بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۰
مدیر نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

جدیدترین اخبار پیرامون نمادهای متوقف

سود و زیان عملکردی پالایشگاه ها حساسیت زیادی به نرخ فروش فرآورده های نفتی و قیمت جهانی نفت خام دارد. اما با توجه به اینکه نه تنها خرید مواد اولیه این مجتمع ها از شرکت ملی نفت تأمین می شود، بلکه فروش محصولات آنها نیز از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که هر دو دولتی هستند، صورت می پذیرد.
کد خبر : ۹۹۶۶۵
توقف طولانی مدت و مکرر نمادهای گروه پالایشی در حالی مشاهده می شود که یکی از مهمترین اهداف بورس بالا بردن قدرت نقدشوندگی سهام است. اما در حالی به ویژه از سال گذشته سعی سازمان های بورس و خصوصی سازی و نیز دو شرکت بورس و فرابورس بر ورود هرچه سریع تر شرکت های فعال این صنعت قرار گرفته که میزان تغییرات قابل توجه و انحراف معیار بالا در اطلاعات این گروه از نگاه سرمایه گذاران و سهامداران چندان منطقی به نظر نمی رسد.

در همین ارتباط مدیر نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: سود و زیان عملکردی پالایشگاه ها حساسیت زیادی به نرخ فروش فرآورده های نفتی و قیمت جهانی نفت خام دارد. اما با توجه به اینکه نه تنها خرید مواد اولیه این مجتمع ها از شرکت ملی نفت تأمین می شود، بلکه فروش محصولات آنها نیز از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که هر دو دولتی هستند، صورت می پذیرد.

امیر حمزه مالمیر افزود: بنابراین با یک تغییر بسیار کوچک مثبت و یا منفی در نرخ خوراک یا بهای فروش محصولات، نوسان قابل ملاحظه ای در EPS این گروه اعمال می شود که البته این امر خارج از کنترل هیأت مدیره شرکت های فعال در صنعت مذکور است. بدین ترتیب تا زمان اعلام شرکت ملی پالایش و پخش هیچ یک از این شرکت ها نسبت به عملکردهای مالی خود اطمینان لازم را ندارند.

وی ادامه داد: با این اوصاف، با ارسال یک اعلامیه بدهکاری یا بستانکاری از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، ممکن است عملکرد پالایشگاه ها را هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی به شدت تحت تاثیر قراردهد.

لذا تغییرات با اهمیت در سودآوری شرکت های پالایشی منجر به توقف طولانی مدت و مکرر نمادهای معاملاتی سهام آنها شده است. اما تمام تلاش سازمان بورس بر این است که از حیث وضعیت افشا و قابل اتکا بودن اطلاعات، بالاترین سطح را داشته باشیم.

این مقام مسئول از برگزاری جلساتی با مدیران ارشد وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مدیران شرکت های پالایشی در راستای حل این مشکل خبر داد و گفت: با تشکیل کمیته های متعددی برای بررسی و رفع ابهامات موثر بر عملکرد شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی و پالایشی، در نظر است روابط مالی آنها را با شرکت ملی پالایش و پخش شفاف نموده تا از این پس کمترین نوسان در اطلاعات مالی شرکت ها مشاهده شود.

امضای قرارداد فروش نیابتی پالایشگاه ها

مدیر نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس اظهار داشت: البته این پیگیری ها هنوز به نتیجه نهایی نرسیده، اما در آخرین جلسات، تفاهمی میان پالایشگاه ها با شرکت پالایش و پخش به امضا رسیده تا فروش نیابتی محصولات آنها و نیز ارایه برخی خدمات به این مجتمع ها شفاف شود و از آن به بعد تنها عامل متغیر بر وضعیت عملکردی این گروه قیمت جهانی نفت باشد. تحقق این امر می تواند برای مجتمع های پالایشی این امکان را فراهم آورد تا در راستای اجرای اهداف و برنامه های خود برآوردهایی قابل اتکا داشته باشند.

وی پیرامون امضای قرارداد فروش نیابتی شرکت های پالایشگاهی با شرکت پالایش و پخش عنوان کرد: باتوجه به آخرین جلسه‌ی برگزارشده، تمام شرکت های بورسی به جز "شپنا" و "شبریز" این قرارداد را امضا کرده اند، اما این دو پالایشگاه به دلایلی با پالایش و پخش به نتیجه نهایی نرسیده اند ولیکن ممکن است تاکنون قرارداد شرکت‌های یادشده نیز منعقد شده باشد.

وی تأکید کرد: ورود گسترده پالایشگاه ها به بازار سهام طی سال 91 و اتفاق بی سابقه ای که در نماد "شتران" افتاد، سازمان بورس را بر آن داشت تا تعامل خود را با دولت و مراجع ذی ربط افزایش دهد و برگزاری جلسات متعدد و تشکیل کمیته های مورد بحث در راستای این همکاری ها است تا بتوانیم چنین نوسان هایی را به حداقل کاهش دهیم.

پالایشگاه ها مقصر نیستند

وی با اذعان به اینکه شرکت های پالایشی در بروز این تغییرات دخالت نداشته و مقصر نیستند، گفت: چنانچه با استفاده از گسترش روابط پیش از عرضه اینگونه سهام، اوضاع را شفاف تر کنیم، دیگر چنین مواردی مشاهده نخواهد شد. به هر نحو این موارد در اختیار پالایشگاه ها نیست و آنها در رد یا پذیرش برخی اعلامیه های بدهکاری و بستانکار مختار نیستند.

"شاوان" اطلاعات نمی دهد!

مالمیر در اعلام زمان بازگشایی نماد معاملاتی "شاوان" گفت: در آخرین جلسه ای که با حضور مدیران پالایشگاهی برگزار شد، نماینده ای از پالایشگاه نفت لاوان حضور نداشت و با وجود آنکه قرار بود نمادهای این گروه به صورت همزمان مورد بازگشایی قرار گیرند، اما به دلیل عدم ارایه اطلاعات مربوط به سال های مالی 91 و 92 تاکنون، نماد مذکور همچنان متوقف باقی مانده است و همکاران در حال پیگیری و دریافت اطلاعات از شرکت می‌باشند.

"شتران" منتظر اعلام نظر پالایش و پخش

وی در خصوص نماد معاملاتی پالایش نفت تهران نیز اظهار داشت: شرکت مذکور اعلامیه ای از سوی پالایش و پخش دریافت کرد. که آثار حائز اهیمتی روی وضعیت سودآوری این مجموعه دارد، اما "شتران" در تلاش است این موضوع را هرچه سریع تر مرتفع سازد و می توان گفت به محض ارایه اطلاعات شفاف سازی، نماد معاملاتی این پالایشگاه مورد بازگشایی قرار می گیرد.

نماد پتروشیمی اصفهان همچنان متوقف می ماند!

این مقام مسئول از ادامه توقف نماد "شصفها" به دلیل عدم ارسال اطلاعات نهایی از عملکردهای سال مالی 91 و 92 خبر داد.

مالمیر در خصوص عدم توقف نماد معاملاتی برخی شرکت ها با وجود رشد قابل توجه قیمت سهام در یک بازه زمانی کوتاه مدت و عدم شفاف سازی پیرامون علت آن، عنوان کرد: فرض بر این است که چنانچه اطلاعات جدیدی در یک شرکت وجود داشته باشد و یا تغییر با اهمیتی در گزارش های قبلی آن حاصل شده باشد، آن مجموعه سریعاً مراتب را اعلام می کند. از این رو الزاماً نباید سازمان پیگیری دریافت اطلاعات جدید از شرکت‌ها باشد و مدیران شرکت‌ها موظف به افشای اطلاعات رویدادهای جدید موثر بر عملکرد و قیمت سهام شرکت خود می‌باشند لذا در صورت عدم افشای اطلاعات جدید، کماکان آخرین اطلاعات شرکت مورد تایید بوده و در صورت تایید مجدد شرکت به صورت رسمی، مراتب اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: در صورتیکه شرکت نسبت به تعدیل پیش‌بینی اقدام می‌نماید همکاران اطلاعات را بررسی نموده و در خصوص زمان ارسال اطلاعات و آیا این‌که شرکت می‌توانسته تعدیل سود خود را پیش از آن اعلام کند یا خیر اظهارنظر می‌نمایند؛ در نتیجه اگر کارشناسان سازمان به این یقین برسند که اعلام تعدیل عایدی با تأخیر صورت گرفته، گزارش تخلفات به اداره پیگیری حقوقی سازمان بورس ارجاع می شود تا بر طبق قوانین موجود با متخلفین برخورد قانونی انجام گیرد.

مدیر نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس در خصوص علت عدم توقف همزمان نمادهای سیمان و دارویی با توجه به افزایش نرخ فروش محصولات این دو صنعت گفت: برای پی بردن به احتمال تغییر سودآوری شرکت های این دو گروه مکاتباتی صورت گرفته، اما ممکن است برخی پیش از ابلاغ مصوبه افزایش نرخ ها را در پیش‌بینی های خود درج و مفروضات خود را نیز به صورت شفاف اعلام نموده باشند لذا با قطعی شدن افزایش قیمت ها نیازی به اعلام تعدیل سود سهام آنها نباشد.

وی افزود: این احتمال نیز وجود دارد که تحت تأثیر برخی شرایط حاکم بر یک شرکت از جمله منطقه فعالیت و فضای رقابتی حاکم و بالا بودن هزینه حمل و نقل در مقایسه با دیگر رقیبان، تغییر در سود آنها حاصل نشود. کما اینکه طی سنوات گذشته نیز با وجود تغییر نرخ فروش محصولات در یک صنعت، به دلیل حضور در یک بازار رقابتی، برخی تولیدکنندگان مجبور به عرضه محصولات خود با قیمتی پایین تر از سایر فعالان آن حوزه بوده‌اند. همچنین شرایط و نوع تقاضای خریداران خارجی نیز در نحوه فروش محصولات شرکت‌ها مؤثر است.

وی در ادامه یادآور شد: صورت‌های مالی عملکرد سه ماهه میان‌دوره‌ای آنها نیز باید تأیید کننده ادعای شرکت‌ها مبنی بر عدم وجود تعدیل با اهمیت باشد. اما چنانچه در گزارش های میان دوره‌ای بعدی این صنایع از محل مصوبه‌های قبلی تعدیل با اهمیتی مشاهده شود، گواهی بر بروز تخلف بوده که این امر نه از لحاظ شرعی و نه از لحاظ قانونی درست نیست و در صورت مشاهده چنین تخلفی، برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

مالمیر ادامه داد: البته باید توجه داشت که سال مالی شرکت ها نیز متفاوت بوده و این تغییرات ممکن است در سال های مالی بعدی آنها آثار خود را نشان دهد.

از بازگشایی نمادهای متوقف چه خبر؟

مالمیر با ابراز امیدواری برای بازگشایی نمادهای معاملاتی پاکسان صنعتی بهشهر در روزهای آتی، خبر داد و اظهار داشت: نماد معاملاتی پارس الکتریک نیز با توجه به تغییر در بحث دارایی های ثابت، پس از انتشار گزارش شفاف سازی بزودی مورد بازگشایی قرار می گیرد.

مدیر نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس در خاتمه سخنان خود در خصوص انتقال برخی نمادها میان بازارهای بورس و فرابورس گفت: در شرایط فعلی موضوع انتقال نمادهای "تراک"، "و سدید" و "فجوش" از بورس به فرابورس تحت بررسی قرار دارد. اما با توجه به اعتراض این شرکت ها نسبت به حذف نماد معاملاتی خود، باید منتظر اعلام نظر نهایی هیأت مدیره سازمان ماند و چنانچه درخواست آنها مبنی بر عدم حذف نماد معاملاتی مورد قبول واقع نگردد، سه نماد مذکور در بازار توافقی فرابورس بازگشایی می شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر