بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
کد خبر : ۹۵۳۰۶
در جلسه نهایی امروز یکشنبه خودروسازان با رئیس شورای رقابت، قیمت جدید خودروها تائید و رسما اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، قرار است جلسه نهایی خودروسازان بزرگ کشور با رئیس شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروها تا لحظاتی دیگر آغاز شود.

ایران خودرو و سایپا هر کدام براساس فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، سه سناریوی قیمتی به این شورا ارائه کرده‌اند که قرار است در جلسه امروز یکشنبه، یکی از این سناریوها نهایی و برای اعلام عمومی اطلاع رسانی شود. گفته می شود قیمت خودروها بین 10 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت.

جمشید پژویان رئیس شورای رقابتدرباره ارائه قیمت جدید خودروها به شورای رقابت توسط خودروسازان بزرگ کشور گفت: نکات جزئي در خصوص اجرايي شدن کامل قيمتهاي تعيين شده در خصوص خودرو باقي مانده بود که مديران عامل شرکت هاي خودروساز طي جلسات برگزار شده، مقرر شد مدارک مربوطه را به شوراي رقابت ارائه کنند که اين کار را انجام دادند و اجراي نهايي قيمتهاي جديد خودرو از یکشنبه توسط شرکتهاي خودروساز اجرا مي شود.

بازار خودرو پس از گذشت بیش از دوماه بلاتکلیفی، می‌رود از امروز یکشنبه، رونق گذشته خود را بازیابد؛ بازاری که در این دوران با توقف نسبی خرید و فروش، خودروسازان را در وضعیت نامناسبی قرار داده است.

پپیش از این، جمشید پژویان از تعیین شاخص‌های فرمول قیمت خودرو براساس متوسط تورم 53.26 درصدی این صنعت خبر داده و گفته بود: تورم بخشی خودروهای کم‌تیراژ (به جز پراید، پژو، سمند و تیبا) معادل 53.26 درصد در نظر گرفته شده، ضمن اینکه برای چهار مدل خودروی پرتیراژ به طور مشخص تورم بخشی مشخص شده که در همین حدود است.

در همین حال، تورم بخشی پراید 131 با فرمان هیدرولیک بدون کیسه هوا 50.8 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 52.1 درصد، سمند ال ایکس EF7 بنزینی با کیسه هوا 53.3 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 52.1 درصد، پژو 405 با ترمز ضدقفل و کیسه هوا 59.7 درصد و رانا 49.4 درصد اعلام شده است.

شورای رقابت دستورالعمل تعیین قیمت خودروهای ساخت داخل در هر سال را در جلسه اول اردیبهشت ماه خود به ترتیب زیر تصویب کرد:

بهای هر نوع خودرو در هر سال معادل خواهد بود با بهای آن خودرو در فروردین ماه سال قبل به اضافه حاصل ضرب بهای همان خودرو در فروردین ماه سال قبل در حاصل جمع نرخ تورم سالانه همان خودرو و 50 درصد تغییر شاخص کیفیت همان خودرو در طول سال تقسیم بر بدترین شاخص کیفیت در سال قبل منهای عدد ثابت 2 درصد بهای همان خودرو در فروردین ماه سال قبل ( بهره وری مورد انتظار).

1-pt=قیمت هر نوع خودرو در ابتدای سال پیشین

pt=قیمت هر نوع خودرو در سال مورد عمل

dz=تغییر شاخص کیفیت همان خودرو در طول سال تقسیم بر بدترین شاخص کیفیت پایین ترین کیفیت گروه خودروها در سال پیشین بر اساس اعلام موسسه ملی استاندارد.

d=نرخ تورم سالانه تولید همان خودرو در طول یکسال بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

%2بهره وری سالانه مورد انتظار از خودرو سازان نسبت به سال پیشین


اشتراک گذاری :
ارسال نظر