بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
یکی از عجیب‌ترین جلسات پارلمان‌ شهری در صحن علنی شورای شهر

ابهامات قرارداد دو میلیارد یورویی شهردار تهران با چین

ابهامات قرارداد دو میلیارد یورویی شهردار تهران با چین
محتوای قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران توسط یک فعال رسانه‌ای افشا و موجب ایجاد حواشی در شورای شهر تهران شد.
کد خبر : ۲۸۰۲۷۲

به گزارش بورس‌نیوز، در سال گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران دو بار به همراه برخی از اعضای شورای شهر و مدیرانش به چین سفر کرد. پس از انتقاد شورای شهر تهران به طولانی بودن این سفر، او طی جلسه‌ای عملکرد خود از این سفر را تشریح کرد. زاکانی در ۱۵ بهمن‌ماه درخصوص دستاورد این سفر گفت: «قرارداد‌های منعقد شده از این سفر قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در حوزه زباله‌سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است. همچنین بسته خودرویی سفر اخیر شامل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است.»

پس از تشکیل این قرارداد‌ها در اسفندماه سال ۱۴۰۲، صدور مجوز قرارداد به ارزش دو میلیارد یورو توسط شورای شهر انجام شد که در نوع خود به دلیل ارزش ریالی آن بی‌نظیر بود. حال پس از گذشت دو ماه از صدور این مجوز، یک فعال رسانه‌ای دست به افشای جزئیات قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی شهرداری تهران از یک شرکت مهندسی ساختمانی زده است.


این قرارداد همچنان در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفته است و حتی در جلسه روز گذشته که با حضور شهردار تهران برگزار شد نیز اطلاعاتی درباره محتوای آن بیان نشد. انتقادات اعضای شورای شهر تهران نسبت به این موضوع موجب شد تا صحن شورای شهر تهران در روزی که روز شورا‌ها بود، متشنج شود؛ برخی از اعضای شورای شهر تهران به نشانه اعتراض زمانی که علیرضا زاکانی، شروع به سخنرانی کرد، صحن شورا را ترک کردند، اما تعداد نمایندگان معترض به اندازه‌ای نبود که جلسه از حد نصاب قانونی بیفتد.


علیرضا زاکانی شهردار تهران در این جلسه به جای معاون خود۷ پشت تریبون شورای شهر قرار گرفت و ضمن رد اتهامات وارد شده به قرارداد برای واردات اتوبوس برقی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، دستگاه‌های امنیتی و بانک مرکزی صفر تا صد موضوع را می‌دانند، گفت: «قرارداد ما در چین کاملاً مشخص است و کسی که احتمالاً کلاه بر سرش رفته باید در دادگاه پاسخ دهد. مواردی که مطرح شده کاملا غلط بوده است. چهار ماه زمان تحویل تعهد چینی‌هاست که پس از دریافت پیش‌پرداخت انجام خواهد شد. عده‌ای می‌خواهند کار در شهر انجام نشود، اما انجام شد.»


مدتی است که مشکلات حمل و نقل عمومی شهر تهران به مسئله مهم شورای شهر تهران با شهرداری تهران تبدیل شده است. با وجود چندین تذکر در این خصوص به شهردار تهران او تا به حال پاسخ صریحی در این باره نداشته است.


اما یکی از حاشیه‌های مهم زاکانی درمورد تأمین حمل و نقل عمومی، عدم همکاری او با خودروسازان داخلی است. به همین دلیل او با بهانه مقرون‌به‌صرفه بودن خرید از خارج، قراردادی غیرشفاف با چینی‌ها بدون برگزاری مناقصه و طی شدن روند قانونی طی کرده است.
پشت‌پرده این قرارداد دو میلیارد یورویی با توجه به اخبار منتشرشده از آن توسط یک فعال رسانه‌ای، می‌تواند خبر از فساد بزرگ در شهرداری تهران از خروجی این قرارداد باشد.


هرچند بنابر ادعای شهردار تهران اگرچه اعضای شورای شهر تهران در جریان امور قرار نداشتند، اما بخش‌های دیگر از آن مطلع بودند.
مردم باید بدانند که شهرداری تهران برچه اساسی قرار است الگوی حمل و نقل شهری را تغییر بدهد. این قرارداد مجموعه‌ای از اصول حقوقی را دارا است که باید به شکل شفاف در صحن شورای شهر تهران مطرح می‌شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر