بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۵
کد خبر : ۹۹۹۵۲
اقبال عمومي بازار سرمايه در حالي گروه‌هاي مختلف را تحت تاثير قرار داده كه با تثبيت شاخص‌ در وراي كانال 50 هزار واحدي اين بار صف‌هاي خريد و معاملات سنگين را در گروه واسطه‌گري‌هاي مالي شاهد هستيم. گروه واسطه‌گري‌هاي مالي كه همواره در قيمت‌هاي معادل 60 تا 70 درصد (NAV (Net Asset Value خود معامله مي‌شدند چند روزي است بيشترين حجم معاملات را در ميان صنايع مختلف به خود اختصاص داده‌اند.
كارشناسان رشد دسته جمعي قيمت‌ها را دليل اصلي حركت اين گروه ارزيابي مي‌كنند؛ گروهي كه به نظر مي‌رسد با يك تاخير زماني حركت خود را آغاز كرده است و معاملات سنگين نمادهايش با استقبال خريداران همراه شده است.
آرامش بازار سرمایه پس از اصلاح قیمت شرکت‌های سرمایه‌گذاری
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد در ارزیابی خود از رشد معاملات گروه واسطه‌گری‌های مالی طی روزهای گذشته، اظهاركرد: بازار از ابتدای سال 1392 رشد قابل توجهی داشته به طوری که درکنار رشد 34 درصدی شاخص بورس، شاخص شرکت‌های سرمایه‌گذاری نيز 52 درصد افزایش یافته است. فواد فتح‌الهی افزود: این 52 درصد مربوط به تحولات جاری نیست و باید آن را به تحولات قبلی افزایش قیمت شرکت‌ها در سال 1391 و اوایل سال 1392 نسبت داد.  وی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری طی سه ماهه ابتدای سال، سود سرمایه‌ای مناسبی را شناسایی کرده‌اند و با توجه به اينكه تقسیم سود شرکت‌ها در مجامع افزایشی بوده به طور قطع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سودهای قابل توجهی از این محل کسب خواهند کرد؛ بنابراين رشد اخیر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در پاسخ به تحولات جدید این شرکت‌ها است و از این رو، این صنعت با تقاضای خرید مواجه شده است.
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی همچنین در خصوص میانگین فاصله ارزش ذاتی شرکت‌های واسطه‌گری مالی درمقایسه با NAV  این گروه، عنوان کرد: در حال حاضر نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌های هر سهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری در محدوده  60 تا 65 درصد قرار دارد،  یعنی P/NAV متوسط صنعت 60 درصد است و این یعنی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به کسر قیمت معامله می‌شوند و این امری طبیعی است؛ زیرا بازار هزینه‌های پنهان نظیر هزینه‌های نمایندگی (هزینه جدایی مدیریت از سهامداران و تمایلات مدیران)، هزینه‌های آتی، نقدشوندگی دارایی‌ها، پرونده‌ای حقوقی و غیره را لحاظ می‌کند زیرا سهامداران می‌توانند  پرتفوی‌هایی مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کنند که هزینه‌های ياد شده را نداشته باشد ولی در طرف مقابل مزیت ایجاد سینرژی و مدیریت حرفه‌ای را از دست خواهند داد. وی تصریح کرد: بر این اساس نمی‌توان به استانداردی برای P/NAV در تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری رسید، زیرا بر اساس سبد دارایی‌ها، نحوه مدیریت و ...، هر شرکت نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌های مخصوص خود را دارد. ولی از نظر اینجانب، این نسبت نباید کمتر از 75 درصد و بیشتر از 95 درصد باشد.
فتح‌الهی در پاسخ به این سوال که آیا این گروه در دوره‌های مختلف بورس توانسته است رشد این چنینی را شاهد باشد؟، گفت: بله. معاملات گروه واسطه‌گري مالي از آبان ماه 1381 تا مردادماه 1383 و از اردیبهشت 1388 تا اردیبهشت 1390 نیز افزایشی بوده است.
وی در خصوص منطقی بودن رشد این گروه و آثار و چشم‌انداز تداوم حرکت قیمت‌ها درواسطه‌گری مالی در پیش‌روی بازار، ابراز كرد:  معتقدم افزایش قیمت شرکت‌های سرمایه‌گذاری تاکنون منطقی بوده و هنوز ریسکی و متهورانه نشده است. به طور قطع بازار پس از اصلاح قیمت شرکت‌های سرمایه‌گذاری، آرام خواهد گرفت و این اصلاح قیمت نشان‌دهنده اعتماد بازار به چشم‌انداز آتی بورس است مبنی بر اینکه قیمت‌های جاری سهام بازار موقتی نیست و در میان‌مدت قیمت‌ها حداقل در سطوحی نزدیک به سطوح جاری خواهد بود.
با ديدگاه كوتاه‌مدت نمي‌توان انتظار سودآوري داشت
مدير يكي از شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در پاسخ به ارزيابي خود از اقبال بازار سهام به گروه واسطه‌گري‌هاي مالي  گفت:  قيمت سهام شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در گروه واسطه‌گري مالي نسبت به خالص ارزش دارايي‌ها يا NAV هر سهم آنها فاصله داشت و همين عقب‌ماندگي قيمت‌ها نسبت به NAV آنها باعث شد به تبع از خوش‌بيني‌هايي كه بازار به آينده داشت افزايش قيمت پيدا كنند و قيمت بازار به NAV هر سهم نزديك شود. اصغر عارفي افزود: البته اين خوش‌بيني بي‌منطق است ولي بازار سعي مي‌كند فاصله قيمت‌ها را كم كند. تقريبا تمام دارايي‌هاي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري صرف سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار مي‌شود، بهترين روش براي ارزشيابي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، محاسبه خالص ارزش دارايي‌هايشان يا NAV  در هر مقطع زماني است. وي تاكيد كرد: اين روش ارزشيابي، ارزش ذاتي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري را به دست مي‌آورد. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، NAV را از طریق کسر بدهی صندوق از ارزش روز کل پرتفوی به دست می‌آورند. اما توجه تحلیلگران مالی غالبا به محاسبه نوع NAV در صندوق‌هاست زیرا از این طریق سهام شرکت مربوطه قیمت‌گذاری می‌‌شود.  
اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه در شرايط فعلي قيمت تابلو و بازار از قيمت NAV هر سهم پايين‌تر است، تاكيد كرد: ممكن است در صورت تداوم شرايط موجود قيمت بازار از قيمت NAV هر سهم جلو بيفتد و آن وقت است كه تجربه سال‌هاي 1383 و 1384 تكرار مي‌شود كه نمي‌تواند مطلوب فعالان بازار سرمايه باشد. 
عارفي درباره اينكه در شرايط فعلي به طور ميانگين قيمت هر سهم شركت‌هاي واسطه‌گري مالي در مقايسه با NAV اين گروه به چه ميزان است؟ اظهار كرد: اگر ماكزيمم قيمت هر سهم 90 درصد NAV همان سهم باشد، ايرادي ندارد البته براي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري كه غير‌بورسي هستند نمي‌توان NAV را محاسبه كرد اما در شرايط كنوني قيمت تابلو 80 تا 90 درصد NAV هر سهم از شركت است كه به نظر مي‌رسد مناسب باشد. عارفي گفت: البته قبلا اين عدد بين 60 تا 65 درصد بوده كه اين وضعيت به واسطه اميدواري‌ها به آينده و رونق بازار سهام با افزايش محسوسي رو‌به‌رو بود.  وي در پاسخ به اين سوال كه استاندارد قيمتي شركت‌هاي اين گروه در ساير كشورها به چه ميزان است؟ گفت: تا 90 درصد اين تناسب معنا دارد و استاندارد جهاني نيز حداكثر تا 90 درصد است، هر چند كه در هر يك از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري شرايط فرق مي‌كند.  عارفي درباره اينكه آيا رشد اين گروه منطقي است؟ گفت: اگر روابط بين‌المللي و ديپلماسي ما عاقلانه و براساس شرايط موجود باشد، افزايش قيمت‌ها توجيه‌پذير مي‌شود زيرا بخش عمده‌اي از مشكلات ايجاد شده در رابطه با تجارتمان حل مي‌شود البته يادمان نرود اين اتفاق يك پروسه بلندمدت است و با آمدن رييس‌جمهور جديد به آساني همه اين مشكلات حل نمي‌شود. عارفي در پايان با توصيه به سهامداران تصريح كرد: اگر سرمايه‌گذاران نسبت به حضور در بازار، ديدگاه بلندمدت داشته و بر اين باور باشند كه اوضاع اقتصادي بهبود پيدا مي‌كند چه بسا سرمايه‌گذاري مشكلي نداشته باشد اما با ديدگاه كوتاه‌مدت نمي‌توان انتظار اميدواركننده‌اي از سودآوري را داشت زيرا بايد به صورت بلندمدت به بازار نگاه كرد.           
احتمال كسب سود در ميان‌مدت
كارشناس ارشد سرمايه‌گذاري شركت سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي در خصوص روند معاملات سهام در گروه واسطه‌گري مالي گفت: با توجه به اينكه مدل ارزش‌گذاري سهام اين گروه اغلب روش NAV (خالص ارزش دارايي‌ها) است، با افزايش شاخص كل و سطح عمومي قيمت‌هاي سهام، اين NAV نيز افزايش يافته و شركت‌هاي اين گروه با يك تاخير زماني در بازار سهام با اقبال عمومي روبه‌رو مي‌شوند. زردوغي تاكيد كرد: شركت‌هاي سرمايه‌گذاري عموما بر دو گروه تقسيم مي‌شوند كه در دسته اول تمركز سرمايه‌گذاري‌ها در يك يا چند صنعت خاص است و بيشتر وزن سبد سهام را اين چند شركت تشكيل مي‌دهند. مثل سرمايه‌گذاري سپه و آتيه دماوند كه با افزايش شركت‌هاي شاخص در سبد كه وزن بيشتري در سبد سرمايه‌گذاري‌ها دارند، قيمت سهام شركت‌ها نيز  افزايش مي‌يابد. اما دسته دوم تمركزي بر روي صنعت و سهام خاص ندارند و غالبا طيف گسترده‌اي از سرمايه‌گذاري‌ها در پرتفوي خود جاي داده اند همانند سرمايه‌گذاري ملي يا سرمايه‌گذاري بوعلي. اين كارشناس ارشد سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي خاطرنشان كرد: به اين ترتيب افزايش شاخص سهام اين گروه وابسته به حركت شاخص سهام ساير گروه‌ها (صنعت، بانك...) خواهد بود و با یک تاخير زماني حركت خواهد كرد. وي با تاكيد بر اينكه NAV گروه واسطه‌گري مالي به دليل افزايش سطح عمومي قيمت‌ها رشد كرده است، گفت: عموما اين شركت‌ها بايد در قيمت‌هاي معادل 70  تا 80 درصد NAV مورد معامله قرار گيرند.
بر اين اساس نبايد فراموش كرد كه سهام اين گروه  طبق مدل‌هاي قيمت‌گذاري همواره بايد كمتر از NAV واقعي خود مورد معامله قرار گيرند زيرا اگر قرار باشد سهام شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در حدود NAV يا بيشتر مورد معامله قرار گيرد، براي سهامداران خريد سهام شركت‌هاي زير مجموعه‌ها و تشكيل پرتفوي متناسب با سبد سهام اين شركت‌ها توجيه‌پذيرتر است. زردوغي تصريح كرد: با اين حال در صورتي كه سهام زيرمجموعه اين پرتفوي از صف خريد برخوردار بود يا به دليل بسته بودن قابل معامله و دستيابي نباشد، سهامداران مي‌توانند با توجه به افزايش سودآوري زيرمجموعه‌ها درآينده سهم شركت سرمايه‌گذاري را در قيمت‌هاي نزديك به NAV خريداري كنند.
زردوغي ادامه داد: با توجه به عدم اقبال بازار سهام در ادوار گذشته اغلب پرتفوي سهام شركت‌هاي سرمايه‌گذاري با زيان ناشي از سرمايه‌گذاري‌ها همراه بود و طبق استانداردها الزام گرفتن ذخيره كاهش بايد رعايت مي‌شد كه اين ذخيره كاهش از ميزان سود دوره و سود تقسيمي مي‌كاست و مانع استقبال سهامداران از اين گروه بود. وي افزود: اما در حال حاضر با افزايش قيمت سهام زير مجموعه اين گروه امكان آزادسازي اين ذخيره و تقسيم سود بيشتري در مجامع آتي اين گروه قابل پيش‌بيني است. اين كارشناس بازار سرمايه تاكيد كرد: در نتيجه با توجه به رعايت محدوده 70 تا 80 درصد كه از لحاظ تاريخي هم مورد تاييد است احتمال كسب سود در ميان مدت و سرمايه‌گذاري در اين گروه از توجيه منطقي برخوردار است.
تاخير فاز در حركت واسطه‌گري‌ها
در اين زمينه عليرضا كديور از كارشناسان بازار سرمايه در گفت‌وگو با خبرنگار ما تغييرات گروه واسطه‌گري مالي را تابعي از بازار دانست و گفت: گروه واسطه‌گري مالي به دليل دارا بودن پرتفوي متشكل از سهام شركت‌هاي مختلف، تابع نوسانات بازار است، چنانچه بازار روندي صعودي داشته باشد و سهام شركت با افزايش قيمت مواجه باشند، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري نيز با رشد روبه‌رو خواهند شد.
وي تصريح كرد: اما اين نوسانات با اندكي تاخير نسبت به بازار در شركت‌هاي سرمايه‌گذاري بروز خواهد كرد.  كديور  ادامه داد: تجربه نشان داده كه اين شركت‌ها با تاخير فاز نسبت به بازار سرمايه حركت مي‌كنند؛ در ابتدا نوسانات در بازار سرمايه و سپس در شركت‌هاي واسطه‌گري قابل مشاهده خواهد بود.  وي در ادامه افزود: به اين ترتيب رشد كنوني شركت‌هاي سرمايه‌گذاري نيز ناشي از همين مساله و در پي رشد بورس به ويژه در يكي دو ماه اخير است. اين كارشناس بازار سرمايه در ادامه به آثار مثبت رشد قيمت سهام در اين قبيل شركت‌ها پرداخت و گفت: شركت‌هاي سرمايه‌گذاري تابع پرتفوي سهام خود هستند و چنانچه سهام مزبور روندي مثبت طي كند، از دو جنبه تاثير مثبت بر شركت ايجاد خواهد كرد. كديور ادامه داد: تاثير ابتدايي اين رشد در افزايش خالص ارزش دارايي‌ها يا همان NAV نمايان خواهد شد، همچنين فرصت ايجاد شده سبب مي‌شود كه از محل فروش سهام خود سود كسب كنند كه اين مساله باعث رشد EPS شركت خواهد شد. كديور تصريح كرد: اما به طور كلي قيمت سهام شركت‌هاي واسطه‌گري مالي كمتر از NAV آنهاست كه علت اصلي اين موضوع نيز همان P/E بالاي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري نسبت به P/E بازار سرمايه است كه موجب خواهد شد اين قبيل شركت‌ها پايين‌تر از NAV خود معامله شوند.
وي خاطرنشان كرد: به‌اين ترتيب در زمان رشد بازار نيز، NAV شركت‌هاي سرمايه‌گذاري افزايش يافته و در نتيجه قيمت سهام آنها صعود مي‌يابد، اما در نهايت يك فاصله مشخص ميان قيمت و NAV آنها باقي مي‌ماند. اين كارشناس بازار سرمايه در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر اينكه رشد اخير اين گروه را منطقي مي‌دانيد؟ گفت: چنانچه رشد بازار در چند وقت اخير منطقي باشد، رشد اين گروه نيز كه تابعي از بازار است منطقي خواهد بود.  وي ادامه داد: با صعود بورس در سال 82 نيز شاهد رشد اين گروه بوديم و به رغم افت بيشتر شركت‌ها در ماه‌هاي بعد، رشد  اين گروه تا سال 83 ادامه يافت، كه اين مساله نمونه بارز تاخير فاز اين گروه با بازار سرمايه‌ است.
كديور در ادامه اظهاراتش به موضوع ذخيره كاهش ارزش سرمايه‌گذاري‌ها در اين گروه اشاره كرد و گفت: شركت‌هاي‌ واسطه‌گري به دنبال افت بورس در سال 87 با افت شديد در پرتفوي خود مواجه شدند و براي رفع اين معضل مجبور به لحاظ ذخيره كاهش ارزش سرمايه‌گذاري در پرتفوي خود شدند، كه با بهبود شرايط در يكي دو سال اخير به خصوص از ابتداي سال جاري تا كنون، اين ذخيره جبران شده و باعث سودآوري شركت‌ها از اين بخش خواهد شد.
وي تصريح كرد: اما سرمايه‌گذاران بايد توجه كنند كه اين اتفاق (برگشت از محل ذخيره كاهش)، سود عملياتي شركت نيست و تنها يك بار اتفاق مي‌افتد و تكرار پذير نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر