بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
MDI با عنوان فاز دوم پتروشیمی کارون در هشت گرید خاص با توجه به نیاز بازار و صنایع پایین دستی تولید و در سطح بازار عرضه می‌شود.
کد خبر : ۱۹۶۵۸۵

بومی‌سازی کاتالیست‌های گران‌قیمت در پتروشیمی کارون

منصور لیاقت مهر مدیر روابط عمومی پتروشیمی کارون به بورس‌نیوز گفت: تولید اصلی این شرکت تولوئن دی ایزو سیانات (TDI) و متیل دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI) با ظرفیت اسمی چهل هزار تن در سال است.
 
وی ادامه داد: MDI با عنوان فاز دوم پتروشیمی کارون در هشت گرید خاص با توجه به نیاز بازار و صنایع پایین دستی تولید و در سطح بازار عرضه می‌شود.
 
عرضه محصولات در بورس کالا
 
لیاقت مهر در خصوص عرضه در بورس کالا عنوان کرد: تمامی محصولات با ابلاغ از سوی هلدینگ خلیج فارس و از طریق شرکت تجارت صنعت خلیج فارس در بورس عرضه می شود.
 
وی از شاخصه‌های مهم محصولات تولیدی این شرکت اشاره داشت و افزود: کاربرد وسیع این محصولات را می‌توان در صنایع پایین دستی از جمله داروسازی، رنگ سازی، عایق‌های حرارتی، صنایع اتومبیل سازی و مبلمان مشاهده کرد.
 
وی ادامه داد: واحد تحقیق و توسعه این شرکت با بازیافت کاتالیست‌های گران قیمت، توانسته است ارزش قیمت تمام شده محصولات را کاهش داده و در حوزه محیط زیست نیز کمترین آلودگی را در سطح مجتمع داراست.
 
کاهش وابستگی به غیر
 
همچنین رسیدن به خودکفایی ۸۰ درصدی در تجهیزات و کاهش وابستگی به کشور‌های خارجی نیز از ویژگی‌های شرکت پتروشیمی کارون است.

لازم به ذکر است متیل دی فنیل دی ایزوسیانات اغلب به صورت اختصاری MDI شناخته میشود و یک ترکیب آروماتیک از خانوادة دی ایزوسیانات‌ها است. این ماده به صورت سه ایزومر (MDI ۲.۲) و (MDI ۲.۴) و (MDI ۴.۴) موجود است.
 
ایزومر (MDI-۴.۴) به عنوان MDI خالص شناخته می‌شود و پرکاربردتر از سایر ایزومر‌ها است. اصلی‌ترین کاربرد ایزومر (MDI-۴.۴) در تولید فوم‌های پلی یوروتان سخت است.
 
همچنین تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) یکی از اعضای خانواده‌ی ایزوسیانات‌ها است که مرتبط با شاخه شیمی پلی یورتان‌ها است. در فرآیند تی دی آی، تولوئن دی آمین (TDA) با واکنش مجاورتی دی نیتروتولوئن ساخته می‌شود.
 
TDA نیز به نوبه خود با کربنیل دی کلراید واکنش می‌دهد تا تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) تولید شود. تولوئن دی ایزوسیانات تولید شده در کارون ترکیب۸۰ به۲۰ ایزومر‌های تی دی آی ۴،۲ و ۶،۲ با حداقل عیار ۵/۹۹ درصد است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی؛

پِت مجددا در چرخه صادراتی پتروشیمی تندگویان

مدیر طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی؛

پِت مجددا در چرخه صادراتی پتروشیمی تندگویان

ارسال نظر