بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸
کد خبر : ۹۷۱۲۱
ازار سرمایه هفته جدید را با رشد و رونق آغاز کرد آن هم بعد از چند روز افتی که سهامداران را نگران کرده بود.
به عبارت دیگر، بعد از نزولی که بیشتر از عوامل خارجی تالار نشات می‌گرفت تا مولفه‌های درونی، بازار سرمایه دوباره در مسیر منطقی خود بازگشت، نتیجه این که در ابتدی هفته جاری شاخص کل بورس با ۷۰۸ واحد رشد امید را به بازار سرمایه بازگرداند.
به گزارش خبرنگار گسترش‌صنعت، پس از تصویب بودجه۹۲ در مجلس و مشخص شدن وضعیت بودجه و قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها، مسئله نرخ بهره مالکانه و معافیت پالایشگاه‌‌های خصوصی از پرداخت سهم ۲۶‌درصدی صندوق توسعه ملی، نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه از آینده شرکت‌های مذکور برطرف شده و به نظر می‌رسد، پس از تصویب نهایی بودجه بازار به آرامش و ثبات رسیده است.
بنابر این گزارش، دیروز شاخص کل در پایان معاملات با ۷۰۸واحد رشد به ۴۳‌هزار و ۴۸۵ واحد رسید، همچنین ارزش بازار روز گذشته  به ۱۰‌هزار و ۲۰۱‌میلیارد تومان افزایش یافت.
بر این اساس، شاخص کل بورس تهران در نخستین روز هفته جاری ۷۰۸ واحد رشد داشت؛ روز گذشته  شاخص کل در پایان معاملات با ۷۰۸ واحد رشد به ۴۳‌هزار و ۴۸۵ واحد رسید؛ همچنین ارزش بازار به ۲۱۰‌هزار و ۲۰۱میلیارد تومان افزایش یافت.
‌تعداد معاملات روز گذشته بورس تهران ۲۱هزار و ۳۸۰ دفعه، ارزش معاملات ۶۵۱‌میلیارد و ۸۷‌میلیون تومان و حجم معاملات ۱۶۴‌میلیون و ۴۸۳۶‌هزار سهم بود.
دیروز شاخص صنعت با ۶۵۸ واحد رشد به ۳۷‌هزار و ۸۳۴ واحد، شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر با ۲۲/۳۰‌واحد افزایش به یک‌هزار و ۷۵۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۸۱۸‌واحد رشد به ۴۹‌هزار و ۸۳۴ واحد، شاخص۳۰ شرکت بزرگ با ۲۹/۹۰‌واحد رشد به دوهزار و ۱۴۶ واحد، شاخص بازار اول با ۵۵۴ واحد رشد به ۳۳‌هزار و ۲۳۵ واحد و شاخص بازار دوم با یک‌هزار و ۲۲۵واحد افزایش به ۷۹ هزار و ۲۶۸ واحد رسید.
بیشترین تاثیر بر شاخص را شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر (۱۳۹)، پالایش نفت اصفهان (۷۳/۷۸)، گسترش نفت و گاز پارسیان (۶۴/۷۴)، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (۵۳/۳۲) و سرمایه‌گذاری غدیر (۵۳/۲۴) داشتند.
بیشترین افزایش قیمت را شرکت‌های کارخانجات داروپخش (۵۳/۲۶)، داروسازی اسوه (۵۰/۵۴)، صنایع کاشی و سرامیک سینا (۳۲/۸۳)، دوده صنعتی پارس (۳۰/۷۷)، پارس مینو (۳/۰۲)، معدنی و صنعتی گل‌گهر (۷/۲۲) و لنت و ترمز ایران (۶/۳۹) کسب کرده‌اند. بیشترین کاهش قیمت را رینگ‌سازی مشهد (۳/۷۲)، کاشی نیلو (۳/۰۲)، توسعه شهری طوس گستر (۲/۷)، ریختگری تراکتور‌سازی ایران (۲/۲۵)، چرخشگر (۲/۲۵) و سامان گستر اصفهان (۱/۹۷) و سیمان داراب (۱/۵۴) به ثبت رساندند.

  رشد بورس ادامه دارد
درخصوص صعود شاخص در نخستین روز معاملاتی هفته، علیرضا کدیور، کارشناس ارشد بازار سرمایه به خبرنگار گسترش‌صنعت گفت: رشد بازار در معاملات روز گذشته به‌دلیل رشد دسته‌جمعی نماد‌ها از ابتدای معاملات بوده و در مجموع بازار بر مدار رشد حرکت کرده است.وی افزود: شاخص بورس هفته گذشته را با افت به پایان رساند و دلیل اصلی آن، اخبار منتشر شده درخصوص تصمیم‌های مجلس و حواشی سیاسی کشور بوده که با عادی شدن شرایط و کاهش حساسیت‌ها بازار به روند حرکتی خود برگشته است.
کدیور به صف‌های خرید در معاملات روز گذشته اشاره و اظهار کرد: ایجاد صف‌های خرید به‌دلیل ارزنده بودن سهام بوده و افت بورس در هفته گذشته ناشی از هیجان‌های کاذب بازار بود‌.
وی به روند رو به رشد بازار در آینده بازار اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا در ماه‌های آینده روند رو به رشد ادامه دارد، گفت: شرکت‌ها در تحلیل بنیادی ارزنده هستند و در آینده نیز روند رو به رشد دارند و در مجموع با نگاه بلندمدت در بازار، پیش‌بینی می‌شود در این‌باره نگرانی وجود نداشته باشد.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، احتمال این که در مقطعی کوتاه بازار روندی معکوس داشته باشد وجود دارد که افت احتمالی در ذات بازار سرمایه است.
 مصوبات مجلس تاثیری بر بازار سرمایه ندارد
از زمان ارائه لایحه بودجه سال۹۲ به مجلس تا به امروز با بررسی هر بند از آن بخشی از صنایع و تولید‌کنندگان داخلی دستخوش تحولات شدید اقتصادی شدند. تاثیر مصوبات مجلس بر سود و زیان صنایع و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه موضوعی است که این روزها اظهارنظرهای مختلفی را در پی داشته است.
علی حسینی، معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران درخصوص مصوبات اخیر مجلس و تاثیرات آن بر بازار سرمایه و بورس کالا، به خبرگزاری موج گفت: این مصوبات تا به امروز تغییری در ارزش و حجم معاملات بورس کالا ایجاد نکرده است.وی گفت: ما در بازار سرمایه پرتفوی متنوعی داریم. به همین علت شاید مصوبه‌های مجلس باعث کاهش سود برخی صنایع شوند، اما بخش دیگر بازار سرمایه با همان مصوبات سوددهی بالایی خواهند داشت و در مجموع تاثیر چندانی بر بازار سرمایه نخواهد داشت.حسینی درباره سهم صندوق توسعه ملی از صادرات پالایشگاه‌ها، اظهار کرد: بعد از شفاف‌سازی که انجام شد نگرانی این بخش از بازار برطرف شد، چراکه پالایشگاه‌های بخش خصوصی از پرداخت این ۲۶درصد معاف شدند.
معاون سازمان بورس در رابطه با افزایش حق دولت از معادن سنگ‌آهن، تصریح کرد: مدیران معادن و شرکت‌های مرتبط در حال رایزنی با نمایندگان مجلس هستند تا با کمترین تاثیر منفی روی بازار سرمایه و سهامداران این بند از لایحه تصویب شود.
وی درباره گسترش بازارهای بورس کالا، تاکید کرد: بورس کالا امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه بازارها دارد. به گفته حسینی، یکی از اقدام‌های بورس کالا در جهت پیشرفت و به‌روز شدن معاملات، تمام الکترونیکی شدن معاملات در بورس کالاست. وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی کمک می‌کند تا مسیر توسعه بورس کالا به خوبی طی شده و مانند سال‌های اخیر جهش‌های خوبی داشته باشد.حسینی درخصوص رشد بورس کالا، اظهار کرد: بورس کالا هم از لحاظ ابزارها و بازارهای جدید مثل سلف موازی و بازار فرعی و هم از لحاظ جذب سرمایه‌ها و عرضه‌کننده‌ها و خریداران بیشتر، رشد عالی داشته است.معاون سازمان بورس اوراق بهادار درخصوص جدیدترین ابزار بورس کالا، به فروش سکه به‌صورت نقدی اشاره و اعلام کرد، لازم است هماهنگی‌هایی با بانک مرکزی انجام شود. به گفته حسینی، بانک مرکزی مسئول تنظیم بازار سکه و طلا در کشور است و باید ملاحظات عمیقی را در رابطه با عرضه سکه در نظر بگیرد. در همین راستا، بورس کالا و مدیران سازمان بورس در حال رایزنی با بانک مرکزی هستند و در صورت اخذ نتیجه مثبت، این کالا نیز پس از طی مراحل قانونی در بورس کالا عرضه خواهد شد. وی درخصوص وظایف اصلی بورس کالا، تصریح کرد: بورس کالا محلی برای کشف قیمت دارایی‌های فیزیکی است، مانند تولیدات پتروشیمی و فولاد.حسینی گفت: قراردادهای سلف موازی استاندارد همچون بخشی از معاملات کاغذی است و مسلما بازار خوبی را ایجاد خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر