا احمدی نژاد را وارد عرصه کردند و عده ای از اصولگرایان نیز وجود داشتند که احمدی نژاد را قبول نداشتند.
پس همه اصولگرایان در خطاهای احمدی نژاد شریک نیستند؟
خیر، اینگونه نیست. اصولگرایانی که از روز اول احمدی نژاد را مطرح کردند و پای وی ایستادند و در دور دهم نیز زمانی که دو خط مشخص شد طیف عظیم اصولگرا که نمی خواستند احمدی نژاد نامزد شود از وی حمایت کردند. همینجا بود که تمام اصولگرایان از وی حمایت کردند اما به احمدی نژاد حسی دست داد که خود را مدیون طیف های اصولگرا نمی دانست و می گفت مردم به بنده رای دادند و من را خواستند و می گفت نمایندگان در مناطق تاثیری در رای بنده نداشتند.
شاید خطای احمدی نژاد از اینجا شروع شد که دچار احساس غرور شد و لذا به تشکل های سیاسی و جریان های سیاسی توجهی نکرد. مقداری از خطاها به خود فرد بر می گردد و برخی از اصولگرایان منتقدِ تخریب‌گر شدند و احمدی نژاد را به سمتی راندند که با اصولگرایان و مجلس تقابل کند.
در عین حال اصولگرایان حامی احمدی نژاد، مصالح نظام را در نظر می گیرند و حاضر نیستند مصلح نظام را با هیچ جریانی معامله کنیم.
قوه مجریه با تیم ضعیف اقتصادی در مسائل اقتصادی کم می آورد و مشکلات را نمی تواند برطرف کند اما مردم به من روحانی توهین می کنند چون مردم نظام را وابسته به امثال بنده می دانند و در خیابان انگشت اشاره مردم به طرف بنده روحانی و مجلس است.
یکی از کاربران خبرآنلاین از شما سوال پرسیدند که بیشتر به مسائل سیاسی کشور توجه دارید یا مسائل مربوط به حوزه انتخابیه؟
بیشتر به مسائل روز مردم همچون بحث اقتصادی است توجه دارم. بنده در روستاهای دور افتاده و شهر خودم نگاه می کنم که کارگران در انتظار کار هستند و متاسفانه کار پیدا نمی کند.
بنده بیشتر به مسائل اقتصادی و بی کاری جوانان فکر می کنم. ما امید داشتیم با همکاری دولت برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم اما هم اکنون طوری شده است که جوانی که حدود 1 سال قرارداری مشغول کار بوده باید بیکار شود. وقتی مشکل روز ما بیکاری جوانان است نمی توانیم به موضوع های دیگری فکر کنیم.
بسیاری از جوانان در روزهای ملاقات با نمایندگان از ما می خواهند که نامه بدهیم تا مشغول کار شوند اما با توجه به این که کار نیست نامه ما نیز تاثیری ندارد.
اصلی ترین موضوع که در حوزه انتخابیه پیگیری می کنید چیست؟
اصلی ترین موضوع جاده ها است. مخصوصا دو جاده در حوزه انتخابیه پیگیری می کنم که یکی از آنها ملی است و از طرح های [سفر] مقام معظم رهبری در سال 73 است که اگر این جاده به نتیجه برسد استان ما از بن بست خارج می شود و جنوب کشور به مرکز وصل می شود.
کاربری گفته درباره اختلافات در بدنه جبهه پایداری و تقسیم این جبهه به دو طیف تهرانی ها و قمی ها توضیح دهید.
خبری از این اختلاف ندارم چون تا الان جبهه پایداری یک جلسه تشکیلاتی با حضور اعضا ترتیب نداده است و اگر هم تا الان جلسه ای بوده باشد میان شورای مرکزی که بخشی از آن وزرای دولت نهم و تعدادی از نمایندگان است. این موضوع نیز از همان گمانه زنی های غلط درباره جبهه است.
چرا به جلسات دعوت نشدید؟ اصلا جبهه پایداری الان هویت بیرونی دارد؟
شاید هنوز نمی خواهند برای بحث ریاست جمهوری تصمیمی بگیرند.جز همان زمان که اعلام موجودیت کردند و در انتخابات مجلس نهم نامزد مطرح کردند چیز خاصی مشاهده نشده است.
از شما پرسیده اندچرا به کمیسیون کشاورزی مجلس رفتید؟
بنده سابقه فرهنگی و سیاسی دارم ولی ما به خاطر این که استان ما استانی است که تقریبا یک صدم جمعیت و جعرافیای کشور را داریم ولی 10 درصد آبریز کشور را داریم و بهترین چشمه های ایران در این منطقه قرار دارد برای این که بتوانم به منطقه خدمت کنم به کمیسیون کشاورزی رفتم.
کاربری گفته سوالی که من می خواهم از آقای بزرگواری بپرسم نه به این خاطر است که ایشان نماینده شهرستان محل تولدم در مجلس است بلکه به عنوان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از ایشانسوال دارم:اینجانب فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی از یکی از معتبرترین دانشگاهای این کشور(تهران)میباشم با توجه به اینکه امکان دسترسی من و امثال بنده به ایشان و دوستان دیگر تقریبا در حد صفر است لذا حالا که این موقعیت را خبرآنلاین فراهم کرده، آیامیتوانید برای بیکاری من و امثال من کاری بکنید؟اصلا راهکاریدر این زمینه هست؟
نمایندگان روزهای دوشنبه در تهران ملاقات مردمی دارند و روزهای شنبه در مرکز استان ملاقات مردمی دارند و با مردم دیدار می کنند. در تهران روزهای دیگر نیز مردم می توانند با مسئولان دفتر نمایندگان مشکلات خود را در میان بگذارند تا مشکلات برطرف شود.
اولویت های مجلس نهم از نظر شما چیست؟
اولویت ها را باید هیات رئیسه و سخنگوی مجلس بیان کنند اما به دلیل مسائل اقتصادی کشور خیلی از زمان ما با برگزاری جلسات غیر علنی و بررسی مسائل اقتصادی گذشت و خیلی از طرح ها و لوایحی که باید تصویب می شد مانده است.
رئیس جمهور را به حق می سنجید یا حق را به رئیس جمهور؟
ما پیرو امیرالمومنین(ع) هستیم و همه چیز را به حق می سنجیم و میزان برای ما حق است و ما هیچ وقت به اقتدار رجال و شخصیت افراد حق را نمی سنجیم و با حق افراد را می سنجیم.
اصولگرایان چه خطاهایی مرتکب شدند؟
هیچ جریانی بی خطا نیست.
منظورم در سطوح کلان است.
اصولگرایان خطا دارند اما این خطا ها نسبت به قبلی ها خیلی کمتر است.
کاربری از شما پرسیده که فکر می کنید رئیس جمهور آینده باید اصولگرا باشد؟
امیدواریم اینگونه باشد.
حضور اصلاح طلبان در انتخابات را چطور ارزیابی می کنید؟
ارزیابی بنده این است که یک اصولگرا با یک خط مشی سیاسی ولایت پذیر و با منش و با شخصیت و یک اصولگرای به تمام معنا ولایت پذیر در انتخابات حاضر شود مورد حمایت قرار می گیرد اما اگر رسیدیم به جایی که شخصی مارک اصلاح طلبی خورده اما اصول را قبول داشته باشد و منظورش از اصلاح طلبی هم اصلاح طلبی دوم خردادی نباشد و اصلاحی باشد که در راستای نظام باشد و بتواند مردم و نظام را از این مرحله به خوبی گذر بدهد وی را قبول داریم.
اساسا دانش فنی و تجربی شما و سایر همکارانتان در کمیسیون کشاورزی در سطح کلان در چه حدی است؟
کمیسیون کشاورزی در مجلس نهم قوی تر شده است و تعدادی نیز مانند ما از نظر تجربی به مراحلی رسیدند که می توانند در قانون گذاری تاثیر داشته باشند.
ارزیابی شما از احتمال اجماع جبهه پایداری برای حمایت از نامزدهایی همچون سعید جلیلی و یا حداد عادل چطور است؟
احتمال برای اجماع روی آقای جلیلی بیشتر است. اما جبهه پایداری تا کنون روی هیچ گزینه ای اظهار نظر نکرده است.
فکر می کنید احتمال دارد چهره شناخته نشده و جدید وارد عرصه انتخابات شود؟
بله
این فرد شانس هم دارد؟
مگر آقای احمدی نژاد شناخته شده بود؟!
اما آقای احمدی نژاد در مقابل آقای هاشمی قرار گرفت.
هم اکنون نیز شاید زمینه ای پیدا شود که شناخته شود و برنامه های خود را ارائه کند.
فکر می کنید شخصی مانند آقای خاتمی وارد عرصه می شود؟
بر اساس آن چیزی که روند صحبت های اصلاح طلبان است خیلی از آنها و بدنه مردمی اصلاح طلبان موافق این موضوع هستند و این که اگر خاتمی از شورای نگهبان تایید صلاحیت شود شانس بیشتری از دیگر اصلاح طلبان دارد.
به عنوان اصولگرا دوست دارید آقای خاتمی وارد انتخابات شود؟
برداشت بنده این است که اگر رئیس جمهور روحانی باشد اطاعتش از رهبری بیشتر می شود. تجربه شخصی بنی صدر را بلاتشبیه به احمدی نژاد داشتیم و خیلی دوست داشتیم در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد بهتر از این عمل شود.
شخصی مانند خاتمی یامعمم دیگری کهحوزه علمیه دیده از یک مکلای متخصص تبعیتش بیشتر است؟
سیاست های نظام را که نظام دینی است بهتر عملیاتی می کند و دچار غرور نمی شود. اما فردی که شخصی است خود را در لباس دانشگاه در مقابل حوزه می بیند.
احمدی نژاد اولین مکلا بعد از بنی صدر بود که به پست ریاست جمهوری رسید. فکر می کنید اصولگرایان باز هم این تجربهرا تکرار می کنند؟
البته مکلاهایی که تبعیت کامل داشته اند را نیز داشته ایم.
پس احمدی نژاد یک مورد خاص بوده است.
بله همینطور است؛ بیشتر این ضربات را از ناحیه جریان انحرافی می دانیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر