بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
مدیر مالی شرکت داروسازی اسوه عنوان کرد:

تعدیل منفی سود دارویی ها با حذف ارز مرجع

بنابراین عدم افزایش نرخ فروش دارو توسط وزارت بهداشت، همزمان با رشد بهای تمام شده محصولات تولیدی این صنعت، می تواند منجر به تعدیل منفی سود هر سهم فعالین این گروه شود.
کد خبر : ۹۴۲۰۰

بحث حذف ارز مرجع و اعطای یارانه به شرکت های فعال گروه دارویی در حالی به میان آمده که فعالین این صنعت همچون شرکت داروسازی اسوه در زمینه تأمین ارز مصرفی و فراهم آوردن مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات خود در پی تحریم های اعمالی بر کشور با مشکلاتی رو به رو شده اند. حال این سوال مطرح است که این دو عامل چه اثری بر روند سودآوری آنان خواهد گذاشت.

در همین ارتباط مدیر مالی شرکت داروسازی اسوه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: داروهای ضد سرطان، قلب و عروق و MS از جمله محصولات تولیدی شرکت هستند که از ارزش ریالی بالایی برخوردارند و عمده مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات مذکور از طریق کشورهای اروپایی و آسیایی تأمین می شود. بطوریکه مواد اولیه اصلی مورد نیاز با نرخ ارز مرجع و لوازم بسته بندی آن با ارز آزاد خریداری می شود.

اکبر اسکندری افزود: با توجه به احتمال بروز مشکلاتی در روند تأمین مواد اولیه تحت تأثیر تحریم های اعمالی بر کشور، با اخذ تصمیم، طی نیمه اول سال 91 عمده مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات شرکت تأمین شده است.

وی پیرامون بحث حذف ارز مرجع و اعطای یارانه از سوی دولت به فعالین گروه دارویی گفت: در صورت حذف ارز مرجع، احتمال اعطای یارانه به فعالین این صنعت ضعیف به نظر می رسد. بنابراین عدم افزایش نرخ فروش دارو توسط وزارت بهداشت، همزمان با رشد بهای تمام شده محصولات تولیدی این صنعت، می تواند منجر به تعدیل منفی سود هر سهم فعالین این گروه شود.

این مقام مسئول در ارزیابی وضعیت گروه دارویی ابراز داشت: عمده مشکل صنعت دارو مربوط به واردات مواد اولیه مورد نیاز و تأمین ارز مصرفی آنها است. چراکه آثار منفی ناشی از تأخیر در فراهم آوردن مواد اولیه مورد نیاز می تواند تأثیر بسزایی بر روند تولید و در پی آن سودآوری فعالین گروه دارویی داشته باشد. از همین رو می توان گفت که در صورت بکارگیری راهکارهایی جهت رفع موانع مذکور و ادامه روند تولید، می توان به روند صعودی سودآوری این شرکت ها امید داشت.

مدیر مالی این شرکت تولیدکننده دارو در بیان دلایل برآورد سود دو هزار و 577 ریالی هر سهم برای سال جاری و افزایش 15 درصدی آن نسبت به آخرین پیش بینی سود هر سهم در بودجه سال قبل تصریح کرد: از جمله دلایل عمده پیش بینی افزایش سود هر سهم در بودجه سال 92 می توان به افزایش مقدار فروش، برآورد بهای تمام شده محصولات با در نظر گرفتن افزایش حدود 40 درصدی نرخ ارز مرجع و تلاش در راستای کاهش هزینه های مالی شرکت طبق دستور هیأت مدیره اشاره کرد.

اسکندری پیرامون طرح های در دست اجرای شرکت بیان کرد: از جمله طرح های در دست اجرا می توان به پروژه احداث خط ویال جدید اشاره کرد که اجرای آن از اسفند ماه سال 88 در دستور کار قرار گرفته و مرحله پایانی خود را سپری می کند، به طوریکه پیش بینی می شود طرح مذکور در نیمه دوم سال مالی جاری به بهره برداری برسد. از همین رو درآمد حاصل از اجرای آن در صورت های مالی بودجه سال 93 لحاظ خواهد شد.

وی در ارتباط با فروش خارجی هشت درصدی شرکت در دوره عملکرد 9 ماهه سال 91 اظهار داشت: بخشی از محصولات تولیدی شرکت طی سال گذشته به کشور سوریه صادر شد که درآمد حاصل از آن با ارز مبادله ای در حساب ها تسعیر شده است.

این مقام مسئول پیرامون امکان صادرات محصولات تولیدی "داسوه" برای سال جاری گفت: برنامه فروش خارجی برای سال جاری نیز در نظر گرفته شده که به احتمال زیاد صادرات محصولات تولیدی "داسوه" برای سال 92 نیز همانند سال قبل انجام می پذیرد.

اسکندری در خاتمه پیرامون برنامه افزایش سرمایه شرکت گفت: شرکت برنامه افزایش 100 درصدی سرمایه از محل سود انباشته را در نظر گرفته است که زمان اجرایی شدن این برنامه در مجمع فوق العاده مشخص خواهد شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر