بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
استفاده از ضوابط
مدیرعامل شرکت بهساز کاشانه تهران گفت: به صورت خاص در پروژه آرارات ضوابط ساختمان سبز را اجرا کردیم. در تجهیزات سرمایش و گرمایش و عایق صوت از ضوابط ساختمان سبز استفاده کردیم و نتیجه خوبی نیز داشت.
کد خبر : ۲۸۰۹۶۳
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بهساز کاشانه تهران در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ با حضور ۷۱.۵۷ درصد سهامداران برگزار شد. 
به گزارش بورس نیوز، امیر مسعود قربانی نیا، مدیرعامل شرکت بهساز کاشانه تهران درمجمع اظهار کرد: دلیل اینکه مجمع به مدت یک ماه به تاخیر افتاد، بابت بررسی‌های پروژه ونک از طریق حسابرس ها، این تاخیر صورت گرفت. لازم است قبل از اینکه وارد دستور جلسه شوم، توضیح دهم که قرارداد پروژه در میدان ونک یک قرارداد مشارکتی و با کاربری تجاری اداری بوده است. اقدامات اولیه روی زمین انجام شد. باتوجه به اینکه پروانه ساختمانی آن صادر نشده بود، زمانبر شدن این موضوع باعث شد که ارزش افزوده ایجاد شده روی زمین را ناشی از اخذ کمیسیون ماده ۵ بوده را در نظر بگیریم و موانع آن را رفع کنیم. سال ۹۹ مزایده اولیه برگزار شد، سال ۱۴۰۱ در قالب دو مزایده که مزایده اول بدون متقاضی بود. مزایده دوم با قیمت پایه ۱۹۵۰ میلیارد تومان به صورت نقد و اقساط این زمین عرضه شد. 

وی افزود: در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۴ مبایعه نامه تنظیم شد و یکی از دستاورد‌های این قرارداد مشارکت سال ۸۹ بود. با امضا این مبایعه نامه، قرارداد مشارکت از درجه اعتبار ساقط شد. 

قربانی نیا در این باره ادامه داد: شرایط پرداختی خریداران به این ترتیب بود که ۱۵ درصد به صورت نقد، حصه زمان تحویل به میزان ۹۷.۵ میلیارد که ۲۵ قطعه زمین با کاربری مسکونی و سطح مشخصی که کارشناس رسمی دادگستری قیمت گذاری کرده بود در شهرک ناز به بهساز کاشانه تهران منتقل شد.

مدیرعامل "ثبهساز" همچنین ادامه داد: یک زمین مناسب دیگر به نام ملک سمیه به ما معرفی شد. از طرف بهساز کاشانه تهران قیمت گذاری و در نهایت به نام شرکت معامله و سند مالکیت آن به اسم بهساز کاشانه تهران واگذار شد.

وی بیان کرد: دومین چک حصه اقساط در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۵ بود که موجودی نداشت و چک برگشت خورد. اظهارنامه فسخ را برای خریداران ارسال کردیم. دادخواست تایید فسخ را پیگیری کردیم. اولین جلسه رسیدگی ۲۸ فروردین ماه برگزار شد و منتظر صدور رای هستیم. ما دنبال این هستیم که تایید فسخ قرارداد را بگیریم. اگر موفق به انجام تنفیذ قرارداد شدیم، معادل ۳۹۰ میلیارد به نفع شرکت ضبط می‌شود، زمین به شرکت بر می‌گردد و جزو دارایی‌های شرکت ثبت خواهد شد. ضمن اینکه مانع بزرگ موجود در این قرارداد یعنی همان قرارداد مشارکت قبلی از بین خواهد رفت و زمین بدون قرارداد مشارکت در اختیار ما قرار می‌گیرد. 

مدیرعامل شرکت بهساز کاشانه تهران خاطرنشان کرد: به هر دلیل اگر رای دادگاه تایید فسخ نشود، قرارداد ما کاملا مشخص است و خریدار ملزم به پرداخت حصه اقساط پروژه است. ضمن اینکه ملزم به پرداخت خسارات تاخیر و تادیه متناسب با قرارداد فیمابین است. 

قربانی نیا در ادامه این مجمع توضیح داد: شرکت بهساز کاشانه تهران در سال ۸۲ تاسیس شد. این شرکت سرمایه ۲۰۱۳ میلیارد تومانی دارد که از محل مطالبات حال شده سهامداران افزایش سرمایه صورت گرفت. در مرداد ۹۹ به بورس عرضه شد. اقدام خوبی که در سال گذشته برای بهساز کاشانه تهران رقم خورد، این بود که نماد معاملاتی "ثبهساز" در بهمن ماه ۱۴۰۲ از تابلوی فرعی بازار اول به تابلوی اصلی ارتقا یافت. 

وی با اشاره به ساختار مالکیت صاحبان سهام عمده شرکت گفت: شرکت توسعه ساختمان تدبیر ۶۶.۵ درصد، صندوق سرمایه گذاری تدبیرگران فردا ۲.۴ درصد، گروه اقتصادی تدبیر ۱.۰۶ و سایرین نیز حدود ۳۰ درصد سهامداران "ثبهساز" هستند.

مدیرعامل "ثبهساز" بیان کرد: وضعیت اخذ برگ قطعی مالیات ۵ سال گذشته اینگونه است که به غیر از سال ۱۴۰۰، باقی را انجام دادیم و این موضوع نشان دهنده این است که پرداخت مالیات در ۵ سال گذشته مناسب است. در شرکت، واحد حسابرس داخلی و کمیته حسابرسی تشکیل شد. این کمیته برای حل مشکلات سال‌های گذشته تلاش کرد. 

کمیته‌های هیات مدیره شرکت، کمیته ریسک و کمیته انتصابات داریم که به تصمیم گیری مناسب‌تر اعضای هیات مدیره کمک می‌کند. ۱۲ جلسه کمیته مدیریت ریسک، ۲۰ جلسه کمیته حسابرسی و ۴ جلسه کمیته انصابات برگزار شده که کمک می‌کند تا شرکت بر مدار بهتری حرکت کنند.

قربانی نیا گفت: کمیته‌های تخصصی شرکت شامل کمیته مبارزه با پولشویی، کمیته وصول مطالبات، کمیته مدیریت پروژه، کمیته حقوقی، کمیته فنی و طراحی به صورت منظم درباره موضوعات مربوط بررسی می‌کنند. پروژه‌ها و املاک در اختیار شرکت را اگر در دو بخش تقسیم کنیم، ۵۲ درصد تهران و سایر استان‌ها ۴۸ درصد خواهد بود. گستره جغرافیایی پروژه‌های اجرایی شرکت در کشور تهران، گیلان، اردبیل، البرز، مازندران و همدان مجموعا ۱۵۳ هزار متر مربع پروژه در دست اجرا داریم که به صورت میانگین حدود ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. این میزان، نشان دهنده پیشرفت پروژه‌های ثبهساز به سمت تکمیل شدن است. به این سبد پروژه‌های جدیدی را نیز اضافه خواهیم کرد تا خط تولید بهساز متناسب با هر سال تولیدات خود را داشته باشد.

وی با اشاره به عملکرد شرکت عنوان کرد: از نظر درآمد عملیاتی ۱۰۵ درصد برنامه مورد نظر را پوشش دادیم. سود خالص ۱۱۰۰ میلیارد یعنی ۱۷۵ درصد برنامه موردنظر و سرمایه گذاری برای تولید بهینه و توسعه آن ۱۲۳ درصد بوده است. 

مدیرعامل "ثبهساز" درباره جایگاه شرکت در مقایسه با شرکت‌های فعال گروه گفت: از نظر درآمدعملیاتی شرکت بهسازکاشانه شرکت دوم در میان شرکت هم گروه در بورس است که در ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ با رقم ۱۶۹۰ میلیارد تومان، از نظر سود خالص رتبه دوم را با ۱۱۰۰ میلیارد تومان را کسب کرده است. 

وی افزود: ما در پروژه‌ها از روش‌های مختلف مانند گودبرداری و پایدارسازی استفاده کردیم. مثل روش نیلینگ دیگر نیاز نیست که از همسایه‌ها مجوز بگیریم. زمان اجرا نسبت به پایدارسازی به روش متعارف کمتر و زمان ریسک ناپایداری درگودبرداری که به این روش ساخته می‌شود نیز کاهش می‌یابد. از سقف‌های نوین دانش بنیان در پروژه‌های مختلف مانند پروژه عظیمیه استفاده شده است. از بلوک‌های AEC استفاده کردیم که خواص و ویژگی‌های مربوط به خود را دارد. از سیستم BMS در پروژه‌ها استفاده شده که همه این‌ها برای رقابتی کردن پروژه‌ها مهم است. 

قربانی نیا گفت: تلاش کردیم که در بخشی از پروژه‌ها از آب خاکستری استفاده کنیم تا هزینه‌ها کمتر شود. به صورت خاص در پروژه آرارات ضوابط ساختمان سبز را اجرا کردیم. در تجهیزات سرمایش و گرمایش و عایق صوت از ضوابط ساختمان سبز استفاده کردیم و نتیجه خوبی نیز داشت. متناسب با زمان و سرمایه گذاری برای این پروژه، بهساز کاشانه بیشتر بهره‌مند شد. نظرسنجی مشتریان را به صورت دوره‌ای انجام می‌دهیم. از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ میزان تمایل خرید مشتریان روند صعودی داشته و ۷۷ درصد رسیده است. 

مدیرعامل بهساز کاشانه تهران گفت: "ثبهساز" به عنوان یک شرکت ساختمانی، نشان داده که نیاز است در سال ۹۰۰ هزار واحد مسکونی چه در شهر و چه روستا تولید شود. از سال ۹۳ تا ۱۴۰۲، ۴۰۰ هزار پروانه ساخت صادر شده است. یعنی از ۹۰۰ هزار نیاز کشور ۴۰۰ هزار پروانه صادر شده و به صورت خاص در تهران ۵۰ هزار واحد است. افق سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران مطلوب است. زیرا کشور این قدر نیاز انباشته دارد که هرچقدر مسکن تولید شود، مصرف کننده برای آن وجود دارد. اولویت "ثبهساز" تولید واحد‌های مسکونی است و تلاش می‌کنیم که در واحد‌های مسکونی بیشتر تولید کنیم.

براساس این گزارش، پروژه‌های شرکت بهساز کاشانه تهران به شرح زیر است: 

پروژه مسکونی مروارید، در زمین ۶ هزار متر مربع که در مراحل پایانی اخذ پروانه است. ۲۷ هزار متر زیربنای مفید دارد و یکی از پروژه‌هایی است که می‌تواند باعث رونق "ثبهساز" شود.

پروژه شاهین شمالی در منطقه ۵ تهران در زمین ۳۸۰۰ متری و در قالب ۱۲ طبقه است. به دلیل مشکلات با شریک به وجود آمده بود پروژه متوقف شده بود. 

پروژه مسکونی علامه، در زمین ۴۵۴۳ متری و در ۱۲ طبقه. زمین این پروژه در سال گذشته به بهساز کاشانه اختصاص یافته است و پروژه سودآوری است. 

سایر پروژه ها: دو پروژه در منطقه ۵، در منطقه ۲، دو پروژه در ولنجک، بوکان و فرید که این پروژه‌ها با حدود ۱۸۲ هزار متر مربع زیربنای پروژه‌های در دست اجراست. 

قربانی نیا درباره ۴ ماه ابتدای سال ۱۴۰۳، اقدامات انجام شده بیان کرد: از نظر درآمد، برنامه تعیین شده، ما متناسب با پتانسیل شرکت تا امروز ۱۶۱ درصد درآمد را پوشش دادیم. سود خالص ۲۴۶ درصد معادل ۳۷۴ میلیارد تومان بوده، سایر پروژه‌های در حال فروش الوند، نهال همدان و یاس عظیمیه را در دست اقدام داریم. 

وی ادامه داد: تعدادی پروژه با قابلیت ساخت سریع تعریف کردیم که سبد "ثبهساز" همیشه غنی باشد. پروژه کوهک، شهران، زنجان شمالی، علیای بابلسر، میدان نماز اسلامشهر، نورافشار نیاوران که از منظر اجرایی پیشرفت مساعدی داشتند. 

برخی از اقدامات بهساز کاشانه تهران در سال ۱۴۰۲ تاکنون:

زمین ولنجک ۱۹ با ۶۳۰۰ متر زیربنا و ارزش روز ۷۵۰ میلیارد تومان.

پروژه ولنجک با ۲۱۰۰ متر زیربنا که به علت موقعیت زمین بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش ریالی پروژه خواهد بود. 

پروژه البرز از پروژه‌های ساخته شده بهساز با زیربنای ۲۱۰۰ متر و ارزش کل پروژه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان. ۱۸ واحد در اختیار شرکت است و تلاش می‌کنیم که ۶ واحد دیگر را نیز به شرکت اختصاص یابد. 

پروژه تجاری اداری خیابان کاشانی؛ از پروژه‌های قدیمی است که دچار مشکل بود. مراحل نهایی اخذ پایان کار انجام می‌شود.

پروژه توانبخشی؛ در بلوار ارتش تهران به مساحت ۳۸۰۰ متر مربع که مشکلات حقوقی آن رفع شد و شرکت اختیار تصمیم گیری روی این پروژه را در دست گرفت. 

زمین درکه؛ به متراژ ۳۲۰۰ متر مربع با برآورد ۶۰۰ میلیارد تومان. رای قطعی دادگاه را گرفتیم و از پروژه‌های قدیمی بود. در مرحله اخذ پروانه هستیم.
زمین مرمر؛ در محمود آباد مازندران ۳۷۳۸ متر مربع با ۲۵۰ میلیارد تومان ارزش برآوردی.

وی در پایان گزارش توضیح داد: اساسنامه شرکت بهساز کاشانه تهران اصلاح شد و تقسیم سود در باره ۴ ماه بعد از مجمع انجام خواهد شد. با پیشنهاد سهامداران در خصوص سهم و قیمت آن به موضوع خرید سهام خزانه می‌اندیشیم. این موضوع را در هیات مدیره مطرح کردیم تا بتوانیم در چارچوب قوانین بورس این کار را انجام دهیم.

مدیرعامل "ثبهساز" گفت: بهساز کاشانه از منظر زمین و مواد اولیه شرایط خوبی دارد. همچنین از نظر حل مشکلات حقوقی نیز پیشرفت داشته است. امیدواریم با بهبود شرایط بازار، ثبهساز جزو سهامی باشد که بیشترین رشد را داشته باشد. ما عملیات اجرایی و حل مشکلات را در اقدامات شرکت داشتیم. امیدواریم سال مالی آینده سالی باشد که بتوانیم بگوییم که به گفته‌های خود جامه عمل پوشاندیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر