بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۰
کد خبر : ۸۷۸۱۲
هديه لطفي: بازار خارج از بورس ديروز شروع مناسبي داشت.
گزارش خبرنگار ما حاكي از آن است، فرابورس ايران در حالي اولين روز كاري هفته را از يك سو با رشد چشمگير حجم معاملات و از سوي ديگر ترافيك اخبار مثبت از جمله درخواست عضويت فرابورس در فدراسيون بورس‌هاي اروپايي و آسيايي گرفته تا عرضه اوليه سهام پالايشگاه لاوان آغاز كرد كه به اين ترتيب انتظار مي‌رود هفته‌اي مطلوب در پيش‌روي اين بازار باشد، اين در حالي است كه بررسي آمار هفتگي اين بازار نشان از رشد 208 درصدي حجم معاملات فرابورس در هفته منتهي به 11 بهمن‌ماه دارد.

در بازار روز گذشته حجم كل سهام معامله شده با جهش چشمگيري به بيش از 114 ميليون برگه اوراق بهادار رسيد كه حدود نيمي از اين رقم در اختيار معاملات در نماد ميدكو و بانك خاورميانه بود.
در اين روز ميدكو با معامله 2/38 ميليون سهم به ارزش 107 ميليارد ريال به عنوان پرمعامله‌ترين و باارزش‌ترين نماد بازار شناخته شد و بانك خاورميانه نيز دادوستد 27 ميليون برگه را شاهد بود.
همچنين ذوب‌آهن و حق‌تقدم بانك گردشگري نيز معاملاتي در محدوده 13 ميليون سهم را به ثبت رساندند.
افزون بر اين، قند چهارمحال نيز نه تنها با خريد و فروش 9 ميليون سهم به ارزش 5/54 ميليارد ريال روبه‌رو شد، بلكه در پايان صف خريدي براي آن باقي ماند و به اين ترتيب هر سهم آن با 5 درصد نوسان مثبت به قيمت 6012 ريال رسيد.
از سوی دیگر بیشترین افزایش قیمت به دو شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن و پالایش نفت شیراز با 5درصد رشد تعلق گرفت و هر سهم به ترتیب نرخ 8425 ریال و 5735ریال را تجربه کرد.
اين در حالي است كه مرجان کار بیشترین کاهش قیمت را داشت، به طوری که هر سهم با 9/4درصد افت، نرخ 7299ریال را در سیستم معاملات ثبت کرد.
همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین حجم معاملات به ترتیب به سه نماد گواهی سپرده انصار با جابه‌جايي 40هزار و 210برگه، اجاره مپنا با جابه‌جايي 21 هزار و 570 برگه و اجاره سامان با جابه‌جايي 20هزار و 990برگه اختصاص داشت.
همچنين نماد معاملاتي اوراق مشاركت شركت ليزينگ ايران و شرق، پس از پرداخت سود علي‌الحساب سه ماهه و همچنین نماد معاملاتي بانك حكمت ايرانيان، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد معامله شد.
هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن هم با افزایش2 تا 9/4درصدی قیمت همراه بود و در مرز 640 هزار ریال خرید و فروش شد.
در مجموع روز گذشته 87 نماد در بازارهاي فرابورس معامله شدند كه از اين تعداد 47 نماد با نوسان مثبت، 11 نماد با نوسان منفي و 28 نماد ديگر بدون تغيير قيمت بودند و به اين ترتيب ارزش كل ناشي از معاملات نمادهاي مزبور به 481 ميليارد و 285 ميليون ريال رسيد.
درخواست عضویت فرابورس در فیاس
افزون بر اين، در جلسه فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (FEAS) نه تنها از بورس تهران به دلیل برگزاری موفق دومین دوره آموزشی در تهران و رضایت اعضای شرکت کننده در آن تجلیل شد. بلكه درخواست عضویت چند بورس ديگر از جمله فرابورس نيز مطرح شد و قرار شد اين موضوع در كميته فرعي فياس مورد بررسي قرار گيرد.
در این جلسه فرآیند بررسی درخواست عضویت داوطلبان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت قرار شد در مجمع فیاس که اکتبر امسال برگزار خواهد شد، اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.
معارفه پنجمین شرکت مشمول اصل 44
همچنين با نهایی شدن ارائه اطلاعات لازم و با هماهنگی مسوولان‌ فرابورس و سازمان خصوصی‌سازی، زمان قطعی عرضه اولیه شرکت مشمول اصل 44 پالایشگاه لاوان روز دوشنبه 16 بهمن تعیین شد تا این شرکت بعد از شرکت‌های بالاست، ذوب‌آهن و دو پالایشگاه شیراز و تهران، پنجمین شرکت مشمول اصل 44 فرابورسی باشد که در مسیر خصوصی شدن قرار گیرد.
در این رابطه مقرر شده ساعت 10 تا 12 امروز جلسه معارفه‌ای در هتل هویزه برای پالایشگاه لاوان برگزار شود تا طی آن مدیران این شرکت و سایر مسوولان‌ با تشریح آخرین وضعیت به سوالات سرمایه‌گذاران پاسخ دهند.
براساس این گزارش، در جریان عرضه اولیه فردا، بیش از 57 میلیون و 171 هزار سهم این شرکت 114 میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس با نماد «شاوان» برای عموم عرضه می‌شود. در این عرضه سهمیه هر ایستگاه کارگزاری 73 هزار سهم و هر معامله‌گر آنلاین هزار سهم تعیین شده و به دلیل محدودیت‌های تعیین شده برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، این صندوق‌ها از امکان خرید سهام پالایشگاه لاوان برخوردار نیستند.
رشد هفتگي معاملات فرابورس
در هفته منتهی به 11بهمن ماه، 576میلیون و 367 هزار اوراق در بازار‌های فرابورس معامله شد که در مقایسه با هفته قبل‌تر از لحاظ حجم معاملات به رشد 208درصدی رسید.
در معاملات 4روزکاری هفته گذشته، بازار فرابورس شاهد خریدو فروش 3/576 میلیون اوراق به ارزش 1800میلیارد ریال بود که حجم و ارزش معاملات به ترتیب نسبت به هفته قبل‌تر رشد 208 و 30درصد را نشان می‌دهد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال تا 11بهمن‌ماه، 22میلیارد و 800میلیون اوراق به ارزش 7/98هزارمیلیارد ریال در بین سرمایه‌گذاران دست به دست شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 39 و 31 درصدی همراه بود.
بنابر این گزارش، در میان بازارهای فرابورس بیشترین ارزش معاملات را بازار پایه با دادوستد 394 میلیون اوراق به ارزش 3/562 میلیارد ریال به خود اختصاص داد که نسبت به هفته قبل‌تر ارزش معاملات این بازار رشد 756درصدی را تجربه کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر