بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۶
کد خبر : ۹۰۳۵۵
آرمان: بورس تهران در هفته گذشته شاهد افت قیمت‌ها و کاهش انگیزه خرید در سرمایه‌گذاران بود، به طوری که دماسنج بازار سرمایه رنگ قرمز به خود گرفت و با افت 7/1واحدی به کار خود پایان داد. بورس تهران در هفته گذشته و به دلیل مسائلی چون گزارش محتاطانه شرکت‌ها، دستگیری سلطان پتروشیمی، تامین نقدینگی برای عرضه هلدینگ خلیج فارس و در پیش بودن مذاکرات هسته‌ای به فاز احتیاط رفت و معاملات کم رمقی را از خود به نمایش گذاشت. این در حالی است که افت سنتی بورس در پایان هر سال به دلیل تامین نقدینگی سهامداران در ریزش قیمت‌ها و تقویت انگیزه فروش در سهامداران موثر بود و در کنار آن عرضه اولیه نفت پاسارگاد با قیمت بالا نقدینگی ضعیف موجود دربازار راتحت تاثیرخود قرارداد.
 آن طور که ایسنا گزارش داده، شاخص کل بورس در هفته گذشته افت سنگین 7/1‌درصدی را تجربه کرد و با رسیدن به کانال 37 هزار و 811‌واحدی، بازدهی خود را از ابتدای سال به سطح 46 درصد کاهش داد. همچنین در بازار محتاط هفته گذشته ارزش، حجم معاملات و تعداد خریداران نیز با کاهش قابل توجهی مواجه شد؛ به طوری که ارزش معاملات 61 و حجم معاملات 55 درصد کاهش پیدا کرد و در مجموع 2 هزار و 383 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 215 میلیارد ریال معامله شد. برای بورس هفته آینده نیز از جمله اخباری که منتشر شده مربوط به شرکت فولاد خوزستان است. مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از عرضه بلوکی 5/50 درصد از سهام این شرکت در بورس طی امروز خبر داد و گفت: تا پایان سال تولید شمش فولاد در فولاد خوزستان به حدود 5/3 میلیون تن می‌رسد.
عبدالمجید شریفی با اشاره به داخلی‌سازی 86‌درصد از تجهیزات به‌کار رفته در کارخانه فولاد خوزستان گفت: حدود 2 سال است که فولاد خوزستان برای تامین نیاز داخلی صادرات خود را متوقف کرده و طبق برنامه‌ریزی نیز قرار است تولید این کارخانه تا سال 1395 به پنج میلیون تن برسد. او با اشاره به اجرای طرح افزایش ظرفیت فولاد خوزستان به میزان 8/1 میلیون تن تا سال 1394 افزود: برای اجرای این طرح به منابع مالی به میزان 232 میلیون یورو و 3951 میلیارد دلار نیاز است. مدیرعامل فولاد خوزستان درباره تصمیم اخیر فولادسازان بزرگ برای شرکت در اجرای 7 طرح فولادی استانی توضیح داد: چنین برنامه‌ای وجود دارد و ما نیز برای اجرای طرح فولاد شادگان که یکی از هفت طرح استانی است اعلام آمادگی کرده‌ایم. وی افزود: البته اجرای این طرح توسط فولاد خوزستان دارای مسائل حقوقی است که باید حل شود. طرح فولاد شادگان یا برای ادامه اجرا باید به فولاد خوزستان واگذار شود یا این‌که فولاد خوزستان می‌تواند در اجرای این طرح مشارکت داشته باشد که سناریوی دوم محتمل‌تر است. 
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان همچنین در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا افشای اختلاس 3هزار میلیارد تومانی در استان خوزستان باعث نشده که دادن تسهیلات به فولاد خوزستان دشوار شود؟ گفت: فولاد خوزستان هیچ ارتباطی با گروه ملی فولاد و اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی نداشته و مستقل از آنها بوده است.

عرضه مجدد سهام بلوکی ذوب آهن

بلوک 56 درصدی سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز چهارشنبه 23 اسفندماه، از سوی سازمان خصوصی‌سازی در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود. بعد از به فروش نرفتن بلوک ذوب آهن اصفهان در سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران 4 میلیارد و 406 میلیون و 307 هزار و 136 سهم معادل 56 درصد از سهام شرکت ذوب آهن اصفهان را چهارشنبه 23 اسفندماه امسال در بازار دوم فرابورس عرضه می‌کند. 
قیمت پایه هر سهم بر اساس قیمت تابلوی فرابورس در روز عرضه معادل قیمت بسته شدن سهام در روز قبل از عرضه به اضافه 50 درصد به شرط آنکه از مبلغ 4800 ریال کمتر نباشد تعیین شده است. ارزش این معامله 21 هزارو 150 میلیارد و 274 میلیون و 252 هزارو 800 ریال است و قرار شده به‌صورت 20 درصد نقد واقساط 5 ساله با نرخ 15درصد واگذارشود. درعرضه قبلی ذوب آهن قیمت پایه هرسهم 4982 ریال بود و خریدار باید سهم را به‌صورت 30 درصد نقد واقساط 4 ساله خریداری می‌کرد ولی بعد از به فروش نرفتن سهم، درجلسه هیات واگذاری این شرایط تسهیل شد و زمان میزان پرداخت حصه نقدی کاهش پیدا کرد. در صورتی که این عرضه نیز همانند عرضه‌های گذشته با موفقیت انجام نشود با تصویب هیات واگذاری 56 درصد از سهام ذوب آهن اصفهان به‌صورت مستقیم بابت رددیون دولت واگذارمی‌شود.

معامله اموال غیرمنقول در بورس کالا

از جمله اخبار مهم دیگر بورس در هفته اخیر ابلاغ دستورالعمل بازار فرعی بورس کالا و معامله اموال غیر‌منقول در این بازار بود. مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس از ابلاغ دستورالعمل بازار فرعی بورس کالا و معامله اموال غیر‌منقول در این بازار خبر داد. محمودرضا خواجه نصیردر گفت‌وگو با ایسنا، از ابلاغ دستورالعمل بازار فرعی بورس کالا خبر داد و گفت: در این دستورالعمل فرآیند معاملات اموال غیر‌منقول در بورس کالا طراحی شده است که طبق آن امکان معامله اموال غیر‌منقول به‌صورت یکجا در تالار فرعی بورس کالا فراهم می‌شود.
وی با بیان اینکه اموال غیرمنقول شامل املاک و مستغلات با کاربری‌های گوناگون اعم ازاداری، تجاری، مسکونی و اراضی زراعی است، افزود: با ابلاغ این دستوالعمل صاحبان اموال غیرمنقول می‌توانند مجتمع‌های بزرگ دولتی و عمومی را که درگیر بحث‌های مربوط به مناقصه است با تسهیلاتی که قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی در اختیارشان قرار می‌دهد، معامله کنند. وی خاطرنشان کرد: اموال غیرمنقول و کالاهایی که طبق مقررات شرایط پذیرش در بازار معاملات کالای فیزیکی را ازدست می‌دهند، امکان معامله در بازار فرعی این بورس را خواهند داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر