بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۴
کد خبر : ۸۹۳۵۶
دنیای اقتصاد:انتظار برای اعلام جزئیات ثبت‌نام در پیش‌فروش سکه تا بعد از ظهر دیروز ادامه داشت و بازار ضمن رصد این اتفاق شاهد نوسان دوباره قیمت تا این زمان نیز بود.

طبق وعده‌های داده شده قرار بود از اول اسفند‌ماه دور تازه‌ای از پیش‌فروش سکه آغاز شود. سقف ثبت‌نام 10 سکه‌ای، ممنوعیت ورود شرکت‌ها و بنگاه‌های مالی و اقتصادی، حداکثر فاصله قیمتی 18 درصدی زیر قیمت روز بازار برای قیمت‌گذاری سکه، اعمال مالیات بر ارزش افزوده 6 درصدی بر این مقدار و تحویل 6 تا 8 ماهه از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شرایط اعلام شده برای پیش‌فروش سکه است. تا زمان تنظیم این گزارش در ساعت 19 روز گذشته، خبری از ابلاغ دستورالعمل نهایی این مرحله به شعب بانک ملی به عنوان بانک عامل، منتشر نشده بود. بازار در این روزها منتظر ابلاغیه رسمی این ثبت‌نام‌ها بود. در همین راستا قیمت‌ها در روزهای اخیر مرتبا به این امید کاهشی بوده است. جزئیاتی که به آن در سطور بالا اشاره شد، مطالبی بود که از لابه‌لای سخنان غیررسمی مسوولان در گفت‌وگو با رسانه‌ها درز کرده بود. در واکنش به این موارد روابط عمومی بانک مرکزی اخبار و جزئیات مربوطه را نهایی نشده دانست و اعلام کرد که پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک مرجع اعلامیه نهایی ثبت‌نام این دوره پیش‌فروش سکه خواهد بود.
بانک مرکزی اعلام می‌کند، اما نکرد
در این راستا اعلام شد: دستورالعمل اجرایی ناظر بر پیش‌فروش مسکوک طلا توسط کارشناسان بخش‌های تخصصی بانک مرکزی در دست تهیه است و پس از بررسی ابعاد مختلف و نهایی‌شدن موضوع، مراتب به اطلاع عموم خواهد رسید.
روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد: «اغلب مطالبی‌ که طی روزهای اخیر، پیرامون نحوه پیش‌فروش سکه در رسانه‌های مختلف منتشر ‌شده است، گمانه‌زنی است. اضافه می‌نماید پس از نهایی‌شدن دستورالعمل یادشده و بررسی موضوع از جوانب گوناگون، مراتب از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی در سطح گسترده‌ اطلاع‌رسانی خواهد شد. پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی تنها مرجعی است که دیدگاه‌ها و ‌نظرات این بانک را به طور رسمی به اطلاع عموم می‌رساند.» روزهای بعد نیز بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی اعلام تخفیف‌های نهایی در این طرح را موکول به 48 ساعت قبل از آغاز پیش‌فروش سکه اول اسفند کرد که البته این اتفاق نیفتاد. دیروز یک عضو هیات مدیره بانک ملی نیز تا بعد از ظهر بر ابلاغ نشدن دستورالعمل‌های مربوطه تاکید داشت. وی گفته بود تا این لحظه بانک مرکزی دستورالعملی به بانک ملی برای اجرای طرح پیش‌فروش سکه ابلاغ نکرده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس افزود: البته ممکن است بانک مرکزی بانک دیگری را به عنوان بانک عامل در نظر بگیرد یا با توجه به طراحی سامانه الکترونیکی احتمال ثبت‌نام الکترونیکی نیز وجود دارد. این عضو هيات‌مدیره بانک ملی افزود: با توجه به اخبار چند روز گذشته مبنی بر اجرای طرح پیش‌فروش با عاملیت بانک ملی در ابتدای اسفند، بانک ملی در این طرح عامل خواهد بود؛ اما تا این لحظه به این بانک بخشنامه یا دستورالعملی از طرف بانک مرکزی ابلاغ نشده است.
قیمت‌های داخلی
روز گذشته قیمت‌ها در بازار تا ظهر کاهشی بود.قیمت دلار در ساعات اولیه بازار نسبت به قیمت بسته شده روز قبل حتی 60 تومان هم افت ثبت کرد، اما در ادامه بازار با شایع شدن برخی خبرها مبنی بر به تاخیر افتادن پیش‌فروش سکه و سکوت خبری، قیمت‌ها دوباره افزایشی شد و تقریبا نسبت به قیمت کاهش یافته، تا ساعت 15 بیش از 100 تومان افزایش ثبت کرد. قیمت دلار البته در کف بازار از این میزان 20 تومان کمتر بود. در بازار سکه نیز قیمت آن البته ابتدا تا 1 میلیون و 420 هزار تومان هم افت کرد و دوباره با افزایش 20 هزار تومان روبه‌رو شد. نیم سکه 725 هزار تومان و ربع سکه 440 هزار تومان فروخته می‌شدند که نوسان قیمت شامل آنها نیز بود.
تامین ارز اولویت نهم
دیروز همچنین سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور خبر داد: در آینده‌ای نه چندان دور بازار کالاهای مشمول گروه کالایی اولویت نهم شامل خودروهای سواری با حجم 1000 سی‌سی‌ تا 2500 سی‌سی، رایانه و قطعات آن، گوشی تلفن همراه، لوازم خانگی و . . . شاهد کاهش معنادار قیمت خواهند بود. صمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این کالاها قبلا به نرخ ارز در شبکه صرافی‌های مجاز وارد کشور می‌شدند، بنابراین با اختصاص ارز مبادله‌ای به آنها در آینده‌ای نه چندان دور کاهش قیمت خواهند داشت. وی گفت: نظر به اینکه تقاضای واقعی ارز به سیستم بانکی یا بازار بین بانکی کشور هدایت شده است، براساس تصمیمات جدید عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی کشور تقویت شده که منجر به تعمیق فعالیت این مرکز خواهد بود؛ به عبارتی دیگر تصمیم بزرگ گرفته شده که براساس آن عمده منابع ارزی کشور به مرکز مبادله‌ ارزی کشور هدایت خواهد شد. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با بیان اینکه اقدامات لازم جهت تامین نیازهای ارزی گروه‌های کالایی نهم با عنوان کلی کالاهای نهایی بادوام توسط بانک مرکزی انجام پذیرفته، گفت: از این رو وارد‌کنندگان کالا و تجار جهت وارد‌کردن کالاهای مشمول این گروه پس از انجام تشریفات ثبت سفارش کالا در سازمان توسعه تجارت به شعب ارزی بانک‌های عامل در تهران و شهرستان‌ها مراجعه کنند و بدیهی است پس از تامین ارز کالاهای مشمول این گروه به نرخ مبادله‌ای واردات آنها در آینده‌ای نه چندان دور کاهش خواهد یافت.
وی گفت: اهداف آتی مرکز مبادلات ارزی نیز با توجه به آسیب‌شناسی فعالیت آن کاهش هزینه‌های مبادله‌ای و هزینه فرصت وارد‌کنندگان و همچنین افزایش سرعت تامین ارز خواهد بود.
تامین 228 میلیون دلار ارز دانشجویی
همچنین خبر رسید که بانک مرکزی، 228 میلیون دلار ارز جهت تقاضای دانشجویان غیر بورسیه اختصاص داده است.
به گزارش روابط عمومی این بانک، با اختصاص 228 میلیون دلار از مهر تا بهمن‌ماه جهت ارز دانشجویان غیر بورسیه (مقطع فوق لیسانس و بالاتر) تقاضای این گروه کاملا تامین شده است.
«صمد کریمی»، سخنگوی مرکز مبادلات در این زمینه گفت: با توجه به تامین اسکناس توسط بانک مرکزی برای بانک‌های عامل تجارت و سامان، بانک تجارت بالغ بر 213 میلیون و بانک سامان نزدیک 15 میلیون دلار به این دانشجویان پرداخت كرده‌اند.
وی همچنین افزود: شبکه بانکی آمادگی پاسخگویی به نیازهای واقعی اولویت‌های مصارف خدماتی بیست گانه از جمله ارز دانشجویی را دارد.
دانشجویان آزاد خارج از کشور از مقطع تحصیلی فوق لیسانس به بالا می‌توانند با درخواست و تایید وزارتخانه مربوط مبنی بر شاغل بودن و ارائه صورتحساب دانشگاه به یکی از بانک‌های تجارت و سامان به عنوان بانک‌های عامل مراجعه و از ارز مبادله‌ای استفاده کنند.
دلار ثابت و پوند و یورو کاهش یافت
دیروز نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی در سطح 24 هزار و 516 ریال بدون تغيیر باقی ماند؛ اما پوند انگلیس 37 هزار و 948 ریال و یورو 32 هزار و 671 ریال اعلام شد. که پوند 95 ریال و یورو 86 ریال کاهش داشتند. نرخ فرانک سوئیس 26 هزار و 522 ریال، کرون سوئد سه هزار و 867 ریال، یکصد ین ژاپن 26 هزار و 100 ریال، لیر ترکیه 13 هزار و 853 ریال و یوآن چین سه هزار و 928 ریال اعلام شد که در مقایسه با روز یکشنبه کاهش قیمت داشت. همچنین ریال قطر شش هزار و 761 ریال معامله شد که نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشته و نرخ روپیه هند 451 ریال، درهم امارات شش هزار و 674 ریال، روبل روسیه 814 ریال و یک هزار وون کره جنوبی 23 هزار ریال بود که تغییر قیمتی نسبت به روز یکشنبه نداشته است.
در بازارهای جهانی
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری به 1611 دلار رسید. قیمت آن دیروز بین 1608 تا 1618 دلار در نوسان بود. نشست سران 20کشور صنعتی در روسیه پایان یافت و در پایان اعضا بر ثبات برابری ارزها در مقابل یکدیگر تاکید کردند. در این روزها قیمت طلا از نوسان ارزش برابری ین در مقابل دلار و سایر ارزها تاثیر گرفته است. بهبود برخی از شاخص‌های اقتصادی در آمریکا نیز اجرایی کردن برنامه محرک‌های اقتصادی را با تردید مواجه کرده است. در صورت نبود نیاز به انجام این کار، قیمت طلا انگیزه قوی برای افزایش، به خود نخواهد دید.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر