بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۷
مدیر سایت بتا سهم پیرامون شرایط کنونی ارزیابی کرد:

آزاد شدن فنر فشرده بورس با نیرویی مضاعف

ثبات ایجاد شده در بازار ارز و سکه موجب می شود تا سرمایه گذارانی که طعم بازدهی بالا در این بازارها را چشیده اند، با آشنایی هرچه بیشتر با ریسک های سرمایه گذاری از بازار پول دور شده و تحقق بازدهی های جدید را این بار در بازار سهام جست و جو کند.
کد خبر : ۸۴۳۸۳
"آیا صعود بورس با کارکردهای اقتصادی همخوانی دارد؟" این سوالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالین بازار سهام با توجه به رشد حدود 40 درصدی شاخص های بورسی در بازه زمانی کوتاهی مطرح می کنند.

مدیر سایت بتا سهم با بیان این موضوع در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: نکته ای که در کنار این روند صعودی باید به آن توجه داشت، این است که طی ماه های پایانی سال گذشته و نیز ماه های نخست سال جاری، معاملات راکدی در بورس قابل مشاهده بود و با وجود عملکرد مثبت شرکت ها در فروش محصولات و رشد چند برابری فروش آنها تحت تأثیر افزایش نرخ ارز، قیمت سهام در بورس چندان تغییری را تجربه نکرد.

نوید خاندوزی در ادامه افزود: به نظر می رسد فنر حرکتی بازار طی این مدت به شدت فشرده شده و به جای واکنش مقطعی هم اکنون با نیرویی مضاعف در حال آزاد شدن می باشد. بطوریکه کسی نمی تواند در مقابل این روند پرشتاب ایستادگی کرده و جلودار آن باشد.

این کارشناس بازار سرمایه موضوع بعدی را پیرامون اظهار نظرهای متفاوت فعالین بورس در خصوص حبابی شدن قیمت ها عنوان کرد و اظهار داشت: بنده در شرایط فعلی اعتقادی به حباب قیمتی ندارم و این قیمت ها با شرایط ایجاد حباب فاصله زیادی دارد.

اما مهم این است که سرعت شتاب بورس از حالت عادی و متناسب با آن شرایط نرمان خود خارج شده است. چراکه منطقی به نظر نمی رسد که طی دو هفته بورس به صورت مداوم و با حداکثر سرعت و انرژی رشد کند. بلکه بایستی به سرمایه گذار فرصت ورود و خروج و نیز گذران یک دوره استراحتی برای صعودی دوباره را داد تا برآیند مثبتی را بتوان برای آن تصور کرد.

وی دیگر نکته مهم را در نگاه سرمایه گذاران و فعالین بورس دانست و گفت: بسیاری از سهامداران تنها با نگاهی به صورت های مالی شرکت ها عمل کرده و اقدام به خرید و فروش سهم می کنند. بطوریکه با رشد بهای ارز در کشور سود شرکت ها رشد قابل توجهی داشته که به نظر می رسد این روند صعودی تداوم یابد. این رویه عملکردی برای سرمایه گذاری تا حدی درست است، اما نه اینکه به سهام شرکت ها متناسب با شرایط آنها طی ماه های آینده قیمت اختصاص یابد. هرچند قیمت های کنونی سهام نیز در مداری حداقلی در حرکت هستند و جای رشد نیز دارند.

خاندوزی تصریح کرد: اگر سرعت رشد بورس به همین منوال پیش رود، برای صعود قیمت سهم ها در نزدیکی فصل برگزاری مجامع شرکت ها، حضور محرکی قوی تر الزامی است. البته در حال حاضر کارشناسان و تحلیلگران بازار بایستی این موضوع را بررسی کنند که دلیل واقعی رشد تند و تیز و افزایش بی پروای شاخص کل چیست؟

آیا تغییری در مسایل سیاسی بروز کرده و یا نظام داخلی اقتصاد کشور متحول شده است؟ یا اینکه براساس سابقه بورس با توجه به نزدیک شدن به انتخابات آرامشی نسبی در معاملات ایجاد شده است؟

اما با نگاهی دقیق تر می توان براحتی دریافت کرد که هیچکدام از این موارد روند رو به رشد و شتابان بورس را تأیید نمی کند.

مدیر سایت بتا سهم در بیان علت اینکه چرا بورس به ریسک های سیاسی موجود نیز اهمیتی نداده و واکنش چندانی به آنها نشان نمی دهد، اظهار داشت: باید بررسی کرد که این ریسک ها در چه شرایطی به بازار تحمیل می شود، بدین معنا که وجود برخی خوش بینی ها نسبت به آینده امید به بهبود شرایط را در دل سرمایه گذاران ایجاد می کند. اما در صورتی که فعالین بازار دریابند که هیچ خبر مثبتی در این شرایط وجود نداشته و چشم انداز بورس روشن نیست، ریزش شدید بازار نیز اتفاق می افتد و این همان جایی است که از آن تعبیر به نقطه دل سردی می شود و با مأیوس شدن امیدها، ریزش های پرسرعت را رقم می زند.

این کارشناس بازار سرمایه در بررسی این روند مثبت افزود: تزریق نقدینگی جدید و البته ورود پول هدفمند یکی از مهمترین عواملی است که در شدت بخشیدن به سرعت حرکت بازار مؤثر بوده، بطوریکه ثبات ایجاد شده در بازار ارز و سکه موجب می شود تا سرمایه گذارانی که طعم بازدهی بالا در این بازارها را چشیده اند، با آشنایی هرچه بیشتر با ریسک های سرمایه گذاری از بازار پول دور شده و تحقق بازدهی های جدید را این بار در بازار سهام جست و جو کند.

وی عوامل مؤثر در روند کنونی بورس را اینگونه برشمرد: بازار سهام تحت تأثیر سه عامل مهم چندان قابل پیش بینی نیست و اولین آنها مسایل و مسایل سیاسی داخلی و خارجی است که در شرایط کنونی بیشترین تکیه بازار بر روابط سیاست خارجی است. براین اساس در صورتی که توافقی در مذاکرات آینده صورت نگیرد، انتظار می رود این روند پرسرعت چندان تداوم نداشته باشد.

وی در بیان عامل دوم نیز گفت: تحولات احتمالی بودجه سال 92 کل کشور نیز در تعیین نحوه حرکت بازار دخیل است، بطوریکه باید منتظر ماند و دید که دولت می خواهد در این بودجه چه هزینه هایی را به شرکت ها تحمیل کند و اینکه سال آینده آیا طرح هدفمندی یارانه ها در فاز دوم اجرایی می شود؟ در این میان نرخ دلار برآوردی در این بودجه نیز بسیار بر روند بازارسرمایه به ویژه بورس اثرگذار است.

خاندوری سومین دلیل را نیز در نحوه گزارش دهی شرکت ها طی عملکرد 9 ماهه و نیز میزان تغییرات سودآوری آنها در بودجه برآوردی سال مالی آینده عنوان کرد.

مدیر سایت بتا سهم در خاتمه سخنان خود آثار مثبت این عوامل و هم جهتی آنها را در پیگیری روند صعودی الزامی دانست و گفت: اگرچه نتیجه این عوامل، مثبت و در یک راستا محقق نشود، ریزش چندانی متصور نیست. اما ممکن است شرایط رکوردی بازار همچون روند بورس طی تیر و مرداد امسال بر بازار حاکم شود. اما در صورت تداوم مدار صعودی، انتظار می رود سه صنعت فولاد، سنگ آهن و نیز پتروشیمی و پالایشی روند رو به بالای قیمت سهام خود را پیگیری کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر