بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۳
کد خبر : ۸۴۶۱۲
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به پیشرفت طرح‌های پتروشیمی گفت: عرضه محصولات پتروشیمی از طریق بورس در سال جاری نسبت به سال گذشته 23 تا 25 درصد رشد داشته است گرچه بدون خریدار هستند. همچنین از 26 طرح مهر ماندگار تا به امروز پنج طرح به طور رسمی افتتاح شده‌اند.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالحسین بیات در نشست خبری درباره افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مهر ماندگار با اشاره به این‌که تعداد پروژه‌های مهرماندگار پتروشیمی در ابتدا 20 طرح بود، گفت: حدود شش طرح دیگر از طرح‌هایی که در ابتدا پیش بینی نمی شد به نتیجه برسند با توجه به سبقتی که گرفته بودند به پروژه‌های ماندگار پیوستند.

افزوده شدن 12 میلیون تن تولید به صنعت پتروشیمی

وی با اشاره به این‌که در صورت به نتیجه رسیدن پروژه‌های مهر ماندگار در پتروشیمی تا زمان مقرر 12 میلیون تن به ظرفیت نصب شده سابق پتروشیمی تا پایان دولت دهم اضافه می‌شود، تاکید کرد: تا به امروز پنج طرح مهر ماندگار به طور رسمی افتتاح شده‌اند که طرح بوتن یک پتروشیمی جم ، اوره فرمالین و UFC اهتمام جم، طرح PVC پتروشیمی اروند ، اسکله دوم مایعات صادراتی ماهشهر و واحد تفکیک هوای پتروشیمی مارون افتتاح شده است.

بیات تصریح کرد: امروز شاهد به تولید رسیدن تعداد دیگری از طرح‌ها از جمله طرح‌های منطقه عسلویه مثل فاز یک طرح پتروشیمی کاویان هستیم.

وی افزود: فاز یک خط لوله اتیلن غرب نیز به بهره برداری رسیده است و دو انشعاب اصلی از منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و مجتمع پتروشیمی پلیمر کرمانشاه از این خط لوله اتیلن را تحویل داده و به واحدهای مصر‌ف‌کننده عرضه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این‌که طرح پلی اتیلن سنگین کرمانشاه نیز به تولید رسیده است، گفت: طرح NF3 پتروشیمی بندر امام نیز در مدار تولید قرار گرفته و طرح پیش تصفیه و تصفیه آب در پتروشیمی جم هم به نتیجه رسیده است.

بیات با اشاره به این‌که تاکنون MEK از خارج وارد کشور می‌شد اما اکنون این ماده در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر تولید می‌شود، گفت: MEK از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با تولید آن در کشور نیاز صنعت پتروشیمی تامین می‌شود.

بهره برداری از دو واحد تفکیک هوای جم و اروند

وی با تاکید بر به نتیجه رسیدن بخش گاز کربنیک مایع پتروشیمی ماهشهر تصریح کرد: امیدواریم بقیه طرح‌ها که در دست هستند تا پایان سال به نتیجه برسند. انتظار می رود واحد تفکیک هوای پتروشیمی فجر و واحد تفکیک هوای اروند تا پایان سال به بهره برداری برسند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به پیشرفت 99 درصدی طرح واحد تفکیک هوای پتروشیمی اروند، گفت: این واحد در مراحل پیش راه اندازی است.

وی افزود: واحد تفکیک هوای پتروشیمی فجر نیز 87 درصد پیشرفت داشته ودر مراحل پایانی ساخت و نصب است.

مهر ماندگار پتروشیمی بدون کمک صندوق توسعه ملی به نتیجه می‌رسد

بیات با تاکید بر این‌که تاکنون طرح‌های مهر ماندگار پتروشیمی نه یک ریال و نه یک دلار از منابع صندوق توسعه ملی استفاده نکرده‌اند اظهار کرد: بعید می دانم تا به بهره برداری رسیدن این طرح‌ها از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با این حال با اشاره به این‌که 4.5 میلیارد دلار تسهیلات ارزی از منابع مختلف در اختیار طرح های مهر ماندگار قرار داده شده و منابع طرح‌ها تامین بوده است گفت: منابع ریالی طرح‌ها نیز یا از طریق فروش اوراق مشارکت یا به صورت آورده سهامداران و یا از طریق مذاکره با بانک‌ها و یا تسهیلات مشارکت مدنی تامین شده است.

وی ادامه داد: تاکنون منابع ریالی تامین شده و پروژه‌های مهر ماندگار بدون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به نتیجه می‌رسند. منابع مورد نیاز 26 طرح مهر ماندگار صنعت پتروشیمی از طرق مختلف از جمله حساب ذخیره ارزی، جذب فاینانس‌های خارجی وغیره تامین شده و به هیچ وجه از منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های مهر ماندگار استفاده نشده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران درباره استفاده از مشارکت مدنی گفت: طرح به بانک معرفی می‌شود و تسهیلات تکمیلی توسط بانک عامل و یا به روش سندیکایی ارائه می‌شود.

بیات با اشاره به این‌که تاکنون یک ریال تسهیلات مدنی را نتوانستیم جذب کنیم و یا عموما از طریق اوراق مشارکت یا آورنده سرمایه گذاران و یا آورنده بخش‌های دولتی کارها پیش رفته است گفت: با نگاه ویژه‌ای به طرح‌های مهر ماندگار نگریسته شده و نظارت های متمرکزتر و حل وفصل مسائل در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که تمام بخش‌های پتروشیمی که درگیر پروژه‌های مهر ماندگار هستند فشار مضاعفی را برای به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها طبق زمان بندی تحمل می کنند، از همه دست اندرکاران طرح و تصویب مهر ماندگار تقدیر و تشکر کرد و گفت: شش طرح به 20 طرح معرفی شده به عنوان مهر ماندگار اضافه شدند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: شش طرح اضافه شده به طرح‌های مهرماندگار شامل طرح هیدروژناسیون پتروشیمی تبریز، طرح هیدروژناسیون شازند اراک، طرح آمونیاک پتروشیمی ارومیه، اسکله مایعات دو منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و طرح تفکیک هوای مارون می‌شوند.

بیات یادآور شد ‌که ممکن است به این طرح‌های مهر ماندگار طرح‌های دیگری افزوده شوند.

حسن پروژه کاویان لغو شدن قرارداد خارجی آن بود

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به تکمیل فاز یک پروژه پتروشیمی کاویان و ویژگی‌های منحصر به فرد این واحد پتروشیمی گفت: پتروشیمی کاویان را می توان به عنوان تبلور اراده و همت ایرانی نام برد چرا که تمام این پروژه با مدیریت ایرانی، طراحی ایرانی و تامین حداکثر مواد و تجهیزات و مایحتاج در داخل ایران ساخته شده است.

بیات با بیان این‌که قرار بود این طرح کپی سازی شود، گفت: این اتفاق محقق نشد و از لغو قرارداد خارجی پتروشیمی کاویان می توان به عنوان حسن آن یاد کرد.

وی افزود: پیمانکار خارجی صد درصد از این پروژه خلع شد و پس از آن ایرانیان وارد کار شدند که در نتیجه مبلغ قابل توجهی در هزینه‌ها صرفه جویی شد.

صرفه جویی 300 میلیون دلاری در پتروشیمی کاویان با داخلی سازی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این‌که قریب به 300 میلیون دلار در پتروشیمی کاویان و با لغو قرارداد خارجی و با دست گرفتن کار توسط ایرانیان صرفه جویی شد، گفت: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای دو فاز این مجتمع پتروشیمی هزار میلیارد تومان است.

بیات با اعلام خبر به بهره برداری رسیدن فاز دو پتروشمی کاویان در سال آینده گفت: نرخ پیشرفت فاز دو کاملا بستگی به نرخ پیشرفت پارس جنوبی دارد.

اگر فاز دو آماده بود هم خوراک برای تولید نداشتیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در ادامه صحبت‌های خود درباره به بهره برداری رسیدن فاز دو مجتمع پتروشیمی کاویان اظهار کرد: اگر فاز دو آماده بود نیز خوراک برای تولید وجود نداشت.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر میزان استفاده از ظرفیت فاز یک مجتمع کاویان کمتر از 70 درصد است گفت: عدم استفاده کامل از ظرفیت نصب شده به خاطر کمبود خوراک است.

بیات با ابراز امیدواری نسبت به این‌که با استفاده از پرداخت تسهیلات سیستم بانکی و تلاش هایی که صورت می گیرد پتروشیمی کاویان پیش رود. فاز یک این مجتمع نیز به تولید رسیده و با دریافت مطالبات محصول تولیدی خود می‌توانند پروژه را پیش ببرند.

انتقال 3.5 میلیون تن اتیلن از طریق خط لوله اتیلن غرب

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به پروژه خط لوله اتیلن غرب گفت: این خط بزرگترین خط انتقال اتیلن در دنیا محسوب می‌شود و هیچ پیمانکار خارجی‌ در این طرح درگیر نبوده است. برخی تجهیزات که براساس اصول اقتصادی و هزینه فایده، تولید آن‌ها صرفه نداشت از خارج وارد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که با راه اندازی فاز یک مجتمع پتروشیمی کاویان حدود یک میلیون اتیلن از طریق این خط لوله منتقل می شود گفت: 500 هزار تن اتیلن نیز توسط پتروشیمی مروارید به این خط لوله تزریق می‌شود.

بیات تصریح کرد: با بهره برداری خط اتیلن غرب بخشی از کشتی ها که برای نقل و انتقال استفاده می‌شده و حذف شده و پتانسیلی در بخش حمل ونقل دریایی آزاد شده است که خط لوله اتیلن غرب جایگزین آن محسوب می شوند.

او با اشاره به استانداردهای موجود در پتروشیمی گفت: خطوط لوله لایسنس ندارند اما برای خط اتیلن غرب از مشاور خارجی استفاده شده است. واحدهای قرار گرفته در مسیر این خط نیز از دانش به روز برخوردارند و محصولاتشان نیز با کیفیت است.

دلیل استفاده از تسهیلات مشارکت مدنی با وجود سود بیشتر آن نسبت به وام صندوق

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا صنعت پتروشیمی از منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های مهر ماندگار استفاده نمی‌کنند بااشاره به میزان سود تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی حداقل شش درصد سود برمی‌دارد که بخشی ازاین سود مربوط به بانک عامل و بخشی برای صندوق توسعه ملی است؛ تسهیلات مشارکت مدنی سود بیشتری دارند و با استفاده ازاین روش بانک‌ها نقدینگی را جمع می کنند ودر اختیار طرح‌ها می گذارند. سود تسهیلات جبران می شود و نقدینگی هم در جامعه گردش خواهد داشت.

بیات درباره چرایی استفاده از تسهیلات مشارکت مدنی با توجه به سود بیشتر آن نسبت به وام صندوق توسعه ملی گفت: استفاده از این تسهیلات می تواند دو دلیل داشته باشد نخستین دلیل می تواند سرعت بیشتر جذب تسهیلات مدنی نسبت به بقیه منابع باشد و دلیل دیگر می تواند هدایت و سیاست گذاری خود ما باشد که می خواهیم منابع صندوق توسعه ملی به سایر بخش‌های پتروشیمی تعلق پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاران و صاحبان نقدینگی حضور دارند و در بخش جذب منابع پتروشیمی موفق‌تر از سایر بخش‌ها است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که مسیر منابع در کشور باید به صورت هماهنگ و سازمان‌دهی شده باید هدایت پیدا کنند گفت: سود تسهیلات مشارکت مدنی 20 تا 21.5 درصد است.

وی اظهار کرد:‌ تاکید ما بر این است که پوشش تسهیلات ارزی بیشتر به بخش‌های دیگر به غیر از مهر ماندگار برسد. تاکنون طرح‌هایی با ارزش نزدیک به شش میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی معرفی شده و کارهای اکثر این پروژه‌ها انجام شده است.

بیات با اشاره به این‌که 12 میلیارد دلار نیز از منابع خارجی برای سایر پروژه‌ها استفاده شده گفت: امیدواریم بتوانیم مراحل اخذ تاییدیه‌های مختلف را طی کنیم و قریب به 18 میلیارد دلار توسعه طرح های پتروشیمی باشیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: برای مراحلی که منابع مالی کمتری نیاز دارند خود سهامداران می توانند از آورده اولیه منابع مالی مورد نیاز را تامین کنند.

شرکت ملی پتروشیمی قاضی تخلفات پتروشیمی ایلام نیست

بیات در پاسخ به نحوه برخورد با تخلفات پتروشیمی ایلام، گفت: قاضی آن پرونده ما نیستیم.

وی در مورد وضعیت این مجتمع پتروشیمی نیز گفت: فاز اول پتروشیمی ایلام که شامل واحد تولید سرویس‌های جانبی یوتیلیتی و آفساید، پلی اتیلن سنگین و انشعاب پتروشیمی ایلام به طول 137 کیلومتر از ایلام تا خط لوله اتیلن غرب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این‌که پیشرفت فاز یک پتروشیمی ایلام 94 درصد است گفت: امیدواریم در سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد. منابع صندوق توسعه ملی برای فاز دوم پروژه ایلام در نظر گرفته شده و به منزله تسهیلات تکمیلی برای فاز دوم شامل شیرین سازی خوراک، سولفورزدایی و واحد اولفین ایلام است.

بیات ادامه داد: برای فاز اول که جزو پروژه های مهر ماندگار است 40 میلیارد تومان با مساعدت معاون اول رییس جمهور قرار است که از طریق بانک صنعت و معدن در اختیار مجتمع پتروشیمی ایلام قرار گیرد و در مراحل تصویب سازی این موضوع هستیم.

گزارش پیشرفت طرح‌های پتروشیمی

بیات با اشاره به این‌که از نظر طراحی طوری برنامه ریزی می شود که هر پروژه‌ای هنگام به تولید رسیدن در سال اول 80 درصد از ظرفیت، در سال دوم 90 درصد از ظرفیت و در سال سوم صد درصد از ظرفیت نصب شده را استفاده کنند گفت: در حال حاضر پتروشیمی پلیمر کرمانشاه بیش از 70 درصد از ظرفیت خود استفاده می‌کند اما باید این مجتمع خود را تنظیم کند چرا که در ابتدای راه است.

وی افزود:‌واحد NF بندر امام 80 درصد از ظرفیت خود استفاده می کند چرا که کمبود خوراک دارد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به پیشرفت پروژه‌های کردستان، مهاباد و لرستان نیز گفت: مجتمع پتروشیمی کردستان بیش از 58 درصد پیشرفت داشته و اگر تجهیزات آن با سرعت وارد کشور شود، پیمانکار سرعت بیشتری در کار می گیرد.

بیات ادامه داد: پروژه مهاباد 65 درصد پیشرفت داشته و پروژه لرستان نیز تا 83 درصد پیشرفت کرده است.

وی درباره متهم شدن پتروشیمی به نقش داشتن در گرانی محصولات لبنیات گفت: باید روی هزینه‌های تمام شده تولید کار کرد و دید کدام هزینه قابل کاهش است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که هنر مدیریت در امر تولید، کاهش هزینه و زمان و افزایش کیفیت است، گفت: در کشور ما آنچه که تولیدات محصولات پتروشیمی است با اولویت اول در اختیار صنایع و راهکار در نظر گرفته شده نیز عرضه محصولات پتروشیمی از طریق بورس است مگر با مجوزات خاص.

عرضه محصولات در بورس بدون خریدار

وی با تاکید بر این‌که براساس آمارها عرضه محصولات در بازار بورس در سال جاری نسبت به سال گذشته 23 تا 25 درصد رشد داشته است اظهار کرد:‌ اخیرا کارگروهی تشکیل شده تا برای تنظیم صادرات و تقویت مصرف داخل تصمیم گیری شود. اکنون هفته‌هاست که محصولات پتروشیمی از طریق بورس عرضه می شوند و به قیمت اصلی می رسند اما خریداری ندارند.

بیات با تاکید بر این‌که مدیریت قیمت گذاری به عهده بورس است گفت: کسی نمی تواند خودسرانه قیمت محصول را گران کند اما ما در بحث قیمت جهانی نمی توانیم کاری کنیم.

اکثر محصولات پتروشیمی ما با قیمت فوب منهای پنج درصد خوراک می گیرند و تا 80 درصد قیمت محصولات براساس قیمت‌های جهانی است.

تخلف بدون برخورد نمی‌ماند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: پتروشیمی به طور قانونی عمل می کند و همه مدیرانی که در این صنعت شناخته شده‌اند آدم‌های قانونمدار هستند؛ اگر جایی تخلف شود بدون برخورد باقی نمی‌ماند.

وی درباره چرایی عدم تحویل محصولات پتروشیمی در برخی از مواقع گفت: پتروشیمی‌ها آمادگی دارند آنچه در سال مورد نیاز صنایع تکمیلی است مشروط به این که وزارتخانه مربوطه (صنعت، معدن و تجارت ) آمار نیاز را اعلام کند، محصول ارائه دهند.

بیات با اشاره به این‌که صنعت پتروشیمی دو رویکرد دارد گفت: هر مجتمع پتروشیمی براساس تنوع قابل تولید، خود تصمیم می گیرد و براساس اطلاعات خود از بازارهای داخلی و خارجی محصول تولید می‌کند، ادامه داد: اما رویکرد دیگر این است که براساس برنامه ریزی و سازماندهی محصولات پتروشیمی تولید شوند که ما پیرو رویکرد دوم هستیم.

وی افزود: بارها اعلام کردیم میزان نیاز اعلام شود تا براساس آن تولید صورت گیرد. همین الگو در بحث کود اوره نیز انجام می شود، به طوری که وزارت جهاد کشاورزی به طور سالانه میزان مورد نیاز کود اوره را اعلام می کند و آن میزان اولویت اول پتروشیمی‌ها است.

قیمت هر کیسه کود اوره فقط 17 هزار و 500 تومان است

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که قیمت هر کیسه اوره درب واحد پتروشیمی 17 هزار و 500 تومان است گفت: نرخ هر کیسه اوره یک ریال بیشتر هم نیست و اگر کسی بیشتر از این قیمت کود اوره عرضه می‌کند تخلف است.

بیات افزود: 2500 تومان نیز هزینه انتقال کود اوره است بنابراین هر کیسه اوره با هزینه انتقال باید با قیمت 20 هزار تومان به کشاورز تحویل داده شود.

وی با اشاره به کمبود اتان گفت: در بخش‌هایی که از اتان استفاده میشود به خاطر کمبود این ماده ظرفیت تولید به کار گرفته شده متغیر است. در حال حاضر در کاویان 4 مصرف کننده آریاساسول، جم، مروارید و کاویان از طریق رینگ به هم متصل هستند و اتان مصرف می کنند.

تولید روزانه هشت تا 10 میلیون لیتر بنزین توسط پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پایان صحبت‌های خود در پاسخ به این پرسش که صنایع پتروشیمی چه میزان بنزین تولید می کند گفت: روزانه هشت تا 10 میلیون لیتر بنزین تولید می شود و بعید می دانم میزان تولید افزایش یابد.

بیات خاطرنشان کرد: با تکمیل پالایشگاه امام خمینی شازند میزان قابل توجهی از تولید بنزین توسط صنعت پتروشیمی کاهش پیدا خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر