بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۲
کد خبر : ۹۹۶۹۹
همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز در ادامه رشد خود توانست از مرز روانی 50هزار واحد عبور کند و رکوردی تاریخی را بر جای بگذارد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با شروع انتشار گزارش‌های سه ماهه به ویژه گزارش پتروشیمی آبادان موجب افزایش توجه معامله‌‌گران به گروه پتروشیمی شد. در این شرایط تثبیت نرخ دلار در برابر ریال و همچنین ادامه رکود در بازارهای موازی موجب شد معامله‌‌گران با انگیزه بیشتری اقدام به خرید کنند که ماحصل این انگیزه تشکیل صف‌های خرید و در نهایت رشد یک هزار و 43واحدی شاخص کل بود. از دیدگاه اکثر کارشناسان، بازار سهام با توجه به افزایش امیدواری‌ها و همچنین رکود در بازارهای موازی در موقعیت بهتری قرار داشته که همین امر نیز موجب افزایش
«پی بر ای» بازار شده است.
با این اتفاق شاخص بورس که امسال را با عدد 38 هزار و 40 واحد آغاز کرده بود، در هشتمین روز تابستان و با عبور از کانال 50 هزار واحدی، صعود 12 هزار واحدي را ثبت كرده است. 
بنابراین با رشد 1/2 درصدی شاخص بورس تهران بازدهی بازار سرمایه از 32 درصد عبور کرد و این رقم رکورد بی‌سابقه‌ای را به جای گذاشت زیرا این اتفاق موجب شد بورس تهران در برابر سایر بازارها 
یکه تازی کرده و بازارهای طلا، مسکن و ارز در برابر بورس حرفی برای گفتن نداشته باشند. 
ارزش بازار سرمایه رکورد جدیدی را ثبت کرد و برای اولین بار 240 هزار میلیارد تومانی شد.
در همین حال دیروز سخنان دکتر روحانی در همایش افق رسانه ملی نیز توانست نظر کارشناسان بازار سرمایه را به خود جلب کند.تاکید رییس‌جمهور منتخب بر اعتدال به عنوان برنامه دولت آینده و همچنین تاکید بر واگذاری اقتصاد به مردم و نظارت دولتی بر اقتصاد موجب شده است انتظار از بازار سهام افزایش پیدا کند. در همین حال برخی از معامله‌‌گران رویکرد بازار سرمایه در سال 92را مشابه سال 82 و رکورد شکنی‌های آن سال قلمداد می‌کنند که در این فضا بازار با رشد قیمت‌ها به ویژه در بازگشایی‌ها مواجه بود.
از سويي رشد پیوسته بازار موجب شده است کمتر معامله‌‌گر کوتاه‌مدتی اقدام به عرضه سهام خود كند؛ در چند هفته اخیر همواره سهام به لحاظ تکنیکالی نقاط اوج  و فرود بالاتری نسبت به هر روند قبلی خود به ثبت رسانده‌اند و از این نظر معامله‌‌گران کوتاه مدت در هر مرحله عرضه سهام خود چاره‌ای جز خرید در قیمت‌های بالاتر پیدا نکرده اند که همین مساله هم به کاهش عرضه سهام منجر شده است. هر چند به صورت طبیعی بازار با شکستن سقف‌های تاریخی شاخص و رشد قیمت‌ها بايد مترصد افزایش عرضه‌ها باشد.
در بازار دیروز  در گروه تجهیزات شرکت حفاری شمال با برگزاری مجمعی موفق 500ریال سود نقدی را تقسیم کرد. در همین حال نماد ایرانول نیز با رشد قیمتی برای برگزاری مجمع متوقف شد تا بازار شاهد مجامعی مناسب در سال جاری باشد.
در بازار دیروز درگروه سیمانی معاون کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری با رشد 15 درصدی 2 میلیون تن سیمان به عراق صادر کردیم، گفت: انجمن سیمان به دنبال آن است تا در عراق کارخانه سیمان ایجاد شود.
کیومرث کرمانشاهی در گفت‌وگو با  خبرگزاري فارس در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود از اول جولای صادرات سیمان ایران به عراق ممنوع می‌شود، اظهار کرد: تا‌کنون صادرات سیمان ممنوع نشده است اما ما هم این نگرانی را داریم و موضوع را پیگیری می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر برطرف شود.
در گروه پالايشي، ديروز نمادهاي شراز و شپنا با عرضه‌هاي قابل توجه متعادل شدند، اما صف خريد شبريز ادامه داشت. در اين گروه یک مقام مسوول‌ در پالایش نفت تهران پیرامون بازگشايي اين نماد اظهار کرد: بازگشایی نماد «شتران» هم‌اکنون منوط به ارائه گزارشی پیرامون تعدیل درآمدهای این شرکت است و انتظار می‌رود که ارائه این گزارش و بازگشایی نماد شرکت در اوایل هفته آینده میسر شود.
وی در عین حال پیرامون شایعات مطرح شده در هفته‌های گذشته پیرامون الزام این شرکت به افزایش سرمایه افزود: فشاری بر پالایش نفت تهران برای افزایش سرمایه از سوی هیچ نهادی وجود ندارد اما این شرکت برنامه افزایش سرمایه را برای سال 92 در دستور کار قرار داده است.
بر اساس گفته های این مقام آگاه، برنامه افزایش سرمایه «شتران» در آینده نزدیک محقق نخواهد شد.
در گروه خودرویی دیروز ایران خودرو پس از تعدیل منفی با رشد قیمتی بازگشایی شد.
در ادامه بازگشايي روز گذشته نمادهاي معادن منگنز، كاشي سينا، سايپا آذين و مگسال نيز با جهش قيمتي به تابلو بازگشتند.
شرکت ایران خودرو با سرمایه‌ای معادل 882 میلیارد تومان طبق اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به اسفند 91 برای هر سهم مبلغ 487 ریال زیان خالص محقق کرده است.
این شرکت پیش از این با سرمايه960 میلیارد تومانی به ازای هر سهم مبلغ 320 ریال زیان خالص در سال 91 پیش‌بینی کرده بود که طي اطلاعات ارسالي اخير بر اساس سرمايه 882 میلیارد تومانی مبلغ 487 ریال محقق شده که با توجه به افزايش سرمايه شرکت بر اساس سرمايه960 میلیارد تومانی بالغ بر 447  ريال مي‌شود که خبر از تعدیل منفی 40 درصدی داشته است.
همچنین «خودرو» در سال مالی 91 با کاهش  بیش از 42 درصدی تولید انواع خودرو روبه‌رو‌ بوده و در این میان بیشترین سهم مربوط به گروه پژو با کاهش نزدیک به 58 درصدی است.
در گروه معدنی، مديرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزي ايران (بافق) از واگذاري اين شرکت به صندوق بازنشستگي فولاد بابت رد ديون دولت خبر داد.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 211میلیارد تومان سهام داد‌و‌ستد شد که 4/11 درصد آن را معامله 8میلیون سهم پالایشگاه اصفهان تشکیل داد. از 241نمادی که دیروز روی تابلو رفتند 21نماد با کاهش قیمت و 218نماد با رشد قیمت معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر