بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۹
کد خبر : ۸۳۹۶۲
فردا نماد معاملاتی شرکت 1500 میلیارد ريالی صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بازار پایه فرابورس بازگشایی می‌شود. براساس این گزارش، نماد شرکت صدرا بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت در روز عرضه اولیه به روش گشایش نماد، بازگشایی و قیمت پایانی معاملات بر اساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود.

این در حالی است که از روز پس از گشایش، دامنه نوسان قیمت به میزان 5 درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل تعیین خواهد شد. استفاده از کد معاملات به صورت گروهی (ددد) در معاملات بازار پایه ممنوع بوده و معامله‌گران برخط (آنلاین‌تریدرها) نیز مجاز به ثبت سفارش در این نماد نیستند. کارگزاران بايد دسترسی مشتریان برخط (آنلاین‌تریدرها) خود را در بازار پایه فرابورس ایران مسدود کنند.
همچنین با توجه به درج نماد معاملاتی شرکت صنعتی دریایی ایران در بازار پایه فرابورس ایران و محدودیت‌های موجود در اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، این صندوق‌ها مجاز به ثبت سفارش در نمادهای این بازار نیستنند. مقتضی است آن دسته از صندوق‌هایی که دارای ایستگاه معاملاتی مجزا هستند، نباید از ایستگاه معاملاتی خود برای ثبت سفارش خرید در این نماد معاملاتی استفاده کنند. این در حالی است که از تاریخ گشایش نماد در بازار پایه فرابورس ایران از هر کد معاملاتی در هر روز 10 هزار سهم از سوی بازارساز و کارگزار بازارساز به قیمت اسمی یک هزار ریال خریداری می‌شود و در هر ماه جمعا به میزان معادل مبلغ 100 میلیارد ریال سهام از سهامداران جمع‌آوری می‌شود. افزون بر اين، سوء‌استفاده از کد معاملاتی اشخاص برای خرد کردن تعداد سهام سهامدارانی که بیش از 10 هزار سهم دارند به منظور کاهش دوره فروش سهام به بازارساز تخلف محسوب شده و موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع داده می‌شود. بازارساز هیچ گونه تعهدی برای خرید بیش از مقادیر یاد شده در هر روز از هر کد معاملاتی ندارد و سهام عرضه شده از سوی سهامداران حقیقی در بازه زمانی حداکثر تا پایان سال 1391 از قرار هر سهم یک هزار ریال، توسط سهامدار عمده خریداری می‌شود. پس از اتمام دوره بازارسازی، کمیته عرضه فرابورس ایران با توجه به وضعیت شرکت و تعداد سهامداران نسبت به تعیین نوع مکانیسم معاملات سهام این شرکت (حراج یا صرفا توافقی) تصمیم‌گیری خواهد کرد. همچنین خرید سهام توسط بازارساز و کارگزار بازارساز به قیمت اسمی یک هزار ریال و حمایت از سهامداران حقیقی فقط شامل سهامدارانی است که در مقطع کنونی (قبل از بازگشایی نماد) سهامدار شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) است و شامل کسانی که بعد از بازگشایی نماد اقدام به خرید سهام کنند، نمی‌شود.
روز مثبت فرابورس
حجم معاملات روز گذشته بازار فرابورس با انجام معامله توافقي بلوك 245 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري پارس آريان و نوسانات مثبت در نمادهاي فلزي فرابورس از 303 ميليون گذشت. حال آنكه بازگشت صف‌هاي خريد روز گذشته توجه خريداران مشتاق را به نمادهاي فرابورسي نيز جذب كرد؛ بر اين اساس ارزش معاملات فرابورس با جابه‌جایی 303میلیون اوراق بهادار میان سهامداران به بیش از هزار و 40میلیارد ریال رسید. در میان شرکت‌های فرابورسی همچنان بالاترین حجم معاملات به ذوب آهن اصفهان با معامله 2/25 میلیون سهم تعلق گرفت و پس از آن بانک دی و بانک گردشگری با معامله به ترتیب 6/5 و 9/4 میلیون سهمي توانستند بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دهند. همچنین بیشترین رشد قیمت را صنعت روی زنگان داشت که با رشد 8/4 درصدی، هر سهم آن نرخ 3995 ریال را در سیستم معاملات ثبت کرد. از سوی دیگر، نماد معاملاتي شركت ارتباطات سيار «همراه»، برای برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده صاحبان سهام در چهارشنبه 29آذر، در پايان معاملات متوقف شد. اين در حالي است كه هر برگه اوراق تسهیلات مسکن هم در مرز قیمتی 560هزار ریال معامله شد. براساس این گزارش، در بازار ابزارهای نوین مالی اوراق اجاره ماهان«2» با معامله 49هزار و 680 برگه بیشترین حجم معاملات را کسب کرد. روز گذشته پذیره‌نویسی 500میلیارد ریال اوراق مشارکت شرکت سنگ‌آهن گهرزمین با نرخ سود 20درصد پس از 4روز کاری در بازار سوم فرابورس به پایان رسید. شرکت سنگ‌آهن گهرزمین براي تامين مالي بخشي از منابع مورد نياز و تكميل فاز 1 طرح توليد كنسانتره و گندله‌سازي، چهارشنبه گذشته به پذیره‌نویسی 500 میلیارد ریال اوراق مشارکت با نرخ سود 20درصدبه مدت هفت روز اقدام کرد و در حالی که پذیره‌نویسی این شرکت 1200میلیارد ریالی با استقبال سرمایه‌گذاران همراه بود در چهارمین روز به پایان رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر