بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصت بی نظیری که باید تقویت شود

بهتر است شرکت‌های انتخاب شوند که از اثرات منفی نوسانات ارز و بودجه، مصون بمانند.
کد خبر : ۲۳۱۳۵۴
فرصت بی نظیری که باید تقویت شود
به گزارش بورس نیوز، بورس تهران امروز هم سبز است؛ ولی هنوز هم از کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی گذر نکرده و تقاضای بازار انقدر قوی نیست که لمس سقف های قبلی (کانال ۲ میلیون واحدی) به این زودی ها باورپذیر باشد. 
 
مجید عبدالحمیدی، مدیر واحد الگوریتمی و مشتقه شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان (آیکو) در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت کلی بازار سرمایه بیان کرد: وضعیت فعلی بورس قابل مقایسه با سال ۱۳۹۲ نیست و با توجه به رشد قیمت‌های جهانی، شاخص کل هم ناگزیر از صعود است. به تدریج از ترس بازار کاسته خواهد شد و با توجه به وضعیت قیمت ارز و قیمت‌های جهانی، سهام‌های صادرات‌محور یا سهام شرکت‌هایی که قیمت محصولات آن‌ها به دلار بستگی دارد، با توجه به ریزش‌های اخیر شرایط بسیار خوبی خواهند داشت.

وی افزود: بورس در مقاطع زمانی کنترل تورم، به سمت P/E محور بودن حرکت می‌کرد، این به‌معنای آن بود که اگر یک شرکت از سود خوبی برخوردار بود و P/E آن کمتر از ۷-۸ بود، شرکت مناسبی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رفت. اما نکته مهم این روز‌ها شرایط تورمی کشور است که موضوع تاثیرگذار بر قیمت سهام نیز هست؛ چه از نظر دارایی‌ها چه از نظر فروش. البته باید این موضوع را پذیرفت که در رشد بازار طی دو سال گذشته، برخی از شرکت‌ها به ارزشی بالاتر از ارزش ذاتی خود رسیده بودند، و اینک پس از ریزش‌های اخیر نیز بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر از ارزشی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود برخوردار هستند. بنابراین، می‌توان تا پایان سال به آینده این بازار امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه در تحلیل بازار‌های جهانی اظهار کرد: روند قیمت‌های جهانی با توجه به خبر‌های مثبت در ارتباط با واکسن کرونا و جذابیت آن در قیمت‌های فعلی، مثبت خواهد بود، اما در کشور ما برخی از سیاست‌های دولت و بانک مرکزی خلاف این جهت حرکت می‌کنند؛ سیاست‌هایی مانند افزایش نرخ سود بین بانکی تاثیر منفی بر بازار سهام خواهد گذاشت و تا زمانی که سیاست‌های داخلی به نفع بازار بورس نباشد، روند بازار بهبود قابل توجهی پیدا نخواهد کرد.

عبدالحمیدی در معرفی صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری گفت: به سرمایه‌گذاران تازه‌کار و جدید، توصیه می‌شود که از طریق غیرمستقیم مانند سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اقدام کنند. اما برای سرمایه‌گذاری مستقیم تا پایان سال، شخصا توصیه می‌کنم سرمایه‌گذاران، صنعتی را انتخاب کنند که از پویایی برخوردار باشد، بدین معنی که آن صنعت روند در حال رشد و نوسان داشته باشد، نه اینکه در رکود باشد. بهتر است شرکت‌های انتخاب شوند که از اثرات منفی نوسانات ارز و بودجه، مصون بمانند؛ به‌عنوان مثال، صنعت بانکداری به‌سبب تاکید بر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، افزایش سرمایه و اصلاح ساختار مالی از محل تجدید ارزیابی، و همچنین صنعت بیمه به‌دلیل شناسایی سود بالا در یک سال گذشته و قابلیت افزایش سرمایه‌های سنگین از محل تجدید ارزیابی، گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

وی در خاتمه در رابطه با انتقاداتی که به اخذ مالیات از سهامدارانی که در خرید و فروش خود زیان کرده اند، گفت: هدف اصلی بورس و بازار سرمایه، ایجاد بستر سرمایه‌گذاری مولد و قابل اعتماد با جذب نقدینگی در اقتصاد کشور است. به‌همین دلیل، موضوع دریافت مالیات از سهام و سود ناشی از سرمایه‌گذاری در این بازار، کاملا غیرمنطقی است؛ و باید تا حد ممکن مردم را با مشوق‌های مختلف مانند تخفیف کارمزد و اهرم‌هایی مانند اعتبار مازاد، به سمت سرمایه‌گذاری در بورس سوق داد. بورس فرصت بی‌نظیری را برای اقتصاد کشور ما فراهم کرده و دولت باید از این فرصت بهترین و بیشترین بهره ممکن را ببرد. بنابراین، نه تنها نباید قانونی برای دریافت مالیات از سهام وضع شود، بلکه در شرایط کنونی، باید بیشتر به فکر تقویت بازار سرمایه بود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
گزارش هفتگی صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام؛

بازگشت مجدد بازدهی صندوق‌های سهامی به بیش از ۳۰۰ درصد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تامین مالی کسری بودجه و قفلی بدون کلید از دولت

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تسریع بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه با مصوبات جدید

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سیگنال شورای عالی بورس به سرمایه گذاران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
مردمو دعوت به بورس کردند حدود۵۰تا۸۰درصد از پول مردم به دستوردولت سوخت شده حالامیخاهند مالیات بگیرند ۰۰۰۰اسلاموجلوانداختند ازهرکاری دریغ ندارند۰۰۰۰فکرمیکنم حساب شده به مردم فشار میارند که مردم قیدجونشونو بزنند۰۰۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
لطفا اونایی که اشتباهی اوراق تبعی خریدند پولشان را برگردانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۵
اصل پولمان برگردانید تا اگه نفعی کردیم مالیات بدهیم، فعلا فکر زیان ما باشید تا جیب محترمتون که تمامی نداره