بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۰
کد خبر : ۸۸۱۸۰
هديه لطفي: با ورود پالايشگاه لاوان و درج دو نماد نفت ايرانول و نفت پاسارگاد، دور جديدي از عرضه‌ شركت‌هاي توليدكننده فرآورده‌هاي نفتي آغاز شد.

به گزارش خبرنگار دنياي اقتصاد، در حالي روز گذشته نفت پاسارگاد با سرمايه 600 ميليارد ريال به عنوان دومين شركت در زمينه فرآورده‌هاي نفتي در بازار دوم فرابورس درج شد كه روز ماقبل نيز نفت ايرانول در اين بازار درج نام شده بود.
در اين رابطه، رييس اداره عمليات بازار شركت فرابورس ايران توضيح داد: عرضه اوليه نمادهاي نفت ايرانول، نفت پاسارگاد و پتروشيمي خراسان در دستور كار قرار دارد و جريان عرضه آنها در حال پيگيري توسط هيات پذيرش فرابورس و همچنين شركت‌هاي مزبور است.
بهنام محسني به خبرنگار دنياي اقتصاد گفت: در حال حاضر اطلاعات و صورت‌هاي مالي اين شركت‌ها در حال بررسي است تا پس از برطرف شدن كمبودهاي موجود در آنها بر روي سايت اطلاع‌رساني كدال قرار گيرد.
وي در ادامه افزود: به اين ترتيب در صورت تكميل اطلاعات درخواستي، عرضه اوليه اين سه نماد در هفته آينده صورت خواهد گرفت.
نفت پاسارگاد به عنوان هفتادوششمين نماد معاملاتي بيست‌وپنجمين شركت در بازار دوم فرابورس و با نماد «شپاس» درج نام شده است.
از سوي ديگر پالايشگاه هاي حاضر در فرابورس از جمله پالايش نفت شيراز و تازه‌وارد لاوان با اقبال روبه‌رو شدند، به طوري كه هر سهم اين دو شركت نوسان مثبت 5 درصدي را به ثبت رسانده و با صف خريد به كار خود پايان دادند.
همچنين پتروشيمي‌ها از جمله زاگرس و مارون نيز نوسان مثبتي در محدود 50 درصد را تجربه كردند. افزون بر اين پتروشيمي زاگرس با معامله 8/3 ميليون سهم به ارزش 5/70 ميليارد ريال بيشترين ارزش معاملات ديروز را به خود اختصاص داد.
از سوي ديگر روز گذشته توجه سهامداران به نمادهاي بانكي باعث رشد معاملات اين گروه شد؛ بانك خاورميانه، بانك دي، بانك گردشگري و حق‌تقدم آن نيز هر كدام به ترتيب با ثبت خريد و فروش 6/27، 8/18، 5/8 و 15 ميليون سهم به عنوان پرمعامله‌ترين نمادها شناخته شدند.
در اين روز به‌رغم كاهش 4 درصدي قيمت هر سهم قند شيروان كه عمده دليل آن نيز مربوط به تعديل منفي EPS آن بود، قند شيروان نه تنها با معامله سنگين و نوسان مثبت 5 درصدي روبه‌رو شد، بلكه در نهايت صف خريد را شاهد
بود.
در بازار ابزارهاي نوين مالي نيز اوراق مشاركت گهرزمين با خريد و فروش 8/17 ميليارد ريالي اوراق خود به عنوان پرمعامله‌ترين گواهي شناخته شد. اوراق مشاركت نارنجستان و اجاره اميد نيز هر كدام به ترتيب معاملات 6/15 و 5/11 ميليارد ريالي را به ثبت رسانده و در رتبه‌هاي دوم تا سوم قرار گرفتند.
در مجموع روز گذشته 97 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش 363 ميليارد و 442 ميليون ريال در بازارهاي فرابورس دادوستد شد. در اين روز، 22 نماد با نوسان مثبت، 37 نماد با نوسان منفي و 32 نماد ديگر بدون تغيير قيمتي بودند.
همچنين امتياز تسهيلات بانك مسكن تمامي دوره‌ها به جز دي و بهمن 89 با كاهش قيمتي در محدوده يك تا دو درصد مواجه شده و به ميانگين نرخ 64 هزار تومان رسيدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر