بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۱
کد خبر : ۹۰۴۳۴
نیویورک تایمز با اشاره به تبعات تحریم های غرب بر بخش پزشکی ایران از رژیم تحریم ها انتقاد کرد و نوشت این رژیم کاملا غیرمنطقی طراحی شده به طوری که ایران فقط روی کاغذ تحریم دارویی نیست.


به گزارش تسنیم، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار گزارشی به قلم یک مشاور تجاری در مورد تحریم دارویی ایران نوشت: برخی بیماران مبتلا به امراض قابل معالجه به دلیل کمبود دارو در ایران جان خود را از دست می دهند. واردات دارو از شرکت های داروسازی آمریکایی و اروپایی در سال 2012 نسبت به سال 2011 حدود 30 درصد کاهش یافته و این میزان باز هم در حال کاهش یافتن است.


نویسنده در گزارش خود افزوده است: در طی سه ماه گذشته، من سرپرستی گروهی را در زمینه تبعات تحریم ایران در زمینه دارو بر عهده داشتم. هدف این گروه ارزیابی عمق مشکل به وجود آمده در ایران بود. پس از انجام چند مصاحبه مفصل در تهران و دبی با ایرانیان وارد کننده و تولید کننده تجهیزات پزشکی و دارویی و همتایان غربی آنها، ما به این نتیجه رسیدیم که به رغم اینکه تحریم ها بر روی کاغذ شامل صادرات دارو نمی شود، اما در حقیقت این تحریم ها، تاثیرات قابل توجهی را برا واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران داشته اند.


سیستم تحریم ها کاملا غیر منطقی طراحی شده است: یک رژیم مبهم معافیت برای تسهیل ورود کالاهای بشردوستانه به ایران طراحی شده، اما سایر قوانین محدود کننده مبادلات با ایران، اجرای این رژیم معافیت را غیر ممکن می سازد. بنابراین، صادرات مواد دارویی از لحاظ تئوریک قانونی است، اما در عمل غیر ممکن است، زیرا ایران نمی تواند پول محصولات دارویی خریداری شده از شرکت های غربی را پرداخت کند.


یکی از مشکلات این است زمانی که تحریمها در سال 2012 تشدید شدند، توانایی ایران برای فروش نفت بیش از پیش محدود شد و منبع مالی اصلی دولت برای بدست آوردن ارز کاهش یافت. مشکل دیگر اینجاست که کانال های ارتباطی بانک های ایرانی با سیستم بانکی بین المللی نیز توسط واشنگتن مسدود شده است.
قوانین آمریکا برای مجازات بانک های متخلف موجب شده که کمتر بانکی حتی برای صادرات کالاهای بشردوستانه به ایران با وارد کنندگان همکاری کند.


یک مقام عالی رتبه یک شرکت داروسازی سرشناس ایرانی به گروه ما گفت، زمانی که وی به یک بانک فرانسوی مستنداتی ارائه کرده که نشان می داده قصد دارد به ایران واکسن وارد کند و این مبادلات کاملا قانونی هستند، مسئول بانک به وی گفته: «حتی اگر نامه ای از رئیس جمهور فرانسه برای من بیاوری که نوشته باشد این مبادله مشکلی ندارد، ما ریسک انجام این کار را بر عهده نخواهیم گرفت.» در حال حاضر، تنها یک بانک بین المللی در ترکیه این مبادلات را انجام می دهد.به بیان ساده تر، حتی زمانی که ایران می تواند به دلار یا یوروی مورد نیاز دست یابد و دارو خریداری کند، نمی تواند کانال بانکی مناسبی برای انجام این معامله بیابد.


بر اساس این گزارش ایران برای جبران کمبود دارو، اقدام به واردات دارو از هند و چین کرده است. اما این محصولات معمولا کیفیت چندان مطلوبی ندارند و مانند داروهای تولیدی شرکت های غربی موثر واقع نمی شوند. به علاوه در مورد برخی از بیماری های سخت مانند سرطان اساسا کشورهای هند و چین چنین داروهایی را تولید نمی کنند.


این مشکل راه حل دارد. کمتر از 100 شرکت آمریکایی و اروپایی وجود دارند که داروهای مورد نیاز بیماری های صعب العلاج را تولید می کنند. کشورهای غربی می توانند به این شرکت ها معافیت های گسترده ای اعطا کنند تا بتوانند با استفاده از سیستم بانکی بین المللی داروهای مورد نیاز بیماران ایرانی را بدون نقض رژیم تحریم ها تامین کنند.
این به معنای معاف کردن 20 بانک ایرانی از تحریم ها در زمینه واردات دارو خواهد بود . دولت آمریکا در حال حاضر این بانک ها را در لیست سیاه خود قرار داده است.


راه حل دیگر تعدیل شروط معافیت از تحریم هاست که به شرکت ها و کشورهای دیگر اجازه بدهد از ایران نفت خریداری کنند.
علیرغم وجود محدودیت های فعلی، ایران حدود یک میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند. اما این میزان فروش نفت عمدتا در قالب فروش تهاتری انجام می گیرد که نتیجتا دلار و یورویی عاید دولت ایران نمی کند. بطور مثال، پول نفت ایران در چین باید در بانک های چینی سپرده گذاری شود و تنها می توان از این پول برای خرید کالاهای چینی استفاده کرد.


باید به ایران اجازه داده شود تا قسمتی از پول نفت خود در کشورهای چین، هند و سایر بانک های جهان را به دلار تبدیل کند و با استفاده از آن دارو خریداری کند. کشورهای اروپایی نیز باید اجازه خرید مقدار محدودی نفت از ایران را صادر کنند و پول این میزان نفت خریداری شده را تنها برای خرید دارو آزاد کنند.

این گزارش در پایان نوشت: غرب باید بندهای مختلف رژیم تحریم ها علیه ایران را عقلانی نماید تا اجازه دهد محصولات دارویی بیشتری به این کشور وارد شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر