بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹
کد خبر : ۹۷۳۸۹
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما تحدید تشکیلات دولتی را دنبال می‌کنیم که البته به منزله کنار گذاشتن وظایف ذاتی دولت نیست بلکه منظور بیشتر کاهش تصدی‌گری است.

به گزارش فارس، محمدرضا عارف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با رادیو معارف، به معرفی خود پرداخت و گفت: من محمدرضا عارف هستم، استاد دانشگاه صنعتی شریف، آخرین سمت دولتی‌ام معاون اولی دولت خاتمی است و هم‌اکنون کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هستم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما برای تحقق شاخص‌های سند چشم‌انداز 20 ساله چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار داشت: ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در آغازین سال‌های انقلاب، اقداماتی را برای توسعه کشور انجام دادیم به خصوص جهاد دانشگاهی که جهت‌گیری‌ها و برنامه‌های خوبی را برای محرومیت‌زدایی داشت، به این نتیجه رسیدیم که باید برنامه‌های میان‌مدت را برای پیشرفت و توسعه کشور داشته باشیم و تصمیم‌گیری شد در قالب برنامه‌های 5 ساله، جهت‌گیری‌های پیشرفت کشور تدوین شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد:‌ در حین اجرای برنامه‌های دوم و سوم پنجساله توسعه، ضرورت داشتن جهت‌گیری‌های درازمدت‌تر به تأئید رسید به خصوص در اصل 110 قانون اساسی از شئون مقام معظم رهبری تدوین سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام این توافق حاصل شد که ما در کنار برنامه‌های پنجساله توسعه، برنامه‌های 10 ساله هم داشته باشیم که در حقیقت این برنامه‌ها همان جهت‌گیری‌های اصلی است که در قالب سیاست‌های کلی تدوین می‌شد.

به گفته وی، برنامه سوم پنجساله توسعه بر اساس سیاست‌های کلی تدوین شد؛ خوشبختانه در برنامه سوم در دولت خاتمی، ما دستاوردهای ارزنده‌ای داشتیم، می‌توانیم بگوییم که تقریباً شاخص‌های کمّی برنامه عموماً بالای 85 تا 90درصد محقق شد.

عارف متذکر شد: در حین اجرای برنامه در سال‌های 82 و 83 ضرورت داشتن برنامه‌های درازمدت‌تر احساس شد و در حقیقت در مباحث کارشناسی که داشتیم، داشتن یک افق چشم‌انداز 20 ساله احساس و با مقام معظم رهبری مطرح شد و مورد استقبال و حمایت ایشان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: خوشبختانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهایت سند چشم‌انداز 20 ساله را تدوین کرد و به تأئید مقام معظم رهبری رسید.

عارف با تأکید بر اینکه سند چشم‌انداز 20 ساله یک میثاق ملی و دست‌یافتنی است، گفت: ما تجربه موفقی را در اجرای قانون برنامه سوم توسعه داشتیم، این تجربه موفق می‌تواند زمینه لازم و کافی را برای رسیدن یک افق دست‌یافتنی، کشور را در یک وضعیت بسیار خوب و منطقی و الگو در منطقه قرار دهد.

وی ادامه داد: مسئولان کشور ما باید با توجه به پتانسیل، توانایی و انگیزه معنوی که در مردم است و همراهی مردم که بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه نظام است، بیایند یک افق دست‌یافتنی الگو و نمونه را در منطقه ایجاد کنند به همین دلیل بحث جدی را ما داشتیم و در نهایت به این نکته رسیدیم که باید جایگاه اول را در منطقه داشته باشیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر منطقه ما یک منطقه ایستا بود، رسیدن به جایگاه اول منطقه، موضوع خیلی ارزشمندی نبود، ولی ما در منطقه‌ای، موضوع افق چشم‌انداز 20 ساله را مطرح کردیم که منطقه ما منطقه پویایی است.

به گفته وی، به عنوان مثال یکی از کشورهای منطقه که ما بناست در شاخص‌‌های مختلف از او پیش بیافتیم، در 10 سال گذشته با تورم بیش از 80 درصدی مواجه بود ولی الآن تورم این کشور تک‌رقمی شده است یعنی با این شتاب کشورهای منطقه در حال پیشرفت هستند و اتفاقاً منطقه‌ای که ما ترسیم کرده‌ایم، در این سند 23 کشور را در جنوب غربی آسیا در نظر گرفتیم.

محمدرضا عارف همچنین یادآور شد: باورمان بر این بود که اگر ما از این کشورها پیش بیفتیم، زمینه خوبی است برای اینکه بتوانیم با شاخص‌ها و الگوهای غربی خودمان را مقایسه کنیم، بنابراین جایگاه اول را در بخش‌های مختلف فراهم کردیم و بنا بر این بود که در قالب 4 برنامه توسعه انشاالله این اهداف محقق شود.

عارف با بیان اینکه در برنامه چهارم به دستاوردهای لازم دست پیدا نکردیم گفت: 8 سال از سند چشم‌انداز 20 ساله پشت سر گذاشتیم. در بعضی شاخص‌ها مانند تولید علم خوب عمل اما در بعضی شاخص‌ها نیز ضعیف کار کردیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت آینده باید برنامه پنجم را به وضعیت قابل قبولی برساند گفت: انشاءالله ما بتوانیم طبق سند چشم‌انداز 20 ساله برای اول شدن در منطقه با شتاب بیشتری پیش برویم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز عضویت دارد به فلسفه تشکیل این شورا پرداخت و گفت: به فرمان امام ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد که جهت‌گیری آن دانشگاه، بازنگری در دروس و رشته‌های تحصیلی بود که به مرور زمان ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد که البته در ستاد نوعی کارهای اجرایی انجام می‌شد که مورد اختلاف وزارت علوم با ستاد شد.

عارف اضافه کرد: ارزیابی من از عملکرد شورای انقلاب فرهنگی این است که این شورا در مجموع موفق عمل کرده و حضور اساتید برجسته دانشگاه و حوزه و شخصیت‌های حقوقی طراز اول کشور زمینه را برای توفیق شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده کرده است اما متاسفانه شورا گاهی اوقات هنوز وارد مسائل اجرایی می‌شود.

وی معتقد است که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید خود را در سطوح عالی از جمله سیاستگذاری و نظارت بکشاند که به گفته وی اگر این شورا در این راستا قرار گیرد جایگاه واقعی و نقش کلیدی و محوری خود را خواهد یافت.

معاون اول دولت خاتمی ادامه داد: با توافقی که شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس شورای اسلامی داشته اگر در زمینه‌ای شورای عالی وارد شود دیگر مجلس در آن ورود پیدا نمی‌کند و برعکس بنابراین موازی‌کاری صورت نمی‌گیرد.

عارف فعال‌تر شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی را منوط به فعال‌تر شدن اعضای این شورا دانست و خاطرنشان کرد: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بدانند که صرفا حضور در جلسات کفایت نمی‌کند بلکه باید در کمیسیون‌ها و دبیرخانه نیز فعال شوند که این خود سبب به روز شدن اطلاعات می‌شود.

وی نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از مصوبه‌های مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و در خصوص مصوبه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توضیح داد: مدتها بحث بود که تعلیم و تربیت اسلامی چیست بنابراین با یک تلاش ده ساله فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تدوین شد که به دنبال آن سند تحول بنیادین آن به تصویب رسید که امیدواریم با نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شود.

این نامزد یازدهمین دوره رقابت‌های ریاست جمهوری در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چقدر بودجه مسائل فرهنگی را در اولویت قرار می‌دهید گفت: مردم ما مردم فرهنگی و مذهبی هستند و تجربه نشان داده که بیشترین هزینه‌ها در فرهنگ توسط خود مردم صورت گرفته است که می‌توان این هزینه‌ها را در ساخت مساجد و تکایا جستجو کرد.

عارف با بیان اینکه دولت باید یک برنامه فرهنگی و مذهبی تدوین کند تاکید کرد: با تدوین یک برنامه خوب فرهنگی و مذهبی توسط دولت که با همکاری مردم صورت گیرد جهت‌گیری‌های ارزنده‌ای دنبال می‌شود.

وی معتقد است که دولت باید در حوزه فرهنگ سعی کند که مردم تصدی شوند و به گفته وی دولت باید در این مقوله نقش پشتیبانی و حمایت را داشته باشد چرا که تجربه نشان داده مردم در زمینه‌های فرهنگی بهتر از دولتی‌ها کار می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در بعضی بخش‌های فرهنگی دارای مشکل هستیم خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌هایی که ما در بخش فرهنگ با مشکل روبرو هستیم کتاب است ما در بخش نشر امکانات کمی داریم و اوضاع به گونه‌ای است که استادی که قدمی برای تولید کتاب بر می‌دارد ابتدا باید اطمینان به پیدا کردن ناشر کند. حال بعد از این نیز دغدغه این دارد که کتابش با سلیقه ممیز تائید می‌شود یا خیر چرا که مواردی بوده کتابی چاپ اول تائید شده اما چاپ دوم خیر.

عارف افزود: یکی از اولویت‌های ما در بخش فرهنگی تدوین کتاب است. ابتدا باید مولفان را تشویق کنیم و بعد نیز باید نشر کتاب را حمایت کنیم.

وی گفت که شاخص تولید کتاب در ایران پائین است اما در برخی کشورها هر کتابی را که در دنیا چاپ می‌شود در کمتر از یک ماه آن کتاب ترجمه می‌شود بنابراین برای اینکه فارسی را تبدیل به یک زبان علمی کنیم باید آثار ارزنده سایر کشورها را به زبان فارسی ترجمه کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از قیمت و تیراژ پایین کتاب‌های تولید شده کشور گفت: قیمت بالای کتاب‌ها سبب عدم خریداری آنان می‌شود چرا که مردمی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند تمایلی به خرید کتاب نخواهند داشت.

عارف با تاکید بر اینکه آرزوی همیشگی من این بوده است که کتابهای علمی را مجانی به اساتید بدهیم تصریح کرد: باید کتاب به ساده‌ترین روش و سهل‌ترین راه‌ در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

وی ادامه داد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است بنابراین باید فرهنگ اولویت ما باشد و در بخش‌هایی که مردم انگیزه ندارند اولویت حمایت دولت از آن بخش‌ها باشد.

معاون اول دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه باید به اهل هنر اطمینان کرد گفت: باید اجازه دهیم هنرمندان امور صنفی خود را در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد دنبال کنند و دولت نیز با سعه صدر برخورد کند چرا که معتقدم کوچکترین نگاه امنیتی به فرهنگ و هنر سبب تعطیل شدن کار می‌شود.

عارف اضافه کرد: نگاه من به بخش فرهنگی برای تاثیر‌گذاری ما در دنیای اسلام است چرا که ما بنا داشتیم انقلاب را صادر کنیم و برای این صادر کردن مزیت ما فرهنگ است که کمتر از آن استفاده کردیم.

عارف در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای حوزه‌های علمیه به عنوان ظرفیت نظام چیست، گفت: بنده در یک خانواده سنتی و مذهبی در یزد به دنیا آمده‌ام و در یک فضای مذهبی بزرگ شده‌ام.

 وی با بیان اینکه در تمام طول عمرش با روحانیت مانوس بوده است، خاطرنشان کرد: منزل ما پاتوق هیئت‌های مذهبی بود و خیلی از بزرگان از قبیل آیت‌الله امامی کاشانی به خانه ما رفت و آمد می‌کردند.

 نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: بنده با آیت‌الله مهدوی کنی ارتباط داشتم و از ارادتمندان شهید مفتح بودم لذا ارتباطم با روحانیت بسیار خوب بوده و قدر جایگاه روحانیت را می‌دانم.

 
عارف افزود: بعد از انقلاب اسلامی نیز با روحانیت ارتباط داشتم و هم‌اکنون نیز با اکثریت اعضای جامعه مدرسین ارتباط دارم.

 وی با اشاره به تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری بر توجه به جایگاه روحانیت خاطرنشان کرد: به نقش و جایگاه روحانیت اعتقاد دارم چرا که روحانیت شیعه همواره در کنار دولت بوده است.

 برخلاف دیگر مذاهب که روحانیون آنها از دولت مستقل هستند، اما در انقلاب ما و در روحانیت شیعه اینطور نبوده است.

 نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نباید تفاوتی بین دانشجویان علوم جدید و دانشجویان علوم قدیم باشد، گفت: بنده پیشنهاد دادم همانطور که به دانشجویان علوم جدید یارانه تعلق می‌گیرد، به طلاب نیز یارانه تعلق بگیرد، چرا که علوم قدیم و طلاب نیز اهمیت خاص خودشان را دارند.
 
عارف با بیان اینکه در دولت خاتمی به عنوان عضو کابینه ارتباط و تعامل سازنده‌ای با روحانیت و حوزه داشته است، گفت که اکنون 90 درصد اعضای جامعه مدرسین را می‌شناسد.

 مجری برنامه از عارف درباره برنامه‌هایش برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها پرسید که وی در پاسخ گفت: اهمیت دانشگاه تا حدی است که امام فرمود، دانشگاه کانون انسان‌سازی است. به نظر می‌رسد جهت‌گیری امام و رهبری در حوزه دانشگاه، اینطور است که دانشگاه‌های اسلامی باید دغدغه نظام را داشته باشند.

 نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه اسلامی کردن دانشگاه‌ها باید تدریجی، همراه با متانت و با حمایت همه جانبه جامعه دانشگاهی صورت بگیرد، از آنچه برخی اقدامات سلیقه‌ای در دانشگاه‌ها خواند، انتقاد کرد و گفت:‌ نباید به بهانه اسلامی کردن دانشگاه‌ها اقدامات نادرستی مثل بازنشسته کردن زود هنگام اساتید دانشگاه را داشته باشیم؛ بنده وقتی رئیس دانشگاه تهران شدم جلوی این کار را گرفتم چرا که بازنشسته شدن اساتید مکانیزمی دارد که باید به طور قانونی طی شود.

 وی اخراج اساتید دانشگاه‌ها را به بهانه اسلامی کردن دانشگاه‌ها نادرست خواند و گفت: اگر رئیس جمهور شوم جلوی این کارها را خواهم گرفت. نباید به بهانه اسلامی کردن دانشگاه‌ها طوری عمل کنیم که شاهد مخالفت‌های دانشگاهیان باشیم.

 وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی باید به صورت دقیق و کارشناسی شده دنبال شود، افزود: حذف برخی رشته‌های مهم در دانشگاه‌ها به بهانه تحول در علوم انسانی قابل قبول نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم درباره راههای ارتقای ساختار دستگاه‌های متولی فرهنگ به منظور تامین نیازهای این حوزه گفت: که برنامه جدی در خصوص تحول ساختار دولت در دستور کار دارد.

عارف افزود: ما تحدید تشکیلات دولتی را دنبال می‌کنیم که البته به منزله کنار گذاشتن وظایف ذاتی دولت نیست بلکه منظور بیشتر کاهش تصدی‌گری است.

وی ادامه داد: هنوز مدیریت دولتی ما در بخش فرهنگ، سنتی است در حالی که فضای امروز دنیا به ویژه در حوزه فرهنگ و ارتباطات، فضای مجازی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: ما در عصر اطلاعات باید آماده همکاری و حضور در فضای مجازی باشیم و فراموش نکنیم که دیگر روشهای قدیمی و حذفی و کنترلی جواب نمی‌دهد.

عارف افزود: فیلتر کردن امروز دیگر راه مقابله با دسترسی به فضای مجازی نیست و وقتی جوان ما تصمیم بگیرد به سایتی وارد شود فیلتر شکن آن را نیز می‌یابد.

وی ادامه داد: باید با حضور فعال و مثبت فرهنگی در فضای مجازی جوانان کشور را تشویق کنیم که به سایتها و وبگاه‌های ما گرایش یابند.

عارف تصریح کرد: جهت گیری ما باید مبتنی بر حضور فعال و تاثیر گذار بر فضای مجازی باشد و به نظرم با فرهنگ غنی ایرانی می‌توانیم در این بخش حضور جدی داشته باشیم وحتی در دنیای اسلام تاثیرگذار باشیم.

وی یکی از مهمترین راه ها را کاهش تصدی‌ها و واگذاری امور به بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد و حمایت دولت از این بخش دانست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: در امور فرهنگی نقشه فرهنگی کشور پیش روی ما قرار دارد که باید به آن توجه ویژه شود.

عارف افزود: بر اساس این نقشه وزارتخانه فرهنگی ما باید اصلاح ساختاری خود حضورش در فضای مجازی را تعریف کند و به راحتی اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی را در دستور کار قرار دهد.

وی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی ریاست کمیسیونی را بر عهده داشت که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را تدوین کرد، گفت که نسبت به این سند تعصب دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ادامه به ذکر راه‌هایی برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت که شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از 6 سال بررسی آن را تصویب کرد.

عارف گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند بسیار با ارزشی است و معتقدم اگر این سند به طور کامل اجرا شود وضعیت آموزش و پرورش در کشور بسیار مطلوب و ایده آل می‌شود.

وی در تشریح اقدامات ضروری دولت برای تحقق این سند گفت: باید شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع اجرای سند در آموزش و پرورش تقویت شود.

عارف افزود: ستاد وزارت آموزش و پرورش باید حتی‌الامکان تصدی گری ها را کاهش دهد و اختیارات را به مناطق و مدارس واگذار کند.

وی دیگر اقدام ضروری را ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در اجرای سند عنوان کرد و گفت:هنوز متاسفانه این سند خوب برای مردم تبیین نشده است.

عارف لزوم افزایش بودجه آموزش و پرورش و توجه به جایگاه معلم را نیز متذکر شد و گفت: معلم مهمترین ابزار اجرای سند تحول در آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: جایگاه به منزلت معلم باید ارتقا یابد و همچنین باید به معیشت آبرومند و بالا بردن قدرت خرید وی و مسکن معلمان توجه ویژه داشته باشیم.

«اگر می‌خواهیم شعارهای انقلاب تحقق یابد و برنامه‌های توسعه پیش رود، باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم که مهمترین رکن آن معلم است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که اولویت کاری جوان فارغ التحصیل دانشگاهی ما معلمی باشد»

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ایجاد تشکل قوی صنفی و همچنین تقویت تشکل‌های صنفی موجود برای پیگیری مطالبات معلمان و توجه به تربیت معلم و اولویت دادن به حرفه آموزی را از دیگر الزامات اجرای سند تحول آموزش و پرورش عنوان کرد.

عارف در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه ارتباط با مسلمانان دنیا اظهار داشت: مسلمانان در هر جای دنیا برادران ما هستند و باید برقراری رابطه برادرانه با آنها از طریق ارتباط دوستانه با کشورها را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: امکان دارد با برخی کشورها اختلافات سیاسی داشته باشیم اما بنای ما این است که حتی‌الامکان این موضوع را از ضوابط فرهنگی و مردمی جدا کنیم.

عارف تصریح کرد: اگر بتوانیم اختلافات سیاسی را از ضوابط فرهنگی و مردم جدا کنیم روابط بهتری با دنیا اسلام خواهیم داشت و در این مسیر می‌توانیم از دیپلماسی علمی و فرهنگی و رسانه‌ای بهره بگیریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه وضع علمی ما در دنیا اسلام بسیار مناسب است، تصریح کرد: باید اطلاعات و دانش علمی خود را با تعامل قوی و جدی به مسلمانان عرضه کنیم.

عارف افزود: در این مسیر می‌توانیم از همکاری مطلوب با سازمانهای اسلامی همچون آیسیسکو، بانک توسعه اسلامی و سازمان همکاری اسلامی بهره مطلوب ببریم.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارد و می‌توانیم تجارب موفق خود را در عرصه‌های علمی را بکار گیریم که هم رابطه‌مان را ارتقا دهیم و هم مشکلات سیاسی که با برخی کشورها داریم، حل کنیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر