بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
کد خبر : ۹۵۵۳۶
نمایندگان مجلس شورای اسلامی درجلسه غیرعلنی صبح امروز(سه‌شنبه) علل افزایش قیمت کالاهای اساسی طی چند ماه گذشته را با حضور تیم اقتصادی دولت بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت کالاهای اساسی طی چند ماه گذشته و دلایل بروز این موضوع بهانه‌ای برای حضور یافتن بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی شد.

رییس کل بانک مرکزی درگزارشی علل افزایش قیمت کالاهای اساسی را برای نمایندگان شرح داد و کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و برخی نمایندگان در این جلسه به اظهارنظر و طرح دیدگاه‌ها و پیشنهاداتشان پرداختند.

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد: احتمال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال‌های پیش

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس برای بررسی وضعیت گرانی‌ها، گفت: وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه از احتمال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم خبر داده است.

صفر نعیمی‌رز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: در ابتدای جلسه غیرعلنی صبح امروز آقای بهمنی رییس کل بانک مرکزی مباحثی را در خصوص تورم موجود مطرح کرد، غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم ماموریت‌های اصلی این وزارتخانه را در همین ارتباط بیان کرد و سپس آقای خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با واردات و صادرات و خرید گندم مباحثی مطرح کرد و گفت که احتمال دارد قیمت خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال‌های گذشته به مراتب بیشتر باشد.

وزیر صنعت: عدم همکاری بانک‌ها با بخش تولید، تامین ارز کالاهای اساسی را مشکل کرده است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز (سه‌شنبه) برای بررسی افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت که وزیر صنعت عدم همکاری‌ها بانک‌ها با بخش تولید و صنعت را از مهمترین مشکلات تامین ارز کالاهای اساسی عنوان کرده است.

شهباز حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: پیرو نوسانات قیمت‌ها به ویژه در مورد کالاهای اساسی جمعی از نمایندگان از رییس مجلس شورای اسلامی تقاضا کردند جلسه غیرعلنی با حضور مسوولین دولت برگزار شود تا هم اظهارات آنها و هم نمایندگان مجلس مطرح شود.

وی افزود: آقای بهمنی در این جلسه گفت که در حد مقدورات ارز کالاهای اساسی را تامین کرده‌ایم و باز هم پیگیریم که ارز را با قیمت مرجع برای کالاهای اساسی در نظر بگیریم.

به گفته حسن‌پور، صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه وضع تولید محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی مثل مرغ،‌ تخم‌مرغ و گوشت را خوب و بدون اشکال توصیف کرده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین یادآور شد: آقای غضنفری، وزیر صنعت نیز در حال طرح مواردی در این باره است و معتقد است عدم همکاری‌ها با بخش تولید و صنعت تامین ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی با مشکل مواجه کرده است.

تامین نقدینگی برای کالاهای اساسی محور اظهارات نمایندگان در جلسه غیر علنی

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات نمایندگان در جلسه غیر علنی صبح امروز (سه‌شنبه) برای بررسی افزایش قیمت کالاهای اساسی مشکلات اقتصادی و تامین نقدینگی برای کالاهای اساسی را از محورهای صحبت رئیس مرکز پژوهش‌ها عنوان کرد.

شهباز حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد:‌ آقای جلالی در اظهاراتی مسائل و مشکلات اقتصادی کشور خصوصا بحث ارز و تامین نقدینگی برای کالاهای اساسی را مطرح کرد.

وی افزود: احمد توکلی، نماینده‌ی تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در اظهاراتی با اشاره به مسائل پولی و بانکی کشور و وضعیت ارز به ارائه گزارش آماری از وضعیت کشورهایی پرداخت که ارزش پول ملی آنها کاهش یافته است.

به گفته‌ی حسن‌پور، بعد از اظهارات کاظم جلالی و احمد توکلی قرار است پنج نفر دیگر از نمایندگان در خصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی و مشکلات اقتصادی مردم صحبت کنند.

جلیلی مطرح کرد: ابهام درباره علت گرانی روغن و خودرو با وجود ارائه گزارش دولتی‌ها

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به توضیحات رییس بانک مرکزی و وزرای صنعت،‌ معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس برای بررسی دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی و گرانی‌های اخیر گفت که توضیحات تیم اقتصادی دولت قانع کننده نبود.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در ابتدای جلسه غیرعلنی بهمنی رییس بانک مرکزی، توضیحاتی درمورد نرخ تسهیلات سپرده‌ها منابع و مصارف ارزی و رشد نقدینگی مطرح کرد. همچنین خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از میزان واردات محصولات کشاورزی و شرایط بازار کشاورزی و غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی در مورد وضعیت اختصاص ارز مرجع به کالاهای اساسی ارایه کرد.

وی همچنین گفت که حسینی وزیر اقتصاد در این جلسه حضور پیدا نکرده است.

جلیلی در ادامه در مورد دلایل مطرح شدن حذف ارز مرجع از کالاهای اساسی و سایرکالاها گفت: ‌از آنجا که مبنای فعالیت درسال 92 حذف تدریجی ارز مرجع است طبیعتا دیگر وجود ارز مرجع معنایی ندارد . بنابراین قرار است به بخش‌های اولویت‌دار یارانه دولتی معادل مابه‌تفاوت ارز مرجع و مبادلاتی بدهند.

این نماینده اصولگرای مجلس گفت: ‌گزارش‌های نمایندگان دولت در مورد گرانی‌ها و عدم ثبات در بازار به هیچ عنوان برای شرایط نابسامان کنونی قانع‌کننده نیست آنها گزارش‌های روتین و معمولی را مطرح کرده که موضوع خاصی در آن نیست به همین دلیل نمایندگان از این گزارش‌ها قانع نشده‌اند.

وی افزود: در این گزاش‌های معلوم نشد که علت گرانی کالاهای اساسی همچون روغن و یا خودرو چیست.

جلیلی در پایان با بیان اینکه درحال حاضر نمایندگان به ارایه گزارشات می‌پردازند، گفت‌: تاکنون جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و آقای توکلی گزارشاتی را در مورد وضعیت اقتصادی و شرایط بازار مطرح کرده‌اند. قرار است آقای فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 و مصباحی مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین بنده نیز گزارشاتی را ارایه کنیم که بعد از پایان صحبت نمایندگان، وزرا مجددا پشت تریبون توضیحات خود را به نمایندگان ارایه می‌کنند.

مهمترین دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی به روایت نمایندگان مجلس

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: رئیس کل بانک مرکزی و وزرای جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت به تشریح دلایل گرانی‌ کالاهای اساسی پرداختند و هر یک از دید خود دلایل متفاوتی را برای این موضوع برشمردند. ولی اعتراضات نمایندگان در جلسه غیر علنی نشان می‌دهد که این توضیحات برای اکثریت مجلس قابل قبول نیست.

محسن بیگلری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: روسای کمیسیون‌های اقتصادی و بهداشت و برخی از نمایندگان هزینه نشدن درست اعتبارات، شوک چند باره ارز به اقتصاد و فقدان برنامه‌ریزی یکپارچه و منسجم اقتصادی را از جمله مهمترین دلایل افزایش بی‌رویه‌ی قیمت کالاهای اساسی عنوان کردند.

جلسه غیرعلنی برای بررسی دلایل گرانی‌ها پایان یافت

جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی دلایل گرانی‌های و افزایش قیمت کالاهای اساسی تمام شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجلس شورای اسلامی از ابتدای صبح امروز در جلسه غیرعلنی با حضور خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و بهمنی رییس کل بانک مرکزی موضوع دلایل گرانی‌های اخیر و افزایش قیمت کالاهای اساسی را مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه تعدادی از روسای کمیسیون‌های تخصصی و نماینگان مجلس از جمله فولاد‌گر، مصباحی مقدم، جلالی، جلیلی، نکو، توکلی، رحمانی و رجایی و بحرینی به ارائه دیدگاه‌ها و گزارشات خود در مورد وضعیت گرانی جامعه پرداختند.

در ابتدا ریاست این جلسه را لاریجانی عهده‌دار بود که در ساعات پایانی ریاست جلسه به باهنر واگذار شد.

چهار ساعت کاری امروز مجلس به جلسه غیرعلنی برای بررسی دلایل گرانی اختصاص یافت.

فرهنگی: لاریجانی فردا جمع‌بندی نتیجه جلسه غیرعلنی را ارائه می‌دهد

یک عضو هیات رییسه مجلس گفت که علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی فردا چهارشنبه جمع‌بندی حاصل از نتیجه جلسه غیرعلنی در مورد دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی و گرانی‌های اخیر را ارائه می‌کند.

محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در جلسه غیرعلنی امروز مصباحی مقدم‌،رضا رحمانی، رجایی و فولادگر روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه‌،صنایع و معادن،‌جهاد کشاورزی و اصل 44 و هم چنین جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و هشت نفر دیگر از نمایندگان دیدگاه‌های خود را ارائه کردند.

وی افزود: همچنین خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، غضنفری وزیر صنعت و معدن و تجارت و بهمنی رییس بانک مرکزی نیز توضیحاتی به نمایندگان ارائه کردند؛ در پایان نیز آقای باهنر به عنوان رییس جلسه جمع‌بندی ارائه کرد.

این عضو هیات رییسه مجلس خاطر نشان کرد: پیش‌بینی ما این است که رییس مجلس در ابتدای جلسه علنی فردا همین بحث و جمع‌بندی را مورد تاکید قرار دهد و توضیحاتی مطرح کنند بعد ازآن مجلس وارد دستور عادی می‌شود.

نمایندگان دولت در مجلس مطرح کردند؛ پرداخت 60 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به بنگاه‌های صنعتی و تولیدی

رضا رحمانی با اشاره به حضور تعدادی از اعضای تیم اقتصادی دولت در جلسه غیر غیرعلنی مجلس، گفت: سخنان غضنفری، خلیلیان و بهمنی بیشتر متوجه بیان مشکلات دستگاه‌های متبوع خود و تحریم‌های بین‌المللی بود، گویی مدیریت در نابسامانی‌های اقتصادی نقشی نداشته است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: مگر مقام معظم رهبری نگفتند از تولید حمایت شود، پس چرا 10 درصد سهم بخش صنعت و معدن از منابع ارزی پرداخت نشد و چرا تسهیلات ارزی صندوق با وجود آنکه در این صندوق وجود دارد به صنعتگران پرداخت نشد؟

وی افزود: عدم پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی به صنعتگران در کنار سه برابر شدن نرخ ارز در بازار و پرداخت نشدن 100 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش واحدهای صنعتی موجب تشدید نابسامانی‌های اقتصادی شده است.

نماینده مردم تبریز افزود: البته آقایان در جلسه غیرعلنی امروز از پرداخت 60 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به بنگاه‌های صنعتی و تولیدی سخن گفتند ولی با بررسی وضعیت تولید و صنعت کشور به نظر می‌رسد این عدد درست نیست.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رفع مشکلات اقتصادی کشور را مشروط به تعامل و تفاهم دو سویه مجلس و دولت دانست و افزود: تا به نقطه‌ی مشترک بر سر مصادیق چالش‌های اقتصادی نرسیم، نمی‌توان انتظار رفع جدی مشکلات را داشت.

وی تصریح کرد:‌ در سخنان اعضای تیم اقتصادی دولت تمام سخنان آقایان بر برنامه‌های گذشته متمرکز بود.

نکو: تیم اقتصادی دولت دست‌های پنهان را عامل گرانی می‌دانند

یک عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به توضیحات تیم اقتصادی دولت در مورد دلایل گرانی‌های اخیر و افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت که وزرا دست‌های پنهان و علت‌های بیرونی را عامل گرانی‌های اخیر عنوان کردند.

ابراهیم نکو در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در توضیحات جلسه غیرعلنی مجلس گفت: در این جلسه تیم اقتصادی حاضر شده دولت در مجلس شامل خلیلیان،‌غضنفری و بهمنی فقط به توجیه در مورد دلایل گرانی پرداختند.

وی افزود: تیم اقتصادی دولت معتقدند که مشکلات به وجود آمده در حوزه اقتصاد مربوط به دولت نیست و یا حداقل در حد بسیار جزیی متوجه آنها است.

نکو معتقد است که این توضیحات تنها این موضوع را در ذهن تداعی می‌کند که از بیرون دولت، دستهایی دولت را هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه واقعیت دلایل گرانی و شرایط اقتصادی کشور را نمایندگان و روسای کمیسیون‌ها مطرح کرد‌ند، گفت: امروز نمایندگان این انتقاد به دولت مطرح کردند که در ایام اخیر به دنبال بحث‌های انتخاباتی و سیاسی کاری، از توجه به وضعیت معیشتی مردم غفلت شده‌ است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: طبق آمار موجود افزایش نرخ تورم مشکلات عدیده‌ای را برای خانواده‌های کم درآمد ایجاد کرده است که حل آن منوط به تغییر نگرش کابینه اقتصادی دولت است.

نکو تاکید کرد: نگرانی امروز نمایندگان از آینده و وضعیت معیشتی مردم به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بیشتر شده است چرا که سبد کالاهای آنها روز‌به روز کوچکتر و تنگ‌تر می‌شود ما از دولت خواستیم تا در ماه‌های باقی‌مانده به پایان عمرش سفرهای سیاسی کاری استانی را کنار گذاشته و به حل مشکلات مردم بپردازد.

این نماینده اصول‌گرای مجلس در مورد توضیحات تیم اقتصادی دولت در جلسه غیرعلنی گفت: پاسخ وزرا تنها در حد توجیه بود آنها علت‌های بیرونی و یا دست‌های پنهان را باعث گرانی دانستند و کوچکترین سهمی به خود اختصاص ندادند حتی اگر سهمی از این مشکلات به دولت را منتسب می‌دانستند باز هم توجیه می‌کردند که نمی‌گذارند که آنها کارشان را انجام دهند.

تامین ارز دارو و کالاهای اساسی و مهار تورم مهمترین جمع‌بندی جلسه غیر علنی

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تشریح نتایج جلسه غیرعلنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس برای بررسی علل گرانی‌ها گفت که براساس نتایج جلسه دولت مکلف به تامین ارز لازم برای دارو و کالاهای اساسی با اولویت اول شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عبدالرضا مصری بعد از جلسه غیر علنی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمع‌بندی جلسه این بود که با اولویت اول، ارز لازم برای دارو که مورد نیاز مردم است تامین شود و با همین اولویت کالاهای اساسی هم توسط دولت تامین شود همچنین دولت ضمن تامین ارز دارو باید در تهیه و توزیع کالاهای اساسی تصمیم خردمندانه‌ای بگیرد تا ثبات در بازار ایجاد شود و مردم از ترس افزایش قیمت اقدام به ذخیره کالا نکنند.

وی اضافه کرد:همچنین مقرر شد دستورالعمل‌هایی که در نظام اقتصادی زلزله ایجاد می‌کند و در بازار بی‌ثباتی به وجود می‌آورد از ثبات برخوردار شود.

مصری ادامه داد: براساس نتایج جلسه غیرعلنی ال‌ سی‌هایی که واحد‌های تولیدی برای خرید مواد اولیه از خارج از کشور تامین می‌کنند به سی درصدی که در گذشته گشایش اعتبارمی‌کردند برگردد، زیرا اکنون میزان گشایش اعتبار 130 درصد است که از خرید نقدی بیشتراست و توجیهی ندارد، لذا بنا شد این موضوع به مسیر اصلی خود برگردد تا تولیدکنندگان بدون دغدغه نسبت به گشایش اعتبار اقدام کنند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس مهار تورم و نقدینگی را از دیگر تعهدات تیم اقتصادی کابینه به مجلس در جلسه غیرعلنی امروز عنوان کرد و گفت: برابر آمارها نقدینگی در سال 91 نسبت به سال 90 دو برابرشده و اگر ما سرعت آن را محاسبه نکنیم رشد آن اثر مستقیمی روی تورم دارد، لذا قرار شد در سال 92 نقدینگی رشدی متناسب با رشد اقتصادی داشته باشد تا تورم کنترل شود.

وی با اشاره به طرح موضوعاتی در خصوص نابرابری‌های اقتصاد اجتماعی در جلسه غیرعلنی اظهار کرد: قرار شد دولت محصولات کشاورزی به ویژه گندم را به نحوی از کشاورزان خرید کند که حاصل دسترنج کارگار با سودی به او داده شود و این رقم متناسب با قیمت خارجی باشد تا گندم به سیلوها برگردد.

مصری با اشاره به وجود مشکلاتی در تخلیه کشتی‌های حامل کالاهای اساسی اظهار کرد: در حال حاضر کشتی‌های زیادی که بار کالای اساسی دارند در بنادر به دلیل تاخیر در تخلیه معطل مانده‌اند و جرائمی بابت آنها پرداخت می‌شود.

در جلسه غیرعلنی مقرر شد تخلیه کالاها سرعت بگیرد تا کالاهای اساسی در بازار توزیع شود البته گفته شده که ذخیره مناسبی از کالاهای اساسی وجود دارد .

سخنگوی هیات رییس مجلس همچنین اظهار کرد: اگر ثبات درتصمیم‌گیری درمورد مسائل اقتصادی، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها وجود داشته باشد، رشد نقدینگی مهار شود و با رشد کشور متناسب شود این امید را داریم که تورم بیش ازاین افزایش نیابد.

وی همچنین اظهار کرد: بنا بر سخنان تیم اقتصادی کابینه در جلسه غیرعلنی امروز یقین داریم و معتقدیم آنها تعهداتی که امروز به مجلس ارایه دادند عملیاتی خواهند کرد.

مصری دغدغه مجلس برای گرانی، تورم ،عدم مهار قیمت‌ها و بی‌ثباتی را از جمله دلایل برگزاری جلسه غیرعلنی امروز مجلس عنوان کرد و گفت:‌ این جلسه از ساعت 8 صبح تا 12:20 ادامه داشت، نمایندگان در این جلسه دیدگاه‌های خود را در خصوص بازار دارو، ارز، کالاهای اساسی، محصولات کشاورزی و خودرو مطرح کردند و در مقابل رییس کل بانک مرکزی و وزاری صنعت وکشاورزی مطالب عمده‌ای مطرح کردند.

مجلس و دولت بر لزوم تهیه اجناس با قیمت مناسب تاکید کردند

یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی امروز برای بررسی دلایل گرانی‌های اخیر و افزایش قیمت کالاهای اساسی مقرر گردید که مجلس و دولت با همدلی و هماهنگی همه جانبه در جهت تهیه اجناس با قیمت مناسب و جلوگیری از رانت‌خواری تلاش کنند.

فرهاد بشیری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، امروز تیم اقتصادی دولت متشکل از رییس بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی در جلسه غیرعلنی حضور پیدا کرده و توضیحاتشان را ارائه نمودند.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه روسای کمیسیون‌های اقتصادی و تعدادی از نمایندگان مسائل مربوط به وضعیت اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم را مطرح کردند که به دلیل طولانی شدن جلسه کل وقت چهار ساعته امروز مجلس به جلسه غیرعلنی اختصاص یافت.

وزارت بهداشت به ارائه نیازهای ارزی برای واردات دارو به بانک مرکزی ملزم شد

این نماینده اصولگرای مجلس در توضیح دستاورد و نتیجه جلسه غیرعلنی مجلس به توضیحات رییس کل بانک مرکزی اشاره و اظهار کرد: طبق توضیحات آقای بهمنی وزارت بهداشت مکلف شده است که به صورت مشخص و مکتوب به بانک مرکزی اعلام کند که برای واردات دارو احتیاج به چه نوع ارزی دارد.

بشیری همچنین با اشاره به توضیحات غضنفری گفت: در این جلسه نگرانی‌هایی در مورد ال‌سی‌های باز شده مطرح شد و درخواست شد که با توجه به میزان زیاد ال‌سی‌های باز شده، راهکاری برای آن پیدا کنند.

بر افزایش قدرت مالی بنگاه‌های اقتصادی تاکید شد

وی همچنین گفت: در این جلسه بر ضرورت افزایش قدرت مالی و اعتباری بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی تاکید شد و از وزیر درخواست شد تا تدابیر لازم را بیاندیشد.

نماینده مردم پاکدشت اضافه کرد: با توجه به وجود یکسری کالاها در بنادر مقرر شد بانک مرکزی با هماهنگی دستگاه‌های مذکور در جهت ترخیص سریع‌تر کالاها اقدام کند تا هرچه سریع‌تر به دست مصرف‌کننده برسد.

کالاها هرچه سریع‌تر از بنادر ترخیص می‌شود

بشیری همچنین با اشاره به جمع‌بندی نهایی این جلسه گفت: در این جلسه بر لزوم همدلی و هماهنگی همه جانبه بین دولت و مجلس تاکید شد تا کالاها و اجناس با قیمت مناسب برای مصرف مردم تهیه شود و مچنین از رانت‌خواری جلوگیری گردد.

وی توضیح داد: اخیرا با اعلام افزایش قیمت روغن شاهد بروز رانت سنگین در بازار بودیم که باید جلوی اینگونه اقدامات گرفته شود، برهمین اساس مقرر گردید که طبق قانون با سوءاستفاده‌کنندگان برخورد قانونی صورت گیرد.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم ادامه داد: همچنین مقرر شد کمیسیون‌های اقتصادی و دولت با هماهنگی یکدیگر در مورد وضعیت بازار تدبیر کرده و راهکارهایی را ارائه کنند تا بتوانند نظم بیشتری را در بازار حکمفرما کنند، همچنین مردم بتوانند کالاهای اساسی را با اعتماد و قیمت مناسب تهیه کنند.

بشیری در پایان گفت که در صورت ضرورت برگزاری اینگونه جلسات ادامه پیدا می‌کند.

تضمین دولت برای اختصاص ارز مرجع به کالاهای اساسی بهترین نتیجه جلسه غیرعلنی

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت که تضمین دولت برای عدم حذف ارز مرجع کالاهای اساسی بهترین نتیجه جلسه غیرعلنی امروز مجلس خواهد بود.

عباس فلاحی باباجان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی افزایش قیمت کالاهای اساسی تصریح کرد: عدم حذف ارز مرجع کالاهای اساسی مهمترین مطالبه نمایندگان است چرا که در غیر این صورت خسارت عظیمی به مردم وارد می‌شود، اگر دولت این تضمین را به مجلس بدهد این نتیجه مطلوب جلسه غیرعلنی خواهد بود .

وی با اشاره به طرح موضوعات ارز دارو، قیمت خرید تضمینی گندم و نقدینگی بازار در جلسه غیرعلنی اظهار کرد: کاهش درآمد دولتی در سال 91، افزایش قیمت دلار، کاهش قیمت طلا و تشدید فشار بین‌الملل و تحریم توجیهات دولت برای بروز این مشکلات بود که این موضوع برای نمایندگان رضایت‌بخش نیست.

وی در پایان با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی مثل روغن نباتی، برنج و دارو خواستار پیش‌بینی دولت برای حل این مشکلات شد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر