بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
در گفتگو با دو کارشناس بازار سرمایه بررسی شد:

تهدیدها و فرصت های صنعت پالایشی

بحث هایی همچون نرخ خوراک، اعمال مدیریت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بر درآمدها و هزینه های این شرکت ها و احتمال افزایش نرخ ارز در بودجه آنها از جمله مباحثی است که هر کدام می تواند تهدیدها و فرصت هایی را برای واحدهای پالایشی به وجود آورد.
کد خبر : ۸۸۹۰۳
با اقبال فعالین بازار از سهام شرکت های پالایشی طی روزهای اخیر، بررسی نقاط ضعف و قوت این شرکت ها بیشتر از قبل اهمیت می یابد.

براساس گزارش بورس نیوز، بحث هایی همچون نرخ خوراک، اعمال مدیریت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بر درآمدها و هزینه های این شرکت ها و احتمال افزایش نرخ ارز در بودجه آنها از جمله مباحثی است که هر کدام می تواند تهدیدها و فرصت هایی را برای واحدهای پالایشی به وجود آورد.

در همین ارتباط مدیر سایت بتا سهم در بیان دلایل استقبال فعالین بازار از شرکت های پالایشی در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: از یک سو افزایش ارزش جایگزینی این شرکت ها، امید به چشم انداز مثبت سودآوری آنها در پی افزایش نرخ ارز و همچنین جلوگیری از خام فروشی محصولات نفتی، از جمله دلایلی است که موجب جلب نظر فعالین بازار و استقبال آنها از سهام شرکت های پالایشی شده است.

حال آنکه در این میان تخفیف نرخ خوراک تحویلی به این شرکت ها و مدیریت همه جانبه اعمال شده به آنها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از جمله مواردی است که می تواند به عنوان تهدیدهای این صنعت مطرح باشد.

نوید خاندوزی با بیان پیشی گرفتن جنبه های مثبت وضعیت این شرکت ها از مخاطرات آنها اظهار داشت: افزایش قیمت ارز در بودجه کل کشور و به تبع آن رشد نرخ ارز در بودجه اعلامی از سوی شرکت های پالایشی موجب رشد مناسب سودآوری این شرکت ها خواهد شد، افزون برآنکه طی سال جاری قیمت فروش برخی از محصولات این صنعت همچون وکیوم باتوم در بورس کالا از افزایش چشم گیری برخوردار بوده است. از همین رو به نظر می رسد جنبه های مثبت این شرکت ها توانسته توجه فعالین بازار را به خود جلب کند.

وی همچنین اضافه کرد: علاوه بر فرصت های بیان شده، توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که با توجه به محدودیت های موجود و کاهش فروش نفت خام در کشور، سیاست های در پیش گرفته شده به این سمت در حال حرکت است که از خام فروشی محصولات نفتی جلوگیری شود. در نتیجه این امر نیز می تواند به افزایش تولیدات محصولات پالایشی کمک بسزایی نماید.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص جزییات مخاطرات و تهدیدهای مطرح شده در این صنعت گفت: با توجه به اینکه خوراک مورد نیاز واحدهای پالایشی با پنج درصد تخفیف نرخ به آنها تحویل می شود، همیشه این نگرانی برای فعالین بازار وجود دارد که تغییر این شرایط توسط شرکت ملی پالایش و پخش می تواند سود این شرکت ها را تحت تأثیر قرار داده و به عبارت بهتر با این اقدام، همین حاشیه سود اندک نیز از بین می رود.

خاندوزی در جمع بندی صحبت ها پیرامون شرکت های پالایشی با تأکید بر پتانسیل آنها برای رشد سودآوری تصریح کرد: با توجه به نکات مطرح شده و عنایت به جمیع شرایط حاکم بر شرکت های این صنعت، به نظر می رسد استقبال کنونی سرمایه گذاران از شرکت های مذکور منطقی است. چراکه با شرایط کنونی از پتانسیل رشد مناسبی برخوردارند.

تغییر نرخ خوراک مخاطره ای جدی نیست

در همین ارتباط و برای بررسی اهمیت برخی از مخاطرات و مسایل عنوان شده گفتگویی داشتیم با دبیر انجمن صنعت پتروشیمی تا از نقطه نظرات وی نیز مطلع شویم.

احمد مهدوی در بیان نگرانی های مطرح شده پیرامون خوراک تحویلی به شرکت های پالایشی عنوان کرد: با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، نرخ خوراک تحویلی به شرکت های پالایشی باید معادل 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس تعیین شود، بنابراین تنها در صورتی این قانون تغییر خواهد کرد که جایگزینی آن قانون جدیدی به تصویب برسد. به عبارت بهتر قانون را تنها با قانون می توان تغییر داد.

از همین رو نگرانی های موجود پیرامون تغییر نرخ خوراک از سوی شرکت ملی پالایش و پخش نباید به عنوان مخاطره ای برای سرمایه گذاران مطرح باشد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم افزایش نرخ ارز در بودجه سال 92 شرکت های پالایشی مطرح کرد: با توجه به احتمال افزایش نرخ ارز در بودجه کشور، در نظر گرفتن نرخ ارز مرجع در صورت های مالی این شرکت ها بی معناست و به طور قطع پیش بینی های سال آینده این شرکت ها، براساس نرخ ارز مبادله ای خواهد بود.

این مقام مسئول در خاتمه با ابراز امیدواری نسبت به آینده شرکت های این صنعت، استقبال فعالین بازار از سهام آنها را منطقی خواند و گفت: با توجه به مطالب عنوان شده و همچنین با عنایت به جلوگیری از خام فروشی محصولات نفتی و رشد تولید محصولات پالایشی، چشم انداز عملکرد این شرکت ها مثبت خواهد بود. از این رو استقبال بازار سرمایه از آنها نیز منطقی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر