بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر : ۸۴۹۲۴
علی لاریجانی عصر پنجشنبه هفتم دی ماه در مؤسسه فرهنگی سیزده آبان (لانه جاسوسی سابق آمریکا) در جمع مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ در این نشست که دومین جلسه از سلسله نشستهای مجمع هفتگی قرارگاه شهید باقری وابسته به سازمان بسیج دانشجویی بود، دانشجویان سؤالاتی پیرامون نقد و بررسی عملکرد مجالس هشتم و نهم شورای اسلامی و هیأت رئیسه آن داشتند که رئیس مجلس شورای اسلامی به همه آنها پاسخ داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه در پاسخ به سوال  دانشجویان در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: مجلس مصوبه ای در مورد منع اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها در سال جاری داشته است.

علی لاریجانی تاکید کرد: البته در تدوین و اجرای این طرح دولت هم با ما هم نظر بود، حالا اگر چیز دیگری در این رابطه می گویند ما نمی دانیم. ما جلسه گذاشتیم و در جلسه گفتند ما قبول داریم فاز دوم اجرایی نشود. اما بعد از آن می آیند و می گویند که مجلس در این رابطه دست ما را بسته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه مجلس در شرایط فعلی تورمی اقتصاد کشور با اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها  و افزایش قیمت سوخت به ویژه گازوئیل و بنزین مخالف است، یادآور شد: به طور حتم کشور به جای اجرای اینگونه طرحها، نیازمند ثبات اقتصادی است، در شرایطی که شما یک حریف سخت دارید و با تحریم ها به اقتصاد فشار می آورد شما باید تلاطمات اقتصادی داخل کشور را آرام کنید، از این رو هم اکنون با تلاشهایی که صورت گرفته آرامشی نسبی پدیدار شده است هرچند تورم هنوز وجود دارد.

وی با بیان اینکه  افزایش قیمت سوخت به ویژه گازوئیل و بنزین مشکلات اقتصادی و اجتماعی را در کشور به وجود می آورد، گفت: هم اکنون یکی از مسائل کشور چالشهای مهم اقتصادی است ، هم اکنون یک مقدار از مشکلات مربوط به تحریم و بخش دیگر به خاطر اشکالات مدیریتی کشور است، بنابراین تا وقتی که این موضوع را قبول و باور نداشته باشیم نمیتوانیم دست به اصلاح و حل مشکلات بزنیم.

لاریجانی ادامه داد: وقتی شما رشد نقدینگیتان از ۶۵ هزار میلیارد به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد شما حتما در کشور تورم دارید، حال بیاییم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم به اقتصاد تزریق کنیم قطعا این موضوع بحران اجتماعی را در کشور ایجاد می کند.

وی افزود: ما نماینده مردم هستیم، ملت ما را انتخاب کرده اند تا از حقوقشان دفاع کنیم، از اینرو اگر کسی هم در کشور با این موضوعات مخالف است ما چاره ای نداریم که برای منافع ملی کشور از این موضوعات دفاع کرده و جلوی تخلفات را بگیریم.

نماینده مردم قم در مجلس، با تأکید بر اینکه مجلس به طور حتم اجرای فاز دوم را در شرایط کنونی به مصلحت کشور نمی داند، یادآور شد: هم اکنون مهمترین مشکل کشور در حوزه اقتصاد این است که صنعت بسیار ضعیف است، از این رو برای فعال کردن بخش کشاورزی و صنعت باید آنها را حمایت کرد، از طرف دیگر افزایش قیمت سوخت موجب نابودی صنایع و بخشهای دیگر می شود.

لاریجانی ادامه داد: شما ارز را به قیمت بازار آزاد می فروشید مابه التفاوتش را در دو جا می توانید مصرف کنید یکی در رونق تولید است که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب امسال باید در جهت رونق تولید گام برداریم .

وی با بیان اینکه وضعیت نامناسب دامداران موجب شد که در یک شهر ۸۰۰ گاو شیرده به مذبح برده شوند، افزود: از طرف دیگر هم اکنون حدود دو میلیون نفر گندمکار در کشور وجود دارند، حال این سؤال پیش میآید که چه مشکلی پیش آمده که امسال اینقدر گندم در کشور بحرانی شد.

لاریجانی با انتقاد از تعیین قیمت تضمینی ۴۲۰ تومان برای هر کیلو گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تأکید کرد: به طور حتم این قیمت مقرون به صرفه نیست، از طرف دیگر وزیر کشاورزی به مجلس آمد و گفت که با این قیمت برای کشاورز صرف نمی کند، خوب شما مسئول کشاورزی هستید چرا زیر بار رفتی که قیمت تضمینی را ۴۲۰ تومان گذاشتند .

وی ادامه داد: نتیجه عملکرد نامناسب وزارت جهاد کشاورزی این شد که دولت اقدام به واردات حدود پنج میلیون تن گندم کرد، چرا در این وضعیت ارزی و مشکلات نقل و انتقال، باید چند میلیارد دلار برای واردات گندم بدهیم، از طرف دیگر گندم تولید داخل یا خوراک دام شد یا از مرزها به جاهای دیگر انتقال داده شد، چرا چون شما وقتی گندم وارد می کنید تقریبا کیلویی ۱۰۰۰ تومان تا ۱۲۰۰ تومان هزینه دارد. حال شما اگر گندم داخل را به قیمت ۶۰۰ تومان از کشاورزان خریداری میکردید البته تمام گندمهای کشاورزان داخل خریداری می شد.

لاریجانی با بیان اینکه بر اساس آمار وزیر جهادکشاورزی در سال جاری حدود ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید شده است، گفت: اما از طرف دیگر براساس  اعلام این وزیر،  میزان گندم انبار شده در سیلوها حدود دو میلیون تن است، که این موضوع موجب واردات گندم از خارج کشور شده است، از اینرو مجلس به طور حتم با واردات گندم با وجود تولید بسیار بالای این محصول در داخل مخالف است.

وی با اشاره به کار گروه متشترک بین مجلس و دولت برای تعیین نرخ تضمینی گندم، گفت: نتیجه جلسات این کارگروه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در حدود ۶۵۰ تومان شده است ، اما خوب بود که این تصمیم را پنج ماه پیش می گرفتند تا کشاورزان با مشکلات کنونی روبهرو نبودند. الان هم به شما میگوییم که با این نرخ ارز همین قیمت ۶۵۰ تومان نیز صرف نمی کند چون وقتی تورم گسترده داریم این کار برای کشاورز صرف نمی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما یک مصوبه داشتیم که براساس آن گفته شده بود که مابه التفاوت قیمت ارز باید خرج تولید و کسری بودجه شود.

یکی دیگر از دانشجویان پرسش کننده با انتقاد از ضعف مدیریت اقتصادی و فرافکنی ها و اعلام اینکه با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم از رئیس مجلس شورای اسلامی پرسید که چرا مجلس نهم در برابر زیاده خواهی دولت دهم نمی ایستد.

لاریجانی با بیان اینکه من با گزاره " علت تمام مشکلات اقتصادی کشور تحریم ها است" مخالف هستم، گفت: در مورد وضعیت اقتصادی که مجلس چه رفتاری دارد آنچه که ما می فهمیم این است که اداره مجلس بر آنجایی که مسائل اساسی کشور در جریان است تمرکز کند. از نظر ما مسائل اصلی کشور در حوزه اقتصاد رونق بخشی به تولید کشور، ایجاد ثبات برای تولید و جلوگیری از واردات بیرویه در زمینه کشاورزی، دامداری و صنعت در کشور است .

وی با بیان اینکه یکی از اهداف مجلس جلوگیری از تشدید نرخ نقدینگی در کشور است، افزود: به طور حتم رشد نقدینگی تورم را افزایش  و موجب کاهش رونق در معیشت مردم و ایجاد اشتغال می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اعلام اینکه کلید کاهش رشد نقدینگی در کشور، فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری است، گفت: به طور حتم  بخش دولتی که متورم است باید کوچک شود، از طرف دیگر باید تولید رونق بگیرد. سوال من این است که چه ارزیابی از تولید کشور دارید؟ وضع تولید کشور الان خوب نیست. غیر از کارخانجات بزرگ کارخانجات متوسط و کوچک وضع خوبی ندارند.

لاریجانی با بیان اینکه  کشاورزی کشور هم اکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارد، یادآور شد: اگر دو سه تا آمپول تقویتی در این مدت به این بخش نزده بودیم الان این حوزه وضعیت خوبی نداشت. بنابراین مساله اصلی کشور در اقتصاد این موضوعات است. اگر ما می گوییم در این زمینه ها باید مقاومت بکنیم به خاطر مجلس نیست، مجلس که دامداری، گاوداری و زمین کشاورزی ندارد ما به این دلیل در برابر اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی در شرایط فعلی ایستاده ایم چون خیل عظیم تولیدکنندگان کشور باید بتوانند به حرکت خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: همین نکته ای که الان شما فرمودید در باره فاز دوم هدفمندی یارانه ها، ما در این زمینه موضع خود را اعلام کرده ایم، هفته گذشته مجلس یک جلسه غیرعلنی برگزار و کامل این موضوع را بحث کردیم. بعد هم نظراتمان را اعلام کردیم من هم خودم اعلام موضع کردم. علتی که ما و دولت اختلاف داریم بر سر این بود که هدفمندی تورم به وجود آورده است.

لاریجانی افزود: ممکن است آقایان بگویند هدفمندی ربطی به تورم ندارد، اما ما معتقدیم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پول اگر به مردم داده شود یعنی تقاضای خرید جنس افزایش می یابد شما وقتی دچار رکود اقتصاد هستید یعنی تولیدتان کم است در همین شرایط هم اگر قیمت حاملهای انرژی را اضافه کنید یعنی تولیدتان کاهش می یابد. بنابراین در این شرایط کشور بهطور حتم  با موج تورم مواجه می شود.

وی تصریح کرد: این که گفته می شود ما حاملهای انرژی را گران می کنیم به معنی این نیست که گرانی افزایش یابد بلکه می خواهیم تکنولوژی تولید را ارتقا بدهیم تا فشار به کارخانه دار نیاید، از طرف دیگر با تغییر تکنولوژی صنایع از سوخت و برق کمتر استفاده می کند. سوال ما این است که در شرایط فعلی چگونه می توان تکنولوژی مدرن را به کشور وارد کرد؟ در این شرایط  فشارهای دشمن کشورهای دیگر به شما تکنولوژی مدرنتر نمی دهند و به علت تحریمها نمی توانیم که تکنولوژی وارد کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شعار اصلاح ساختار اقتصادی در شرایط تحریم امکانپذیر نیست، گفت: به طور حتم تحقق این موضوع در گرو حمایت از تولید ملی است، بنابراین در حالی که نه به شما تکنولوژی جدید می دهند و نه ارزی برای واردات تکنولوژی داریم نتیجه این می شود که کارخانه ها بسته شده و تعداد بیکاران اضافه می شود.

وی ادامه داد: حال اگر شرایط ما عادی تر بود حتما به سمت هدفمند کردن یارانهها به صورت پلکانی میرفتیم، ما به هیچ وجه معتقد به شوک اقتصادی نیستیم ، بنابراین، این موضوع جامعه را متلاطم میکند، از اینرو ما از ابتدا گفتیم به نظریه پلکانی هدفمند کردن یارانه ها قائلیم که آن هم در این شرایط فعلی اقتصادی قبول نداریم. اما اینکه بیاییم و توقعات را در جامعه بالا ببریم درست نیست، حالا اگر کسی اقدام به این کار کرد ما برویم مقابله به مثل کنیم، ما فکر می کنیم چنین جوازی نداریم و به مصلحت هم نمی دانیم، ما با کسی دعوا نداریم ولی معتقدیم جامعه ما توان چنین شوک اقتصادی را ندارد و تولید ما نشست می کند.

لاریجانی با اعلام اینکه یکی از مشکلات کنونی کشور واردات بی رویه است، افزود: به هر حال در کشور ما در این ۳۴ سال یک رشد واردات داشته ایم اما همیشه نسبت معینی داشته است در اکثر سالها ما بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار واردات داشته ایم اما در این چند سال اخیر بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار محصول وارد شده است، حال این سؤال پیش می آید که۲۰ میلیارد دلار کجا ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار کجا؟

وی ادامه داد: ممکن است ما بگوییم می خواهیم وفور نعمت ایجاد می کنیم ولی ما از سالها پیش تا به حال سر این مساله اختلاف داشتهایم، به طور حتم اگر آناناس به کشور وارد نشود هیچ مشکلی برای مردم پیش نمی آید، واقعا چه دلیلی دارد حجم زیادی پول بدهیم تا آناناس وارد بکنیم، ما کشوری هستیم که این همه میوه جات مختلف داریم. حالا اگر ما ۸۰۰ میلیون دلار بدهیم موز و آناناس وارد کنیم، آیا این عقلایی است؟ ما میوه کم داریم؟ سیب داریم زیادی هم داریم! میوه کاملی هم هست. می گویند ما صادر می کنیم خب صادر بکنید.

لاریجانی تصریح کرد:  کشور ترکیه نفت و گاز ندارد، اما ۱۶۰ میلیارد دلار کالا صادرات میکند، شما دروازهها را باز کرده و خیل جنسهای چینی وارد کردهاید، که این اقدام موجب تعطیلی کفشدوزی ها و لباس دوز یها شده است. که به طور حتم این کارها بیکاری را در کشور تشدید میکند و اینها عزت کشور را زیر سوال میبرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه ظرف ماه دهم سال ۹۰ تا ماه ششم سال ۹۱ حدود ۸۰۰ میلیون دلار ماشین وارد کشور شده است، گفت: ممکن است شما بگویید چیزی خیلی بد نیست.  بله، ممکن است در زمینه هایی مانند کامیون کشور ماشین کم داشته باشد اما سواری مدل بالا وارد می کردیم، آیا نمی توانید نگذارید با افزایش سه برابری تعرفه وارد نشود. من قبلا هم گفتم این چوب بستنی را از آلمان وارد می کنیم. خب همین ها در کشور ایجاد مشکل می کند. مشکلات ما از این جنس است، شما اگر مصاف سخت با دشمن دارید نمی توانید اینگونه زندگی کنید. شما نمی توانید بگویید ما سر فلسطین می ایستیم، بر سر ماجراجویی غرب در سوریه می ایستیم در ماجراجویی غرب در مسائل عراق می ایستیم حق هم هست باید بایستیم اما آنقدر اقتصادمان را به واردات منوط می کنیم که نمیتوانیم این شرایط را تحمل کنیم.

  وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی داهیانه ترین اقدام اجرای اقتصاد مقاومتی است، گفت: یعنی شما تولید داخل را رونق دهید از طرف دیگر اگر گام دوم هدفمندی یارانهها اجرایی شود به طور حتم تولید داخل میخوابد، از این رو باید بگذارید در کشور ثبات به وجود بیاید، من فکر می کنم در حوزه اقتصاد مساله اصلی ما تورم و مساله اشتغال است که راه آن هم گسترش تولید است. یعنی ما سرمایه گذاری را باید مردمی کرده و  تسهیلات به آنها بدهیم.

 این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه افزایش بودجه جاری کشور به اقتصاد ضربه می زند، افزود: شما اگر می خواهید رونق تولید ایجاد کنید باید هم بودجه عمرانیتان درست کار بکند و هم بسترهای سرمایه گذاری را فراهم کنید.

لاریجانی با اعلام اینکه در حوزه سیاست خارجی مسأله هسته ای تنها بهانه ای برای کشورهای غربی است، تصریح کرد: آنها روی موضع جمهوری اسلامی در بیداری اسلامی و در مساله فلسطین، در احیای تفکر مردمسالاری دینی مشکل جدی دارند، یکی از وزرای کشورهای عربی همسایه ما آمده بود ایران که پیغام یکی از وزرای کشورهای اروپایی را به من بدهد ، می گفت که مساله ما هسته ای ایران نیست حتی اگر بمب اتم هم داشته باشید. مساله ما موضع شما راجع به فلسطین است.

وی ادامه داد: البته مردم فلسطین مردم شجاعی هستند و جلوی استکبار میایستند اما به هر حال خیلی ها با موضع ما درباره فلسطین مخالفند، چون ما در صحنه منطقهای و بینالمللی مردم فلسطین را داریم و هم جمهوری اسلامی که انصافا کمک میکند به آنها که کارشان جلو برود و یک مشت دلال هم در این کشورهای اسلامی داریم که کارشان کار چاق کنی است، در جنگ هشت روز غزه تفاوت جمهوری اسلامی با دلالها معلوم شد، آنها می‌فهمند چه کسی در این شرایط از فلسطین حمایت می‌کند.

لاریجانی تأکید کرد: ما نگفتیم که تمام مشکل اقتصادی ما تقصیر تحریمهاست من این  گزاره را قبول ندارم، من معتقدم تحریمها تأثیر در معیشت مردم داشته ولی ضعف در مدیریت اجرایی نقشش بیشتر بوده است و اگر ما اقتصاد با رونقی داشتیم مشکلات ما در حال حاضر اینقدر نبود.

وی با بیان اینکه مسئولان نباید پشت تحریمها پنهان شوند، گفت: تحریمها را میتوانیم به فرصت تبدیل کنیم، البته شرط دارد و شرطش آن است که آقا فرمودند؛ امسال سال تولید ملی است ولی ما هنوز موفق نشدهایم این شعار را محقق کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: حال بیایید  و به مجلس انتقاد کنید، که مجلس اجازه نمیدهد معوقات بانکی را نقد کنید. در شرایط فعلی که کارخانجات نمیتوانند معوقههای بانکی خود را بدهند نمیتوانیم که جلوی تولید آنها را بگیریم. مجلس هم گفت بانکها میتوانند در مورد کارخانجات معوقهها را تقسیط کند، حالا دولت مدعی شده که ما میخواستیم معوقهها را بگیریم اما مجلس نگذاشت، به هر حال این کار عقلایی است حالا چه مجلس  و چه دولت آن را انجام بدهد.

وی با اعلام اینکه پیشرفت در مذاکرات ۵+۱ با ایران تنها در گرو حل مشکلات اقتصادی داخل است، افزود: به طور حتم با عشوهگری، کسی به ما در صحنه بینالملل چیزی نمیدهد، ما باید وضعت اقتصادی داخل مستقر شود آن وقت میتوانیم در صحنه بینالملل حرف جدی بزنیم.

لاریجانی ادامه داد: در حوزه منطقهای وضع ما خوب است مخصوصا بعد از بیداری اسلامی ، جریان خیزش اسلامی از انقلاب اسلامی ما گرفته شده است، البته اختلاف نظر هم داریم اما در مساله سوریه و فلسطین و مساله افغانستان سه موضوع بسیار مهم هستند، ما در مسأله سوریه چارهای نداریم جز این که شرایط را برای گفتوگوهای فراگیر ملی هموار کنیم، از طرف دیگر قطر و بعضی از کشورها با پول و سلاح زیاد وضع آنجا را به هم ریختند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه بعضی ها به ما ایراد می‌گیرند و می‌گویند که موضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه سوریه اشتباه بوده است، یادآور شد: خب پس چکار می‌کردیم وقتی می‌بینیم آمریکا و اسرائیل و بعضی کشورهای مرتجع آمده‌اند در کشور بلوا می‌کنند و مساله‌شان ضربه زدن به مقاومت فلسطین است، ما بشینیم تماشا کنیم، موضع ما این نیست که آنجا کسی بجنگند موضع ما گفتگوی سیاسی بین طرفین دعوا است.

یکی از سران کشورهای منطقه فرمان صادر می‌کند باید بشار برود

وی ادامه داد: یکی از سران کشورهای منطقه که من با آنها صحبت می‌کردم دیدم فرمان صادر می‌کند باید بشار برود مگر شما کی هستید که اینگونه فرمان صادر میکنید، از این رو مواضع اصولی جمهوری اسلامی هزینه‌هایی برای کشور داشت اما به‌طور حتم مواضع جمهوری اسلامی در حوزه بین‌الملل موضع درستی است.

لاریجانی تأکید کرد: در حوزه مسائل فرهنگی در داخل کشور فکر می‌کنم جمهوری اسلامی چالش مهم و فعالی ندارد فقط چند موضوع مانند تحقق اصل امر به معروف و نهی از منکر بوده که در تفکر اسلامی و در قانون اساسی اصل بوده است، از طرف دیگر کمیسیون فرهنگی دارد روی آن کار میکند و این مساله به جامعه حیات و آرامش و اصلاح رفتار میدهد.

وی با بیان اینکه در حوزه امنیت جامعه دو چالش مواد مخدر و سرقتهای مسلحانه و زورگیری وجود دارد، تصریح کرد: البته برای مبارزه  با مواد مخدر ساختاری در جامعه وجود دارد که خیلی ناجح نبوده است و همچنان درگیری تعداد زیادی از خانوادهها است و یکی هم مسأله سرقتهای مسلحانه و زورگیری است که آرامش جامعه را به هم زده است، از طرف دیگر قوه قضائیه و نیروی انتظامی اقدامات مثبتی انجام دادهاند.

لاریجانی، ادامه داد: یک نکته آخر که من فکر میکنم ما که در صحنه بین‌الملل مصاف سختی پیش رو داریم و یک سری هم رقبای نااهل در منطقه داریم. در این وضعیت باید همگرایی داخل را افزایش داد و از نظر سیاست داخلی باید همبستگیها را کاملتر کرد و بعضی از اشکالات را هم نادیده گرفت و نگذاریم شکافهایی در کشور به واگرایی بینجامد.

رفتارهای برخی مدیران بلاوجه دعوا درست میکند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه متأسفانه رفتارهای بعضی از مدیران ما بلاوجه دعوا درست میکند، گفت: دلیل ندارد این دعواها به وجود بیاید که اینها در شرایط فعلی مضر هستند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر