بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۴
کد خبر : ۸۸۴۰۹

از مجموع 61 صندوق سرمایه گذاری فعال در بورس عملکرد بیش از 35 صندوق در یک ماهه اخیر مثبت بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه درخصوص عملکرد صندوق های سرمایه گذاری گفت: با بررسی عملکرد یک ماهه صندوق های سرمایه گذاری متوجه می شویم از مجموع 61 صندوق فعال در بازار، حدود 35 صندوق بازدهی مثبت داشته اند و 8 صندوق نیز بازدهی منفی ثبت کردند که نشان دهنده عملکرد خوب این ابزارهای مالی در بازار بوده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا شاخص صندوق ها همگام با شاخص کل بورس حرکت نکرده اند، افزود : نمی توان فقط این شاخص را ملاک قرار داد. مهم این است که اکثر صندوق ها در این مدت بازدهی بیشتر از بازدهی بازار داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازدهی بازار ظرف سه ماه، 6 ماه و یک ساله اخیر گفت: بازدهی بازار در سه ماهه 17 درصد ، 6 ماهه 48 درصد و یک ساله 41 درصد بوده است و در تمام این بازه های زمانی بازدهی حداقل بیست صندوق بیشتر از بازدهی بازار است که نشان دهنده عملکرد موفق صندوق های سرمایه گذاری است.

کدیور تاکید کرد: در این شرایط طرح فرضیه عقب ماندن بازدهی صندوق ها از بازدهی بازار سهام ، کاملا منتفی است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به سرمایه گذاران توصیه کرد: ورود به صندوق های سرمایه گذاری برای افراد غیر حرفه ای که قدرت تحلیل در بازار و یا فرصت تمرکز و سرمایه گذاری مستقیم در بازار را ندارند ، بهترین گزینه است.

وی افزود: سرمایه گذاری از طریق صندوق ها ریسک کمتری دارد علاوه براینکه نیاز به دریافت کد سهامداری نیز نیست و متقاضی می تواند با مراجعه به یک کارگزار و خرید واحدهای صندوق مورد نظرش، در بورس سرمایه گذاری کند.

در بررسی بازدهی بازار ظرف سه ماه اخیر در حالی سرمایه گذاران به طور میانگین نزدیک به 20 درصد سود کسب کردند که بازدهی صندوق ها در این مدت نزدیک به 15 درصد و 5 درصد کمتر از شاخص کل بوده است.

در سه ماهه اخیر از 61 صندوق فعال در بازار سرمایه ، 58 صندوق با بازدهی مثبت و فقط سه صندوق با بازدهی منفی مواجه بودند. همچنین از 58 صندوقی که بازدهی مثبت داشتند، بازدهی 27 صندوق بیش از بازار سرمایه بوده است.

از میان آنها، صندوق سرمایه گذاری عقیق با بازدهی 37 درصدی ، صندوق سرمایه گذاری تدبیرگران فردا با بازدهی 35 درصدی و صندوق سرمایه گذاری آگاه با بازدهی 34 درصدی، بیشترین سود را نصیب سرمایه گذاران خود کردند.

گفتنی است ،در سالهای اخیر فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور آغاز شده است وبا ورود این ابزارهای سرمایه گذاری در بازار ،سرمایه گذاران غیر حرفه ای و نا آشنا به بازار سرمایه تشویق شدند تا از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام به خرید و فروش سهام در بورس کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر